Урок "Способи дієслів"

Про матеріал
Конспект відкритого уроку з української мови у 7 класі на тему: "Способи дієслів". Урок сприяє вихованню кращих моральних основ дитячої особистості засобами слова ( використані твори В.О.Сухомлинського)
Перегляд файлу

 

Конспект уроку з української мови у 7 класі

Тема уроку  Способи дієслів

Мета уроку: ознайомити учнів зі способами дієслів, формувати загально пізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів; розвивати навички правильного і доречного використання способових дієслів в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, логіко-асоціативну пам'ять, художньо-образне мислення; сприяти вихованню кращих моральних основ дитячої особистості засобами слова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань ( формування мовної компетенції)

Обладнання: підручник, книжкова виставка «Людини починається з добра», роздатковий матеріал.

Епіграф.  Виховуй у собі Людину – ось що найголовніше. Виховуй у собі людську душу… Прагни бути справжньою людиною.

                                                                                      В.О.Сухомлинський

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вчитель. Вітаю усіх вас у затишному класі! За вікном господарює чарівна осінь. Та якою б холодною не була б осіння погода, нехай кожному з вас світить вогник, вогник сподівання, надії, віри, добра. Тож я гадаю, що на сьогоднішньому уроці вогники ваших сердечок допоможуть згуртувати нашу шкільну родину, подарують тепло один одному, засвітять ще одну зірочку добра і любові… Усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення теми «Дієслово», зокрема ознайомимося зі способами дієслів, навчимось правильно визначати морфологічні ознаки та синтаксичну роль способових дієслів.
  2. Запис числа та теми уроку.
  3. «Дерево побажань». Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Запишіть свої побажання на клейких листочках та приклейте др. Дерева побажань. А в кінці уроку ми перевіримо, чи справдилися ваші очікування.
  4. Прочитайте уважно епіграф уроку. Як ви розумієте слова В.О.Сухомлинського? ( відповіді учнів)
  5. Діти! Сьогодні ми з вами разом зі способами дієслів поговоримо про моральні чесноти людини, адже зараз у світі надміру панують жорстокість, зло, недоброзичливість.
  • Давайте звернемось до тлумачного словника і з’ясуємо лексичне значення слова «чеснота» (позитивні риси людини)
  • Назвіть позитивні риси людини ( людяність, чесність, справедливість, доброта, щедрість, порядність, працьовитість тощо)
  •  

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

  1. Орфографічна хвилинка.

Нашу роботу ми розпочнемо з орфографічного диктанту.

Медовий, легко, проїзний, молотьба, м'ясо, цвях, сонний, зшити, спекти, премудрий, приораний, газета «Вперед», чорноокий, російсько-український.

  1. Бесіда з учнями.
  • Дайте визначення дієслова як частини мови.
  • Назвіть форми дієслова.
  • Які граматичні категорії має дієслово.
  •  

ІУ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

    Вчитель. З теми ми можемо з’ясувати, що у дієслова, крім часу і виду, виявляється ще й є способи. Ця тема вам відома. Ви самі можете все пояснити. Не вірите? Переконайтесь.

  1. Творче конструювання. Я пропоную вам із карток створити «Граматичне намисто», тобто створити речення із перемішаних слів.
  1. Людина у світ приходить для добра.
  2. Без людської праці вся земля заросла б бур’яном.
  3. Неси у своїй душі любов до всього світу.
  • Знайдіть дієслова, розподіліть їх за значенням:

Реальна дія:

Можлива, бажана дія;

Наказ, прохання, порада.

  • Поясніть, як ви розумієте зміст висловлювань.
  1. Робота з підручником.

Молоці! Тепер звернімося до помічника-підручника – с.105.

Опрацюйте самостійно матеріал про способи дієслова та перекажіть.

 

У. ЗАСТОСУВАННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ.

 

  Вчитель. На завданнях перевіримо як ви засвоїли теоретичний матеріал.

  1. Колективне виконання вправи з підручника (впр.171)
  2. Дослідження «Знайди слово»

А зараз я вам пропоную побути в ролі дослідників.

У вас на партах лежать тексти творів В.О.Сухомлинського. Прочитайте уважно. Визначте стиль мовлення, тему та головну думку тексту.

1 ряд - знайдіть одне речення з дієсловом умовного способу:

« Підлога буде чиста... а душа?»

      Першокласниця Марійка, прийщовши додому, побачила: підлога в кімнатах чиста, аж блищить.

- Як у нашому класі після уроків,- сказала мамі Марійка.

- Як це - після уроків? - здивувалась мати.- А під час уроків?

- Ми витираємо підлогу після уроків. Бо приходить комісія й ставить оцінку за чистоту. Навіщо ж витирати підлогу до уроків?

- Мудрі у вас порядки,- усміхнулася мати. Тільки вони закінчили розмову, як хтось постукав. Мама відчинила двері.

      До хати ввійшла сусідка - стара-престара бабуся Христина. Бабусі вісімдесять дев'ять років. У неї сім синів, три дочки, багато внуків і правнуків. Мама низько вклонилась бабусі Христині, взяла її під руку й повела До вітальні. Жахнулась Марійка: надворі дощ, взуття у бабуся брудне,- там, де Пройшла бабуся, розпливлись калюжі. Довго сиділа біля столу бабуся Христина. Мама частувала її чаєм.

      Коли бабуся пішла додому, Марійка сказала:

- А ми не впустили б до класу з такими брудними черевиками.  Підлога ж мусить бути чиста...

- Підлога буде чиста, доню... А душа? - тихо сказала мама.

 

2 ряд – дійсного способу:

«Який слід повинна залишати людина на землі?»

    Старий Майстер звів кам'яний будинок. Став осторонь і милується. "Завтра в ньому оселяться люди", — думає з гордістю. А в цей час біля будинку грався Хлопчик. Він стрибнув на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на цементі, який ще не затвердів.

— Для чого ти псуєш мою роботу? — сказав з докором Майстер.

Хлопчик подивився на відбиток ноги, засміявся й побіг собі.

      Минуло багато років, Хлопчик став дорослим Чоловіком. Життя його склалось так, що він часто переїздив з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прихилявся — ні руками, ні душею.

      Прийшла старість. Згадав старий Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілось йому побувати там. Приїхав на батьківщину, зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі здвигують плечима — ніхто не пам'ятає такого Чоловіка.

— Що ж ти залишив після себе? — питає у старого Чоловіка один дід, — Є в тебе син чи дочка?

— Немає у мене ні сина, ні дочки.

— Може, ти дуба посадив?

— Ні, не посадив я дуба...

— Може, ти поле випестував?

— Ні, не випестував я поля...

— Так, мабуть, ти пісню склав?

— Ні, й пісні я не склав.

— Так хто ж ти такий? Що ж ти робив усе своє життя? — здивувався дід.

      Нічого не міг відповісти старий Чоловік. Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до будинку. Стоїть той наче вчора збудований, а на найнижчій сходинці — закам'янілий відбиток Хлопчикової ніжки.

      "Ось і все, що залишилось після мене на землі, — з болем подумав старий Чоловік.— Але цього ж мало, дуже мало... Не так треба було жити..."

 

 

3 ряд – наказового способу:

«Не загубив, а знайшов»

      Коли синові виповнилось дванадцять років, батько дав йому новий заступ і сказав:

— Йди, синку, в поле, відміряй ділянку в сто кроків уздовж і сто впоперек і скопай.

      Пішов син у поле, відміряв ділянку й почав копати. А копати він ще не вмів. Важко було спочатку, доки приловчився копати й до заступа приладився. Наприкінці робота йшла все краще й краще. Та коли син загнав заступ в землю, щоб перекинути останній шматок ґрунту, він зламавсь.

      Повернувся син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько за поламаний заступ.

— Простіть мене, батьку, — сказав син. — Я зламав заступ.

— А копати ти навчився? Копати тобі в кінці було важче чи легше?

— Навчився, і копати в кінці мені було легше, ніж спочатку.

— Отже, ти не загубив, а знайшов.

— Що ж я знайшов, батьку?

— Бажання трудитися. А це — найдорожча знахідка.

 

 

  1. Творче конструювання. Робота біля дошки.

Із ряду слів відтворіть приказки і прислів’я. Пам’ятайте: усі слова подані у початковій формі, зв’яжіть їх граматично. Запишіть на дошці, підкресліть головні члени речення. З’ясуйте спосіб дієслова.

    Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

    Було б бажання, а розум знайдеться.

    З добрим дружись, а лихого стережись.

  1. Робота в групах

Наступне завдання для кожного буде різним. Кожна група отримує своє завдання.

1 група – пояснити значення фразеологізмів. Скласти з ними речення, використовуючи дієслова різних способів: задирати носа, обминати десятою дорогою, хоч на край світу.

 

2 група – переписати речення. Визначити час, особу та спосіб дієслів.

    Друга шукай, а найдеш – тримай. Нелегко дається хліб. За чорні натруджені руки ми двічі умерти могли б. Якщо тебе похвалили – знай, що ти взяв борг, який треба повернути. Є люди кращі й розумніші за тебе, але й вони вважають себе далекими від довершеності.

 

3 група – виписати із речень дієслова, розподіливши їх у три колонки: дійсного, умовного та наказового способів.

    Не хвались своїми позитивними якостями. Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не хвалиться. Коли ь я навчився працювати, як бджола, скільки міг би правди назбирати у життя! Не підкреслюй свою перевагу в чомусь перед товаришами. Здається, гори перевертав би і не чув би втоми.

  1. Списати речення, замінюючи наказовий спосіб умовним.

    Спочатку зроби уроки, а потім дивись телевізор. Сидіть мовчки, нікому не заважайте. Візьми книжку, почитай. Розкажіть, бабуню, казку. Допоможіть відстаючим у навчанні.

 

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ. Рефлексія.

 

  1. Метод  «Незакінчене речення»
  • В українській мові існують такі способи дієслів…
  • Реальну дію виражає…На питання що робімо відповідають дієслова…
  1. Вчитель. Молодці! На уроці ви гарно працювали, ознайомилися зі способами дієслів, навчилися відрізняти дієслова різних способів.
  • Які ж якості характеру ви повинні виховувати в собі, щоб бути людиною з великої букви, як казав В.О.Сухомлинський?
  • Давайте разом складемо список добрих порад.
  1. Оцінювання учнів.
  2. Дерево побажань. Результати.

 

УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  1.  Вивчити теоретичний матеріал.
  2. Виконати вправу з підручника.
  3. Виписати з художньої літератури по 2 приклади речень на вивчені правила.
  4. Написати твір-мініатюру «Людина починається з добра»

 

 

 

doc
Додано
12 липня 2021
Переглядів
553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку