Конспект уроку з української мови у 7 класі
Тема уроку Способи дієслів
Мета уроку: ознайомити учнів зі способами дієслів, формувати загально пізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів; розвивати навички правильного і доречного використання способових дієслів в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, логіко-асоціативну пам'ять, художньо-образне мислення; сприяти вихованню кращих моральних основ дитячої особистості засобами слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( формування мовної компетенції)
Обладнання: підручник, книжкова виставка «Людини починається з добра», роздатковий матеріал.
Епіграф. Виховуй у собі Людину – ось що найголовніше. Виховуй у собі людську душу… Прагни бути справжньою людиною.
В.О.Сухомлинський
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Вчитель. Вітаю усіх вас у затишному класі! За вікном господарює чарівна осінь. Та якою б холодною не була б осіння погода, нехай кожному з вас світить вогник, вогник сподівання, надії, віри, добра. Тож я гадаю, що на сьогоднішньому уроці вогники ваших сердечок допоможуть згуртувати нашу шкільну родину, подарують тепло один одному, засвітять ще одну зірочку добра і любові… Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Нашу роботу ми розпочнемо з орфографічного диктанту.
Медовий, легко, проїзний, молотьба, м'ясо, цвях, сонний, зшити, спекти, премудрий, приораний, газета «Вперед», чорноокий, російсько-український.
ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Вчитель. З теми ми можемо з’ясувати, що у дієслова, крім часу і виду, виявляється ще й є способи. Ця тема вам відома. Ви самі можете все пояснити. Не вірите? Переконайтесь.
Реальна дія:
Можлива, бажана дія;
Наказ, прохання, порада.
Молоці! Тепер звернімося до помічника-підручника – с.105.
Опрацюйте самостійно матеріал про способи дієслова та перекажіть.
У. ЗАСТОСУВАННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ.
Вчитель. На завданнях перевіримо як ви засвоїли теоретичний матеріал.
А зараз я вам пропоную побути в ролі дослідників.
У вас на партах лежать тексти творів В.О.Сухомлинського. Прочитайте уважно. Визначте стиль мовлення, тему та головну думку тексту.
1 ряд - знайдіть одне речення з дієсловом умовного способу:
« Підлога буде чиста... а душа?»
Першокласниця Марійка, прийщовши додому, побачила: підлога в кімнатах чиста, аж блищить.
- Як у нашому класі після уроків,- сказала мамі Марійка.
- Як це - після уроків? - здивувалась мати.- А під час уроків?
- Ми витираємо підлогу після уроків. Бо приходить комісія й ставить оцінку за чистоту. Навіщо ж витирати підлогу до уроків?
- Мудрі у вас порядки,- усміхнулася мати. Тільки вони закінчили розмову, як хтось постукав. Мама відчинила двері.
До хати ввійшла сусідка - стара-престара бабуся Христина. Бабусі вісімдесять дев'ять років. У неї сім синів, три дочки, багато внуків і правнуків. Мама низько вклонилась бабусі Христині, взяла її під руку й повела До вітальні. Жахнулась Марійка: надворі дощ, взуття у бабуся брудне,- там, де Пройшла бабуся, розпливлись калюжі. Довго сиділа біля столу бабуся Христина. Мама частувала її чаєм.
Коли бабуся пішла додому, Марійка сказала:
- А ми не впустили б до класу з такими брудними черевиками. Підлога ж мусить бути чиста...
- Підлога буде чиста, доню... А душа? - тихо сказала мама.
2 ряд – дійсного способу:
«Який слід повинна залишати людина на землі?»
Старий Майстер звів кам'яний будинок. Став осторонь і милується. "Завтра в ньому оселяться люди", — думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.
— Для чого ти псуєш мою роботу? — сказав з докором Майстер.
Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.
Минуло багато років, Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся — ні руками, ні душею.
Прийшла старість. Згадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілось йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі здвигують плечима — ніхто не пам'ятає такого Чоловіка.
— Що ж ти залишив після себе? — питає у старого Чоловіка один дід, — Є в тебе син чи дочка?
— Немає у мене ні сина, ні дочки.
— Може, ти дуба посадив?
— Ні, не посадив я дуба...
— Може, ти поле випестував?
— Ні, не випестував я поля...
— Так, мабуть, ти пісню склав?
— Ні, й пісні я не склав.
— Так хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? — здивувався дід.
Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці — закам'янілий відбиток Хлопчикової ніжки.
"Ось і все, що залишилось після мене на землі, — з болем подумав старий Чоловік.— Але цього ж мало, дуже мало... Не так треба було жити..."
3 ряд – наказового способу:
«Не загубив, а знайшов»
Коли синові виповнилось дванадцять років, батько дав йому новий заступ і сказав:
— Йди, синку, в поле, відміряй ділянку в сто кроків уздовж і сто впоперек і скопай.
Пішов син у поле, відміряв ділянку й почав копати. А копати він ще не вмів. Важко було спочатку, доки приловчився копати й до заступа приладився. Наприкінці робота йшла все краще й краще. Та коли син загнав заступ в землю, щоб перекинути останній шматок ґрунту, він зламавсь.
Повернувся син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько за поламаний заступ.
— Простіть мене, батьку, — сказав син. — Я зламав заступ.
— А копати ти навчився? Копати тобі в кінці було важче чи легше?
— Навчився, і копати в кінці мені було легше, ніж спочатку.
— Отже, ти не загубив, а знайшов.
— Що ж я знайшов, батьку?
— Бажання трудитися. А це — найдорожча знахідка.
Із ряду слів відтворіть приказки і прислів’я. Пам’ятайте: усі слова подані у початковій формі, зв’яжіть їх граматично. Запишіть на дошці, підкресліть головні члени речення. З’ясуйте спосіб дієслова.
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Було б бажання, а розум знайдеться.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Наступне завдання для кожного буде різним. Кожна група отримує своє завдання.
1 група – пояснити значення фразеологізмів. Скласти з ними речення, використовуючи дієслова різних способів: задирати носа, обминати десятою дорогою, хоч на край світу.
2 група – переписати речення. Визначити час, особу та спосіб дієслів.
Друга шукай, а найдеш – тримай. Нелегко дається хліб. За чорні натруджені руки ми двічі умерти могли б. Якщо тебе похвалили – знай, що ти взяв борг, який треба повернути. Є люди кращі й розумніші за тебе, але й вони вважають себе далекими від довершеності.
3 група – виписати із речень дієслова, розподіливши їх у три колонки: дійсного, умовного та наказового способів.
Не хвались своїми позитивними якостями. Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не хвалиться. Коли ь я навчився працювати, як бджола, скільки міг би правди назбирати у життя! Не підкреслюй свою перевагу в чомусь перед товаришами. Здається, гори перевертав би і не чув би втоми.
Спочатку зроби уроки, а потім дивись телевізор. Сидіть мовчки, нікому не заважайте. Візьми книжку, почитай. Розкажіть, бабуню, казку. Допоможіть відстаючим у навчанні.
УІ. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія.
УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