Розробка уроку з української мови у 5-му класі з теми:
«Сполучення йо, ьо. Правопис слів зі сполуками йо, ьо»
Тема: Сполучення йо, ьо. Правопис слів зі сполуками йо, ьо.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок з використанням ІКТ
Методи: метод «Ґронування», метод «Мозковий штурм», виконання вправ, самостійна робота, робота з підручником, робота з таблицею, мовна гра «Відгадай слово», аналіз мовних явищ;
Прийоми: інтерактивний прийом «Лови помилку», «Продовжи речення»
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, парна.
Наочність: презентація, карта знань «Фонетика», хмари слів, «Сніговичок», картки для індивідуальної роботи, сніжинки настрою.
Обладнання: підручник, телевізор
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 хв.)
Слово-вітання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ (4 хв.)
ВІЗЬМІТЬ ІЗ СОБОЮ НА УРОК
Активність творчість кмітливість взаємопорозуміння старанність
IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ теми та мети уроку (1хв.)
Слово вчителя
Діти, сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати фонетику, як розділ мовознавства, але увагу зосередимо на орфограмі.
А тому тема нашого уроку «Сполучення йо, ьо. Правопис слів із сполуками йо, ьо»
Запишіть у зошити дату, класна робота та тему уроку.
ІV . Мотивація навчальної діяльності школярів. (2 хв. )
1. Слово вчителя
Сьогодні на урок до нас завітав сніговичок. Він ось-ось почне танути і хоче, щоб ми обліпили його сніжинками, то ж я почну, ви потім мені допоможете. Отже, ми з вами:
5. Підіб’ємо підсумки роботи.
2. Проблемні запитання
V. Вивчення нового матеріалУ
1. Слово вчителя. (5 хв.)
Його, район – де ми пишемо йо? ( на початку слова, на початку складу)
Уживання йо |
Уживання ьо |
1. На початку слова: йому. 2. Після голосних: майор. 3. Іноді після приголосних: Соловйов.
|
Лише після м’яких приголосних у кінці та в середині складу: кольоровий, сьомий, крайньою, чотирьох.
|
Отже, «Сполуки літер йо пишемо для позначення сполучення приголосного й з голосним о на початку слова або складу: йод, бойовий.
Трьох, сьогодні – де пишемо ьо? ( у середині або в кінці складу)
Отже, «Сполуки літер ьо пишемо для позначення м’якості попереднього приголосного перед о в середині складу, наприклад: льон, сьомий»
2.Робота з підручником
А) опрацьовуємо правило
Відкрийте, будь ласка, підручник на с. 83. Звірте наші висновки з матеріалом підручника.
Зверніть увагу!
У словах іншомовного походження перед йо пишеться ь: павільйон,медальйон, але над цією орфограмою ви працюватимете на наступних уроках.
Б) Виконуємо вправу 181 коментоване письмо.
Працюємо з орфографічним словником онлайн
В) фонетичний розбір слова льодяний.
3.Перекладачі (мовне спостереження).
Вправа 180
4. Інтерактивний прийом «Лови помилку» (3 хв.)
Завдання: записати слова, виправляючи помилки, виділити орфограму (слова записані на слайді).
Мільон, синєго, маяріла, ранього, батальон, сльоози, приїом, підьом, трєх, войьовничий.
5. Руханка (2 хв.)
Діти, ви вже втомились, давайте відпочинемо.
Із-за парт ми піднялись,
Всі добряче потяглись,
Гарно спинки всі прогнули
І про втому геть забули.
Пальці всі в замок закрили
Й стисли їх мерщій щосили.
А тепер присіли — раз!
Фізкультпауза у нас.
Піднялись і пострибали,
Мов сніжинки покружляли.
Сіли рівно — і до праці.
Хай не стомлюються пальці.
6. Творче змагання. (3 хв.)
Вправа 182.
7. «Відгадай слово» за малюнками (2 хв.)
Хай наші ручки відпочинуть – ми попрацюємо очима. Я пропоную відгадати слова, які сховалися на малюнку. Але у мене одна умова – слова повинні бути з сполученнями йо,ьо.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота (3 хв.)
Індивідуальні картки.
Картка 1
Правопис буквосполучень ьо, йо
1. Встав пропущені ь чи й.
2. Запиши слова в алфавітному порядку.
3. Склади і запиши з 1 словом речення.
Кол…оровий, бо…овий, пол….овий, дз…об, т…охкають, прац…овитий, л…он, ма…орить, сер…озний.
Картка 2
Правопис буквосполучень ьо, йо
1. Встав пропущені ь чи й.
2. Запиши слова в алфавітному порядку.
3. Склади і запиши з 1 словом речення.
С…омий, зна…омий, бод…орий, ра…он, ден…ок, кра…овий, вір…овка, дз…обик, ма…ор.
1.Сором не ворон, очей не видзьобає.
2.Кінь на чотирьох ногах, а спотикається.
3.Сьогодні подумай, а завтра скажи.
4.На язиці медок, а на думці льодок.
5.На його слові можна мур малювати.
6.Віділлються вовкові овечі сльози.
7.Батьки працьовиті, і діти не ледачі.
8.Кожна пташка своїм дзьобом годується.
«Хмара слів» утворіть прислів’я з поданих слів, прикрасьте сніговика.
Зна…мий, п’ят…ох, …одистий, змі…овик, давн…ому, дз…об, у вс…ому, л…онар, л…ох, л…одяник, Вороб…ов, т…охкати, ціл…овий, ст…ожка, ст…обати, …осип, по-друж…ому.
5. Вибірково-розподільний диктант. (2 хв.)
У нашій сім’ї дуже шанували лелек. Над самою хатою вони клекотали дзвінко вранці і вечірньої пори.
Цього літа лелеки вирощували шістьох лелечат. Носили їм цілими днями їжу, запихали у бездонні вола. А ввечері лелечиха перещупувала дзьобами пір’я на малятах, а лелека витанцьовував чорногузячого гопака на краю гнізда. Він видзвонював своїм червоненьким дзьобом, розмахував широкими крилами, підскакував. Лелечата сиділи тихенько і дивилися на батькові танці. Мама наша часто говорила: «Та посидьте хвилинку тихенько, як лелечата».
Може, ми б і сиділи, якби наш тато танцював нам гопака. Та його не було вдома, він приходив, коли ми спали. (Ю. Збанацький)
6. Творче завдання (2 хв.)
Уявіть,що ви зимової пори йдете лісовою стежкою. Що ви відчуваєте? Що бачите навкруги? Про що думаєте? Розкажіть про це. Використайте в тексті слова зі сполученням йо, ьо, а також слова в переносному значенні.
ДОВІДКА. Мальовничий, льодовий, схвильований, кольоровий, надвечірнього, пізнього.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (2 хв.)
«Кольорові сніжинки»
Отже, чи реалізували ми поставленні перед нами завдання в плані.
2. Оцінювання
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1 хв.)