Конспект уроку для 2 класу НУШ "Розпізнавання слів – назв предметів за питаннями хто, що? "

Про матеріал
Конспект уроку для 2 класу НУШ "Розпізнавання слів – назв предметів за питаннями хто, що?"
Перегляд файлу

 

 

Тема.  Слова, які називають предмети. Розпізнавання слів – назв предметів за питаннями  хто?, що?

Мета. Засвоїти  знання про іменник як частину мови; вчити ставити питання,     розподіляти слова на групи за значенням, розрізняти іменники, які відповідають на     питання хто? і що?; розвивати мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; формувати ключову комунікативну компетентність молодшого школяра, яка виявляється у здатності успішно користуватися всіма видами мовленнєвої діяльності, соціокультурну компетентність,  яка охоплює загальнокультурний розвиток учнів, адаптацію їх до життя в певному соціальному середовищі, громадянське, патріотичне, морально-етичне, естетичне виховання, виховувати культуру мовлення, любов до мови нашої Батьківщини.

Обладнання. Таблиця, підручник, тлумачні словники, презентація, картки зі словами, предметні малюнки,  ЛЕГО, пісочний годинник, мікрофон, різновиди календарів.

Тип уроку. комбінований.

                                                                                         Хід урок

                  1. Організація класу.

                        -Давайте привітаємось з гостями (діти повертаються і кивають головою).

 Шановні гості! Знайомтесь! Учні 2-Г класу. 16 хлопчиків і 14 дівчаток (учні кивають головами). Це веселі, енергійні, добрі й розумні дітки.

А наші гості, дуже поважні вчителі. Вони прийшли  подивитися, як ми працюємо, спілкуємося, і взагалі, як живемо і що ми знаємо.

Учитель: Уже дзвінок нам дав сигнал

Учні:         І на урок він нас покликав

Учитель:  А отже часу не втрачаймо

Діти:         Й роботу швидко починаймо.

                    (сідайте, будь ласка)

І як завжди, почнемо наш урок віршем про рідну мову Миколи Сингаївського  

 Рідну мову я вивчаю,

Її люблю, не забуваю.

Рідну мову буду знати

Берегти і поважати.

             2. Очікування. « Мікрофон»

              - Діти, чого ви чекаєте від нашого сьогоднішнього уроку? ( Щоб було цікаво, отримати нові знання, отримати від уроку задоволення….)   Прекрасно.

             3.Релаксація.

                 - Заплющіть очі.

                (вчитель промовляє)

  • Я уважний.
  • Я можу.
  • У мене все вийде.

(відкрийте оченята)

-Я вам бажаю успіхів.

3.Оголошення теми уроку.

          Сьогодні ми помандруємо у країну під назвою « Слово». У цій країні є багато міст. І одне з них « Назви предметів». У цьому місті лише дві вулиці Хто і Що.

             Саме на цих вулицях і живуть слова.

           На першій вулиці жили слова, які відповідали на питання хто, а на іншій – на питання що. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Слова, які відповідають на питання хто, що.

         - Вам ,напевно, цікаво знати ,а які саме слова живуть на цих вулицях

Проблематизація.

- Ми спробуємо дослідити , чому одні іменники відповідають на питання хто?, а інші на питання що?

            Зараз ми про це дізнаємось за допомогою малюнків, які лежать у вас на партах.

          Розкладіть малюнки на дві групи.

        -  До дошки я попрошу ….

                    Собака                                                     календар

                    Метелик                                                  книжка

                    Дівчинка                                                 м яч

                    Верблюд                                                 сонце

                    Лікар                                                       ялинка

                    Заєць                                                       шапка

           -Діти, підніміть зелену цеглинку,у кого так.

            Червону, у кого по-іншому.

            Скажіть, на яке питання відповідає група цих малюнків?  (Хто)

           А друга група? (що)

          - Молодці, справились із завданням.  Дякую.

   В славній українській мові

Маємо слова чудові.

Ці слова – назви предметів,

Тут нема від вас секретів.

Стіл, вікно, людина, звір,

Мама, небо й сонце.

Як слова ці розпізнати?

Що для цього треба знати?

Не завадить вам ніщо!

 Став питання ХТО? та ЩО?

 

       4.Проблемне запитання.

      - Діти, яке  правило про слова, які відповідають на питання ХТО? Що ? ми можемо                 скласти? (відповіді дітей)

     -Перевіримо, чи дійсно це так. Відкрийте  підручник на ст.64.

      Будь ласка прочитай …

    - Чи правильно ми з вами міркували? (так)

       Щоб іще краще його запам ятати, давайте прочитаємо його разом.

         5. Гра « Незакінчене речення»

    -  А зараз пограємо в гру «Незакінчене речення ( на ЛЕГО написані слова ХТО ЩО)

       Слова, які означають назви людей і тварин відповідають на питання….ХТО

       Слова , які означають назву всіх інших предметів, відповідають на питання…ЩО

      -Молодці!

        6.Словникова робота.

             - Діти, відгадайте загадку:

Цей товстунчик симпатичний.
На біду, недовговічний.
Кожен день вагу втрачає,
В кінці року помирає. (Календар)

                Це наше нове словникове слово.

            Яке питання до цього слова ми поставимо?

        Нещодавно на уроці математики ми вчилися    користуватися календарем.

      А пригадайте, що таке календар?(Відповіді дітей)

          - Календар - довідкова таблиця або книжка з послідовним переліком усіх днів року за місяцями й поданням інших відомостей, пов'язаних із цими днями (історичні події, свята тощо).  Спосіб лічення днів у році. 

             

           -Я вам хочу сказати, що календарів є дуже багато видів: настінні, відривні, перекидні і кишенькові.

      7.Робота  в зошитах.

         -А зараз відкрийте, будь ласка, зошити ( дату записали вже на ранковій зустрічі)  і запишіть це словникове слово.

       календар

     -Скільки у ньому складів?. Доведіть. ( у слові стільки складів, скільки голосних звуків)

        На який склад падає наголос? Погукайте це слово.( Наголос падає на 3 склад.

    Підкреслимо орфограму (місце, де можна помилитися) букву е. Запам ятайте написання цього слова

            «Доберіть слово-ознаку

  • Календар (який?) настінний, відривний, екологічний, саморобний, яскравий, новий, старий,  релігійний.

.Словосполучення:  календар – новий, старий, яскравий, відривний, настінний, настільний, перекидний, обрядовий, тематичний, український,

 

     Складіть речення із цим словом.( У мене вдома є відривний календар.)

                                                                          Мама купила новий календар.

 

    Давайте запишемо це речення.(один учень коментує: перше слово пишу з великої літери, у кінці ставимо крапку.)

              Гра « Утвори нові слова»

     -З поданих букв утворіть якомога більше слів, які відповідають на питання хто,що?

 Календар – дар,лак,рак,кара,ледар,рада,рана,ранка,лад,лан,каре,ера,кран,екран,ланка,клен,

декан,арка,клад,клан,канал,аркан,ара,дранка,нерка,ладан,Лана,Лада,Дана,Клара,Карла,Лера

Дарка,Ален,Ден,Андре,Адлер (38 сл)

 

           8.Закріплення вивченого матеріалу.

          - А тепер закріпимо ваші знання і попрацюємо самостійно.ВПР.226.

       Прочитайте вірш .Що означає слово увікенд?

      Хлопчики виписують 3 слова, які відповідають на питання ХТО.

     Дівчатка- 3 слова, які відповідають на питання ЩО.

-Будь ласка, приступаємо до роботи. Не забуваємо про осанку.

    - і так, хлопчики , зачитайте слова, які відповідають на питання ХТО?

       Дівчатка  - ЩО?

  - А які там ще залишились слова, до яких можна поставити запитання ЩО?

 

         9.Фізкультхвилинка з ЛЕГО.

 

 

 

6.Робота в групах.

        -Пригадайте правила роботи в групі(на слайді, команди отримують завдання)

        -Бачу команди  вже готові до виступу.

         Прошу доповідачів вийти.

     1 група: Наша група отримала завдання: виписати слова, які відповідають на

питання хто.    Ми порадились і виписали такі слова: МАМА,СИН,ВЧИТЕЛЬ,ОНУК,ЛІКАР,БАТЬКО,

(клас перевіряє на слайді, доповідач прикріплює на дошку).Склали таке речення…

Молодці, поаплодуємо групі №1.

2група:Наша команда отримала таке завдання – прочитати слова, записані навпаки, записати назви тварин і поставити до них запитання. Ми порадились і виписали такі слова: КОТИК, ЯГНЯ,ДЯТЕЛ,ВЕДМІДЬ,КІНЬ ,ЛИСИЦЯ.

До цих слів ми поставили питання ХТО.   Та склали таке речення…

-Молодці, справились із завданням(плескають)

 

3 гр: У нас було завдання прочитати текст та знайти слова, які відповідають на питання ЩО.

Ми виписали: ЗИМА, БЕРЕЗА,ВІТЕР,СНІГ,МОРОЗ. І склали таке речення…

-Правильно, молодці.

 

4 група. Ми отримали таке завдання: з єднати стрілочкою слова протилежні за значенням. Ми вважаємо, що правильно ось так: ЛЮБОВ – НЕНАВИСТЬ,ДРУГ -  ВОРОГ, ДОБРО – ЗЛО,МИР- ВІЙНА,  Ми склали таке речення…

- Молодці. Зверніть увагу на слова 1 колонки, що можна про них сказати?( це добрі слова…)

Хай вони завжди будуть у ваших серцях, живіть в любові, мирі і злагоді. А слова з другої  колонки хай стороною обходять нас.

 

5 група: Ми отримали завдання записати слова за зразком. Ми порадились і записали так:

МОРЯК –МОРЕ,ЛІСНИК- ЛІС,ШКОЛЯР  - ШКОЛА,ШИШКАР – ШИШКА, ЛІКАР – ЛІКИ.

- З одним із цих слів треба було скласти речення.

     

9.   ГРА  «Влучи в ціль»

-Діти, ви любите гратись?

То ж давайте пограємось. Та ми з вами пограємо у словесні сніжки.

-Підніміться, кому взимку день народження( Сіма, Коля, Ярік,Анрій)

Прошу вас вийти до дошки і взяти по 2 сніжки.

Влучіть у ціль ХТО або ЩО.

А ми вболіваємо.

ХТО: шишкар, Снігуронька, синичка, снігур, лижник.

ЩО: лід, хуртовина, зима,  мороз, сніг.

-Молодці, поаплодуємо нашим однокласникам.

10. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Гронування»

Зараз ми з вами попрацюємо в парі і виконаємо вправу під назвою «Гронування».   На партах у вас лежать картки, на яких написане центральні слова Школа (хто?), Учень (що?) і є промені. Напишіть на променях слова, що спадають вам на думку, які мають відношення до школи і відповідають на питання Хто? і слова до слова учень, які відповідають на питання Що?.

 

               Хто?       Що?

 

 

 

---------    ШКОЛА -----------------                             УЧЕНЬ

                      

 

 

 

 

  • А тепер зачитайте і доведіть свою думку. ( Учень носить ранець, підручники, ручку, гумку, зошит.)
  • Що означають ці слова? ( Назви неістот)

11.Вправа « Мікрофон»

- Поміркуйте а що б трапилось якби зникли всі слова нави предметів( Ми б не могли розмовляти, називати предмети, розуміти один одного…)

-То на які питання відповідають слова, які вказують на назви людей і тварин? ХТО

А всі інші слова відповідають на питання… ЩО.

12. Підсумок.

- Чи справдились ваші очікування?

Я дізнався ...

Я навчився ...

Я зрозумів, що можу ...

Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

У мене вийшло ...

13. САмооцінювання.

   - Оцініть  свою роботу на уроці. Хто працював у повну силу – підніміть зелені цеглинки,

Хто відчуває,що потрібно докласти більше зусиль – підніміть червону цеглинку.

Дуже ви були старанні.

  Отже ви всі учні гарні.

  І за працю на уроці,

  Вам подякувати хочу

І дарую вам та нашим гостям ось такий кишеньковий календарик із символом 2020р.

Нехай усі дні, зазначені у ньому приносять вам лише щастя, радість та успіх.

-Новорічні свята наближаються, а тому для вас, мої любі дітки, ось такий особливий святковий  адвент-календар. Кожен його день містить приємне завдання,

 

 Адвент-календар (календар очікування Різдва). Ця традиція прийшла до нас із Західної Європи. Перший спеціальний календар було надруковано в Німеччині. Його автор - Герхард Ланг, якому в дитинстві мати пекла безе і прикріплювала до картонки, щоб синові не так нудно було чекати головного свята в році. Дорослий Г.Ланг зробив паперовий адвент-календар на згадку про свою маму в 1903 році

 

- Наш урок закінчується , я вдячна вам за співпрацю.

-А зараз попрощайтеся з нашими гостями.

 

         

 

docx
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку