Урок "Італія в 20 -30-ті роки ХХст."

Про матеріал
Даний матеріал, розроблений для використання вчителями при вивченні "Всесвітньої історії" у 10 класі.
Перегляд файлу

 

                                                  Тема:

  Італія в 20 -30-ті роки ХХст.

 

Мета:

 

  • визначити наслідки Першої світової війни для Італії;

 

  • визначити причини встановлення фашистської диктатури;

 

 

  • охарактеризувати процес становлення фашистської диктатури;

 

  • розкрити суть італійського фашизму;

 

 

  • розвивати вміння працювати з документами і історичною картою;

 

  • розвивати вміння знаходити необхідну інформацію в історичних джерелах;

 

 

  • розвивати вміння визначення та пояснення історичних понять;

 

  • розвивати вміння само та взаємоаналізу;

 

 

  • розвивати особисту творчість учнів та почуття особистої відповідальності;

 

  • розширити межі міжособистісного спілкування, сприяти розвитку дружніх стосунків;

 

 

  • сприяти вихованню в учнів свідомого ставлення до вивчення історії;

 

  • виховувати почуття толерантності, стійких демократичних переконань.

 

 

 


 

                                                                               

                                             

Тип уроку:

засвоєння нових знань.

 

 

Обладнання:

мультимедійна дошка, відеофрагменти ,підручники, роздатковий матеріал.

 

Методи:

часових обмежень,інформаційного перенасичення, обмежених варіантів, Ривіна,  «Інформаційне гроно».

 

Форми роботи:

індивідуальна, колективна, парами, групова.

 

Основні поняття і терміни:

фашизм, дуче, корпоративна система.

 

Основні дати:

1922р. – прихід фашистів до влади;

1925р. – проголошення курсу на фашизацію країни;

1927р. – створення «корпоративної системи»;

1929р. – підписання «Лютеранського пакту» з Ватиканом;

1934р. – офіційне проголошення курсу на створення «корпоративної держави».

 

Оцінювання:

   

  • кредит довіри – учитель в окремих випадках ставить завищену оцінку з метою стимулювання учнів до навчання.
  • учитель пропонує учням оцінити свої досягнення не                 загальноприйнятими оцінками, а за своєю шкалою:

В – відмінно;

ДД – дуже добре;

Д – добре;

З – задовільно.

 

 

 

 

 

Структура уроку

 

 

І Організаційний момент – 3хв;

 

 

ІІ Мотивація навчальної і пізнавальної   діяльності – 7хв;

 

 

ІII Вивчення нового матеріалу – 25хв;

 

 

IV Закріплення нових знань і умінь учнів – 7хв;

 

 

V Підсумок уроку – 2хв;

 

 

VI Пояснення  домашнього завдання – 1хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               

 

 

 

 

 

                   Хід уроку

 

І Організаційний момент

 

Вітання і представлення вчителя.

 

Створення позитивного мікроклімату в класі за допомогою методів:

 

  • «намалюю свій настрій» – на аркуші паперу вчитель просить намалювати смайл, яка посмішка, такий і настрій;
  •  
  • «ми – сила» - підхвалювання учнів, демонстрація того, що вчитель не може обійтися без їхньої допомоги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів

 

Демократія – це уряд, який дає або намагається дати народу ідею того,що він являється господарем.

                                     Б.Муссоліні.

Завершення І св.. війни, розруха, безлад, спроби врегулювати економічне та міжнародне становище. З цими проблемами зіткнулися всі країни повоєнного світу.

Не виключенням була і Італія.

На початку війни брала участь на боці Троїстого союзу на завершальному етапі на боці Антанти. Через невтіленість своїх бажань отримала презирливу назву «Переможена серед переможців».

Все це ускладнювало проблеми країни.

Сьогоднішнє наше завдання визначити, яким саме шляхом пішла Італія, щоб вирішити ці проблеми. А саме:

 

Чому після Першої світової війни в Італії переміг фашизм?

Чи можна було цього уникнути?

 

Для вирішення цих завдань ми:

  • розглянемо розвиток Італії за таким планом:

 

  1. Наслідки Першої світової війни.
  2. Встановлення фашистської диктатури.
  3. «Корпоративна система».
  4. Фашизація країни.

 

  • будемо працювати з картою, документами, новими термінами;
  • визначимо наслідки;
  • підведемо підсумки.

 

 

 

Отже, як кажуть японці « Повісимо наші вуха на гачок уваги» і починаємо роботу, яка принесе нам перемогу.

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

 

1.Наслідки Першої світової війни.

 

Вчитель

Зараз ми розглянемо наслідки війни для Італії і заповнимо таблицю, яка знаходиться перед Вами, заповнювати Ви будете її самостійно, під час моєї розповіді, а потім один з Вас запише результати на дошці.                                              

 

Розповідь вчителя

На початку ХХ ст. Італія належала до середньо розвинених країн Європи. Участь у Першій Світовій війні коштувала їй дуже дорого: 700 тис. загиблих, 450 тис. інвалідів, 1 млн. поранених4 країна втратила третину національного багатства. Після поразки біля Капоретто у жовтні 1917 р. вона опинилася на межі повної катастрофи, і тільки допомога військ Антанти врятувала І талію від цього.

Економічне становище країни було вкрай критичним: не вистачало продовольчих товарів, палива, предметів першої необхідності. Мільйони людей, що прийшли в місто до заводів і були мобілізовані до армії, опинились зайвими. У країні нараховувалося понад 2 млн. безробітних. За роки війни зовнішній борг країни зріс у 4,5 разу, який не було чим віддавати.

Надії італійців на те, що мир принесе полегшення, не виправдалися. Великі держави , оцінюючи внесок Італії у війну як занадто малий , не дотримали свого слова (таємна угода про передачу Італії східного узбережжя Адріатичного моря, а також ряд територій), даного напередодні вступу Італії у війну. Вона отримала лише Південний Тіроль і Трієст. Італія стала «переможеною серед переможців».

Важке фінансово-економічне становище країни позбавляло уряд можливості здійснити заходи щодо покращення життя населення. Довіра до нього і до конституційного ладу впала. Післявоєнний спад виробництва. Демобілізація армії ще більше загострили соціальні потреби і призвели до розгортання масового робітничого руху, у якому домінували радикальні течії. Страйки робітників супроводжувалися захопленням заводів і створенням фабрично-заводських рад (ФЗР), які брали на себе функції місцевої влади. Формувались загони Червоної гвардії.

Таке становище в країні призвело до втрати популярності традиційних партій. Усі прошарки суспільства вимагали змін. До змін закликала навіть католицька церква. Найбільшою популярністю користувалися соціалісти. Але розкол в їх рядах на прихильників більшовизму (згодом утворили Комуністичну партію на чолі з Тольятті) і соціал-демократії не дали їм змоги захопити владу.

 

Робота учнів

  • зачитують заповнені таблиці,
  • один з учнів записує відповіді на дошці

 

Вчитель

А тепер, ми визначимо , що потрібно було для відродження країни?

( варіанти відповідей: реформи, революція, зміна влади)

 

Молодці , хто давав правильні відповіді, відзначає це в табличках для самооцінки.

 

 

  1. Встановлення фашистської диктатури.

 

Зневіра як в монархії так і в демократії спричинила те, що тисячі знедолених і невдоволених результатами війні італійців звернули свої погляди до новонародженої політичної сили – фашизму

 Беззаперечним лідером фашистів був Б. Муссоліні.

Зверніть будь – ласка увагу на його короткий історичний портрет, зараз ми прочитаємо цю інформацію і заповнимо так зване «Інформаційне гроно»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Варіанти відповіді:

 1.соціаліст

 2.вчитель

 3.редактор соцгазети

 4.солдат

 5.засновник власної газети

 6.засновник фашизму(дуче)

 

 

 

 

 

 

Скажіть, кого з політиків Ви можете назвати з подібними ознаками?(Гітлер, Сталін)

 

Не дивлячись на запропоновані італійцям привабливі й прості для розуміння цілі: встановлення республіки, запровадження Законодавчих зборів, передання землі селянам, боротьба проти “буржуазії”, підвищення зарплатні, створення “народної міліції”, ліквідація банків і бірж, відродження “Великої Італії” та ін. За умов, коли  головним ворогом були комуністи, соціалісти і соціал-демократи, ситуація для зростання популярності фашистів були дуже сприятливою.

Але підтримки серед народних мас вони не отримали і незважаючи на це фашисти увійшли до складу парламенту і своїми діями практично паралізували його роботу.

Їм потрібно було ВСЕ.

Для підняття власного авторитету, фашисти проголосили такі принципи:

  • співробітництво всіх соціальних груп,
  • сильна державна влада,
  • націоналізм ( «нація понад усе»)

Все це робилося з однією метою – захопити владу в свої руки

 Готуючись до захоплення влади, фашисти створили бойові групи – сквадри (наприкінці 1921 р. Б. Муссоліні заявляв, що у них налічувалося понад 400 тис., але це було безсоромним перебільшенням). Як форму одягу сквадристи запровадили чорні сорочки (звідси їхня назва «чорносорочечники») , вступили в контакт з рядом вищих армійських офіцерів.

У ніч з 27 на 28 жовтня 1922 р. сквадристи захопили ряд важливих державних об’єктів у Мілані( там, на той випадок, якби в результаті поразки довелося втікати до Швейцарії, перебував Б. Муссоліні) та інших містах країни.

29 жовтня король призначив 39-річного Б.Муссоліні 27-м прем’єром Італії. «Революція у спальному вагоні»* перемогла. Проте новий голова уряду не хотів, щоб у його співвітчизників склалося враження, що владу йому подарував король. Йому був потрібен міф про “похід на Рим” щонайменше 300 тис. “фашистських мучеників”, а тому вже наступного дня до столиці звідусіль стали прибувати сквадристи.

Віктор Еммануїл чотири години простояв на балконі, спостерігаючи їхній парад. Влаштувавши у Вічному місті погром, якого те не переживало з часів нашестя варварів, під звуки партійного гімну вони маршовими колонами пройшли вулицями і вночі 31 жовтня 50-а спеціальними потягами залишили його. Парламент більшістю голосів передав владу фашистам.

 

Прийшовши до влади, фашисти сформували нові ідеї:

 

 

  • Італійці повинні пишатися своєю країною
  • Усі політичні партії, крім фашистської, забороняються
  • Місце італійської жінки – вдома. Італійки повинні мати багато дітей – майбутніх вояків
  • Демократія не потрібна. Італія потребує сильного лідера, який дасть народу те, чого він хоче
  • Комунізм і соціалізм – вороги фашизму
  • Війна є благом для країни. Італійська молодь повинна бути готовою до боротьби
  • Італія повинна утвердитись як імперія в Африці
  • Потрібно збити пиху самовпевненості з великих держав. Фашистський уряд повідомить нації, що для цього потрібно зробити

 

Таким чином в Італії унеможливлювалося існування опозиції.

 

Робота з документом.

Із заяви Муссоліні після призначення його головою уряду

 

Те, чого до цього часу не було, є – уряд. Це я. І всі,слухайте мене добре, усі італійці повинні й будуть коритися. Італійці до цього часу нікому не корилися. Жоден уряд не мав в Італії реальної влади. Італійці повинні бути керовані… завжди, у всіх сферах життя.

 

Запитання до документа.

  1. Як Ви оцінюєте заяву Муссоліні?
  2. Чим було зумовлено такий зухвалий виступ дуче?
  3. На які сили він спирався?

 

 

Для контролю над країною і утвердження фашизму дуче запровадив свою систему влади:

 

 

                                  Структура влади фашистів в Італії

 

 

3.“Корпоративна система”.

 

 В основу економічної політики фашистів було покладено ідею створення “корпоративної держави” на засадах “класового миру”. Власне, її автором був не Б. Муссоліні, а один з ідеологів фашизму поет Габріель д’Анунціо.

На початку дуче досить розпливчасто заявляв, що корпорації мусять взяти на себе функції парламенту з економічних питань. У цілому, суть задуму полягала в тому, що соціальний мир нибіто настане тоді, коли в італійській економіці почнуть діяти фашистські картелі й синдикати, об’єднані в корпорації. Згодом він утворив спеціальне міністерство корпорацій для регулювання економічного життя країна. Для усунення конфліктів між робітниками і підприємцями 1927 р. було прийнято Хартію праці, за якою професійні спілки було підпорядковано державним органам під контролем фашистів і включено до галузевих корпорацій.

Офіційно же курс на створення “корпоративної держави” було проголошено в 1934 р. В економіці почали діяти фашистські синдикати й корпорації, об’єднані в конфедерації. До їхнього керівництва входили партійні чиновники, представники фашистських профспілок і підприємці. Загалом в основних галузях економіки було створено 22 національні корпорації. Як заявляв Б. Муссоліні, “фашистська держава може бути лише корпоративною, або вона не буде фашистською”.

    

 

Завдання для учнів

1)Визначити особливості діяльності корпорацій 

Варіанти відповідей:

  1. заборона страйків,
  2. 40-годинний робочий тиждень,
  3. контроль за укладанням колективних трудових договорів,
  4. фінансова підтримка профспілкам

2) Визначити наслідки діяльності корпорацій(для цього учні діляться на 2 групи)

           І Позитивні                            

     1. скорочення безробіття

     2. грошова реформа

     3. промислове піднесення

          ІІ Негативні

     1.неспроможність забезпечити країну сировиною і продовольством

     2.числені «битви»

 

 

 

4.Фашизація країни.

 

Дуче усунув можливу діяльність опозиції.

Завдання учням

Визначити, що було зроблено для цього? (ст. 133)

Варіанти відповідей:

 

-державну поліцію було замінено фашистською міліцією, яка  виконувала лише накази дуче;

 -на таємну поліцію ОВРА ( Муссоліні порівнював її з “ жахливим драконом”) було покладено завдання проведення тотального шпигунства, провокацій і терору.

 -для контролю над діяльністю префектів та керівників великих державних підприємств і закладів до них приставлялися фашистські комісари, які після проведених Б . Муссоліні партійних чисток прагли за всяку ціну догодити дуче.

-у 1926 р. фашисти запровадила новий виборчий закон, за яким партія, яка набирала на виборах понад половину голосів, отримувала 2/3 місць у парламенті. При цьому, правом висувати кандидатів у депутати були наділені лише загальнонаціональні фашистські організації,що фактично монополізувало владу за фашистською партією.

 -головні важелі залишалися в Б. Муссоліні, який, окрім того, що був головою уряду, до 1929 р. особисто очолював 8 з 13 міністерств.

-на виборах у травні 1929 р., які, попри обіцянки влади, пройшли в умовах залякування виборців, за офіційними даними, фашистський список підтримали понад 98% італійців.

 

 

 

Поза владою залишалася лише церква, але дуче вирішив цю проблему тим, що у 1929 році уклав Лютеранський пакт (конкордат) з Папою Римським Пієм ХІ, згідно з яким було утворено державу Ватикан.

 

 

Велику увагу режим дуче приділяв культурі, освіті і спорту.

 

Завдання учням

 

 Знайдіть будь –ласка  дані, що це засвідчують(ст133-134)

 

Клас ділиться на 4групи

1)спорт,

2)культура

3)освіта

4)з якою метою це робилося?

 

 

 

 

Отже, розглянувши розвиток Італії ми повертаємося до нашого проблемного питання:

 

     Чому після Першої світової війни в Італії переміг фашизм?

      Чи можна було цього уникнути?

 

 

Заслуховуються відповіді.

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV Закріплення вивченого матеріалу

 

 

 

Перевірте себе:

  1. яка подія стала поштовхом до фашизації країни?

а)завершення війни

б)економічна криза

в) «похід на Рим»

      2. держава Ватикан була утворена в?

          а)1922р.

          б)1927р.

          в)1929р.

      3. у кого з монархів дуче запозичив перефразований вислів « уряд – це я»?

          а)Віктора Еммануїла

          б)Людовіка XIV

          в)Миколи ІІ

      4.Які території було приєднано до Італії в результаті Першої світової   війни?

      5.Який орган у період правління фашистів в Італії виконував роль уряду?

     

 

Правильні відповіді:

1.в

2.в

3.б

4. колонії в Африці, Трентіно й Південний Тіроль

5.Велика фашистська рада             

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Оцінювання

 

 

 

  1. Учні підраховують свої результати і називають їх;

 

  1. Учитель оголошує оцінки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI Підсумок

 

Доступившись до влади, фашисти прагнули відродити Римську імперію і перетворити Середземне море у "mare nostrum" ("наше море", як його називали давні римляни). Реалізація цих завойовницьких планів — прямий шлях до війни. Фашисти, поряд із ліквідацією демократичних інститутів, почали процес мілітаризації економіки і всіх аспектів життя суспільства. Ресурси країни мобілізувалися для майбутніх заво­йовницьких війн.

Прагнення до переділу світу швидко зблизило Італію з фашистською Німеччиною та Японією, незважаючи на деякі суперечки щодо Австрії та Балкан. До того ж, будучи першим фашистом, Муссоліні не хотів поступатися цією роллю “вискочці” Гітлеру.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII Домашнє завдання

 

 

  1. Закріпити параграф 16;
  2. Уявіть себе мешканцем Італії 20-30х років. Напишіть лист Вашим нащадкам про своє життя. Які поради їм Ви дали б?  Від чого застерігли б?
  3.  Створити проект, центральною фігурою якого буде Беніто Муссоліні.

 

doc
Додано
19 березня 2021
Переглядів
1943
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку