Урок "Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку."

Про матеріал

розширити знання учнів про статевий процес живих організмів; ознайомити з основними етапами онтогенезу, запліднення; дати поняття про значення статевого процесу для розмноження та статеві клітини.

Перегляд файлу

Уроки 31-32

Статеві клітини та запліднення.

Етапи індивідуального розвитку.

Мета.

Освітня: розширити знання учнів про статевий процес живих організмів; ознайомити з основними етапами онтогенезу, запліднення; дати поняття про значення статевого процесу для розмноження та статеві клітини.

Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, пояснювати біологічне значення статевого розмноження та робити відповідні висновки і узагальнення.

Виховна: виховувати бережливе ставлення до процесу життя організмів у природі.

Структура уроку.

I міні-модуль

  1. Організаційний етап……………………………………………....2хв

2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв

3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв

4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв

II міні-модуль

5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...7хв

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і

вмінь учнів ……………………………………………………….....23 хв

III міні-модуль

7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв

8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв

9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв

Хід уроку.

I міні-модуль

1. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка відсутніх.

  1. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

- Що таке життя?

- Які основні ознаки живих організмів?

- Що ви розумієте під поняттям статевий процес?

- У чому полягає біологічне значення взагалі розмноження?

- Які форми розмноження вам відомі?

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомити тему, мету уроку. Наголосити на тому, що необхідно розширити знання про статеве розмноження у природі. Поставити проблемне запитання:

Що буде з організмами, якщо вони не зможуть розмножуватися.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Статевий процес – поєднання в одній клітині спадкового матеріалу двох статевих клітин різної статі: яйцеклітини і сперматозоїда. 

Вивчення будови статевих клітин.

Розглянемо на малюнку у підручнику сперматозоїди ссавців.

Сперматозоїди плацентарних ссавців мають мікроскопічні розміри — 10-80 мкм. Сперматозоїд морської свинки має коротку головку, в якій міститься ядро та особлива органела — акросома. Вона допомагає розчиняти оболонку яйцеклітини, тому що містить спеціальні ферменти. За головкою розміщується шийка, яка плавно переходить в хвостик, або джгутик. Джгутик з мітохондріями забезпечує активний рух сперматозоїдів в насінній рідині.

Всі частини сперматозоїда вкриті плазматичною мембраною. Така будова доводить клітинну природу чоловічих гамет. Акросома з ферментами відповідає комплексу Гольджі, а центріолі нагадують про поділ і дозрівання клітин. Головна функція сперматозоїдів — запліднення нерухомої яйцеклітини. Тому джгутик містить енергетичні запаси АТФ та глікогену, а ферменти допомагають розчиняти оболонки яйцеклітини.

II міні-модуль

  1. Вивчення нового матеріалу

Розглянемо на малюнку та під мікроскопом яйцеклітину ссавців.

Яйцеклітина ссавців оточена кількома оболонками, які утворюють так званий променистий вінець . Він виконує захисну та живильну функції. У більшості ссавців розміри яйцеклітин становлять 50-180 мкм. У людини діаметр яйцеклітини 90 мкм. Яйцеклітина має ядро  та цитоплазму. Для яйцеклітини характерна чітко виражена полярність: анімальний полюс є місцем розміщення активної цитоплазми, а вегетативний потрібний для запасу поживних речовин. У плацентарних ссавців яйцеклітина містить дуже мало поживних речовин, зерна жовтка рівномірно розподілені в цитоплазмі. Після запліднення навколо зиготи утворюється спеціальна оболонка, яка не пропускає до клітини інші сперматозоїди. У ссавців живлення зародка відбувається через плаценту, тому яйцеклітини мають невелику кількість поживних речовин і дрібні розміри. Функція яйцеклітини — після запліднення дати нове життя, новий організм.

6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів .

1. Учні по черзі дивляться під мікроскопом мікропрепарати беззубки та ссавів.

2. Порівняльна характеристика сперматозоїдів та яйцеклітин плацентарних ссавців

Ознаки порівняння

Яйцеклітина

Сперматозоїди

1. Розміри і форма

— у тварини

— у людини

а) куляста форма

б) 50-80 мкм 90 мкм

а) продовгувата форма

б) 10-80 мкм 25 мкм

2. Будова клітини

 

 

— особливі органоїди та їх функції

цитоплазма має полярність (анімальний вегетативний полюс), є ядро з ядерцями

мають цитоплазму, головку з ядром, хвіст

оболонки утворюють променистий вінець (захист, живильна функція)

акросома (розчинення оболонки яйцеклітини); джгутик з мітохондріями (забезпечення рухливості клітин)

3. Де розвиваються

в яєчниках

в сім’яних канальцях яєчок утворюють сперму

4. Запас поживних речовин

невелика кількість зерен жовтка, рівномірно розподілені в цитоплазмі

джгутик містить АТФ і глікоген

5. Значення

після запліднення розвивається новий організм

необхідні для запліднення яйцеклітини і утворення зиготи

 

3. Перегляд фільму “Запліднення” супрводжений розповіддю учителя.

III міні-модуль

  1. Самостійна робота учнів.

 

 

1. Скласти конспект “Онтогенез”

Онтогенез (від грец. онтос - існуюче та генезіс - походження) - це індивідуальний розвиток організму з моменту його зародження (зиготи) до природної смерті.

 Виділяють два періоди онтогенезу: ембріональний (зародковий) і постембріональний (післязародковий).

Ембріональний охоплює перетворення зиготи на зародок і розвиток зародка та плоду до моменту народження дитини.

Етапи ембр.:

Зигота

Морула

Бластула

Нейрула

Гісто-, органогенез

Постембріональний починається після його народження.

2.Виконати тести 1 - 12 на оцінку с 108-109.

  1. Підсумки уроку.

На дошці зображено три великих кола кольоровими крейдами. У кожного на парті по 3 листочки. Учням потрібно записати:

на листку «ЗНАЮ» те, що ви засвоїли найбільше на цьому уроці;

на листку «УМІЮ» те, що ви навчилися робити на цьому уроці;

листку «ЦІНУЮ» те, що ви вважаєте найціннішим на цьому уроці, тобто те, що вам може пригодитися у майбутньому.

Кожен із своїх листків вони прикріплюють до відповідного круга.

  1. Домашнє завдання

Параграф 26-27 чит, вивчит. терміни

Відпов на питан. усно с 105,107

Окремим учням підготувати:

- історію вивчення статевих клітин: сперматозоїдів та яйцеклітин;

- стадії гаметогенезу;

-класичні методи генетичних досліджень. (можна у вигляді презентації);

 

 

 

docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
7000
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку