Голуб Ірина Олександрівна – вчитель початкових класів (вищої кваліфікаційної категорії ) Новоград – Волинської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 3 Житомирської області.
Урок українська мови – 3 клас.
Тема. Спільнокореневі слова. Корінь слова.
Мета. Сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів; формувати вміння визначати корінь у ряді спільнокореневих слів; практично застосовувати алгоритм визначення кореня;
розвивати у дітей мовне чуття, спостережливість;
виховувати бережне ставлення до природи, любов до прекрасного .
Обладнання: картки та конверти з завданнями для групової роботи, картки для роботи в парах змінного складу,записи на дошці, вислови, малюнок дуба, фотографії дуба, дубові та осінні листочки, осінні пейзажі, дитячі роботи в різних техніках «Дуб», плакат «Пірамідка висновків», картки з назвами груп.
Формувати в учнів ключові компетентності:
- вміння вчитися (організовувати та контролювати свою навчальну діяльність; виконувати розумові операції і практичні дії; прагнення здобувати нові знання);
- інформаційно –комунікативну компетентність ( здатність учня орієнтуватися у інформаційному просторі, володіти та оперувати інформацією; уміння здобувати нові знання на основі наявних; уміння формувати власну точку зору й доводити власну позицію);
- соціальну компетентність ( продуктивно співпрацювати з різними партнерами в парі, групі; виявляти ініціативу).
Тип уроку. Урок комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент.і
Продзвенів дзвінок,
Починаємо урок!
II. Актуалізація опорних знань.
- Яка пора пора року за вікном? Глянувши на осінні листочки під деревом, згадайте про ознаку пізньої осені?
- Діти ! Спробуйте серед листочків знайти той, що з цього дерева. (Дубовий листочок прикріплюють до малюнка дуба).
- Яке це дерево? (Дуб). Дуб - це дерево, яке називають довгожителем. Коли говорять могутній, кремезний, багаторічний, мова йде саме про це дерево.
-З такими дубовими листочками ми виконаєм завдання, повторивши вивчений матеріал.
- Прочитайте слова на дошці: мудрий, магічне, віковий, міцна, велетень. Позначте в цих словах основу, закривши листочком закінчення.
- Яку частину слова закрили? Яку частину слова позначили?
Каліграфічна хвилинка.
- Слово дуб починається буквою «Де», тому записуємо букву Дд та з’єднання з нею.
Д д Дд Ді До ду ід од ддд
-Повторюємо та записуємо вивчені словникові слова, пам’ятаючи про правопис і вимову цих слів.
дециметр, директор, кукурудза коридор, секунда верблюд (словникові слова, малюнок замість наголосу, підкреслена орфограма).
-Читаємо та записуємо речення.
Діти, бережіть дерева, легені нашої планети!
- Яке це речення за метою висловлювання?
- Чому після слова діти ставимо кому?
- У слові дерева позначте закінчення.
III. Повідомлення теми, мети уроку
1. «Мозкова атака».
-Я називаю слово «корінь».
- Кажіть усе, що спаде на вашу думку щодо цього слова?
- Не обговорюйте, не критикуйте висловлювання інших; можна повторювати слова, ідеї інших. (Розширення запропонованої ідеї заохочується.)
- Отже корінь, це частина рослини і корінь частина слова.
- Поясніть прислів ’я : «Дерево міцне корінням, а людина знанням»
(Міркування учнів)
- Як коріння живить дерева так і наші знання, які ми отримуємо у школі, роблять нас освіченими, розвиненими, затребуваними, дають нам можливість досягати нових життєвих вершин.
- Сьогодні на уроці будемо збагачувати свої знання з теми «Корінь слова. Спільнокореневі слова».
- А ще будемо спостерігачами і дослідниками, дізнаємося багато нового про дерево дуб.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Вправа 152 (робота за малюнками).
— Розгляньте малюнки і прочитайте підписи до них.
— Дайте відповіді на запитання.
Що означає кожне зі слів?
- Яке з цих слів не можна переносити?(Дуб, бо воно односкладове).
- На яке питання відповідають слова дуб, дубок?( Що?).
- Змініть слово,щоб воно відповідало на питання який? (дубовий)..
- Поміркуйте від якого слова утворені слова дубок, дубовий?(Від дуб).
- Чи можна ці слова вважати родичами, спорідненими?(Так , бо дубок-це маленький дуб, а дубовий – це листок з дуба.).
- Запишіть слова і позначте в них спільну частину дужкою.
- Знайдіть у цих словах спільну частину і позначте її зверху дужкою. Спільна частина дуб і робить ці слова спорідненими. А сама називається коренем. Споріднені слова називаються ще спільнокореневими.
- Інформаційна хвилинка. Запишіть речення зі словом діброва.
2.Математична хвилинка. Було підраховано, що тільки за один спекотний літній день старий дуб вбирає близько 100 літрів води. Скільки літрів води вбере 3 таких дуба за 1 такий день? ( 300 літрів).
3. Робота в групах за вибором ( виконати завдання за зразком, за підказкою, конструктивне, творче).
I група (Виконати завдання за зразком, позначити корінь).
Що? Що робити? Який?
Розум – розуміти – розумний;
зелень – … - … ;
праця - … - … .
II група (Конструктивне завдання).
- Згрупуйте у 3 рядки спільнокореневі слова, назвати корінь.
III група (Конструктивне завдання).
- Розподілити слова у 3 групи за найкоротшим спільнокореневим).
Співочий, садівник, заспів, дощовий, співати, посадив, задощило, садовий, дощик.
Сад
Дощ
Спів
IV група (Завдання з підказкою)
- Розподіліть подані слова у 2 стовпчики , за підказкою, назвіть корінь.).
