Урок "Стародавній Єгипет"

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації із теми "Стародавні цивілізації" для 6 класу.
Перегляд файлу

                  Загальноосвітня школа І – ІІІ  ступенів с.Поділля

 

 

 

 

 

 

 

           Тема уроку : « Стародавній Єгипет»

 

 

 

 

                                                                                                 Підготувала

                                                                                                вчитель історії

                                                            Тарнавська Н.В.

 


ТЕМА: « Стародавній Єгипет»

МЕТА: шляхом проведення рольової гри закріпити та узагальнити знання учнів

              з даної теми.

Цільові завдання:

1.Розвивати  знання історичної хронології, повторити історичні періоди розвитку держави у Стародавньому Єгипті;

2.Навчити учнів порівнювати особливості розвитку Єгипту в різні періоди;

3.Розвивати вміння логічно мислити, швидко реагувати на запитання   та аргументувати свою відповідь;

4.Перевірити вміння учнів правильно оперувати засвоєними поняттями та термінами « держава», « цивілізація», « фараон», « жрець», « піраміда»,  «політеїзм», « міфологія», « дельта», « ном», « саркофах».

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації.

Вид уроку:  урок – уявна подорож.

                                                    Хід уроку.

    І.Підготовчий етап.

Даний вид уроку  потребує   підготовчого етапу, на якому вчитель розподіляє ролі( екскурсоводи та екскурсанти), роздає тексти виступів та перелік запитань, учні готують наочність( карта Стародавнього Єгипту,стрічка часу.)

   ІІ.Проведення подорожі.

1.Вступне слово вчителя.

- Уявіть собі,що ми вирушаємо в подорож по Стародавнього Єгипту. Ми пропливаємо від витоків Нілу до дельти, на своєму шляху відвідаємо стародавні столиці: Мемфіс, Фіви, Ахетатон, славетні єгипетські піраміди та пригадаємо все, що ми знаємо про цю країну. Але для того, щоб ми потрапили на корабель, ви маєте « купити» квитки.

   Учні отримують квитки, дають визначення написанного на квитку поняття чи терміну ( держава, цивілізація, дельта, фараон, ном, міф, номарх, політеїзм, мумія, саркофаг)

Якщо учень не зміг відповісти, це має зробити один з екскурсоводів.

        Отже, ми відпливаємо.

2.Подорож

Зупинки: 1.Мемфіс.                                    2.Західне місто.

                 3.Фіви.                                        4. Ахетатон.

1-й екскурсовод:

1.Один зі стародавніх грецьких істориків назвав Єгипет даром Нілу.

     Хто це був?

2.Де знаходиться Єгипет?

    ( Показати на карті.)

           

3.Яка протікає річка і яка є пустеля?

4.Яке явище щороку  відбувається з Нілом  наприкінці літа?

Щоб  вижити в умовах пустелі, єгиптяни навчилися використовувати воду Нілу.

- Пригадайте, як розвивалось землеробство?

Вздовж Верхнього Єгипту розташовані номи.

- Скільки номів існувало в Єгипті до утворення єдиної держави?

2-й екскурсовод.

Як ви пам’ятаєте, жителі різних номів ворогували між собою, але з часом сильніші номи підкорили слабші і в Єгипті виникає два великі об’єднання?

На початку 3000р.до н.е. боротьба між Верхнім та Нижнім Єгиптом завершилась.

           

 - Хто переміг у боротьбі цій?

 -Яку назву отримала столиця об’єднаної держави?

Як відбувся процес об’єднання Єгипту в єдину державу ми побачимо на інсценуванні?

                                           Інсценування.

Дві учениці у символічних  коронах Північного і Південного царства розповідають  про процесс об’єднання Єгипту в єдину державу.

                         Правителька Нижнього Єгипту.

-Я правителька Нижнього Єгипту.Моє царство розташоване у дельті Нілу.Мої піддані осушили болота, провели систему каналів та почали вирощувати сади й виноградники, займаються землеробством та скотарством. Ми вели жорстоку і тривалу війну з сусіднім царством, та нажаль програли її.( знімає корону та віддає другій правительці)

                          Правителька Верхнього Єгипту.

-Я правителька Верхнього Єгипту. Моє царство розташоване в долині Нілу. Мої піддані займаються землеробством, будують дамби, проводять канали. Ми довго вели боротьбу з Північним царством й отримали перемогу. Тепер я правителька обох царств, володію двома коронами і завжди буду носити їх разом.

 1-й екскурсовод.

Отже, перша зупинка м.Мемфіс.

Звідки походить ця назва?

Верховним правителем був фараон.

-Які повноваження він мав?

Після  завершення побудови держави почався перший період   історії Єгипту- період Стародавнього царства.

2-й екскурсовод.

Зараз ми вирушаємо на захід від Мемфіса і потрапляємо до так званого Західного міста.

-Що там знаходиться?

Щоб увійти до цього таємничого міста, ми маємо розв’язати головоломку:

-Як  ви розумієте вислів:

« Все боїться  часу, а час боїться пірамід?»

-Пригадайте, для чого будували піраміди?

 Подорожуючи по Західному місту, ми можемо побачити три найбільші піраміди.

            

-На чию честь вони побудовані?

-Які ще будували архітектурні споруди?

1-й екскурсовод.

Мандруючи однією з вулиць єгипетського міста, ви побачите дім знатного єгиптянина, опишіть як виглядає будинок.

Зараз буде наша третя зупинка – місто Фіви. Яке теж стало столицею Єгипту, але пізніше – у 2050 р.до.н.е. Після цього почався новий період  в історії Давньоєгипетської   держави.

-Пригадайте, яку назву він отримав в історії?

Фараони  Середнього царства дуже багато воювали, проводили походи на південь, схід, захід. Але одночасно вони втрачали владу над номархами, що призводило до повстань, розорення господарств.

Після одного з великих повстань у 1750р.до.н.е. на Єгипет напали кочові племена, що прийшли з Малої  Азії та Сирії.

-Як вони називалися?

-До яких наслідків привело завоювання гіксосів?

Коли єгиптяни нарешті змогли вигнати, то починається новий період в історії Єгипту.

-Яку назву він має?

-Скажіть, яких фараонів ви знаєте, що правили в цей період?

Які визначні події сталися за час  царювання кожного з них.

2-й екскурсовод.

Особливо запам’ятався нащадкам фараон Аменхотеп ІV.

Давайте згадаємо, що ми вчили про нього, адже ми  підпливаємо до наступної зупинки – м. Ахетатон.

1-й екскурсовод.

Наприкінці періоду Нового царства для Єгипту настали важкі часи. Близько 1050 р. до.н.е. країна розпалась на дві частини, пізніше була завойована ассирійцями, потім  Перською державою і припинила самостійне існування. Проте не зникли безслідно шедеври єгипетської культури. Давньоєгипетська культура формувалась упродовж тисячоліть і зберегла самобутність навіть після втрати країною незалежності.

   Отже, пригадаємо:

-Як розвивалась писемність?

-Наукові знання?

-Мистецтво?

             

 Для цього  потрібно поділитись на 3 групи, кожна підготує міні – розповідь  ( 5-6 речень)

ІІІ. Підведення підсумку уроку( заняття)

Вчитель має підвести підсумок подорожі.( нагадати маршрут, відзначити учасників)

ІV. Домашнє завдання.

1.Учні мають написати міні – твір про подорож.

2.Намалювати малюнок про одне з відвіданих місць.

 


Список використаних джерел

  1. Гісем О.В  Всесвітня історія. Історія України( інтегрований курс): підруч. для             6 кл. закл. загал. серед. освіти / О.В.Гісем, О.О. Гісем.  – Харків : Вид-во  « Ранок», 2019.- С.59-75                                                             
  2.  Гісем О.В. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). 6 клас:  розробка уроків / О.В. Гісем, О.О. Мартинюк.  – Х.: вид-во «Ранок», 2015. – С. 96-97. – (Серія « Сучасний майстер-клас»).                                           
  3. Т. Ладиченко, Я. Камбалова, Т. Теремецька  Викладання Всесвітньої історії в 6      класі / Методичний посібник для вчителів. – Київ: вид-во «Аконіт», 2006. – С. 81-85    

 

 

 

  

docx
Додано
16 березня 2021
Переглядів
1244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку