Урок "Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність."

Про матеріал
Ознайомити учнів з особливостями запліднення, з етапами менструального циклу; розкрити шкідливий вплив нікотину, алкоголю, токсинів на перебіг вагітності.
Перегляд файлу

Тема: Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність.

Мета:  познайомити учнів з особливостями запліднення, з етапами менструального циклу;  закріпити знання учнів про роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності;  розкрити шкідливий вплив нікотину, алкоголю, токсинів на перебіг вагітності;  розвивати логічне мислення, удосконалювати навички самостійної роботи;  виховувати навички здорового способу життя, впроваджувати моральне, статеве, гігієнічне виховання.                                                                 

    Обладнання:    таблиці зі схемами будови чоловічих та жіночих статевих органів, схеми сперматогенезу та овогенезу, схеми будови яйцеклітини і сперматозоїда, саморобний плакат "Запліднення".                                                                                  Тип уроку: вивчення нового матеріалу
                        

                                                                 Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Прийом "Мозковий штурм"

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Проблемна ситуація "Таємниця девяти місяців... У  чому вона полягає? Вам відомо, що в кожній клітині людини по 46 хромосом. В яйці (заплідненій жіночій клітині) хромосом також 46. Чому в яйці міститься 46 хромосом, а не 92, адже яйце утворюється в результаті злиття жіночої та чоловічої статевих клітин?"

ІII. Вивчення нового матеріалу.

1. Будова статевих клітин людини. Робота учнів з підручником.

Завдання 1. Розгляньте малюнок у підручнику «Будова жіночої статевої клітини», зробіть малюнок і підпишіть його.

1 — ядро;

2 — фолікулярні клітини;

3 — жовткова оболонка;

4 — прозора оболонка.

 

 

 

 

 

 

Завдання 2. Розгляньте будову чоловічої статевої клітини у підручнику, зробіть малюнок і підпишіть його.

 

1 — головка (довжина — 5 мкр);

2 — ядро;

3 — акросома;

                                            4 — шийка (довжина 3-8 мкр);

                                           5 — хвостик (30-50 мкр довжини);

 

Статеві клітини невеликі на розміри. Вивчення їх було утруднене.

Гіппократ (370 р. до н. е.) писав, що зародок утворюється внаслідок перемішування батьківського сімені і крові матері. Вже згодом Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчав курячий зародок і його розвиток. Він написав трактат «Про виникнення тварин». Тут він вказав, що клітини чоловічі і жіночі дають початок зародку.

У 1677 р. Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їхню будову під мікроскопом.

Вчені довели, що при народженні дівчинки у неї уже міститься 400 тис. яйцеклітин у яєчниках.  Яйцеклітину людини було описано в 1827 р. засновником ембріології академіком К.Бером.

2. Запліднення.

    Вчитель дав завдання учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі:  «Мене принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально.

   Життя кожної людини починається із злиття двох статевих клітин яйцеклітини і сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (за­пліднена яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом — 23. Коли зливаються яйцеклітина і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір хромосом.                                                                                           Запліднення  яйцеклітина (23 хромосоми) +  сперматозоон (23 хромосоми) = зигота (46 хромосом).

3. Жіночий статевий цикл.

  У жінки спостерігається менструальний цикл — фізіологічний процес в жіночому організмі, під час якого відбуваються закономірні циклічні зміни функції статевих систем, що контролюються статевими гормонами.

Зовні це проявляється регулярними маточними кровотечами — мен­струаціями.

   Менструація — це щомісячний процес відторгнення внутрішньої слизової оболонки матки, який супроводжується кров’янистими виді­леннями з піхви протягом 3-6 днів. Перші менструації з’являються у віці 12-14 років. Тривалість циклу 21-36 днів.

 Прийом "Моя опора" Фази менструального циклу та їх характеристики

Фази

Характеристика

Менструальна

3 першого дня кров’янистих виділень; починає дозрівати нова яйцеклі­тина. Виділен­ня — це зруйнована незапліднена яйцеклітина, жовте тіло і внутріш­ня слизова обо­лонка матки

Післяменструальна

В яєчнику утворюється пухирець-фолікул, у якому дозріває яй­цеклітина

Овуляція

Розрив фо­лікула, вихід яйцеклітини з яєчника у маткову трубу для зустрічі зі сперматозо­їдами

Передменструальна

 

На місці фолікула в яєчнику утворюється жовте тіло — тим­часова залоза вну­трішньої секреції, яке готує слизову оболонку матки до прийняття зародка, виробляє гормони.

Якщо запліднення не відбулося — жов­те тіло руйнується.

4. Вагітність.

   Вагітність — це фізіологічний стан організму жінки, пов’язаний із заплідненням яйцеклітини й розвитком зародка і плоду.

Ознаки вагітності: посилення виділення гормонів яєчників, а потім плаценти; припинення менструацій; збільшення розмірів матки; збільшення молочних залоз; посилення обміну речовин; сонливість; нудота (токсикоз) тощо. Вагітність у жінки триває 270–280 днів.  Значні зміни відбуваються в матці: збільшуються її розміри не тільки за рахунок розтягнення стінок, але й за рахунок збільшення маси м’язів; інтенсивно розвивається сітка великих і дрібних судин, що несуть кров до плаценти. Дихання стає глибше, що забезпечує більш повне насичення крові киснем. Нирки працюють з підвищеним навантаженням, виводячи продукти обміну не тільки матері, але й плоду. Активується утворення в кістковому мозку еритроцитів, збільшується кількість крові, розширюються кровоносні судини, підсилюється газообмін. Для забезпечення нормального функціонування органів і систем організму вагітної, сприятливих умов для розвитку плоду необхідна підвищена кількість поживних речовин та кисню. Стан здоров’я вагітної та її поведінка, особливо в перші тижні вагітності, коли відбувається закладка органів і тканин плоду, багато в чому визначають характер протікання вагітності, подальший розвиток плоду і здоров’я майбутньої дитини. Будь-яке захворювання вагітної, неправильне харчування, порушення режиму, прийом деяких ліків без призначення лікаря, паління й уживання алкогольних напоїв можуть вплинути на перебіг вагітності та плід.

ІV. Закріплення знань учнів.

Інтерактивна вправа «Сенкан» . Скласти сенкани до таких термінів:

Яйцеклітина               Сперматозоїд                     Зигота

IV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Вправа "Власна думка".

V. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал параграфа.

 

doc
Додано
21 січня 2020
Переглядів
5727
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку