«Я люблю Україну»
(виховний захід присвячений Дню української писемності та мови)
Учитель. Рідний край, Україна, Батьківщина! Які це прості й разом з тим прекрасні слова! Поети у своїх віршах називають Україну мамою, ненькою. Батьківщина, як мати, одна. Нам її берегти і любити, як маму.
Україна це бурхливий Дніпро, квітучі сади, це на ланах пшениця златокоса, це на левадах скошена трава, це наша пісня, це рідна мова, це верба, калина, рута, м’ята…
Україна – це земля, де ми народилися і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки. Це наша мати - Батьківщина. Україна – це прекрасна, багата земля. Україна – це звичаї і традиції наших предків. Україна – це її мова.
Звучить пісня «Моя Україна…» у виконання Н.Бучинської
1.Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
2.Чи можна забути ту пісню, що мати
Співала малому, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що малим колись протоптав?
3. У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалеку нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, мов струни, течуть.
4.Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрію на теплих вітрах.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
5.Живи, Україно, живи для краси,
Для сили, для правди, для волі!
Шуми, Україно, як рідні ліси,
Як вітер в широкому полі.
6. Горнусь до тебе, Україно,
Як син до матері горнусь.
За тебе, рідна і єдина,
Щодня я Богові молюсь.
Щоби послав щасливу долю
Тобі - народу моєму,
Щоб освятив жадану волю,
Щоб дарував тепер йому.
7.Горнусь до тебе, Україно,
Щоб нас ніхто не роз'єднав.
Підставлю плечі, щоб калину
У лузі вітер не зламав.
У нас є лицарі й гетьмани,
Що за собою поведуть,
І вікові глибокі рани
На нашім тілі заживуть.
8. Молюсь за тебе, Україно,
І свої сили віддаю,
Щоб відродити із руїни
Наш дух і славу бойову.
Очистимо усі джерела,
Дніпро — Славутич оживе,
І заспіваєм: «Ще не вмерла
Вкраїна наша і не вмре!»
Учитель. А зараз ми перевіримо, як наші старшокласники знають свою історію, свої звичаї, традиції, культуру, мову. Тож розпочинаємо нашу конкурсну програму. Розділимося на команди.
Представлення команд.
Представлення журі
Представлення секторів – уболівальників
Раунд №1. «Народні перлини»
Учитель. У своїй сумі прислів'я та приказки становлять начебто звід правил, якими людина має керуватися у повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують, — словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками.
Завдання раунду №1: Учитель називає першу частину прислів'я, а учасники конкурсу по черзі повинні назвати другу частину.
За кожну правильну відповідь – один бал.
1.Хто мови своєї цурається, хай сам себе … (стидається).
2.Птицю пізнати по пір'ю, а людину … (по мові).
3.Рідна мова - не полова: її за вітром … (не розвієш).
4.Від теплого слова і лід … (розмерзається).
5.Добрим словом мур проб'єш, а лихим і в двері … (не ввійдеш).
6.Слово до слова — зложиться … ( мова).
7.Як овечка: не мовить ні … (словечка).
8.Чоловік має два вуха, щоб багато слухав, а один язик, щоб менше … (говорив).
9. Праця людину годує, а лінь…(марнує)
10. На сонці тепло, а біля матері…(добре)
11. У дитини заболить пальчик, а у мами - …(серце)
12. Не одежа красить людину – а добра…(справа)
13. Пташка красна своїм пір»ям, а людина -…(знанням)
14. Потрібно учиться – завжди…(знадобиться)
15. Друга шукай – а знайдеш…(тримай)
16. Мир та лад – великий…(клад)
Раунд № 2. «Пісня – душа народу»
Учитель. Лунає пісня українська,
У кожну хату шле тепло,
Як кожному до серця мати
Дарує спокій і любов.
Наступне завдання виявить знавців української народної пісні.
Чого хотів милий, чорнобривий? (вареничків)
Де стоять два дубки? (на горі)
Хто в’ється за Галею? (Іванко)
Куди запрошувала дівчина хлопця в понеділок? (по барвінок)
Що робить ставок там, де колишуться віти? (спить)
Хто стояв під вишнею, під черешнею? (старий з молодою)
Що робили жінки на товчку, на базарі? (чоловіків продавали)
Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні? (лягати спочивати)
Чорні очка схожі на що? (на терен)
Куди не треба ходити Грицю? (на вечорниці).
Раунд №3«Багата на таланти земля»
Учитель. Не закопуйте Божі таланти,
А плекайте їх, наче дитя.
І шліфуйте їх, мов діаманти,
Щоб сіяли вам ціле життя.
Ці таланти – це наші надбання,
Учитель. Багата на таланти українська земля. Має вона немало видатних державних та політичних діячів, письменників, музикантів, учених, спортсменів та інших діячів, які вписали свої імена в національну та світову історію. Для участі у цьому конкурсі запрошуються капітани команд, які отримують картки. Вони повинні своїй команді розповісти про видатних українців минулого і сучасності, не називаючи їх імен та прізвищ. .
Кожен капітан отримає карточку з прізвищами відомих українських діячів – письменники, гетьмани, художники ,співаки,актори і т.п. Капітан команди не повинен називати прізвище прямо, а лише робити натяк,а команди – назвати цю особу. ( 2 хвилини)
Команда 1 |
Команда 2 |
Ярослав Мудрий |
Княгиня Ольга |
Нестор Літописець |
Богдан Хмельницький |
Григорій Сковорода |
Леся Українка |
Микола Гоголь |
Іван Франко |
Павло Чубинський |
Михайло Вербицький |
Олена Пчілка |
Катерина Білокур |
Тарас Шевченко |
Іван Котляревський |
Пилип Орлик |
Роксолана |
Ілля Мечников |
Святослав Вакарчук |
Леонід Биков |
Лілія Підкопаєва |
Валерій Лобановський |
Олег Блохін |
Василь Вірастюк |
Яна Клочкова |
Віталій Кличко |
Руслана Писанка |
Софія Ротару |
Андрій Шевченко |
Сергій Бубка |
Олександр Усик |
Влад Яма |
Богдан Ступка |
Леонід Кравчук |
Ігор Кондратюк |
Руслана Лижичко |
Оксана Баюл |
Анна Безсонова |
Андрій Кузьменко ( Кузьма) |
Ольга Сумська |
Олег Лисогор |
Раунд №4 «Караоке»
Раунд № 5 « Загадковий»
Учитель. Варим кашу, родино,
Щоб нам жито родило,
І житечко, і овес,
Щоб зійшовся рід увесь!
- Що не кажіть, любимо ми, українці, поїсти. І не лише кашу. На нашому столі і борщ, і пампушки, і печеня, квашені яблука і куліш.
Наступне завдання: відгадати загадки про їжу. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
1. Білий, маленький,
Бокастий та товстенький,
Чимсь смачним напхався.
В окропі купався,
У дірку впав,
Там і пропав. (вареник)
2. Сидить на ложці, звісивши по ножці. (локшина)
3. Не печене, не варене, а на столі – сніданок. (молоко)
4. Мене не їдять, але й без мене не їдять. (сіль)
5. В одній діжці – два тіста. Штовхаються, штовхаються – ніколи не змішаються. (яйце)
6. Маленькі плоди, як сережки, повисли. Червоні – солодкі, зелені – кислі.(вишні)
7. Без голови, а ногу маю: бриля на неї одягаю.(гриб)
8. Круглий, як куля. Зелений, як трава. Червоний, як кров. Солодкий, як мед.(кавун)
9. Як дитиною буваю, пелюшок тоді не маю. Постарію, мов бабуся, в сто пелюшок одягнуся.(капуста)
10. Неприваблива, шишкувата,
А як прийде на стіл вона,
Скажуть весело всі хлоп’ята:
“Ну й розсипчата, ну й смачна!”(картопля)
Раунд № 6 «Статистика»
Кожна команда називає свою відповідь. Та, що ближче до правильної отримує 1 бал.
1) Скільки мов існує у світі? (приблизно 7 000)
2) Який відсоток українців вважає рідною мовою українську? (63%)
3) Скількома мовами перекладений “Заповіт” Тараса Шевченка? (понад 150)
4) Скільки слів містить Великий тлумачний словник сучасної Української мови, виданий у 2005 році? (250 000)
5)Скільки пісень написав за своє життя відомий український композитор Володимир Івасюк? (107)
6)На Тернопільщині є чимало печер. Одна з них – «Оптимістична», яка знаходиться біля села Кривче Борщівського району. І хоч ця печера ще не досліджена повністю, але вона вже занесена в Книгу Рекордів Гінеса як найбільша у світі гіпсова печера. Яка довжина розвіданих ходів цієї печери? (214 км)
7)Скільки річок протікає через територію України? (73 000)
8)Дуб – один із давніх рослинних символів українців. Відомий в Україні 800-річний дуб, під яким, за переказами, відпочивали Шевченко, Рєпін, Лисенко. Обхват його стовбура – 8 м. Але є в Україні ще старший дуб-рекордсмен, який росте в урочищі Юзефін Рівненської області. Який його вік? (1 300р.)
Раунд № 7Чи віриш ти, що...
1.Площа України більша, ніж сумарна площа Англії, Австрії, Бельгії, Данії, Португалії і Швейцарії ? (Так)
2.Дніпро – найбільша річка Європи? (Ні, третя за величиною в Європі, але найбільша в Україні)
3.Тернопільська область є найменшою за розміром серед всіх областей України? (Ні, найменша – Чернівецька область)
4.Дівоча коса може витримати вагу 20 тонн? (Так)
5.В Україні проживає стільки ж людей, скільки у Польщі, Чехії, Словаччині та Угорщині разом узятих? (Ні, більше)
6..Тернопільському ставу більше 400 років? (Так, він був створений на замовлення польського поміщика Яна Тарнавського у 1540 р.)
7.Квіти чорнобривці родом з Америки? (Так, але там вони дикорослі)
8.Відомий письменник і кінематограф Олександр Довженко за освітою був лікарем? (Ні, учителем)
9. Чи правда, що в Севастополі знаходиться пам’ятник потопленим кораблям? (так)
10.Чи правда, що найдовший вік такого дерева, як смерека, - 100 років? (ні, 300-400 років)
11. Чи правда, що в м. Коломия стоїть поряд з музеєм писанок велике яйце-писанка заввишки з триповерховий будинок? (так)
12.Чи правда, що в м. Києві в музеї зберігається близько 700 картин великого художника Т.Г.Шевченка? (ні, 800 творів).
Підсумки конкурсу
Учитель. От і закінчилася наша сьогоднішня конкурсна програма. Хочеться вірити, що вона вам сподобалась. А зараз буде подобатись ще більше, бо я попрошу роздати призи для наших команд і для вболівальників.
Ну що ж, залишається подякувати всім учасникам гри. Любіть Україну і пишайтесь тим, що ви українці!
Пісня