Малий, малює, малюк, малюнок, змалку, мала, розмальовка, маленький, мальовничий, малюнковий.
V група ( Творче завдання).
- Замість жовтого о кольору підстав у тексті спільнокореневі слова різних частин мови ( корінь жовт).
Восени лісові дерева одягаються в одяг. Серед зелених ялин одиноко дуб. У лісова земля покривається килимом.
Яскраво, весело, сонячно і у лісі, і на душі!
Складання алгоритму визначення кореня
1.Прочитай слово.
2. Добери спільнокореневі слова.
3.Порівняй їх визнач спільну частину. Це – корінь.
4.Виділи корінь умовною позначкою так : .
4. Фізкультхвилинка «Осінь».
5.Робота у парах змінного складу ( 8 з’єднань-стрілок на картці).
- З’єднайте стрілками спільнокореневі слова
( наприклад: вечоріє вечір).
VII. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
- Ви працюватимете у групах і будете дослідниками.
1.Робота в групах.
- Об’єднуємося в групи за «інтересами» («Музиканти», «Художники», «Спортсмени», «Пошуковці», «Помічники»).
Підготовлені 5 консультантів почергово працюють з групами. Кожен консультант пояснює своє завдання (на своїй «кольоровій картці»), змінюючи групи.
- Завдання на червоних картках: визначити у реченнях 1 ряд спільнокореневих слів ( у кожній групі свій текст), позначити корінь.
Дуб вважають найміцнішим деревом. Міцність деревини використовують у будівництві, під час виготовлення меблів, виготовлення бочок для напоїв. Міцно дуб тримається і в землі. Його коріння розгалужене і глибоко заходить у землю.
Дуби довгожителі. У Франції є старий дуб, який нараховує більше двох тисяч років, у дуплі якого облаштована ціла кімната. Постаріє дуб і лише через 20 років дає жолуді. Старість дуба визначається кільцями на поперековому зрізі дерева.
Цікава здатність дуба давати перше «покоління» пагонів навесні, а потім молодше, друге. З бруньок з’являються перші молоді пагони з листям, як і в інших дерев. Приблизно перед святом Івана Купала на кінці весняного пагона рушає в ріст верхівкова брунька і дає початок молоденькому пагону – літньому.
Нові дубки називають сторчаки. Вони маложивучі. Живуть вони не більше 5 років. Але тільки старий дуб відживає і з різних причин гине, з’являється просвіт у лісі. Найміцніші сторчаки швидко ідуть в ріст. Вони отримують більше світла, живильних соків на місці загиблого дуба.
При розпусканні листя з'являються і квітки дуба. Коли говориш про квіткове диво дуба, уявляєш звичайні квіти. Але квітне дуб дрібними звисаючими жовтувато-зеленуватими сережками.
- Завдання на зелених картках: позначити корінь у спільнокореневих словах.
Мороз, підморозило, морозиво, заморозки, морозець.
Рід, рідний, поріднитися, споріднені, рідня.
Хмара, хмарний, захмарило, хмарно, хмаринка.
Писав, писанка, записує, писемний, запис, письмо.
Квіти, квіткова, заквітчаний, квітково, розквітнув.
- Завдання на синіх картках: прочитати слова групами (мають однаковий корінь, але різне значення). Позначити слова одного значення рисками, а іншого значення - крапками. Позначити корінь.
Літак, літній, літати, літечко, приліт, літо, перелітні.
Гусінь, гусенята, гусеничний, гусячі, гусак.
Будити, побудувати, будильник, будова, будівельник.
Гра, гравець, грамота, виграш, грамотний, виграє.
Водій, вода, водити, водичка, проводити, надводний.
- Завдання на жовтих картках: додати частинки слів, за поданими коренями.
- грів - |
- дзвен - |
- тих - |
-фарб - |
- стар- |
- вар- |
- в’яз- |
-слух - |
- пис - |
- крив- |
- біг- |
-бив - |
- одяг - |
- мов- |
- різ- |
-темн - |
- див- |
- пекл- |
- сип- |
-шит- |
- Завдання на оранжевих картках: дібрати спільнокореневі слова за запитаннями, позначити корінь.
Хто? (Що ?) Який? Що робити? Хто? (Що ?) Який? Що робити?
лікар … … будова … …
риба … … сум .. …
мило … … біг … …
Хто? (Що ?) Який? Що робити? Хто? (Що ?) Який? Що робити?
мир … … рух … …
казка … … холод … …
мова … … дим … …
Хто? (Що ?) Який? Що робити?
синь … …
друк … …
звук .. ..
Вправа 154.
- Випишіть групами спільнокореневі слова. Позначте корінь. (Саду, садочок. Калині, калинонькою. Дзвіночки, дзвенять. Солов’їні, солов’я,солов’ятко).
2. Мовна хвилинка .
-Називаємо букви, слова, речення.
Д - дерева. Восени з дерев опадає різнокольорове листя.
у - у лісі. У лісі стало тихо і самотньо.
б - берези. Берези журливо дивляться у сіре небо.
о - опадає. Опале листя покрило землю під деревами.
к - крапає. З неба капає холодний дощ.
VIII. Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Пірамідка висновків»
Я хочу … ( посадити дерево).
Я буду .. (оберігати дерева).
Я ніколи … (не ламатиму гілок).
Я навчився … (позначати корінь у словах).
Я дізнався, … (що слова з однаковим коренем можуть мати різне значення).
Я зрозуміла … ( що спільнокореневі слова можуть належати до різних частин мови).
Я запам’ятала … (що корінь - це спільна частина споріднених слів).