Філія СОЗ «Костогризівська гімназія»
Тема: Сполучені посудини. Манометри
Мета: з’ясувати закономірність встановлення рівня рідини у сполучених посудинах, пояснити принцип дії водопроводу, шлюзів, гідравлічного пресу, розвивати інтерес учнів до вивчення фізики, показати практичну значущість набутих знань, акцентувати увагу на тому , що фізичні знання необхідні для розвитку техніки, розвивати дослідницькі навички; розвивати критичне та аналітичне мислення, вміння формулювати власну думку та висловлювати її; опрацювати та узагальнювати інформацію, отриману із різних джерел; формувати вміння висловлювати судження про роль внеску вчених у розвиток і становлення техніки, вміння переводити візуальну інформацію у вербальну та навпаки; формувати світогляд на основі усвідомлення законів і принципів фізики.
Компетентності:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: проектор, ноутбуки, комп’ютерна презентація (КП), прилад «Сполучені посудини», 2 скляні трубки, з’єднані між собою гумовим шлангом, штативи, склянки з водою та олією, рідинний та металевий манометри, рисунки з «невичерпною» чашею та посудинами, в яких вода перетворюється на вино, аркуші з таблицями для роботи груп.
Перебіг уроку
Доброго ранку, дорогі здобувачі освіти! Я дуже рада вас бачити.
Перш ніж ми розпочнемо урок послухайте одну східну приказка та спробуйте її пояснити.
Привести табун коней до річки зможе й один погонич, а примусити їх звідти напитися не зможе й тисяча.
Східна приказка
Робота з картками
1. Установіть відповідність між фізичною величиною та її позначенням:
2. Установіть відповідність між фізичною величиною та її одиницею вимірювання:
3. Назвати фізичні величини, яких не вистачає у формулах:
Пропоную зараз нам трошки пригадати, що ж ми з вами вивчали на попередньому уроці. А допоможе нам у цьому кубик Блума. Кидаємо кубик та ставимо питання сусіду по парті.
«Відстрочена відгадка»
Щоранку кожен з нас, прокинувшись, ми поспішаємо вмитись. А чи знаєте ви чому з крана біжить вода, коли ми його відкриваємо?
Кожен сніданок ніяк не обходиться без чашечки чаю. А чому з чайника виливається вода через носик якщо його нахилити?
Після нашого уроку ви зможете дати відповідь на ці питання.
А спробуйте розгадати таку задачку. Яка чашка наповниться першою?
Посудини, що мають загальну частину, що з’єднує їх, називають сполученими.
Наллємо в шкільний прилад «сполучені посудини» підфарбовану воду. Ми помічаємо, що у сполучених посудинах будь-якої форми поверхня рідини встановлюється на одному рівні.
Це легко пояснити, користуючись формулою
Нерухома однорідна рідина у сполучених посудинах будь-якої форми встановлюється на одному рівні.
Якщо в сполучені посудини налиті різні рідини, що не змішуються, то рівень рідин у посудинах може бути не однаковим.
Перегляд відеоролику https://www.youtube.com/watch?v=03bEyuTG6KE
Демонстрація 1. У прилад «Сполучені посудини» заливаємо зафарбовану воду. Що можна сказати про рівень рідини у посудинах? Чи залежить рівень рідини в сполучених посудинах від їх форми? https://www.youtube.com/watch?v=avnvyKHjNSA
Демонстрація 2. У штативах закріплені дві скляні трубки, що з’єднані гумовим шлангом. Наливаємо в одну трубку воду та спостерігаємо, що вода в обох трубках встановлюється на одному рівні.
https://www.youtube.com/watch?v=2Nt5uRewaEs
Поясніть побачені досліди.
Манометр – прилад для вимірювання тиску рідин і газів.
Робота в групах
"Броунівський рух"
Двом учням з класу даємо матеріал для ознайомлення за темою «Де використовують сполучені посудини»
Фронтальне опитування. «Мікрофон»
Задача
Знайти різницю рівнів води й гасу, якщо відкрити кран. Густина гасу — 800 , висота до відкриття крану — 20 см.
Дано: h = 20 см ; ρв = 1000 ; ρк 800 = |
Розв’язання ; ; ; . Відповідь: різниця рівнів — 4 см. |
СПОЛУЧЕНІ ПОСУДИНИ
3.«Хокей»
У грі беруть участь дві команди по 6 чоловік, де є 3 нападаючих, 2 захисники та воротар. Учитель (польовий арбітр) готує "шайби" — кружальця різного для кожної з команд із записаними на них запитаннями різного рівня складності. Першими в гру включаються нападаючі, у разі невдачі на допомогу приходять захисники.
Опрацювати §26, розв’язати №4 впр. 26
Творчі завдання