Урок "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал

Розробка уроку з використанням елементів STEM-технологій. Наявні завдання на спостереженння за випадками спрощення і на побудову слова і слів в цілому.

Перегляд файлу

Дата 28.01.2019      Предмет українська мова          Урок № 71           Клас 5

Тема: Спрощення в групах приголосних

Мета:

  • навчити користуватися словником іншомовних слів;
  • формувати уявлення про таке мовне явище, як спрощення в групах приголосних та забезпечити їх засвоєння, вміння вимовляти слова, в яких відбувається спрощення в групі приголосних;
  • розпізнавати орфограму «Спрощення в групі приголосних» й обґрунтовувати за допомогою правил, помічати і виправляти помилки за допомогою правил;
  • розвивати увагу, память, усне й писемне мовлення та логічне мислення;
  • виховувати пізнавальний інтерес до мови.

Очікувані результати:

  • учні розпізнають у словах явище спрощення;
  • правильно вимовляють і відтворюють з голосу;
  • обґрунтовують правильність написання, використовуючи правило та винятки до нього;
  • користуються словником;
  • наводять приклади.

Обладнання: підручник з української мови, навчальний посібник «Українська мова в таблицях», словник іншомовних слів, роздатковий матеріал, пам’ятка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування на урок.

Продзвенів дзвінок.
Ми розпочинаємо наш урок.
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом женемо лінь.
На уроках не нудьгувати,
А працювати, писати і читати!

Діти, сьогодні у нас дуже цікавий урок. Цікавий він тому, що ми з вами будемо робити дослідження, які…? Ми дізнаємось трішечки пізніше. Заінтригувала?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Складання сенкана до слова «мова» (діти виконують завдання за допомогою «Памятки», яка лежить нв парті)

Пам’ятка. Складання сенкана.

Сенкан – пятирядковий  неримований вірш.

№ рядка

Кількість слів

Що означають слова

Питання до слів

1.

Одне

Тему

Хто? Що?

2.

Два і більше

Опис теми

Який (-а, -е)?

Чий (-я, -е)?

3.

Три і більше

Дію

Що робить?

4.

Чотири і більше

Фраза

Що з ним роблять?

5.

Одне

Разом з першим словом (темою) утворює речення типу: Мова – це основа.

 

 

  1. Мова.
  2. Мелодійна, солов’їна.
  3. Лунає, плекає, навчає.
  4. Я люблю тебе, рідна мово!
  5. Народу основа.

 

  1. Читання тексту вчителем.

У 1928 році в Парижі відбувся конкурс мов, що мав на меті визначити, яка мова найдоброзвучніша. Зачитували тексти різними мовами – тими, якими спілкується значна кількість людей, і тими, які належать до маловідомих. Звучали на конкурсі і вірші Т. Г. Шевченка. Серед чотирьох переможців конкурсу українська мова посіла третє місце після французької та італійської, залишивши після себе мову фарсі (перську). Так журі конкурсу оцінило мелодійність, виразність, пісенність нашої мови, яка відзначається багатсвом і чистотою звуків.

  • Про що говорить цей факт?
  • Який розділ науки вивчає звуки мовлення? (Фонетика)
  • Скільки всього звуків в українській мові? (38). Скільки голосних? (6). Скільки приголосних? (32).
  • Що таке звук? (Найменша одиниця мови, яку ми вимовляємо і чуємо).
  • На які групи поділяються звуки? (Голосні, приголосні, наголошені, ненаголошені, дзвінкі, глухі, тверді, м’які і пом’якшені).

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

Вже немає ніякої інтриги – темою сьогоднішнього уроку є «Спрощення в групі приголосних». Під час цього уроку ми будемо досліджувати:

  • Один із засобів милозвучності (спрощення).
  • Відповідні зміни звукового складу слова, які пов’язані зі спрощенням.
  • Винятки із правил спрощення.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, недарма, ми згадали про звуки. А чи знаєте ви, що у польській мові 29 приголосних, у шведській – 35, у руминській – 37, у адигейців – 66, а у абхазкій – 70?

Милозвучність мови досягається шляхом чергування приголосних звуків. Одним із засобів є спрощення в групах приголосних як в усній формі, так і в письмовій формі, коли при творенні або зміні слів виникає збіг трьох приголосних, що складно вимовляти. Тоді один із звуків випадає. Отже, спрощення – це випадання одного із звуків в групі приголосних. Наприклад, вимовляємо [чесний], а не [честний], бо звук [т] випадає.

  1. Спостереження.
  • Вимовте слова попарно. Чи спостерігається у вимові прикметників випадання приголосного (т)? Чи зберігається на письмі буква, що його позначає?

Користь – корисний, кількість – кількісний, піст – пісний.

V. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу. Теоретичний матеріал.

У групах приголосних –ждн-, здн-, -стл-, -стн- у вимові приголосні [д] і [т] випадають: радісний (хоча радість), персні (хоча перстень), тижневий (хоча тиждень).

У приголосних –слн- випадає звук [л]: масний (хоча масло), навмисне (хоча мислити).

У групі приголосних –рдц- випадає звук [д]: серце (хоч сердець, серденько).

У вище зазначених випадках спрощення відбувається на письмі. Але є винятки з цього правила, ці слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст- і в них при творенні прикметників літера т зберігається:

  • Спрощення не відбувається у словах кістлявий, хвастливий, пестливий.
  • Спрощення звука [т] відбувається у вимові, але пишеться в словах, бо ці слова іншомовного походження, які закінчуються на –ст і в них при творенні прикметника літера т зберігається: хворостняк, форпостний, компостний, аванпостний, шістнадцять, зап'ястний, контрастний, баластний.
  1. Робота зі словником.
  •                   За допомогою словника іншомовних слів вам слід зясувати значення іншомовних слів, які записані на дошці і записати їх у зошит.

Аванпостний (франц.) – передовий пост.

Форпостний (голл.) – передовий.

Баластний – баласт (голл.) – зайвий –

  • гравій, щебень, що насипані на земляне залізничне полотно;
  • різний вантаж, що поліпшує мореплавні якості корабля;
  • непотрібна річ у переносному значенні.
  1. Фізкультхвилинка.
  2. Робота біля дошки.
  •                   До дошки виходять два учні: один записує слова, які надиктовує вчитель, в яких є спрощення приголосних, другий – в яких його немає, решта учнів класу працюють у зошитах записуючи слова у дві колонки.

Корис…но, шіс…надцять, заздріс…ний, безжаліс…ний, хвас…ливий, улес…ливий, віс…ник, виїз…ний, капос…ний, звіс…но, облас…ний, аванпос…ний, зліс…ний, балас…ний, перехрес…ний, якіс…ний, доблес…ний, хворос…няк.

  1. Робота з підручником (Заболотний О. В. Українська мова 5 клас. Підручник для закладів загальної середньої освіти з навчанням російською мовою, 2018 рік).

Вправа 272.

  •                   Перекладіть словосполучення українською мовою і запишіть. Порівняйте вимову й написання виділених слів. З одним із словосполучень складіть речення.
  1. Робота в групах.
  •                   Обєднання у групи відбувається наступним чином: діти відгадують загадки з вибраних ними карток, відгадка яких є назвою групи, до якої потрапляє дитина.

1. Чим закінчується вечір і починається ранок? (Літера Р.).

2. Цю букву знають всі на світі, вона найперша в алфавіті. (Літера А.).

3. Гора й долина, що між ними? (Літера Й.).

-       Знайдіть слова, в яких допущені помилки, поясніть правила написання.

Совісний, доблесний, якісний, злістний, областний, жалісливий, перехрестний, шістсот, радісний, виїзна, тижлня, пестливий, шіснадцять,  контрасний.

VI. Закріплення знань, умінь і навичок.

1. Колективна робота. Склади слово і побудуй піраміду.

- Потрібно зібрати з частин слово і вставити його в необхідну піраміду.

 

об-лас ий              ба-ла ий

по-чес ий              кон-тра   ий

швид-кіс ий              аван-по ий

V. Узагальнення вивченого.

1. Бесіда.

  • Що називається спрощенням?
  • Чому відбувається спрощення у словах?
  • У яких групах приголосних відбувається спрощення?
  • У яких випадках спрощення не відбувається?
  1. Рефлексія.
  • З яким настроєм завершуємо урок? (Прикріпити смайлик на дошку).
  • Чи сподобався урок?
  • Що було найскладнішим?
  • Як допоможуть нам у житті здобуті знання?

VI. Домашнє завдання.

сс. 112-113 – вивчити правила, вконати вправу 277.

 

docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
1360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку