Розробка уроку з використанням елементів STEM-технологій. Наявні завдання на спостереженння за випадками спрощення і на побудову слова і слів в цілому.
Дата 28.01.2019 Предмет українська мова Урок № 71 Клас 5
Тема: Спрощення в групах приголосних
Мета:
Очікувані результати:
Обладнання: підручник з української мови, навчальний посібник «Українська мова в таблицях», словник іншомовних слів, роздатковий матеріал, пам’ятка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.
Продзвенів дзвінок.
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом женемо лінь.
На уроках не нудьгувати,
А працювати, писати і читати!
Діти, сьогодні у нас дуже цікавий урок. Цікавий він тому, що ми з вами будемо робити дослідження, які…? Ми дізнаємось трішечки пізніше. Заінтригувала?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Пам’ятка. Складання сенкана.
Сенкан – п’ятирядковий неримований вірш.
№ рядка |
Кількість слів |
Що означають слова |
Питання до слів |
1. |
Одне |
Тему |
Хто? Що? |
2. |
Два і більше |
Опис теми |
Який (-а, -е)? Чий (-я, -е)? |
3. |
Три і більше |
Дію |
Що робить? |
4. |
Чотири і більше |
Фраза |
Що з ним роблять? |
5. |
Одне |
Разом з першим словом (темою) утворює речення типу: Мова – це основа. |
|
У 1928 році в Парижі відбувся конкурс мов, що мав на меті визначити, яка мова найдоброзвучніша. Зачитували тексти різними мовами – тими, якими спілкується значна кількість людей, і тими, які належать до маловідомих. Звучали на конкурсі і вірші Т. Г. Шевченка. Серед чотирьох переможців конкурсу українська мова посіла третє місце після французької та італійської, залишивши після себе мову фарсі (перську). Так журі конкурсу оцінило мелодійність, виразність, пісенність нашої мови, яка відзначається багатсвом і чистотою звуків.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Вже немає ніякої інтриги – темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групі приголосних». Під час цього уроку ми будемо досліджувати:
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, недарма, ми згадали про звуки. А чи знаєте ви, що у польській мові 29 приголосних, у шведській – 35, у руминській – 37, у адигейців – 66, а у абхазкій – 70?
Милозвучність мови досягається шляхом чергування приголосних звуків. Одним із засобів є спрощення в групах приголосних як в усній формі, так і в письмовій формі, коли при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що складно вимовляти. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання одного із звуків в групі приголосних. Наприклад, вимовляємо [чесний], а не [честний], бо звук [т] випадає.
Користь – корисний, кількість – кількісний, піст – пісний.
V. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу. Теоретичний матеріал.
У групах приголосних –ждн-, здн-, -стл-, -стн- у вимові приголосні [д] і [т] випадають: радісний (хоча радість), персні (хоча перстень), тижневий (хоча тиждень).
У приголосних –слн- випадає звук [л]: масний (хоча масло), навмисне (хоча мислити).
У групі приголосних –рдц- випадає звук [д]: серце (хоч сердець, серденько).
У вище зазначених випадках спрощення відбувається на письмі. Але є винятки з цього правила, ці слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст- і в них при творенні прикметників літера т зберігається:
Аванпостний (франц.) – передовий пост.
Форпостний (голл.) – передовий.
Баластний – баласт (голл.) – зайвий –
Корис…но, шіс…надцять, заздріс…ний, безжаліс…ний, хвас…ливий, улес…ливий, віс…ник, виїз…ний, капос…ний, звіс…но, облас…ний, аванпос…ний, зліс…ний, балас…ний, перехрес…ний, якіс…ний, доблес…ний, хворос…няк.
Вправа 272.
1. Чим закінчується вечір і починається ранок? (Літера Р.).
2. Цю букву знають всі на світі, вона найперша в алфавіті. (Літера А.).
3. Гора й долина, що між ними? (Літера Й.).
- Знайдіть слова, в яких допущені помилки, поясніть правила написання.
Совісний, доблесний, якісний, злістний, областний, жалісливий, перехрестний, шістсот, радісний, виїзна, тижлня, пестливий, шіснадцять, контрасний.
VI. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Колективна робота. Склади слово і побудуй піраміду.
- Потрібно зібрати з частин слово і вставити його в необхідну піраміду.
об-лас ий ба-ла ий
по-чес ий кон-тра ий
швид-кіс ий аван-по ий
V. Узагальнення вивченого.
1. Бесіда.
VI. Домашнє завдання.
сс. 112-113 – вивчити правила, вконати вправу 277.