Урок з біології
9 клас
Тема: Значення дихання. Будова і функції органів дихання.
Мета:
Навчальна: сформувати в учнів знання про значення дихання як процесу, необхідного для життєдіяльності організму людини, ускладнення в будові органів дихання хордових тварин;
Розвивальна: розвивати критичне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, обґрунтовувати взаємозв'язок будови і функції;
Виховна: виховувати уважність, допитливість, здійснювати гігієнічне виховання.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Будова дихальної системи», малюнки дихальних систем різних тварин, картки із завданнями.
Форми і методи роботи: словесні, елементи інтерактивних технологій
Хід уроку
І. Організація класу.
« Аутогенне тренування»
– Сядьте зручно в кріслі , розслабтеся , заплющіть очі та спробуйте відволіктися від думок , які вас турбують .
Повторюйте кожну фразу про себе.
Я відпочиваю.
Звільняюся від будь-якого напруження.
Розслабляюся.
Почуваю себе вільно і легко.
Я спокійний(а).
Я нічого не очікую.
Звільняюся від скутості і напруження.
Усе тіло розслаблене.
Мені легко і приємно.
Я відпочиваю.
Розплющіть очі, глибоко вдихніть кілька разів.
Висновок: Так відволікаючись від проблем і негараздів , ми навіюємо собі добрий настрій, гальмуємо негативні процеси.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Організм людини – це безмежний світ,сповнений таємниць і загадок. Вивчаючи системи органів, сьогодні ми привідкриємо завісу і зазирнемо до цього дивовижного і такого складного світу людини.
Ви бачите на дошці повітряну кулю, в якій міститься 7 вантажів (Гра « Повітряна куля»: на дошці прикріплений макет повітряної кулі), це:
1. Знання з зоології
2. Знання про кровообіг, його фукції , будову серця
3. Знання про дихання
4. Знання про опорно-рухову систему
– Ми сідаємо в цю кулю і летимо. Але куля потрапляє в зону зледеніння і стрімко починає падати, треба швидко позбавитись хоч одного вантажу. Який «вантаж» ми можемо скинути із тих, які вже вивчили? ( Діти пропонують) Отож ми позбулися вантажів, які ми вже знаємо і вивчили і у нас залишився лише один вантаж, який ми залишили – це знання про дихання. Але це не значить, що той вантаж, який ми скинули, ми забудемо, ні. Тому що всі вони тісно пов'язані з диханням, тобто з темою нашого уроку.
А тепер давайте дружненько закриємо наші симпатичні носики.
– Ой, що трапилось?!
– Ви не можете дихати?
– А яка система органів забезпечує процес дихання?
Вірно. Без їжі людина може прожити 60-70 днів, без води – 3 дні, без повітря людина вмирає через 3-4 хвилини. Лише деякі люди можуть затримувати дихання на 5 хвилин, йоги – до 15 хвилин. Вираз «Це нам потрібно як повітря» підкреслює особливу потребу людського організму в повітрі. «Пасовищем життя» назвав повітря видатний давньогрецький лікар Гіппократ.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Саме диханню буде присвячений наш урок. Тема нашого уроку «Значення дихання. Будова і функції органів дихання»
– Які, на вашу думку, завдання стоять перед нами на уроці?
Ви праві. Ми не лише познайомимося з будовою і функціями органів дихання, я й з'ясуємо значення дихання для людини, особливості типів дихання, взаємозв'язок будови і функцій органів дихальної системи
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Отож ми скинули з нашої повітряної кулі зайвий вантаж і можемо починати свою подорож. На нашому шляху нас чекають такі станції: «Історична», «Наукова», «Дослідницька» «Підсумкова» (на дошці відкривається маршрут подорожі з назвами станцій). Але ви будете відповідати дотримуючись правил, які ви бачите на дошці.
1.Станція «Історична».
Наш експрес підійшов до станції «Історична». Перед нами завдання – прослідкувати еволюцію дихальної системи.
Робота з картками-ілюстраціями
Зверніть увагу на ілюстративні картки «Еволюція дихальної системи» (робота з картками на встановлення еволюційного ланцюжка).
– Як йшов історичний розвиток дихальної системи у живих організмів протягом мільйонів років?
Самим примітивним було дихання у Найпростіших.
– Як вони дихали?
– У яких тварин вперше з'явилася дихальна система?
– Які зміни відбувалися в дихальній системі тварин протягом тривалого історичного розвитку?
– У яких організмів найдосконаліша дихальна система?
Отже, найдосконаліша дихальна система у ссавців, до яких відноситься людина. Ви добре впоралися із завданням станції «Історична», і ми впевнено рухаємося до станції «Наукова».
2. Станція «Наукова».
1. Дихання та його значення
– Що ж таке дихання?
Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.
– Як ви гадаєте, яке значення має дихання?
Кисень повітря необхідний організму людини для окиснювальних процесів, що відбуваються в клітинах і супроводжуються виділенням енергії, такої необхідної для процесів життєдіяльності.
1. Забезпечення організму киснем.
2. Виділення вуглекислого газу.
3. Окиснення органічних сполук з виділенням енергії, необхідної для процесів
життєдіяльності.
4. Виділення кінцевих продуктів обміну: водяної пари, аміаку, сірководню…
Розрізняють два типи дихання. А які, ми зараз з вами це з'ясуємо.
В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому?
Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.
Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули О2, який шлях ви проходите в організмі? Аналіз і розгляд схеми.
Зовнішнє дихання
↑ ↓
Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовище і альвеолами легень)
↑ ↓
Дифузія газів у легені (обмін газів між альвеолярним повітрям і кров'ю)
↑ ↓
Транспорт кров'ю газів. Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров'ю і тканинами)
↑ ↓
Внутрішнє (тканинне) дихання (споживання кисню клітинами і виділення вуглекислого газу)
Внутрішнє дихання – окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.
Зовнішнє дихання – обмін газів між кров'ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.
2. Функції дихальної системи. (Бесіда із використанням схеми.)
- Які функції виконує дихальна система?
• здійснює газообмін між організмом і зовнішнім середовищем;
• є важливим чинником теплорегуляції;
• виконує функцію виділення (наприклад вода, вуглекислий газ, бактерії);
• елементи системи зумовлюють нюх і утворюють голосовий апарат.
3. Робота з підручником «Будова і функції органів дихання».
А ми продовжуємо нашу подорож. Зараз кожна парта вибере собі орган дихальної системи і розповість присутнім про нього, виконавши завдання на картках.
Завдання №1.
Будова та функції носової порожнини:
- Опрацюйте матеріал підручника.
- Вивчіть будову носової порожнини.
- Які функції структур носової порожнини?
Завдання №2.
Будова та функції носоглотки, глотки, гортані:
- Опрацюйте матеріал підручника, розгляньте модель гортані.
- Вивчіть будову та функції носоглотки, глотки.
- Вивчіть будову та функції гортані.
Після виступу Фізкультхвилинка
– А зараз я попрошу двох учнів сказати фразу «Фізкультпауза» (хлопчика і дівчинку).
Тембр голосу різний, і причина в індивідуальних особливостях людини. А ось висота звуку залежить від довжини голосових зв'язок: у чоловіків голосові зв'язки довші, ніж у жінок.
Фізкультхвилинка.
– Ну, що, готові провести фізкультхвилинку? Я пропоную вам подихати за методикою Чугунова, і одночасно поборотися зі сколіозом. (звучить музика)
1. Встали, вихідне положення ноги на ширині плечей, руки опущені.
На рахунок 1 – вдих, плечі піднімаються;
На рахунок 2 – видих, плечі опускаються, живильна сила кисню проникає до кожної клітинки нашого організму.
2. Наступна вправа: руки підняли вверх – вдих, руки опустили – видих.
3. Боремося з плоскостопістю: на носочки – вдих, опустились на стопу – видих.
4. А тепер розправили плечі і з з такою величною, королівською осанкою сіли за парти. І продовжуємо заповнювати таблицю.
Завдання №3.
Будова та функції трахеї, бронхів:
- Опрацюйте матеріал підручника.
- Вивчіть будову та функції трахеї.
- Вивчіть будову та функції бронхів.
Завдання №4.
Будова та функції легень:
- Опрацюйте матеріал підручника, розгляньте модель легень.
- Вивчіть будову легень.
- Вивчіть функції, які виконують легені.
Після виступу кожного учня, учні заповнюють таблицю на картках.
