Тема: Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді, опису, розповіді з елементами роздуму).Письмовий докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму.
Мета: вдосконалити мовленнєво-мислительні вміння усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип, стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; інтелектуальні вміння ділити текст на смислові частини, зіставляти план і первинне висловлювання; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння; здійснювати змістово- композиційний і мовний аналіз тексту розповідного характеру з поєднанням різних типів мовлення, сприймати текст, розуміти його, письмово докладно відтворювати почуте;здійснювати моральне та громадянське виховання
Обладнання: портрет О. Довженка, кіноповість «Зачарована Десна», ілюстративний матеріал, Великий тлумачний словник сучасної української мови, картки -дослідження
Тип уроку: урок розвитку мовлення
Епіграф уроку:
Навчаймося добра, як вчаться мові діти,-
Щоб потім все життя його творить святе...
Записи на дошці:
Добро
(Великий тлумачний словник сучасної української мови)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І етап. «Розминка». Організаційний момент, створення сприятливого мікроклімату на уроці.
• Презентація групами випереджувальних домашніх завдань, що стосуються роботи на уроці:
Вивчити вірші про добро
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту,
І дитина робить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
1 закрутиться земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші
Доброта з роками не старіє
Доброта від холоду зігріє
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах вітаєш,
Забувши про чужу біду,
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте,
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Кажімо більше добрих слів
Знайомим, друзям і коханим!
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану,
Чи перший біль, чи то останній,
Коли б то знати наперед!
Кажімо більше ніжних слів
Комусь всміхаймось ненароком
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві
Кажімо більше ніжних слів.
Виписати прислів’я
8. 3 добрим дружись, а злого й лихого стережись.
9. Не сподівайся за добро дяки.
10.Злий плаче від зависті, а добрий від радості.
Скласти власні поетичні рядки про добрі діла
ІУгрупа
Скласти банк добрих справ,які зроблені останнім часом (метод «Мікрофон»),
Слово вчителя. Отже,ви уже здогадалися, про що йтиме мова на сьогоднішньому уроці - про добро, добрі вчинки,про людську доброту...
—Чи можна доторкнутися до Добра?
—Чи можна покуштувати?
—Чи можна понюхати?
Добро- це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поряд з такими поняттями, як Душа, Дух.
—Як же зрозуміти, що це — Добро?
—З чим воно асоціюється? З яким предметом ви пов'язуєте поняття «Добро»? (Сонце, мати, природа тощо).
—Як би ви його намалювали? (До дошки запрошуються художники. Завдання: намалювати добро).
—Яким кольором ви намалювали б Добро?
—Що є протилежністю Добра?
—Чого більше в сучасному світі — Добра чи Зла?
Отже, Добро — це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.
А тепер звіримо свої знання про добро зі словником (зачитується визначення категорії добра із словника).
ЯК Я ТВОРИВ ДОБРІ ДІЛА...
Вперше у житті вирішив я творити добрі діла. «Не буду, думаю, їсти скоромного цілий тиждень! Носитиму дідові воду на погребню, скільки він схоче, і почну ходити до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ластівок: «От коли б повипадали з кубла ластовенята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки ластівка бачила, на які діла я здатний, і розказала Ісусу Христу».
Але ластовенята не падали. Пороззявлявши роти, вони жалібно пищали, а навколо кубла наді мною їхні батьки невпинно снували й носили їм комах.
«Що ж його зробить? - думав я, залишивши ластівок. Піду на вулицю шанувати великих людей. Дід казав, що за це прощається багато всяких гріхів на тім світі. Піду знімати перед ними шапку і казати «здрастуйте». Шапка якраз валялась в човні Це була старенька дідова шапка. Тепер уже немає таких шапок Вона була товста і своїм виглядом нагадувала мідний казан. І важка теж була, як добрий казанок.
Спочатку вона довго лежала в сінях під ступою. Кішка виводила в ній кошенят, а зараз баба потопила в копанці кошенят, шапку викинула в човен, тому і пахла вона вже не дідом, а котами. Проте розбиратись було ніколи. Аби було що зняти з голови для пошани. Я надів шапку по самий рот і вийшов за ворота.
О.Довженко «Зачарована Десна»
Текст є уривком з кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна». Письменник, режисер і дуже гарна людина, великий патріот своєї батьківщини О.Довженко народився на Чернігівщині. Він походив з дуже давнього козацького роду. У своїх творах не раз нагадував, що немає нічого прекраснішого за людину праці, за людину, яка приносить користь іншим, учить робити добрі діла. Автор багатьох оповідань та кіноповістей. «Зачарована Десна» - автобіографічна кіноповість. У цій кіноповісті автор розповідає про пригоди свого дитинства.
{Портрет О.Довженка, ілюстрації до кіноповісті «Зачарована Десна»)
З.Запитання для змістового аналізу тексту.
Виконання попередніх вправ
Колективне з'ясування написання слів
Погребня - погріб, льох;
Кубло - гніздо для свійської птиці;
Копанка - спеціально викопана яма, в якій зберігається вода;
Скоромне - їжа тваринного походження.
Колективне називання ключових слів
Ключові слова
Читання тексту по частинах
Колективне складання плану, у відповідності до типу мовлення
План
Тип мовлення
Розповідь
Розповідь з роздумом Розповідь з роздумом
Розповідь з описом
Розповідь
Переказування тексту учнями
Дослідницька робота над текстом переказу (метод «Джигсоу»)
Завдання групам на картках:
І група
Дослідження -встановлення відповідності
Творити скоромного
Їсти добрі діла
Носити на ластівок
Дивитись мухами та хлібом
Нагодувати воду
Ходити до церкви
ІІ група
Дослідження – відновлення
Вперше у житті вирішив я творити добрі_________________. «Не буду,-думаю, їсти _______________ цілий тиждень! Носитиму дідові ______________________ на погребню,скільки він схоче, і почну __________ до церкви». Далі я подумав, дивлячись на ________________:»От коли б з кубла повипадали ластовинята! Я зараз же нагодував би їх мухами й хлібом, аби тільки __________________ бачила, на які діла я здатний, і ___________________ Ісусу _________________________».
Дослідження- аналіз з усним обґрунтуванням
Пояснити пунктограми у реченні з прямою мовою:
Далі я подумав, дивлячись на ластовенят: «От коли б повипадали з кубла
ІV група Дослідження - аналіз
Знайти порівняння, які автор використав у творі.
6. Повторне читання тексту вчителем.
I група - намалювати ілюстрації до тексту;
II група - скласти кросворд (ключове слово - ДОБРОТА);
III група - скласти асоціативний ланцюжок
Добро
(у творі)
IV група - придумати власне продовження історії.
1