Конспект
уроку української мови
4 класі
«Спостереження над паралельними закінченнями іменників чоловічого роду – назв істот у давальному і місцевому відмінках однини.
Вимова і написання слова
«інженер»
Вчитель початкових класів
Ващенко Вікторія Сергіївна
Сумського НВК № 16
Тема: Спостереження над паралельними закінченнями іменників чоловічого роду – назв істот у давальному і місцевому відмінках однини. Вимова і написання слова інженер
Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників чоловічого роду в давальному та місцевому відмінках однини; формувати вміння й навички доцільно використовувати у мовленні знання про правопис цих іменників у давальному та місцевому відмінках; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного слова.
Корекційна мета: створювати позитивні мотивації до засвоєння знань; формувати елементарні знання закінчень іменників чоловічого роду в давальному і місцевому відмінках; розвивати мовленнєвий розвиток учнів.
Тип уроку: комбінований
Обладнання:підручник, телевізор, ноутбук, роздатковий матеріал, іграшка їжачок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Діти, я сьогодні йшла до школи і знайшла одну річ. Це є в кожного з нас. Вона нічого не коштує, але дає нам велике багатство, приносить щастя в дім, від неї стає всім тепліше. Її не можна купити, взяти в борг чи вкрасти. Вона забирає в нас одну мить, але залишається в пам’яті назавжди. І це…(Усмішка).
Тож посміхнімося один одному, це принесе нам щастя, удачу, радість, натхнення, довіру. Усмішка буде нас зігрівати своїм теплом.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Уявляєте, в одному теплому сонячному царстві частин мови у графстві іменника служили брати відмінки.
Гра «Гаряча картопля»
Н. хто?що? Картопля
Р. кого? чого? Картоплі
Д. кому?чому? Картоплі
З. кого?що? Картоплі
О. ким?чим? Картоплею
М. на кому? На чому? На картоплі
К. картопле
Скласти речення зі словом картопля. Для учня із ООП – завдання скласти речення за ілюстрацією.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми розглянемо нову мовну закономірність, якою, на жаль, не всі вміють користуватися. Знання цієї закономірності робить наше мовлення різноманітнішим, милозвучнішим. А розглянемо ми відмінювання іменників чоловічого роду – назв істот у давальному та місцевому відмінках однини.
Розгортаємо зошити, записуємо дату, класна робота.
А допоможе нам у цьому …. відгадайте загадку:
Дивина! Живий клубок
Покотився в наш садок.
Має сотню голочок.
Хто це, друзі? (Їжачок).
Фізкультхвилинка
Словникове слово
-Діти, а ви чули таке слово як інженер? Інженер – Інженер - професія нелегка, але одночасно з цим дуже цікава і захоплююча. Адже інженер це людина, у якого народжуються в голові нові ідеї і тому він здатний винаходити. Це спеціаліст із вищою технічною освітою. Слово запозичене з французької мови, утворене від латинського слова – здатність, винахідливість. (Інженер-механік. Інженер-електрик. Військовий інженер)
(Різні закінчення в однакових відмінках)
Інженер (і н ж е и н е р)запишемо транскрипцію даного слова.
Розглядання таблиці
– На основі власних спостережень спробуйте з’ясувати, які закінчення мають іменники чоловічого роду – назв істот у давальному та місцевому відмінках однини.
Учні самостійно під наглядом асистента вчителя опрацьовують завдання в підручнику.
Учень з ООП виконує завдання на картці з допомогою вчителя.
Відмінок, питання |
Іменники чоловічого роду – назви істот |
Н.в. хто? що? |
Батько, Василь, добродій |
Д. в. кому? чому? |
Батькові (-у), Василеві (-ю), добродієві (-ю) |
М. в. (на) кому? (на) чому? |
(на) батькові (-у), (на) Василеві (-ю), (на) добродієві (-ю) |
Ознайомлення з правилом (с. 65) Первинне закріплення (вправа 139, с. 65)
Отже, іменники чоловічого роду – назви істот у давальному та місцевому відмінках однини мають паралельне закінчення: -ові (-у), -еві(-ю), -єві (-ю). наприклад: брату – братові, королю – королеві, Сергію – Сергієві.
Робота з картками.
Обов’язково гарно розгляньте таблицю і правило, так як вам буде д.з. впр. 141 провідміняти іменники козак, кінь, Валерій.
Виконання вправи 140 (с. 65)
Підсумок уроку-Для чого потрібні паралельні закінчення у давальному та місцевому відмінках? (Щоб наша мова була правильна, грамотна і милозвучна).
Рефлексія.
- Діти, а їжачок не просто так сидів у нас на уроці. Він хоче щоб ви йому допомогли, розкласти все по місцях. У вас на партах лежать грибочки і листочки, на яких написані слова. Вам необхідно в один кошик помісти іменники чоловічого роду в давальному відмінку, а в інший в місцевому відмінку. До вас підходитимуть з кошиками, а ви приклеюєте.
На грибочках М.в., на листочках Д. в.
Учні з ООП приймають активну участь у грі.
-Отже, діти листочки подарували кому? Їжаку чи їжачкові?
- А грибочки на спині у кого? У їжачка? Отже, грибочки на кому? На їжачкові або ж на їжаку.
Молодці, гарно попрацювали.
Щоденники подають…