Органи | Будова | Функції |
Носова порожнина | Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори | Провідна, захисна,нюхова, обігрів, охолодження повітря |
Носоглотка, глотка | Слиз, капіляри | Провідна, захисна |
Гортань | Хрящі, м'язи, голосові звя'зки | Провідна, голосовий апарат |
Трахея | Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри | Провідна, захисна |
Бронхи | Хрящові кільця | Провідна, захисна |
Легені | Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина | Газообмін |
– Ми успішно попрацювали на науковій станції і, я гадаю, можемо зупинитися на станції «Дослідницька».
Я запрошую вас об'єднатися на дві групи. Вам необхідно вирішити задачі.
Задача 1
Під час різких перепадів температур підвищується ймовірність захворіти на грип, гостре респіраторне захворювання , ангіну, що часто супроводжується ускладненнями у вигляді ларингіту, бронхіту, запалення легенів. Запропонуйте заходи, що допоможуть запобігти простудним захворюванням.
Задача 2
Кожен учень знає, що гігієнічніше дихати через ніс. А в яких випадках краще дихати через рот? Чому в 1846 році на судні «Мері Сомс» загинув батальйон вояків, який сховався під час шторму в трюмі, хоча судно залишилось цілком неушкодженим?
Молодці, ви чудово працювали, справилися з нелегкими завданнями і на великій швидкості наблизилися до станції «Підсумкова».
IV. Закріплення знань учнів.
Станція «Підсумкова»
1) З переліку органів дихальної системи (1-10) виберіть правильні повні відповіді (I-XII)
Назва частини дихальної системи
1. Слизова оболонка.
2. Легеневі альвеоли.
3. Легені.
4. Бронхи.
5. Трахея.
6. Надгортанник.
7. Гортань.
8. Хрящові півкільця.
9. Плевра.
10. Носова порожнина.
Твердження
I. Не пропускає їжі в гортань.
II. Не дають трахеї звужуватись.
III. Очищає повітря, яке вдихаємо, від пилу і мікробів та зігріває.
IV. Поверхневий шар дихальних шляхів.
V. Початкова частина дихального шляху.
VI. Вистеляє зовнішню поверхню легень.
VII. Покриває стінку грудної порожнини зсередини.
VIII. Містить голосові зв'язки.
IX. Найдовша частина дихального шляху.
X. Шлях повітря, яке вдихають, після гортані до легеневих капілярів.
VІ. Підсумок уроку
Вправа “ Я дізнався на уроці про…”
Психорегулююча вправа
– « Заплющить очі й подумки проглянь весь урок від початку до кінця. Якщо тобі вдалося все – посміхнись.
Послухайте пораду лікаря хворому з роману М. Павленка «Щастя»: «Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурман...»
Виконуйте ці поради, використовуючи знання про дихальну систему, які ви отримали на сьогоднішньому уроці.
Оцінювання знань учнів.
VІІ. Домашнє завдання
1.Вивчити параграф підручника.
2.Підготувати повідомлення «Чому птахи співають, але не розмовляють».
Додаткове завдання до уроку: Робота з тестовими завданнями
Урок з біології
9 клас
Тема: Значення дихання. Будова і функції органів дихання.
Мета:
Навчальна: сформувати в учнів знання про значення дихання як процесу, необхідного для життєдіяльності організму людини, ускладнення в будові органів дихання хордових тварин;
Розвивальна: розвивати критичне мислення, уміння аналізувати, порівнювати, обґрунтовувати взаємозв’язок будови і функції;
Виховна: виховувати уважність, допитливість, здійснювати гігієнічне виховання.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Будова дихальної системи», малюнки дихальних систем різних тварин, картки із завданнями.
Форми і методи роботи: словесні, елементи інтерактивних технологій
Хід уроку
І. Організація класу.
« Аутогенне тренування»
– Сядьте зручно в кріслі , розслабтеся , заплющіть очі та спробуйте відволіктися від думок , які вас турбують .
Повторюйте кожну фразу про себе.
Я відпочиваю.
Звільняюся від будь-якого напруження.
Розслабляюся.
Почуваю себе вільно і легко.
Я спокійний(а).
Я нічого не очікую.
Звільняюся від скутості і напруження.
Усе тіло розслаблене.
Мені легко і приємно.
Я відпочиваю.
Розплющіть очі, глибоко вдихніть кілька разів.
Висновок: Так відволікаючись від проблем і негараздів , ми навіюємо собі добрий настрій, гальмуємо негативні процеси.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Організм людини – це безмежний світ,сповнений таємниць і загадок. Вивчаючи системи органів, сьогодні ми привідкриємо завісу і зазирнемо до цього дивовижного і такого складного світу людини.
Ви бачите на дошці повітряну кулю, в якій міститься 7 вантажів (Гра « Повітряна куля»: на дошці прикріплений макет повітряної кулі), це:
1. Знання з зоології
2. Знання про кровообіг, його фукції , будову серця
3. Знання про дихання
4. Знання про опорно-рухову систему
– Ми сідаємо в цю кулю і летимо. Але куля потрапляє в зону зледеніння і стрімко починає падати, треба швидко позбавитись хоч одного вантажу. Який «вантаж» ми можемо скинути із тих, які вже вивчили? ( Діти пропонують) Отож ми позбулися вантажів, які ми вже знаємо і вивчили і у нас залишився лише один вантаж, який ми залишили – це знання про дихання. Але це не значить, що той вантаж, який ми скинули, ми забудемо, ні. Тому що всі вони тісно пов’язані з диханням, тобто з темою нашого уроку.
А тепер давайте дружненько закриємо наші симпатичні носики.
– Ой, що трапилось?!
– Ви не можете дихати?
– А яка система органів забезпечує процес дихання?
Вірно. Без їжі людина може прожити 60-70 днів, без води – 3 дні, без повітря людина вмирає через 3-4 хвилини. Лише деякі люди можуть затримувати дихання на 5 хвилин, йоги – до 15 хвилин. Вираз «Це нам потрібно як повітря» підкреслює особливу потребу людського організму в повітрі. «Пасовищем життя» назвав повітря видатний давньогрецький лікар Гіппократ.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Саме диханню буде присвячений наш урок. Тема нашого уроку «Значення дихання. Будова і функції органів дихання»
– Які, на вашу думку, завдання стоять перед нами на уроці?
Ви праві. Ми не лише познайомимося з будовою і функціями органів дихання, я й з’ясуємо значення дихання для людини, особливості типів дихання, взаємозв’язок будови і функцій органів дихальної системи
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Отож ми скинули з нашої повітряної кулі зайвий вантаж і можемо починати свою подорож. На нашому шляху нас чекають такі станції: «Історична», «Наукова», «Дослідницька» «Підсумкова» (на дошці відкривається маршрут подорожі з назвами станцій). Але ви будете відповідати дотримуючись правил, які ви бачите на дошці.
1.Станція «Історична».
Наш експрес підійшов до станції «Історична». Перед нами завдання – прослідкувати еволюцію дихальної системи.
Робота з картками-ілюстраціями
Зверніть увагу на ілюстративні картки «Еволюція дихальної системи» (робота з картками на встановлення еволюційного ланцюжка).
– Як йшов історичний розвиток дихальної системи у живих організмів протягом мільйонів років?
Самим примітивним було дихання у Найпростіших.
– Як вони дихали?
– У яких тварин вперше з’явилася дихальна система?
– Які зміни відбувалися в дихальній системі тварин протягом тривалого історичного розвитку?
– У яких організмів найдосконаліша дихальна система?
Отже, найдосконаліша дихальна система у ссавців, до яких відноситься людина. Ви добре впоралися із завданням станції «Історична», і ми впевнено рухаємося до станції «Наукова».
2. Станція «Наукова».
1. Дихання та його значення
– Що ж таке дихання?
Дихання – сукупність процесів, унаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню й виділення з нього вуглекислого газу.
– Як ви гадаєте, яке значення має дихання?
Кисень повітря необхідний організму людини для окиснювальних процесів, що відбуваються в клітинах і супроводжуються виділенням енергії, такої необхідної для процесів життєдіяльності.
1. Забезпечення організму киснем.
2. Виділення вуглекислого газу.
3. Окиснення органічних сполук з виділенням енергії, необхідної для процесів
життєдіяльності.
4. Виділення кінцевих продуктів обміну: водяної пари, аміаку, сірководню…
Розрізняють два типи дихання. А які, ми зараз з вами це з’ясуємо.
В організмі людини і тварин запасів кисню немає, тому безперервне його надходження є життєвою необхідністю (головний мозок через 15-30 с. після припинення подачі кисню паралізується, а через 3-5 хв. гине). Чому?
Діяльність будь-якої клітини, тканини пов'язана з витратами енергії. Джерелом її поповнення є розпад органічних сполук, який відбувається за участю кисню, тобто під час дихання.
Рольова гра: уявіть собі, що ви молекули О2, який шлях ви проходите в організмі? Аналіз і розгляд схеми.
Зовнішнє дихання
↑ ↓
Вентиляція легень (обмін повітря між зовнішнім середовище і альвеолами легень)
↑ ↓
Дифузія газів у легені (обмін газів між альвеолярним повітрям і кров’ю)
↑ ↓
Транспорт кров’ю газів. Дифузія газів у тканинах (обмін газів між кров’ю і тканинами)
↑ ↓
Внутрішнє (тканинне) дихання (споживання кисню клітинами і виділення вуглекислого газу)
Внутрішнє дихання – окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділяється енергія.
Зовнішнє дихання – обмін газів між кров’ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.
2. Функції дихальної системи. (Бесіда із використанням схеми.)
- Які функції виконує дихальна система?
• здійснює газообмін між організмом і зовнішнім середовищем;
• є важливим чинником теплорегуляції;
• виконує функцію виділення (наприклад вода, вуглекислий газ, бактерії);
• елементи системи зумовлюють нюх і утворюють голосовий апарат.
3. Робота з підручником «Будова і функції органів дихання».
А ми продовжуємо нашу подорож. Зараз кожна парта вибере собі орган дихальної системи і розповість присутнім про нього, виконавши завдання на картках.
Завдання №1.
Будова та функції носової порожнини:
- Опрацюйте матеріал підручника.
- Вивчіть будову носової порожнини.
- Які функції структур носової порожнини?
Завдання №2.
Будова та функції носоглотки, глотки, гортані:
- Опрацюйте матеріал підручника, розгляньте модель гортані.
- Вивчіть будову та функції носоглотки, глотки.
- Вивчіть будову та функції гортані.
Після виступу Фізкультхвилинка
– А зараз я попрошу двох учнів сказати фразу «Фізкультпауза» (хлопчика і дівчинку).
Тембр голосу різний, і причина в індивідуальних особливостях людини. А ось висота звуку залежить від довжини голосових зв'язок: у чоловіків голосові зв’язки довші, ніж у жінок.
Фізкультхвилинка.
– Ну, що, готові провести фізкультхвилинку? Я пропоную вам подихати за методикою Чугунова, і одночасно поборотися зі сколіозом. (звучить музика)
1. Встали, вихідне положення ноги на ширині плечей, руки опущені.
На рахунок 1 – вдих, плечі піднімаються;
На рахунок 2 – видих, плечі опускаються, живильна сила кисню проникає до кожної клітинки нашого організму.
2. Наступна вправа: руки підняли вверх – вдих, руки опустили – видих.
3. Боремося з плоскостопістю: на носочки – вдих, опустились на стопу – видих.
4. А тепер розправили плечі і з з такою величною, королівською осанкою сіли за парти. І продовжуємо заповнювати таблицю.
Завдання №3.
Будова та функції трахеї, бронхів:
- Опрацюйте матеріал підручника.
- Вивчіть будову та функції трахеї.
- Вивчіть будову та функції бронхів.
Завдання №4.
Будова та функції легень:
- Опрацюйте матеріал підручника, розгляньте модель легень.
- Вивчіть будову легень.
- Вивчіть функції, які виконують легені.
Після виступу кожного учня, учні заповнюють таблицю на картках.
Органи |
Будова |
Функції |
Носова порожнина |
Носові ходи, війки, слиз, капіляри, рецептори |
Провідна, захисна,нюхова, обігрів, охолодження повітря |
Носоглотка, глотка |
Слиз, капіляри |
Провідна, захисна |
Гортань |
Хрящі, м'язи, голосові звя'зки |
Провідна, голосовий апарат |
Трахея |
Миготливий епітелій, хрящові півкільця, капіляри |
Провідна, захисна |
Бронхи |
Хрящові кільця |
Провідна, захисна |
Легені |
Альвеоли, плевра, плевральна рідина, порожнина |
Газообмін |
– Ми успішно попрацювали на науковій станції і, я гадаю, можемо зупинитися на станції «Дослідницька».
Я запрошую вас об’єднатися на дві групи. Вам необхідно вирішити задачі.
Задача 1
Під час різких перепадів температур підвищується ймовірність захворіти на грип, гостре респіраторне захворювання , ангіну, що часто супроводжується ускладненнями у вигляді ларингіту, бронхіту, запалення легенів. Запропонуйте заходи, що допоможуть запобігти простудним захворюванням.
Задача 2
Кожен учень знає, що гігієнічніше дихати через ніс. А в яких випадках краще дихати через рот? Чому в 1846 році на судні «Мері Сомс» загинув батальйон вояків, який сховався під час шторму в трюмі, хоча судно залишилось цілком неушкодженим?
Молодці, ви чудово працювали, справилися з нелегкими завданнями і на великій швидкості наблизилися до станції «Підсумкова».
IV. Закріплення знань учнів.
Станція «Підсумкова»
1) З переліку органів дихальної системи (1-10) виберіть правильні повні відповіді (I-XII)
Назва частини дихальної системи
1. Слизова оболонка.
2. Легеневі альвеоли.
3. Легені.
4. Бронхи.
5. Трахея.
6. Надгортанник.
7. Гортань.
8. Хрящові півкільця.
9. Плевра.
10. Носова порожнина.
Твердження
I. Не пропускає їжі в гортань.
II. Не дають трахеї звужуватись.
III. Очищає повітря, яке вдихаємо, від пилу і мікробів та зігріває.
IV. Поверхневий шар дихальних шляхів.
V. Початкова частина дихального шляху.
VI. Вистеляє зовнішню поверхню легень.
VII. Покриває стінку грудної порожнини зсередини.
VIII. Містить голосові зв’язки.
IX. Найдовша частина дихального шляху.
X. Шлях повітря, яке вдихають, після гортані до легеневих капілярів.
VІ. Підсумок уроку
Вправа “ Я дізнався на уроці про…”
Психорегулююча вправа
– « Заплющить очі й подумки проглянь весь урок від початку до кінця. Якщо тобі вдалося все – посміхнись.
Послухайте пораду лікаря хворому з роману М. Павленка «Щастя»: «Ваша хвороба вимагає простих ліків - повітря. Побільше його - і наяву, й уві сні. Навчіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носовою порожниною, куштуйте, пробуйте на запах, насолоджуйтесь ним, як гурман...»
Виконуйте ці поради, використовуючи знання про дихальну систему, які ви отримали на сьогоднішньому уроці.
Оцінювання знань учнів.
VІІ. Домашнє завдання
Додаткове завдання до уроку: Робота з тестовими завданнями
Тестові завдання з теми «Дихання»
А надходження кисню і виділення вуглекислого газу із організму;
Б надходження вуглекислого газу і виділення кисню із організму.
А стравохід;
Б трахея;
В ротова порожнина.
А носоглотка;
Б ротова порожнина;
В гортань.
А щитоподібний хрящ;
Б надгортанний хрящ;
В перснеподібний хрящ.
А зігрівання повітря;
Б газообмін.
А трахея;
Б бронхи;
В гортань.
А трахеї;
Б гортані;
В носовій порожнині.
А діафрагма;
Б плевра;
В одношаровий епітелій.
А трахея;
Б носова порожнина;
В легені.
А чоловіків;
Б жінок.
А трахея;
Б бронхи;
В легені.
А обмін газів в легенях;
Б окислення органічних речовин у клітинах.
Тестові завдання з теми «Дихання»
А надходження кисню і виділення вуглекислого газу із організму;
Б надходження вуглекислого газу і виділення кисню із організму.
А стравохід;
Б трахея;
В ротова порожнина.
А носоглотка;
Б ротова порожнина;
В гортань.
А щитоподібний хрящ;
Б надгортанний хрящ;
В перснеподібний хрящ.
А зігрівання повітря;
Б газообмін.
А трахея;
Б бронхи;
В гортань.
А трахеї;
Б гортані;
В носовій порожнині.
А діафрагма;
Б плевра;
В одношаровий епітелій.
А трахея;
Б носова порожнина;
В легені.
А чоловіків;
Б жінок.
А трахея;
Б бронхи;
В легені.
А обмін газів в легенях;
Б окислення органічних речовин у клітинах.
Органи |
Будова |
Функції |
Носова порожнина
|
|
|
Носоглотка, глотка
|
|
|
Гортань
|
|
|
Трахея
|
|
|
Бронхи
|
|
|
Легені
|
|
|
Органи |
Будова |
Функції |
Носова порожнина
|
|
|
Носоглотка, глотка
|
|
|
Гортань
|
|
|
Трахея
|
|
|
Бронхи
|
|
|
Легені
|
|
|
Задача 1
Під час різких перепадів температур підвищується ймовірність захворіти на грип, гостре респіраторне захворювання , ангіну, що часто супроводжується ускладненнями у вигляді ларингіту, бронхіту, запалення легенів. Запропонуйте заходи, що допоможуть запобігти простудним захворюванням.
Задача 2
Кожен учень знає, що гігієнічніше дихати через ніс. А в яких випадках краще дихати через рот? Чому в 1846 році на судні «Мері Сомс» загинув батальйон вояків, який сховався під час шторму в трюмі, хоча судно залишилось цілком неушкодженим?
Завдання №1.
Будова та функції носової порожнини:
- Опрацюйте матеріал підручника.
- Вивчіть будову носової порожнини.
- Які функції структур носової порожнини?
Завдання №2.
Будова та функції носоглотки, глотки, гортані:
- Опрацюйте матеріал підручника, розгляньте модель гортані.
- Вивчіть будову та функції носоглотки, глотки.
- Вивчіть будову та функції гортані.
Завдання №3
Будова та функції трахеї, бронхів:
- Опрацюйте матеріал підручника.
- Вивчіть будову та функції трахеї.
- Вивчіть будову та функції бронхів.
Завдання №4.
Будова та функції легень:
- Опрацюйте матеріал підручника, розгляньте модель легень.
- Вивчіть будову легень.
- Вивчіть функції, які виконують легені.
З переліку органів дихальної системи (1-10) виберіть правильні повні відповіді (I-XII) і зашифруйте їх.
Назва частини дихальної системи
1. Слизова оболонка.
2. Легеневі альвеоли.
3. Легені.
4. Бронхи.
5. Трахея.
6. Надгортанник.
7. Гортань.
8. Хрящові півкільця.
9. Плевра.
10. Носова порожнина.
Твердження
I. Не пропускає їжі в гортань.
II. Не дають трахеї звужуватись.
III. Очищає повітря, яке вдихаємо, від пилу і мікробів та зігріває.
IV. Поверхневий шар дихальних шляхів.
V. Початкова частина дихального шляху.
VI. Вистеляє зовнішню поверхню легень.
VII. Покриває стінку грудної порожнини зсередини.
VIII. Містить голосові зв’язки.
IX. Найдовша частина дихального шляху.
X. Шлях повітря, яке вдихають, після гортані до легеневих капілярів.
З переліку органів дихальної системи (1-10) виберіть правильні повні відповіді (I-XII) і зашифруйте їх.
Назва частини дихальної системи
1. Слизова оболонка.
2. Легеневі альвеоли.
3. Легені.
4. Бронхи.
5. Трахея.
6. Надгортанник.
7. Гортань.
8. Хрящові півкільця.
9. Плевра.
10. Носова порожнина.
Твердження
I. Не пропускає їжі в гортань.
II. Не дають трахеї звужуватись.
III. Очищає повітря, яке вдихаємо, від пилу і мікробів та зігріває.
IV. Поверхневий шар дихальних шляхів.
V. Початкова частина дихального шляху.
VI. Вистеляє зовнішню поверхню легень.
VII. Покриває стінку грудної порожнини зсередини.
VIII. Містить голосові зв’язки.
IX. Найдовша частина дихального шляху.
X. Шлях повітря, яке вдихають, після гортані до легеневих капілярів
З переліку органів дихальної системи (1-10) виберіть правильні повні відповіді (I-XII) і зашифруйте їх.
Назва частини дихальної системи
1. Слизова оболонка.
2. Легеневі альвеоли.
3. Легені.
4. Бронхи.
5. Трахея.
6. Надгортанник.
7. Гортань.
8. Хрящові півкільця.
9. Плевра.
10. Носова порожнина.
Твердження
I. Не пропускає їжі в гортань.
II. Не дають трахеї звужуватись.
III. Очищає повітря, яке вдихаємо, від пилу і мікробів та зігріває.
IV. Поверхневий шар дихальних шляхів.
V. Початкова частина дихального шляху.
VI. Вистеляє зовнішню поверхню легень.
VII. Покриває стінку грудної порожнини зсередини.
VIII. Містить голосові зв’язки.
IX. Найдовша частина дихального шляху.
X. Шлях повітря, яке вдихають, після гортані до легеневих капілярів.