Урок 3. Способи подання повідомлень
Цілі:
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, картки «блискавки», навчальна презентація «Способи подання інформації», презентація до уроку, програма «Сходинки до інформатики» – «Цифертрон».
Хід уроку
Робота з картками «блискавками»
Учитель протягом 3 секунд демонструє картку зі словом, після чого прибирає її. Учні повинні назвати слово. Після того як усі слова будуть названі, визначити, яке з них «зайве».
Слова для карток: ІНФОРМАЦІЯ, ПОВІДОМЛЕННЯ, ВІДОМОСТІ, НОВИНА, МОНІТОР.
Фронтальна бесіда за питаннями:
Які бувають повідомлення, якими способами можна подати повідомлення, від чого залежить спосіб подання повідомлення? На це та iншi питання ми спробуємо дати вiдповiдь, вивчаючи тему «Способи подання повідомлень».
Девізом уроку буде вислів німецького соціолога Георга Зіммеля:
«Людина досвідчена – та, яка знає,
де знайти те, чого вона не знає…»
Ви вже знаєте, що людина сприймає інформацію про навколишній світ за допомогою п’яти органів чуттів.
Орган зору – очі. Очима людина бачить світ, який її оточує.
За допомогою органа слуху – вух – можна чути й розрізняти звуки.
Орган нюху – ніс – сприймає різні запахи, а орган смаку – язик – розрізняє і гірке, й солодке, й кисле, й солоне. Орган дотику – шкіра – передає інформацію про все, до чого доторкнулася людина – і гарячої батареї, і холодної бурульки.
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося про способи подання повідомлень.
Найчастіше повідомлення поділяють на усні та письмові. Усні повідомлення подаються за допомогою звуків, а письмові — тексту, малюнків, зображень, схем. Повідомлення можна подати ще й жестами та сигналами. Іноді при поданні повідомлення використовують декілька способів одночасно — комбіновані повідомлення.
Перегляд презентації «Способи подання інформації».
Гра «Розшифруй повідомлення»
Пояснити, у який спосіб передається повідомлення.
1) Про що «говорять» тварини:
2) Що повідомляє нам кожен сигнал світлофора?
Робота над загадками
Один учень отримує картку із зображенням предмета так, щоб решта учнів не бачили її. Він намагається описати предмет (словами, жестами, символічними рисунками тощо) так, щоб інші відгадали його.
Гра «Не помились»
Учитель називає рухи, які потрібно зробити (наприклад, присісти, підняти руки вгору та ін.), а сам виконує інші. Діти повинні виконати ті рухи, які були названі.
Гра «Загубилася дитина»
Учитель описує зовнішній вигляд одного з учнів класу, не називаючи його імені. Учні повинні впізнати свого однокласника та назвати його.
— У який спосіб отримували інформацію?
— У який іще спосіб можна було передати її?
Робота з підручником: § 3 ст. 19 № 1, 6.
Робота з зошитом: ст.. 4-5 № 1, 3.
Робота за комп’ютером
2) Інструктаж учителя.
Гра «Цифертрон»
Сьогодні ти працюватимеш із цікавою програмою Цифертрон.
На екрані — космічний корабель з ілюмінаторами, які спалахують різними кольорами і передають закодовані повідомлення. Запам'ятай і відтвори ці повідомлення — послідовність сигналів різного кольору.
Будь уважний!
Вправи для очей.
«Напишіть» очима слова: ПОВІДОМЛЕННЯ, ІНФОРМАЦІЯ.
Бесіда
Підручник § 3 ст. 16 - 19, зошит ст. 4 № 2, 4.
1