Тема. Степенева функція . Побудова графіків в Microsoft Excel
Інтегрований урок з алгебри та інформатики
Мета: сформувати поняття степеневої функції, познайомити учнів з її властивостями , графіком , вдосконалювати навички побудови графіків Продемонструвати можливості застосування Microsoft Excel для обчислень, побудов графіків . Розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення та спрямувати увагу на виконанні завдань при побудові графіків. Виховувати вміння працювати в групі, виховувати інтерес до навчання.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: ПК з відповідним програмним забезпеченням, роздатковий матеріал ,картки із завданням), інтерактивна дошка.
Хід уроку.
І Перевірка домашнього завдання.
Усні вправи. 1.Обчисліть: 3√8 , 4√81,5√-1, 3√-27.
2. Подайте вирази у вигляді степеня з раціональним показником:
√2 ,3√6 , 1/7√2 , 5√1/х2.
3. Обчисліть: 91/2 , 271/3 , 82/3 , 813/4.
4.Розв’язати ірраціональне рівняння √15-х + √3-х =6.
Клас ділиться на 3 рівносильні групи.
1 група : способом піднесення до степеня.
2 група: способом зведення до системи ірраціональних рівнянь.
3 група : помноживши обидві частини рівняння на вираз , спряжений лівій частині.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми з вами вивчали різні функції, будували графіки , вивчали їх властивості. Давайте згадаємо які властивості функцій ми знаємо. Для цього кожна група нехай на даному аркуші запишуть відомі їм властивості функцій.
Представник групи , яка перша справилася з завданням , зачитує властивості функцій , які вони пригадали. Представники інших груп доповнюють властивості , які були упущені.Потім відкриваєм бічну дошку, щоб учні перевірили чи всі вивчені властивості функцій вони згадали.
Запис на дошці:
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
Степеневою функцією називається функція виду у = хp, де р — постійне дійсне число, а х (основа) — змінна.
Які з наступних функцій будуть степеневими?
у=х4 , у=3х5 , у=( х+1,43)2 , у=х√3 , у=1\х , у= 4х , у=√х .
Пригадаємо властивості степеневих функцій та їх графіки які ви вивчали раніше та дослідимо нові властивості .
Результати наших досліджень будемо записувати до таблиці.
Таблиця результатів досліджень
Графік функції |
Властивості функцій |
У= х2 У= х6 У= х10
У= х У= х 3 У= х 7
У= х-1 У= х -3 У= х –7
У= х -2 У= х -6 У= х -10
У= х 1/2 У= х 1/3 У= х 1/4 |
Р- парне натуральне число 1. 2. 3 4. 5. 6. 7. Р- непарне число 1. 2. 3 4. 5. 6. 7 Р- ціле непарне від’ємне число 1. 2. 3 4. 5. 6. 7 Р- ціле парне від’ємне число 1. 2. 3 4. 5. 6. 7
Р= 1/к , де к- натуральне число 1. 2. 3. 4. 5 6. 7. |
На уроках інформатики для обчислень функцій та побудов графіків ви застосувували Microsoft Excel . Сьогодні ці ваші вміння допоможуть нам при дослідженні властивостей степеневої функції.
Побудуємо в середовищі Microsoft Excel графіки кожної групи та запишемо їх властивості за поданою схемою.
На допомогу вам прийде алгоритм побудови графіка функції.(Додаток 2)
(Учні , сідаючи за комп’ютери , утворюють міні – групи по 2- 3 чоловіка. На робочому столі комп’ютерів вони відкривають Microsoft Excel
Учні будують графіки функцій , які задані в таблиці . Після побудови кожної групи графіків учні записують властивості даних функцій у таблицю. )
Релаксація (в ході роботи за комп’ютером)
Вправи для зняття втоми м’язів та очей.
Для покращення фокусування ока подивитись на кінчик носа, потім одразу перевести погляд у далечінь. В обох випадках погляд затримати на кілька секунд. Повторити вправу 4-5 разів.
Заплющити очі на 3-5 секунд, а потім розплющити їх на такий же час. Повторити вправу 4-5 разів.
Після завершення роботи на екран для преревірки проєктується таблиця досліджень , пропущені дані досліджуємо колективно. (Додаток 1)
Таблиця результатів досліджень
Графік функції |
Властивості функцій |
У= х2 У= х6 У= х10
У= х У= х 3 У= х 7
У= х-1 У= х -3 У= х –7
У= х -2 У= х -6 У= х -10
У= х 1/2 У= х 1/3 У= х ¼ |
Р- парне натуральне число 1.D(y)=R 2. E(y)=[0;1) 3.(0;0) 4.Парна. 5.у>0 при хє(-∞; 0)U( 0; ∞) 6.Зростає при хє (-∞; 0] , спадає при хє [ 0; ∞). 7. Хmin=0, найменше значення –0. Р- непарне число 1.D(y)=R, 2. E(y)=R 3.(0;0) 4.Непарна. 5.у<0 при хє(-∞; 0) , у>0 при хє ( 0; ∞) 6.Зростає при хє R 7. Не має. Р- ціле непарне від’ємне число 1.D(y)= (-∞; 0)U( 0; ∞) 2. E(y)= (-∞; 0)U( 0; ∞) 3. Немає. 4.Непарна. 5.у>0 при хє ( 0; ∞) , у<0 при хє(-∞; 0) 6. Зростає при хє(-∞; 0)U( 0; ∞) 7. Не має. Р- ціле парне від’ємне число 1.D(y)= (-∞; 0)U( 0; ∞) 2. E(y)= ( 0; ∞) 3. Немає. 4.Парна. 5.у>0 при хє(-∞; 0)U( 0; ∞) , у<0 не має. 6.Зростає при хє ( 0; ∞) , спадає при хє(-∞; 0)
Р= 1/к , де к- натуральне число 1. 2. 3. 4. 5 6. 7. |
ІV Самостійна робота.
Кожна міні – група отримує картку.
-Побудувати графіки функцій
у= х -4 та у=х1.5 і порівняти їх властивості.
- Побудувати графіки функцій
у= х-5 та у=х8 і порівняти їх властивості.
- Побудувати графіки функцій
у= х -4 та у=х4 і порівняти їх властивості.
V Підсумок уроку.
- Які функції ми сьогодні вивчали?
- Дайте означення степеневої функції.
- Від чого залежить графік і властивості степеневої функції?
- За допомогою якої програми ми будували графіки степеневих функцій?
VІ Домашнє завдання.
1 Установіть відповідність між функціями,заданими формулами (1–4), та їхніми властивостями (А–Д).
1 |
y =x 9 |
А |
Функція спадає на проміжку |
2 |
y= x-12 |
Б |
Областю визначення функції |
3 |
y=( x + 1)-3/4 |
В |
Множиною значень функції |
4 |
y =(x + 1)1,2 |
Г |
Парна функція |
|
|
Д |
Непарна функція |
2 Установіть відповідність між функціями (1–4) та ескізами їхніх графіків (А–Д).
3 Графік якої з наведених нижче функцій зображено на рисунку?
Додаток 1
Таблиця результатів досліджень
Графік функції |
Властивості функцій |
У= х2 У= х6 У= х10
У= х У= х 3 У= х 7
У= х-1 У= х -3 У= х –7
У= х -2 У= х -6 У= х -10
У= х 1/2 У= х 1/3 У= х ¼ |
Р- парне натуральне число 1.D(y)=R 2. E(y)=[0;1) 3.(0;0) 4.Парна. 5.у>0 при хє(-∞; 0)U( 0; ∞) 6.Зростає при хє (-∞; 0] , спадає при хє [ 0; ∞). 7. Хmin=0, найменше значення –0. Р- непарне число 1.D(y)=R, 2. E(y)=R 3.(0;0) 4.Непарна. 5.у<0 при хє(-∞; 0) , у>0 при хє ( 0; ∞) 6.Зростає при хє R 7. Не має. Р- ціле непарне від’ємне число 1.D(y)= (-∞; 0)U( 0; ∞) 2. E(y)= (-∞; 0)U( 0; ∞) 3. Немає. 4.Непарна. 5.у>0 при хє ( 0; ∞) , у<0 при хє(-∞; 0) 6. Зростає при хє(-∞; 0)U( 0; ∞) 7. Не має. Р- ціле парне від’ємне число 1.D(y)= (-∞; 0)U( 0; ∞) 2. E(y)= ( 0; ∞) 3. Немає. 4.Парна. 5.у>0 при хє(-∞; 0)U( 0; ∞) , у<0 не має. 6.Зростає при хє ( 0; ∞) , спадає при хє(-∞; 0) Р= 1/к , де к- натуральне число 1. 2. 3. 4. 5 6. 7. |
Додаток 2
Побудова графіків функцій в Microsoft Excel
Операції |
Дії користувача |
В першому рядку робочого листа набираємо назву функції Записати в комірки А1 і В1 х та у відповідно. Заповнити діапазон А2:А22 числами від -10 до 10 з кроком 1 |
І спосіб
|
Обчислити значення функції у діапазоні В2:В22 |
Виділити комірку В2, у рядок формул ввести =(математичний запис формули) (потрібне нам значення х знаходиться в комірці А2). Скопіювати формулу у комірки діапазону В3:В22 |
Побудувати графік функції |
Виділити діапазон А1:В22, (або Вставка, Диаграмма), вибрати Точечная, Далее, в полі Название диаграммы ввести назву функції , Далее, Готово |
Додати лінії сітки |
Диаграмма, Параметры диаграммы, Линии сетки, Основные линии Х та У, ОК |
Відформатувати створений графік |
Правою клавішею мишки клацнути на лінії графіка, обрати Формат рядов данных, задати колір та товщину лінії |