Урок "Історія народу в пісні" 5 клас

Про матеріал
Розробка уроку "Історія на роду в пісні" 5 клас. Вивчення народної музики, відображення її в творчості українських композиторів. Та відтворення української історії.
Перегляд файлу

 

 

 

Музичне мистецтво 5 клас.  Народна музика.

 

Тема:Історія народу в пісні.

 

Мета:Ознайомити учнів з поняттям історичні пісні, думи, надати визначення поняття «інтродукція»; ознайомити з творчістю М. Лисенка; акцентувати увагу на значенні народних джерел у музиці М.Лисенка.

Розвивати вміння учнів розрізняти характер українських історичних пісень, давати характеристику засобам виразності дум та історичних пісень, розрізняти на слух звучання кобзи.

Прищеплювати учням патріотичні почуття, зацікавленість народною музичною творчістю та національною оперною музикою.

 

Музичний матеріал:

  • українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки» (у виконанні чоловічої хорової капели);
  • М.Лисенко інтродукція до опери «Тарас Бульба»;
  • Відеофрагмент  «Кобзарі – співці українського минулого»;
  • Звучання кобзи та бандури;
  • Українська історична пісня «Ой на горі та женці жнуть»

 

Наочні посібники: підручник, портрет М.Лисенка, мультимедійна дошка, репродукція картини М. Дмитренко «Кобзар»

Обладнання: музичний інструмент, програвач, дитячі музичні інструменти.

Тип уроку: урок уведення в тему, комбінований.

 

Хід уроку.

 

Учні входять до класу під музику української історичної пісні «Ой на горі та женці жнуть»

 

Організаційний момент. Мотивація до навчання.

    «Українські пісні – це геніальна поетична біографія українського народу.»

                                                                                                          О.Довженко

Скажіть, що таке біографія?

          (життєпис)  - це своєрідна історія людини, народу включає дати, події, героїв.

Як ви розумієте словосполучення поетична біографія?

   (через поетичні твори ми дізнаємось про минуле свого народу)

Сьогодні ми помандруємо сторінками біографії нашого народу за допомогою пісні,

 а саме у світ української народної музики й ознайомлення з народними піснями та народними музичними інструментами.

Пісня (поєднання поезії з музикою) - це найпоширеніший музичний жанр. Музична мова, мелодика народних пісень – поетичні й виразні. У них немає нічого зайвого або незначного – тому  що мелодії кращих народних пісень є результатом удосконалення багатьма поколіннями народних співців найвиразніших мелодійних інтонацій.

 

 

 

 

 

 

 2. Актуалізація опорних знань.

  • Які види українських народних пісень ви знаєте?
  • Чи звучать народні твори в класичній музиці?

 

 

 

3. Бесіда про українські народні пісні та думи.

 

Українська музична культура має багату історію. Національну спадщину складають народні пісні традиції та обряди, неповторні мелодії народних танців. Шедеври інструментальної музики. Найбільшим скарбом є народна пісня, що за своїм значенням у житті народу. Тематикою, сюжетом і музичними особливостями поділяється на багато різноманітних жанрів. Своєрідним символом національної історії та культури є думи і історичні пісні.

 

  • Хто у давнину був творцем, хранителем і передавачем народної творчості у формі історичних пісень. Дум, релігійних пісне співів, а також казок і переказів? Вам допоможе відповідь на загадку:

 

 

        Музикант сліпий співає -                                Відчуває в серці жар?

        Інструмент свій обіймає.                                 Хто ж він є* Співець - …(кобзар)

 

   Кобзарське мистецтво – це творча й виконавська майстерність кобзарів бандуристів, що поєднує поезію, спів та інструментальну музику.

 Кобзарі – українські народні співці та музиканти, які супроводжують свій спів грою на кобзі (бандурі).

 Прослухаймо звучання кобзи та бандури.

  • Що спільного та відмінного у звучанні цих двох інструментів?

 

Кобза – український струнний щипковий музичний інструмент.

 

   А зараз  до вашої уваги відео  про кобзарів та кобзарство.

 Уважно переглядаючи відео, що нового ви дізнаєтесь про кобзарів та кобзарство?

 

Кобзарське мистецтво завжди пропагувало визвольні ідеї, відзначалося демократизмом, героїкою і глибоким ліризмом.

Народний музично-поетичний твір про історичне минуле, героїку, побут нашого народу називають думою. Вони існують з початку XV ст. Виконували їх  речитативом під супровід кобзи, ліри чи бандури.  Джерелом їх виникнення стали величальні пісні, що набули поширення ще в XI ст. і прославляли князів, змальовували їхні походи, битви та подвиги. У XVII ст. в тематиці дум почали переважати розповіді про драматичні сторінки з життя народу, відвагу і завзяття у боротьбі з ворогом.

  

Багато художників зображали образ кобзаря на своїх полотнах

 Перегляньте репродукцію картини М. Дмитренко «Кобзар»

 

                                                                                               

                                                                                 

 

 

 

                                                                              

 

  1. Кого зображено на картині?
  2. Який інструмент тримає в руках кобзар?
  3. Які почуття викликає і вас ця картина?

 

Окрім дум кобзарі виконували й історичні пісні.

 

Історичні пісні, котрі з’явились у XV ст., оспівували реальних історичних осіб або безіменних героїв, розповідали про визвольну боротьбу українського народу з турецько-татарськими поневолювачами та польською шляхтою, про стихійні селянські повстання. («Пісня про Байду», «Ой Морозе, Морозенку…». «За Сибіром сонце сходить» та інші).

 

Однією із знаменитих історичних пісень є українська народна пісня «Засвіт встали

козаченьки»

Дуже цікава історія цієї пісні . за переказами, її автором є легендарна піснярка з Полтавщини Маруся Чурай. Вона склала цю пісню в день розставання з коханим, який вирушив із козаками в похід..

  4. Аналіз музичного твору.

  • Уважно прослухайте і скажіть: про що саме співається в цій пісні?

 

Слухання української народної пісні «Засвіт встали козаченьки» ( у виконанні чоловічої хорової капели)

  • Що вас вразило у звучанні чоловічого хору?
  • Які засоби музичної виразності ви помітили у цьому творі?

 

Сповнена туги лірична пісня припала козакам до душі. Її виконували в походах; з часом вона стала маршовою героїчною піснею.

 

5. Відомості про автора.

 

До  української народної пісні у своїй творчості часто зверталися українські композитори.

Одним із них був М.В.Лисенко (демонструється портрет) засновник української класичної музики, композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач українського фольклору й автор чудових обробок народної музики для голосу й фортепіано та хору. З ім’ям М.Лисенка пов’язують становлення української національної опери. Опера М.Лисенка «Тарас Бульба» за сюжетом повісті М. Гоголя є вершиною оперної творчості композитора і безцінним внеском до скарбниці українського оперного мистецтва. У ній ідеться про визвольну боротьбу українського народу проти іноземного поневолення 1648 – 1654 рр.

Події відбуваються в Дубенському замку на Рівенщині.

 

 

 

 

 

 

 6 Музичний словничок.

 

     Опера починається з невеликого оркестрового розділу, вступу до прологу або першої дії. Такий вступ називають інтродукцією. Вона побудована здебільшого на головних мелодіях опери.

  • Послухайте  Інтродукцію до опери «Тарас Бульба» М. Лисенко та скажіть:

Чи знайома вам ця музика?

 Слухання Інтродукції до опери М.Лисенка «Тарас Бульба».

 

 

Так, ми почули знайому мелодію, яку щойно прослухали у виконанні чоловічої капели «Засвіт встали козаченьки».

 

7. Аналіз музичного твору.

  • Як змінилась українська народна пісня в інтродукції М.Лисенка? Розкажіть про свої враження..
  • Чим відрізняється інструментальний твір від вокального?
  • Які інструменти його виконують?

 

В інтродукції народна пісня «Засвіт встали козаченьки» у виконанні симфонічного оркестру звучить як символ перемоги над ворогами.

 

8. Робота у групах.

  Учні об’єднуються у 4 групи, і після повторного прослуховування інтродукції кожна група готує відповідь на своє запитання:

   1-ша група – Яким є характер музики Інтродукції?

   2-га група – Яким є темп Інтродукції?

   3-тя група – Якими є особливості ритму Інтродукції?

   4-та група – Зі скількох епізодів складається Інтродукція?

Повторне прослуховування Інтродукції до опери М. Лисенка «Тарас Бульба» та відповідей представників груп.

 

9 Вокально-хорова робота.

    Виконання поспівки  «Сурма»

 10. Слухання української історичної пісні «Ой на горі та женці жнуть»

 

 11. Розучування пісні.

  12. Виконання творчого завдання.

Виконання пісня у супроводі дитячих ударних інструментів.

 

  13. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Пригадайте історію виникнення  дум та історичних пісень.
  • Охарактеризуйте особливості їх звучання та виконання.
  • Грою на якому музичному інструменті супроводжували свій спів кобзарі?
  • Які музичні твори ми слухали на уроці?
  • Розкажіть, яка пісня отримала «друге» життя в опері. Як називається твір? Хто його автор?
  • Чи є історична пісня біографією українського народу?

 

 

 

 

14 Підсумок уроку

 

  Історичні пісні  становлять поетично-пісенну біографію українського народу, ушановують імена славетних синів нашої Батьківщини.

 

15 Домашнє завдання.

 

   Прослухайте історичну народну пісню та підготуйте розповідь про її героя.

 

                  

doc
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку