Тема: Співає хор. 6 клас
Мета: Ознайомити х особливостями хорової музики, видами хорів та хоровими партіями,
ознайомити учнів з розташуванням голосів в хоровому колективі на сцені,
запам’ятати характеристику тембрів голосів. Ознайомити учнів з творчістю
А. Веделя, С. Рахманінова.
Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та надавати характеристику
засобам музичної виразності творів та розвивати вміння на слух розпізнавати
тембри співочих голосів.
Виховувати інтерес до слухання класичної хорової музики та виконання дитячих
пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований урок, заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, ілюстрації до музичного твору, портрети
композиторів А.Веделя, С. Рахманінова.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
Сьгодні ми продовжимо мандрівку в світ хорової музики. Для цього ми пригадаємо, що таке хорова музика?
Як виконують хорову музику?(в унісон, багатоголосно)
Які існують хори?
Що ви знаєте про манери хорового співу?
Хорова енциклопедія розповість нам не тільки про видатних діячів хорового мистецтва, а й про велике розмаїття й типи хорів. Зайдімо на блог любителів хорового співу. Погляньте- тут ми знайдемо відповідь на декілька питань…
Розташування співаків у хорі на сцені
4. Робота зі схемою.
ВИДИ ХОРІВ
Музичний словничок.
Основні види хорових колективів за складом – чоловічий, жіночий, дитячий (а також хлопчиків або юнаків), мішаний; за кількістю – малий, середній, великий, зведений; за манерою співу – академічний та народний.
Назви хорових голосів: жіночі – сопрано, альти; чоловічі – тенори й баси.
Сьогодні ми потрапимо на особливу подію фестиваль хорового мистецтва у Києві на якому звучатиме духовна музика.
Духовна музика – вокальні або вокально-інструментальні (інколи інструментальні) твори на канонічні, релігійні за змістом тексти або сюжети.
Класичний зразок української духовної музики створили М.Березовський, Д.Бортнянський, А.Ведель (духовні концерти)
А. Ведель Херувимська № 7.
Херувимська пісня – пісня у православному та греко-католицькому обряді, яку співають під час Літургії Івана Златоуста та Василя Великого.
Пісня – молитва заснована на видіннях пророків Ісаї та Єзекіїля, які бачили служіння Богу небесних сил херувимів.
Херувими – тип янголів після серафимів. Охороняють вхід до Раю.
6.Аналіз музичних творів.
1.Розкажіть про особливості виконання прослуханих творів.
2. Спробуйте визначити види хорових колективів за складом виконавців.
3. У якій манері виконується кожен твір?
4. Охарактеризуйте засоби виразності цих творів (темп, лад, динаміку, регістр)
Артем Лук’янович Ведель (1767 – 1808) (доповідь учнів)
Український композитор, диригент, співак, скрипаль.
Многії літа – виконуються на офіційних заходах – весілля, церковні події та інших урочистостях, які так полюбляють українці.
Богородице Дево, радуйся
Благодатная Мариє, Господь с тобою
Благословенна ты в женах
И благословен плод чрева твоего
Яко Спаса родила еси душ наших Аминь.
Молитва привітання Архангела Гавриїла Діві Марії в момент Благовіщення.
Розповідь про С. Рахманінова.(1873 – 1943)
Російський композитор, піаніст і диригент. (Розповідь учнів).
Підсумок прослуханих творів.
Чи можна «побачити» музичний образ, який створили композитори і
виконавці?
Спробуйте порівняти ці твори: що в них спільного та відмінного.
Уважно роздивіться ілюстрацію, що зображає православний храм. У чому, на вашу думку, особливості його архітектурної будови? Чи є спільні риси між музикою С. Рахманінова та архітектурними особливостями споруди? Доведіть.
Розгляньте уважно давню ікону, на якій зображено Пресвяту Богородицю.
Яким із музичних творів, що звучали на уроці, можна «озвучити» ікону?
(Споглядання ікони «Володимирська ікона Божої Матері» - найшановнішого зображення Богоматері на Русі. Візантія. XII ст.).
Прослухавши хорові твори духовної музики. Ми з вами почули особливості духовної музики в її хоровому виконанні яка є невід’ємною части церковного пісне співу.
Тому саме час виконати та розучити нову пісню, яка покаже особливості хорового виконання учнів класу.
11.Розучування пісні. «Веселкова пісня» (сл.. О.Кононенка, муз. О.Жилинського)
12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
13. Домашнє завдання.
Прослухайте хорові композиції. Хто їх виконує? Пригадайте прізвища композиторів, які писали хорові твори.