Тема: Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність.
Мета: познайомити учнів з особливостями запліднення, з етапами менструального циклу; закріпити знання учнів про роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності; розкрити шкідливий вплив нікотину, алкоголю, токсинів на перебіг вагітності; розвивати логічне мислення, удосконалювати навички самостійної роботи; виховувати навички здорового способу життя, впроваджувати моральне, статеве, гігієнічне виховання.
Обладнання: таблиці зі схемами будови чоловічих та жіночих статевих органів, схеми сперматогенезу та овогенезу, схеми будови яйцеклітини і сперматозоїда, саморобний плакат "Запліднення". Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Прийом "Мозковий штурм"
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемна ситуація "Таємниця девяти місяців... У чому вона полягає? Вам відомо, що в кожній клітині людини по 46 хромосом. В яйці (заплідненій жіночій клітині) хромосом також 46. Чому в яйці міститься 46 хромосом, а не 92, адже яйце утворюється в результаті злиття жіночої та чоловічої статевих клітин?"
ІII. Вивчення нового матеріалу.
1. Будова статевих клітин людини. Робота учнів з підручником.
Завдання 1. Розгляньте малюнок у підручнику «Будова жіночої статевої клітини», зробіть малюнок і підпишіть його.
1 — ядро;
2 — фолікулярні клітини;
3 — жовткова оболонка;
4 — прозора оболонка.
Завдання 2. Розгляньте будову чоловічої статевої клітини у підручнику, зробіть малюнок і підпишіть його.
1 — головка (довжина — 5 мкр);
2 — ядро;
3 — акросома;
4 — шийка (довжина 3-8 мкр);
5 — хвостик (30-50 мкр довжини);
Статеві клітини невеликі на розміри. Вивчення їх було утруднене.
Гіппократ (370 р. до н. е.) писав, що зародок утворюється внаслідок перемішування батьківського сімені і крові матері. Вже згодом Аристотель (384-322 р. до н. е.) вивчав курячий зародок і його розвиток. Він написав трактат «Про виникнення тварин». Тут він вказав, що клітини чоловічі і жіночі дають початок зародку.
У 1677 р. Антоні ван Левенгук вперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їхню будову під мікроскопом.
Вчені довели, що при народженні дівчинки у неї уже міститься 400 тис. яйцеклітин у яєчниках. Яйцеклітину людини було описано в 1827 р. засновником ембріології академіком К.Бером.
2. Запліднення.
Вчитель дав завдання учням написати твір на тему: «Як з`являються на світ діти?».Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з`явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті.» З цим запитанням дівчинка звернулвся до бабусі: «Мене принесла лелека» - відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально.
Життя кожної людини починається із злиття двох статевих клітин яйцеклітини і сперматозоона. Внаслідок злиття утворюється зигота (запліднена яйцеклітина). Статеві клітини, або гамети, мають гаплоїдний набір хромосом — 23. Коли зливаються яйцеклітина і сперматозоони, то відновлюється диплоїдний набір хромосом. Запліднення яйцеклітина (23 хромосоми) + сперматозоон (23 хромосоми) = зигота (46 хромосом).
3. Жіночий статевий цикл.
У жінки спостерігається менструальний цикл — фізіологічний процес в жіночому організмі, під час якого відбуваються закономірні циклічні зміни функції статевих систем, що контролюються статевими гормонами.
Зовні це проявляється регулярними маточними кровотечами — менструаціями.
Менструація — це щомісячний процес відторгнення внутрішньої слизової оболонки матки, який супроводжується кров’янистими виділеннями з піхви протягом 3-6 днів. Перші менструації з’являються у віці 12-14 років. Тривалість циклу 21-36 днів.
Прийом "Моя опора" Фази менструального циклу та їх характеристики
Фази |
Характеристика |
Менструальна |
3 першого дня кров’янистих виділень; починає дозрівати нова яйцеклітина. Виділення — це зруйнована незапліднена яйцеклітина, жовте тіло і внутрішня слизова оболонка матки |
Післяменструальна |
В яєчнику утворюється пухирець-фолікул, у якому дозріває яйцеклітина |
Овуляція |
Розрив фолікула, вихід яйцеклітини з яєчника у маткову трубу для зустрічі зі сперматозоїдами |
Передменструальна
|
На місці фолікула в яєчнику утворюється жовте тіло — тимчасова залоза внутрішньої секреції, яке готує слизову оболонку матки до прийняття зародка, виробляє гормони. Якщо запліднення не відбулося — жовте тіло руйнується. |
4. Вагітність.
Вагітність — це фізіологічний стан організму жінки, пов’язаний із заплідненням яйцеклітини й розвитком зародка і плоду.
Ознаки вагітності: посилення виділення гормонів яєчників, а потім плаценти; припинення менструацій; збільшення розмірів матки; збільшення молочних залоз; посилення обміну речовин; сонливість; нудота (токсикоз) тощо. Вагітність у жінки триває 270–280 днів. Значні зміни відбуваються в матці: збільшуються її розміри не тільки за рахунок розтягнення стінок, але й за рахунок збільшення маси м’язів; інтенсивно розвивається сітка великих і дрібних судин, що несуть кров до плаценти. Дихання стає глибше, що забезпечує більш повне насичення крові киснем. Нирки працюють з підвищеним навантаженням, виводячи продукти обміну не тільки матері, але й плоду. Активується утворення в кістковому мозку еритроцитів, збільшується кількість крові, розширюються кровоносні судини, підсилюється газообмін. Для забезпечення нормального функціонування органів і систем організму вагітної, сприятливих умов для розвитку плоду необхідна підвищена кількість поживних речовин та кисню. Стан здоров’я вагітної та її поведінка, особливо в перші тижні вагітності, коли відбувається закладка органів і тканин плоду, багато в чому визначають характер протікання вагітності, подальший розвиток плоду і здоров’я майбутньої дитини. Будь-яке захворювання вагітної, неправильне харчування, порушення режиму, прийом деяких ліків без призначення лікаря, паління й уживання алкогольних напоїв можуть вплинути на перебіг вагітності та плід.
ІV. Закріплення знань учнів.
Інтерактивна вправа «Сенкан» . Скласти сенкани до таких термінів:
Яйцеклітина Сперматозоїд Зигота
IV. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Вправа "Власна думка".
V. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал параграфа.