розширити знання учнів про статевий процес живих організмів; ознайомити з основними етапами онтогенезу, запліднення; дати поняття про значення статевого процесу для розмноження та статеві клітини.
Уроки 31-32
Статеві клітини та запліднення.
Етапи індивідуального розвитку.
Мета.
Освітня: розширити знання учнів про статевий процес живих організмів; ознайомити з основними етапами онтогенезу, запліднення; дати поняття про значення статевого процесу для розмноження та статеві клітини.
Розвиваюча: розвивати уміння порівнювати біологічні процеси, пояснювати біологічне значення статевого розмноження та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна: виховувати бережливе ставлення до процесу життя організмів у природі.
Структура уроку.
I міні-модуль
2. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів………..7хв
3. Мотивація навчальної діяльності учнів…..........………………....6хв
4. Вивчення нового матеріалу……………………………………...15хв
II міні-модуль
5. Вивчення нового матеріалу……………………………………...7хв
6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і
вмінь учнів ……………………………………………………….....23 хв
III міні-модуль
7.Самостійна робота учнів……………………………………..…..20хв
8.Підсумки уроку……………………..…………………….………..5хв
9.Домашнє завдання………………………………..……………..….5хв
Хід уроку.
I міні-модуль
1. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка відсутніх.
- Що таке життя?
- Які основні ознаки живих організмів?
- Що ви розумієте під поняттям статевий процес?
- У чому полягає біологічне значення взагалі розмноження?
- Які форми розмноження вам відомі?
Повідомити тему, мету уроку. Наголосити на тому, що необхідно розширити знання про статеве розмноження у природі. Поставити проблемне запитання:
Що буде з організмами, якщо вони не зможуть розмножуватися.
Статевий процес – поєднання в одній клітині спадкового матеріалу двох статевих клітин різної статі: яйцеклітини і сперматозоїда.
Вивчення будови статевих клітин.
Розглянемо на малюнку у підручнику сперматозоїди ссавців.
Сперматозоїди плацентарних ссавців мають мікроскопічні розміри — 10-80 мкм. Сперматозоїд морської свинки має коротку головку, в якій міститься ядро та особлива органела — акросома. Вона допомагає розчиняти оболонку яйцеклітини, тому що містить спеціальні ферменти. За головкою розміщується шийка, яка плавно переходить в хвостик, або джгутик. Джгутик з мітохондріями забезпечує активний рух сперматозоїдів в насінній рідині.
Всі частини сперматозоїда вкриті плазматичною мембраною. Така будова доводить клітинну природу чоловічих гамет. Акросома з ферментами відповідає комплексу Гольджі, а центріолі нагадують про поділ і дозрівання клітин. Головна функція сперматозоїдів — запліднення нерухомої яйцеклітини. Тому джгутик містить енергетичні запаси АТФ та глікогену, а ферменти допомагають розчиняти оболонки яйцеклітини.
II міні-модуль
Розглянемо на малюнку та під мікроскопом яйцеклітину ссавців.
Яйцеклітина ссавців оточена кількома оболонками, які утворюють так званий променистий вінець . Він виконує захисну та живильну функції. У більшості ссавців розміри яйцеклітин становлять 50-180 мкм. У людини діаметр яйцеклітини 90 мкм. Яйцеклітина має ядро та цитоплазму. Для яйцеклітини характерна чітко виражена полярність: анімальний полюс є місцем розміщення активної цитоплазми, а вегетативний потрібний для запасу поживних речовин. У плацентарних ссавців яйцеклітина містить дуже мало поживних речовин, зерна жовтка рівномірно розподілені в цитоплазмі. Після запліднення навколо зиготи утворюється спеціальна оболонка, яка не пропускає до клітини інші сперматозоїди. У ссавців живлення зародка відбувається через плаценту, тому яйцеклітини мають невелику кількість поживних речовин і дрібні розміри. Функція яйцеклітини — після запліднення дати нове життя, новий організм.
6. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів .
1. Учні по черзі дивляться під мікроскопом мікропрепарати беззубки та ссавів.
2. Порівняльна характеристика сперматозоїдів та яйцеклітин плацентарних ссавців
Ознаки порівняння |
Яйцеклітина |
Сперматозоїди |
1. Розміри і форма — у тварини — у людини |
а) куляста форма б) 50-80 мкм 90 мкм |
а) продовгувата форма б) 10-80 мкм 25 мкм |
2. Будова клітини
— особливі органоїди та їх функції |
цитоплазма має полярність (анімальний вегетативний полюс), є ядро з ядерцями |
мають цитоплазму, головку з ядром, хвіст |
оболонки утворюють променистий вінець (захист, живильна функція) |
акросома (розчинення оболонки яйцеклітини); джгутик з мітохондріями (забезпечення рухливості клітин) |
|
3. Де розвиваються |
в яєчниках |
в сім’яних канальцях яєчок утворюють сперму |
4. Запас поживних речовин |
невелика кількість зерен жовтка, рівномірно розподілені в цитоплазмі |
джгутик містить АТФ і глікоген |
5. Значення |
після запліднення розвивається новий організм |
необхідні для запліднення яйцеклітини і утворення зиготи |
3. Перегляд фільму “Запліднення” супрводжений розповіддю учителя.
III міні-модуль
1. Скласти конспект “Онтогенез”
Онтогенез (від грец. онтос - існуюче та генезіс - походження) - це індивідуальний розвиток організму з моменту його зародження (зиготи) до природної смерті.
Виділяють два періоди онтогенезу: ембріональний (зародковий) і постембріональний (післязародковий).
Ембріональний охоплює перетворення зиготи на зародок і розвиток зародка та плоду до моменту народження дитини.
Етапи ембр.:
Зигота
Морула
Бластула
Нейрула
Гісто-, органогенез
Постембріональний починається після його народження.
2.Виконати тести 1 - 12 на оцінку с 108-109.
На дошці зображено три великих кола кольоровими крейдами. У кожного на парті по 3 листочки. Учням потрібно записати:
на листку «ЗНАЮ» те, що ви засвоїли найбільше на цьому уроці;
на листку «УМІЮ» те, що ви навчилися робити на цьому уроці;
листку «ЦІНУЮ» те, що ви вважаєте найціннішим на цьому уроці, тобто те, що вам може пригодитися у майбутньому.
Кожен із своїх листків вони прикріплюють до відповідного круга.
Параграф 26-27 чит, вивчит. терміни
Відпов на питан. усно с 105,107
Окремим учням підготувати:
- історію вивчення статевих клітин: сперматозоїдів та яйцеклітин;
- стадії гаметогенезу;
-класичні методи генетичних досліджень. (можна у вигляді презентації);