Тема: «Стиль ділового листування. Елементи тексту та порядок його викладання»
Мета:
формування предметних компетентностей: забезпечити засвоєння знань про стиль ділового листування, формувати вміння використовувати логічні елементи тексту;
формування ключових компетентностей:
спілкування рідною мовою: уміння переконливо доводити свою точку зору;
спілкування іноземними мовами: уміння читати і розуміти тексти іноземною мовою (російська, англійська);
уміння вчитися: навички планувати і організовувати власну навчальну діяльність;
ініціативність і підприємливість: уміння аналізувати і визначати домінувальні та другорядні фактори, що мають значення для стилю ділового листування.
Очікувані результати: учні знають особливості стилю ділового лис тування, визначають логічні елементи тексту.
Обладнання: комп’ютери з доступом до мережі Інтернет, мультимедійний проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання.
Повторення правил поведінки та БЖД в комп’ютерній аудиторії.
Створення атмосфери психологічного комфорту. Емоційна підтримка кожного із групи.
Перевірка домашнього завдання
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЖИТТЄВОГО ДОСВІДУ
Вправа «Асоціативний кущ» Викладач пропонує здобувачам освіти пригадати, що вони пам’ятають з теми: «Документ. Документообіг». На екран виводиться комп’ютерна модель в центрі якої знаходиться слово «Документ» написане великими літерами, а навколо – всі слова й фрази, що асоціюються з темою, потім між ними встановлюються зв’язки, Після виконання вправи на екран виводиться слово «Документообіг», а навколо – всі слова і фрази, що асоціюються із словом, встановлюються між ними зв’язки, виділяються аспекти, щодо яких потрібна додаткова інформація.
Прийом «Мої сподівання» Викладач пропонує здобувачам освіти розповісти про свої сподівання від вивчення теми: «Стиль ділового листування».
Прийом «Мої асоціації» Викладач пропонує здобувачам освіти визначити свої асоціації до фрази «ділове листування». Отримані слова аналізуються. Визначається рівень розуміння цього поняття.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ. ОРГАНІЗАЦІЯ СПІЛЬНОГО ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ОСВІТИ ФОРМУЛЮВАННЯ МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
Викладач пропонує здобувачам освіти уважно прочитати тему уроку та визначити, що від них очікується, яких знань їм слід набути, що навчитися робити.
Завдання уроку: зрозуміти суть стилю ділового листування; навчитися визначати логічні елементи логічного тексту.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Мотиваційні запитання
Чому для мене важливо навчитися правильно писати офіційні листи?
Яке для мене мають значення уроки інформатики?
Де я зможу застосовувати знання та уміння знаючи про стилі ділового листування?
РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Вправа за методом «Ажурна пилка» Здобувачі освіти об’єднуються у три групи й дві із них отримують від викладача картки з теоретичними відомостями та запитаннями. Ознайомлюються з інформацією на картках й обговорюють її у «домашній групі». Якщо виникають запитання – звертаються до викладача.
Здобувачі освіти третьої групи виконують роль «експерта» з питань, які опрацьовують в «домашніх» групах, та отримують нову інформацію. Повернувшись в «домашню групу», здобувачі діляться новою інформацією. Викладач контролює зміну складу груп і консультує з нової теми. Коли всі обмінялися інформацією, викладач пропонує підбити підсумки.
Картка 1.
Інформація |
Запитання для додаткових досліджень |
Для ефективного ведення ділової переписки необхідно знати і вміти застосовувати норми службового листування, правила створення, оформлення та організації роботи з листами. При цьому слід пам'ятати, що діловий лист, так само як і будь-який інший документ, створений в організації, є елементом її іміджу. Для того щоб ділова комунікація була ефективною, необхідно знання всіх компонентів (в тому числі, безумовно, і ділової переписки), володіння якими забезпечує комунікативну компетентність. Матеріальним носієм ділової переписки є діловий лист. |
Слід уточнити … |
|
Чи можна сказати … |
Картка 2
Інформація |
Запитання для додаткових досліджень |
||
Для ділового стилю в цілому характерні:
використання мовних формул;
|
Як розуміти …. |
||
|
Чому … |
||
Прийом «Обробка інформації» Викладач пропонує здобувачам освіти ознайомитися з інформацією та подати її у графічному вигляді (схеми, малюнки, інтелект-карта тощо).
Інформація |
Графічне подання словесної інформації |
До офіційно-ділового стилю висуваються певні вимоги: 1) стандартизація ділового мовлення – однозначність і одноманітність термінів; 2) нейтральний тон викладу – ця форма офіційної комунікації проявляється в максимально строгому і стриманомухарактері викладу; 3) точність викладу передбачає розуміння змісту документа; 4) ясність викладу визначається перш за все правильністю композиційної структури тексту, відсутністю логічних помилок, продуманістю і чіткістю формулювань, відсутністю образних виразів; 5) лаконічність викладу досягається економним використанням мовних засобів, униканням мовної надмірності – слів і виразів, що несуть додатковий сенс; 6) стислість викладу – ця вимога змушує чіткіше формулювати тему документа, економно використовувати мовні засоби; 7) переконливість викладу – лист має бути переконливим незалежно від того, яка його тема і кому він направляється. Лист має містити точні дати, безперечні факти, аргументи і висновки; 8) позиція «Ви» у викладі – у написанні тексту слід передавати позицію «Ви», що означає необхідність зосередитися на потребах та інтересах вашого адресата, а не на своїх власних; 9) позитивність викладу – ефективні письмові комунікації повинні мати позитивний тон. |
|
Прийом «Проблемне питання» Викладач організовує обговорення і пошук відповіді на запитання: З яких логічних елементів складається текст?
Здобувачі освіти проводять дослідження, знаходять і аналізують потрібну інформацію.
Інформація для аналізу
Інформація 1. Суцільний складний текст управлінського документа має містити граматично й логічно узгоджену інформацію. Він поділяється на взаємозумовлені логічні елементи: вступ, основну частину (доказ), закінчення.
Інформація 2. У вступі зазначається причина написання документа. В основній частині викладається суть питання, наводяться докази, пояснення, міркування. У закінченні вказується мета, заради якої складено документ.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Що я запам’ятав і зрозумів» Здобувачам освіти пропонують заповнити таблицю, де напроти кожного розглянутого на уроці поняття здобувач освіти має визначити, що він запам’ятав і зрозумів.
Поняття |
Запам’ятав |
Зрозумів |
Характерні особливості ділового стилю |
|
|
Вимоги до офіційно-ділового стилю |
|
|
Норми службового листування |
|
|
Службове листування |
|
|
ПРАКТИЧНА РОБОТА «Переклад з англійської мови та написання фраз ділового листа»
І група |
ІІ група |
|||||
Подяки |
Подяки |
|||||
I am writing to thank you very much indeed for … |
Пишу, щоб подякувати Вам за … |
Thank you for letting me know that … |
Дякую за повідомлення, що … |
|||
Вибачення в листі |
Вибачення в листі |
|||||
We very much regret to say, that … |
На превеликий жаль, повідомляємо, що … |
I am sorry that … |
Прошу вибачити за те, що … |
|||
Прохання в листі |
Прохання в листі |
|||||
We shall (should) be pleased … |
Ми будемо раді … |
We trust you will … |
Ми сподіваємося, що Ви … |
|||
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Запитання для рефлексії
Які труднощі вам вдалося подолати на уроці?
Наскільки старанно я працював на уроці?
Чи досягнув я особистої мети на уроці?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Зробити пост у соціальних мережах про ділове листування.