Урок “Стариган з крилами” Г.Г.Маркеса. “Пекло, де панують ангели…”

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури в 11 класі для популяризації творчості латиноамериканського письменника Г.Г.Маркеса, Лауреата Нобелівської премії
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 11 класі

Вчитель зарубіжної літератури Надеждівського ЗПЗСО Херсонської області

Сташкевич Надія Іванівна

Тема: “Стариган з крилами” Г.Г.Маркеса. “Пекло, де панують ангели…”

Мета: презентувати учням латиноамериканську культуру, познайомити з письменником, представником цієї культури; розвивати вміння досліджувати текст, узагальнювати матеріал; формувати вдумливого, уважного, творчого читача; сприяти вихованню терплячості, доброти й милосердя.

Тип уроку: урок - дослідження.

Обладнання: портрети письменника, тексти, ілюстрації, схема.

Епіграф: І сонце хоче подивитись,

Що будуть з праведним творить…

Т.Г.Шевченко

Хід уроку:

І. Презентація теми, мети уроку, епіграфу.

ІІ. Знайомство з латиноамериканською культурою. Слово вчителя:

Латиноамериканська культура формувалася у полі потужної взаємодії трьох традицій - індіанської, афроамериканської та європейської. Кожен з названих етносів  вносив у культуру континенту щось своє ( індіанці століттями тут існували, а афроамериканців завезли європейці для освоєння неосяжних обширів Латинської Америки. Традицію західної цивілізації тут утвердили вихідці європейського півдня - іспанці та португальці, люди гарячої крові, серед яких було чимало авантюристів і мрійників, котрі на чужому материку шукали чарівний край).

На такому культурному підгрунті зводилася споруда нового латиноамериканського роману ( саме роман став  провідним жанром латиноамериканської літератури), а художня манера отримала свою назву - “магічний реалізм”, тобто суміш різних національних культурних традицій,  переплетення міфів та реалій сучасного життя.

У 50 - 70-і роки Латиноамериканський континент вибухнув небувалим сплеском творчої енергії. Якщо раніше відомі були лише поодинокі генії Латинської Америки, такі, як Пабло Неруда, Хорхе Борхес, то тепер вона подарувала світові цілу плеяду талановитих письменників. Критики заговорили про дивовижний розквіт латиноамериканської літератури, називаючи його “карибським дивом”. Слід насамперед згадати кубинця Алехо Карпентьєра, гватемальця Мігеля Астуріаса, мексиканця Карлоса Фуентеса, бразильця Жоана Гімараенсо Розу, парагвайця Августа Роа Бастоса, аргентинця Хуліо Кортасара, перуанця Маріо Варгаса Льосу та колумбійця Габріеля Гарсіа Маркеса.

ІІІ. Знайомство з Г.Г. Маркесом ( повідомлення учнів):

1 - й учень. Г.Г. Маркес - один з найсильніших, найвизначніших письменників сучасності, засновник  літературного напряму “магічний реалізм”, журналіст, сценарист, видавець,політичний діяч, і, безперечно, неординарна людина. В його чарівних романах  - реальні факти з життя. В його офіційній біографії та спогадах - багато вигадок і одні й ті самі історії у різних інтерпретаціях “обростають” новими незвичайними подробицями. То що ж ми знаємо про нього?

2-й учень. Г.Г.Маркес народився 6 березня 1927 року у маленькому провінційному містечку Аракатака. Він був старшим з 11 дітей у родині Габріеля Еліхіо Гарсіа і Луїзи

Сантьяго Маркес Ігуаран. До 9 років хлопця виховували бабуся і дідусь (полковник Маркес Мехіа). Саме вони познайомили хлопця, майбутнього письменника, з народними традиціями, фольклором. І це стало постійною рисою  його творчості. А бабусю Транкіліну та дідуся, полковника, легко впізнати в багатьох творах письменника.

У свою майбутню дружину Мерседес юний Маркес закохався, коли та ще була дитиною (9 чи 13 років).На його пропозицію вийти за нього заміж дівчинка відповіла: “ Я згодна, але дозвольте, я спочатку закінчу школу”. Вони одружилися через 13 років і прожили щасливо 55 років. У них народилося двоє синів.

1-й учень. У 1982 році Маркес отримав Нобелівську премію з літератури: “За романи й оповідання, в яких фантазія і реальність, суміщаючись, відображають життя й конфлікти цілого континенту”. Він став першим колумбійцем, який отримав Нобелівську премію.

Інші нагороди: Почесний доктор Колумбійського університету, Почесний доктор Інституту Каро і Куерво. Премії: Орден Почесного Легіону, Орден Ацтекського орла та інші всесвітньо відомі премії.

2-й учень. У 1940 році у 12-річному віці Маркес почав навчання в Єзуїтському коледжі містечка Сіпакіра. У 1946 році вступив до Національного університету Колумбії на юридичний факультет.

Творчий доробок письменника: романи, повісті, оповідання. короткі оповідання, статті, драми, кіносценарії, екранізації.

Найяскравіші цитати:

Не плач тому, що це закінчилось. Посміхайся тому, що це було.

Не існує ліків, які можуть вилікувати те, що може вилікувати щастя.

Жодна людина не заслуговує твоїх твоїх сліз, а ті, що заслуговують, не примусять тебе плакати.

Знання і мудрість приходять до нас тоді, коли вони вже не потрібні.

Можливо, у цьому світі ти всього лише людина, але для когось ти - весь світ.

1-й учень.В останні роки Г.Г.Маркеса почали переслідувати хвороби ( ракові пухлини, хвороба Альцгеймера). 6 березня 2014 р. відбулася остання зустріч з журналістами. А 17 квітня письменник помер на 88-му році життя у своєму будинку в Мехіко. Президент країни написав у Twitter: “Тисяча років самотності та смутку через смерть найвеличнішого колумбійця всіх часів, висловлюю свою солідарність та співчуття родині”.

ІV. Аналіз оповідання “Стариган з крилами” ( у перекладі з іспанської “Старий синьйор з величезними крилами”).

Бесіда:

-       Що таке оповідання, новела?

-       Які події передували появі ангела в селищі?

-       Що було несподіваного в цій появі?

-       Чим Маркесів ангел відрізняється від людей?

-       Як поставилися люди до його прибуття?

-       Що вони говорять про ангела?

-       Як ангел ставиться до хлопчика?

-       Дитина - до ангела?

Завдання: записати імена головних персонажів ( на плакаті схема, на якій записані головні персонажі і їхня характеристика): Пелайо, Елісенда, сусідка, отець Гонзага, дитина, старий ангел, натовп.

-       Опишіть селище.

-       Де відбуваються події?

-       Чим старий не схожий на ангела?

-       Як реагують люди на появу ангела?

-       Як ставиться до нього Елісенда?

-       Що говорить сусідка про ангелів?

-       Як ставиться до нього отець Гонзага, представник церкви?

-       Який прийом застосував автор, зображуючи їх?

-       Чого люди чекають від ангела?

-       Як почувається ангел серед людей? знайти в тексті і зачитати.

-       Що і чому автор розповів про дівчинку-павука?

-       Що говорить Елісенда про ангела наприкінці твору?

-       Чи вказує автор назву селища? Чому?

-       Як зображено людське суспільство в оповіданні?

-       Яким ми бачимо дім Пелайо?

-       Що розкриває приліт ангела до людей?

-       Як закінчується твір? Чому саме так?

-       Як ви гадаєте, кінець твору оптимістичний чи песимістичний?

Слово вчителя: Отже, оповідання Маркеса показує нам світ - в’язницю, суспільство, в основі якого егоїзм, жадібність, практицизм, невдячність. Тому і ангели тут не юні, а хворі,  немічні,старі. Людство хворе на бездуховність. Але ангел не помер. Він знайшов у собі сили і полетів геть. Чи повернеться він до людей? Чи звучить надія у фіналі твору?

-       Які мотиви домінують у цьому оповіданні? Записати ( мотив дощу, мотив злету та падіння, мотив несправедливого ставлення до інших,мотив відродження, мотив сподівання, мотив наживи і жадоби.

-       Чи звернули ви увагу на кольори? Який колір домінує у творі? -            Знайти прийом парадоксу, гротеску, абсурду.

V. Тест - перевірка:

1.Скільки часу не вщухав дощ, де жив Пелайо?

а) 2 доби; б) 3 доби; в) цілий тиждень.

2. Яких істот виносив Пелайо з двору?

а)павуків; б) жаб; в) крабів.

3.Як упав старий дід перед будинком Пелайо?

а)на правий бік; б) обличчям у грязюку; в) на спину.

4.  Де замкнув Пелайо старого?

а) у дротяному курнику; б) у старій пристройці; в) у дротяному сараї.

5.  Хто, за словами отця Гонзаги, володіє найбільшими здібностями перевтілюватися і дурити людей?

а) домовий; б) ангел; в) диявол.

6.Що спало на думку Елісенді щодо людей, які приходили подивитися на старого?

а) брати з кожного 5 центів; б) брати 5 сентаво; в) брати з кожного кошик харчів.

7.    найголовнішою доброчинністю ангела було:

а) лікувати хворих; б) уміти розмовляти людською мовою; в) терпіння.

8.    Що зробив один сміливець, коли старий довго не ворушився?

а) припік бік розпеченою залізякою; б) спробував нагодувати; в) припнув до стовпа.

9.    На кого перетворилася дівчина, яку показували в цирку, через непослух?

а) на мураху; б) на жабу; в) на павука.

10.  Що зробив Пелайо в новому будинку, щоб не залітали ангели?

а) обгородив двір високим парканом; б) на вікнах поставив нові грати; в) зробив залізні двері.

11.  Що господарі залишили без змін?

а) курник; б) квітник під вікнами; в) старий сарай.

12.  Що сказав лікар про ангела, коли його оглянув?

а) що крила у діда несправжні; б) що вітряна віспа для нього не страшна; в) що у нього багато хвороб у серці та нирках.

Відповіді: 1 б, 2 в. 3 б, 4 а. 5 в, 6 б, 7 в, 8 а, 9 в, 10 б, 11 а, 12 в.

VІ. Підсумок. Слово вчителя:

        -     Згадайте, що символізують крила в літературі?

Вірш І.Драча “Крила” (прочитати).

Висновки учнів. Побажання вчителя: “Нехай здійсняться ваші крилаті мрії!”

Домашнє завдання: написати відгук про оповідання “Стариган з крилами”

pdf
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
7 березня 2021
Переглядів
705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку