Тема: Спостереження за роллю прикметників у загадках.
Складання загадок.
Мета: вчити аналізувати будову загадки, визначати в ній роль прикметників; поглиблювати знання про слова-ознаки предметів; розвивати зв’язне мовлення; уміння влучно добирати слова для вираження думки; виховувати зацікавленість усною народною творчістю.
Обладнання:ілюстрації, сніжиночки-завдання, схема «Сонечко»,предметні малюнки,загадки,картки з творчими завданнями.
Хід уроку
І Організація класу до уроку
Нумо , діти, підведіться,
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці
Що у нашім класі
Діти-просто молодці!
- А тепер до гостей поверніться,
приємно посміхніться й привітайтесь:
Добрий день!
ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
- Сьогодні до нас на урок Зимонька завітала
Сніжиночки-завдання для вас приготувала
Ці сніжиночки не прості,
А чарівні, мовні й загадкові.
1.Перевірка домашнього завдання(вправа 268)
Перша сніжиночка хоче перевірити, як ви приготували домашнє завдання.
- Прочитаємо вислови, які ви утворили.
- Прочитаємо речення до поданої схеми.
- Поставте запитання від слова –назви предмета до слова - його ознаки.
Лисиця (яка?)…. . Зайчик (який?) …. .
2.Перевірка теоретичного матеріалу. Заповнення схеми «Сонечко».
Друга сніжиночка прохає вас заповнити схему «Сонечко»(пригадати теоретичний матеріал з теми «Прикметник»)
1.Яку частину мови ми вивчаємо?
2.Що називає прикметник?
3.На які питання відповідає?
4. Як змінюється прикметник?
5. З якою частиною мови тісно пов'язаний ?
6.Яким членом речення виступає?
Ознаку предмета |
|
|
|
З іменником |
|
|
|
|
|
|
|
Прикметник |
|
|
|
|
|
|
|
Який?Яка?Яке? |
|
Числами |
|
Другорядним |
3. Каліграфічна хвилинка
Третя сніжиночка хоче нагадати вам, дітки, як треба гарно писати.
Щоб рівно і гарно писати,
Нам з'єднання букв слід усім пригадати.
Ми з вами повторимо написання буквосполучень: ел ем ве
Тому, що часто ці з'єднання ви пишете неправильно.
Словниковий диктант
Четверта сніжиночка просить вас запам’ятати написання слів.
- Запишемо слова, в яких зустрічаються такі з′єднання :апельсин, велосипед, електрика, черемха.
Усне творче завдання
П′ята сніжиночка допоможе вам виконати творче завдання(утворити за зразком з іменників прикметники)
- Утворіть з іменників прикметники, придумайте словосполучення.
Сік (який?)…(апельсиновий)
Доріжка (яка?)…(велосипедна)
Шнур (який?)….(електричний)
Кущ (який?)…(черемховий).
(З′являється Зимонька)
Зимонька
-Діти, я дуже задоволена вашою підготовкою до уроку. Всі ці знання вам знадобляться на сьогоднішньому уроці. Сьогодні ми ще поглибимо їх.
ІІІ Повідомлення теми й мети уроку
-Сьогодні ми вчитимемося визначати в загадках важливі слова-підказки, які нам допомагають їх відгадувати. Також пробуватимемо самі складати загадки, використовуючи слова-ознаки предметів.
ІV Робота над вивченням нового матеріалу
1 .Проблемна ситуація
- Прочитайте записані на дошці загадки й спробуйте відгадати їх.
а)Я…, я…
Відгадайте, хто такий.
(Червоний,гіркий .Відгадка:перець)
б) …, а не м’яч ,
….., а не трава,
з хвостом, а не миша,
…., а не мед.
(Круглий, зелений, солодкий. Відгадка:кавун)
-Чи можете відгадати хоч одну? А чому ні?
- Можете відразу сказати: яких саме слів не вистачає?
- Якщо я скажу вам відгадку, першої загадки, чи зможете ви її відновити?
Погляньте на малюнок і скажіть, які слова треба вставити?
- А які слова ви вставите у другу загадку?
- Яких слів не вистачало? Що вони означають?
(Форму, колір, розмір)
- Як ми говоримо про такі слова? (Це прикмети предмета, за якими його можна впізнати)
2.Колективна робота з підручником(вправа 269)
За поданими ознаками впізнайте предмети й допишіть їх назви.
-Назвіть ознаки інших відомих вам предметів.
Мама…..
Яблуко…
Лисиця…
3. Самостійна робота (вправа 270)
- Відгадайте загадку.
- Спишіть і підкресліть назви ознак.
4. Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила
Слізки срібнії зронила
Ми ті слізки пошукаєм
У травичці позбираєм
Пострибаєм, як зайчата
Політаєм,як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
Щоб спочили руки.,ніжки.
5. Робота в парах (вправа 271)
- Складіть загадку про зайця, добираючи відповідні назви ознак предметів ( у парі)
- Запишіть відредаговану, уточнену загадку. Підкресліть слова, вписані замість крапок.
- Чи можна без цих слів відгадати загадку?
V Закріплення вивченого матеріалу
1. Колективна робота(вправа 272)
2.Відгадування загадок
На долоню теплу сіла.
А як сіла, то й розтала,
Голуба водиця стала.(Сніжинка)
Найситніший, найсмачніший.
Він пахучий та пухкий
Білий, чорний –ось який.(Хліб)
Зимонька.
-Я знаю, що ви дуже любите загадки. Допоможіть сніжинці скласти загадки за предметними малюнками.
3.Складання загадок
- Пригадайте, які слова допомагають вам відгадати загадку (Найчастіше це-прикметники)
- Спробуйте скласти свої загадки за предметними малюнками.
-Молодці!
4.Письмове творче завдання(робота за картками)
Картка№1
1.Прочитай.Встав слова з довідки.
…. і …., сірий , …. і ….Вдень ховається. Вночі йде шукать собі харчі .Весь в … голочках .Всі впізнали…
Довідка:гостроносий , малий,незлий,тихий,тоненьких,їжачка.
2.Розшифруй слово і запиши. Добери і запиши до нього прикметники.
Їчокжа
Картка №2
1.Прочитай. Допиши прикметники за змістом тексту.
В … полі він росте
На … ніжках,
В … панчішках.
Квіточки …-
Оченьки … .
2.Розшифруй слово і запиши. Добери до нього прикметники .Склади й запиши речення.
Лньо
VІ Підсумок уроку
-Чи цікавим був урок?
Рефлексія:визначте своє ставлення до уроку.
-Чи покращився у вас настрій? Оберіть відповідно до вашого настрою сніжинку.
-Які слова допомагають відгадувати загадки?
- Яку роль виконує прикметник в усному та писемному мовленні?
(учні розповідають вірші)
Молодці!
Зимонька.
- Всі мої завдання виконали вчасно. Я дуже задоволена вами. Дякую вам за урок. На згадку дарую вам сніжиночки чарівні.
Домашнє завдання –вправа 273
Оцінювання учнів