Урок "Сполучення в одному тексті різних типів мовлення .Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму

Про матеріал
Урок розвитку зв'язного мовлення в 6 класі можна використовувати як відкритий урок. Подано різноманітна кількість завдань на тему добра
Перегляд файлу

Тема: Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді, опису, розповіді з елементами роздуму).Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.

Мета: вдосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип, стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; здійснювати змістово- композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте;здійснювати моральне та громадянське виховання

Обладнання: портрет О. Довженка, кіноповість «Зачарована Десна», ілюстративний матеріал, Великий тлумачний словник сучасної української мови, картки -дослідження

Тип уроку: урок розвитку мовлення

 

Епіграф уроку:

Навчаймося добра, як вчаться мові діти,-

 Щоб потім все життя його творить святе...

Записи на дошці:

Добро

  •              Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям, благо.
  •              Добра, корисна справа, дія, вчинок.

(Великий тлумачний словник сучасної української мови)

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І етап. «Розминка». Організаційний момент, створення сприятливого мікроклімату на уроці.

• Презентація групами випереджувальних домашніх завдань, що стосуються роботи на уроці:

І група

Вивчити вірші про добро

 Добрим бути просто чи не просто?

Не залежить доброта від зросту,

І дитина робить добру справу,

Як не кине друга на поталу.

Як людей полюбиш, пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.

1 закрутиться земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші

Доброта з роками не старіє

Доброта від холоду зігріє

І якщо вона як сонце світить,

То радіють і дорослі й діти

 

Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш,

Коли у радощах вітаєш,

Забувши про чужу біду,

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово

В цім почутті така основа,

Яка з глибин душі росте,

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.

 

Кажімо більше добрих слів

Знайомим, друзям і коханим!

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів.

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь загоїть рану,

Чи перший біль, чи то останній,

Коли б то знати наперед!

Кажімо більше ніжних слів

 Комусь всміхаймось ненароком

То не життя людське коротке,

Короткі в нас слова черстві

 Кажімо більше ніжних слів.

 

  1.      група

 Виписати прислів’я

  1.            .Добро плодить добро, а зло плодить зло.
  1.          Добро не пропадає, а зло умирає.
  2.          Не все добре, що солодке.
  3.          Ти до нього з добром, а він до тебе з колом.
  4.          Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа.
  5.          Добрий чоловік і сусідів дім від вогню збереже.
  6.          Від лиха до добра недалека дорога.

8.    3 добрим дружись, а злого й лихого стережись.

9.    Не сподівайся за добро дяки.

10.Злий плаче від зависті, а добрий від радості.

III група

Скласти власні поетичні рядки про добрі діла

 

 ІУгрупа

 

Скласти банк добрих справ,які зроблені останнім часом (метод «Мікрофон»),

Слово вчителя. Отже,ви уже здогадалися, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці - про добро, добрі вчинки,про людську доброту...

—Чи можна доторкнутися до Добра?

—Чи можна покуштувати?

—Чи можна понюхати?

Добро- це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух.

—Як же зрозуміти, що це — Добро?

—З чим воно асоціюється? З яким предметом ви пов'язуєте поняття «Добро»? (Сонце, мати, природа тощо).

—Як би ви його намалювали? (До дошки запрошуються художники. Завдання: намалювати добро).

  •        Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна, жанр)

—Яким кольором ви намалювали б Добро?

—Що є протилежністю Добра?

—Чого більше в сучасному світі — Добра чи Зла?

Отже, Добро — це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.

А тепер звіримо свої знання про добро зі словником (зачитується визначення категорії добра із словника).

  1.          етап.«Обгрунтування навчання» Ознайомлення учнів з темою,метою і завданнями уроку,з очікуваними результатами.
  2.       етап .«Евокація».Актуалізація опорних знань,умінь,навичок учнів (метод «Мозковий штурм»).
  •              Назвіть відомі вам типи мовлення. Дайте їм коротку характеристику.
  •              Які особливості мають тексти, в яких поєднані різні типи мовлення?
  •              Назвіть стилі мовлення.

 

  1.       етап «Осмислення».Робота з текстом ,в якому поєднано різні типи мовлення.
  1.          Читання тексту переказу вчителем.

ЯК Я ТВОРИВ ДОБРІ ДІЛА...

Вперше у житті вирішив я творити добрі діла. «Не буду, думаю, їсти скоромного цілий тиждень! Носитиму дідові воду на погребню, скільки він схоче, і почну ходити до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ластівок: «От коли б повипадали з кубла ластовенята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки ластівка бачила, на які діла я здатний, і розказала Ісусу Христу».

Але ластовенята не падали. Пороззявлявши роти, вони жалібно пищали, а навколо кубла наді мною їхні батьки невпинно снували й носили їм комах.

«Що ж його зробить? - думав я, залишивши ластівок. Піду на вулицю шанувати великих людей. Дід казав, що за це прощається багато всяких гріхів на тім світі. Піду знімати перед ними шапку і казати «здрастуйте». Шапка якраз валялась в човні Це була старенька дідова шапка. Тепер уже немає таких шапок Вона була товста і своїм виглядом нагадувала мідний казан. І важка теж була, як добрий казанок.

Спочатку вона довго лежала в сінях під ступою. Кішка виводила в ній кошенят, а зараз баба потопила в копанці кошенят, шапку викинула в човен, тому і пахла вона вже не дідом, а котами. Проте розбиратись було ніколи. Аби було що зняти з голови для пошани. Я надів шапку по самий рот і вийшов за ворота.

О.Довженко «Зачарована Десна»

  1.     Довідка про автора тексту.

Текст є уривком з кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна». Письменник, режисер і дуже гарна людина, великий патріот своєї батьківщини О.Довженко народився на Чернігівщині. Він походив з дуже давнього козацького роду. У своїх творах не раз нагадував, що немає нічого прекраснішого за людину праці, за людину, яка приносить користь іншим, учить робити добрі діла. Автор багатьох оповідань та кіноповістей. «Зачарована Десна» - автобіографічна кіноповість. У цій кіноповісті автор розповідає про пригоди свого дитинства.

 

{Портрет О.Довженка, ілюстрації до кіноповісті «Зачарована Десна»)

З.Запитання для змістового аналізу тексту.

  •              Про що розповідається в тексті? (Сашко вирішив творити добрі діла: не їсти скоромного цілий тиждень, носити дідові воду на погребню, ходити до церкви, нагодувати ластовенят, якби вони випали з кубла, вітатись на вулиці з людьми, знімаючи шапку).
  •              Який заголовок можна дати тексту? Що він відображатиме -тему чи головну думку? («Вирішив творити добрі діла», «Як спокутувати гріхи». Перша назва відображає тему, а другаголовну думку).
  •              До якого типу мовлення належить текст? (Текст є розповіддю з елементами роздуму та опису)
  •              Що хотів, основним чином, своїми вчинками зробити Сашко ? (Спокутувати гріхи).
  •              Хто йому в цьому мав допомогти? (Ластівка, яка б розказала Ісусу Христу про його діла). Чому саме ластівка?
  •              Чому хлопчик хотів вшановувати людей?(Щоб отримати прощення)
  •              Про що турбувався хлопчик?
  1.          Формування практичних умінь і навичок працювати з текстом, у якому поєднано різні типи мовлення.

 Виконання попередніх вправ

  •              Знайдіть займенники, що використовуються в тексті {я,він,вона,вони)
  •              Які прикметникові означення є в тексті? (старенька дідова шапка, великих людей, шапка важка)
  •              Дібрати синоніми до слів: діла, творити, ступа, погребня

 Колективне з'ясування написання слів

Погребня - погріб, льох;

Кубло - гніздо для свійської птиці;

Копанка - спеціально викопана яма, в якій зберігається вода;

Скоромне - їжа тваринного походження.

Колективне називання ключових слів

Ключові слова

  1.          Вирішив творити добрі діла.
  2.          Не буду їсти скоромного, носитиму дідові воду, почну ходити до церкви.
  3.          Коли б повипадали, нагодував би, ластівка бачила, розказала б, не випадали, пищали, снували, носили.
  4.          Що ж зробить, піду шанувати, знімати шапку, казати «здрастуйте».
  5.          Шапка валялась, була товста, нагадувала мідний казан, пахла котами.
  6.          Розбиратись ніколи, надів шапку, вийшов за ворота.
  1.          Підготовча робота до докладного переказу тексту.

 Читання тексту по частинах

 Колективне складання плану, у відповідності до типу мовлення


 


План

  1.          Вирішив творити добро.
  2.          Коли б повипадали ластовенята.
  3.          Піду шанувати великих людей.
  4.          Шапка.
  5.          Вийшов за ворота.

Тип мовлення

Розповідь

Розповідь з роздумом Розповідь з роздумом

Розповідь з описом

Розповідь


 

 


 Переказування тексту учнями

Дослідницька робота над текстом переказу (метод «Джигсоу»)

Завдання групам на картках:

 

І група

Дослідження -встановлення відповідності

Творити                                               скоромного

Їсти                                                       добрі діла

Носити                                                 на ластівок

Дивитись                                              мухами та хлібом

Нагодувати                                          воду

Ходити                                                 до церкви

 

ІІ група

Дослідження – відновлення

Вперше у житті вирішив я творити добрі_________________. «Не буду,-думаю, їсти _______________ цілий тиждень! Носитиму дідові ______________________ на погребню,скільки він схоче, і почну __________ до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ________________:»От коли б з кубла повипадали ластовинята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки __________________ бачила, на які діла я здатний, і ___________________ Ісусу _________________________».

 


 


 

Дослідження- аналіз з усним обґрунтуванням

Пояснити пунктограми у реченні з прямою мовою:

Далі я подумав, дивлячись на ластовенят: «От коли б повипадали з кубла

ІV група Дослідження - аналіз

Знайти порівняння, які автор використав у творі.

6. Повторне читання тексту вчителем.

  1.    Робота над письмовим докладним переказом тексту.
  2.               Підсумок уроку.
  3.               Домашнє завдання. Різнорівневі завдання групам:

I група - намалювати ілюстрації до тексту;

II група - скласти кросворд (ключове слово - ДОБРОТА);

III група - скласти асоціативний ланцюжок

 

                                Добро

                                                     (у творі)

 

IV група - придумати власне продовження історії.

 

 

 

1

 

doc
Додано
14 листопада 2019
Переглядів
1356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку