Урок "Сторінка поетичної майстерні. А.Костецький «Дивна звичка» (скорочено). "

Про матеріал
Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему "Сторінка поетичної майстерності. А.Костецький "Дивна звичка"". Метою уроку є:привернути увагу учнів до звучності й мелодійності віршованої мови; викликати бажання творити римовані рядки; повправляти учнів у складанні рим ; вдосконалювати навички свідомого,вибіркового читання; розвивати вміння зв’язно висловлювати думки; поповнювати словниковий запас учнів; розкрити гумористичний характер творів; виховувати взаємоповагу у стосунках із ровесниками та старшими, виховувати інтерес до поезії, влучного образного слова, уміння критично оцінювати свої здібності та роботу.
Перегляд файлу

Тема. Сторінка поетичної майстерні. А.Костецький «Дивна звичка» (скорочено).

Мета: привернути увагу учнів до звучності й мелодійності віршованої мови; викликати бажання творити римовані рядки; повправляти учнів у складанні рим ; вдосконалювати навички свідомого,вибіркового читання; розвивати вміння зв’язно висловлювати думки; поповнювати словниковий запас учнів; розкрити гумористичний характер творів; виховувати взаємоповагу у стосунках із ровесниками та старшими, виховувати інтерес до поезії, влучного образного слова, уміння критично оцінювати свої здібності та роботу.

Обладнання: презентація до уроку, завдання для роботи в групах, в парах, портрети українських поетів, вірш в малюнках, «чарівний» клубочок, український віночок та вишивані рушники (замість сонячних промінчиків), кольорові стрічки зі словами.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання.

Ось і дзвоник пролунав,

Для навчання час настав.

Дітки, сядьте всі рівненько,

Ручки покладіть гарненько,

Бо урок у нас читання

Чарівний і незвичайний.

 

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймося не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

То ж гаразд, часу не гаєм

І урок вже починаємо

 

2. Мовна розминка (Слайд 2)

- Сядьте всі рівненько, Почнемо наш урок з мовної розминки.

2.1.Робота  над чистомовкою.

Шу- шу- шу  - чистомовки я пишу.

Ят – ят – ят – їх  пишу для  всіх малят.

Ки –ки –ки -   всі  говорять  залюбки.

Ло – ло –ло  -  щоб  чисте мовлення  було.

2.2. Скоромовка (Слайд 3)

 

Лелі

Глянь:

В лелечій

У оселі

В білих

Льолях

Милі

Лелі.

Лелі,

Леленьки

Малі

У кубельці,

У теплі.

- Молодці! Ось ми і готові розпочати урок літературного читання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

(Слайд 4)

- Я  прочитаю вам вірш, а ви спробуйте з виділених букв скласти слово.

-Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось енергійність її наздогнала.

Завзяття з умінням до класу прийшли

Й любов до знань із собою взяли.

Терпіння й активність теж не забарились

І творчість, звичайно, до класу з'явилась.

Якщо об'єднати ці риси в єдине ціле,

То можна сміливо нам братись за діло.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас…………. (Результат).

 

(Слайд 5)

  •              На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:

голівки - щоб думати;

оченята - щоб все бачити;

вушка – щоб все чути;

уста - щоб говорити, посміхатися, відпо­відати;

ручки – щоб їх піднімати, на уроці працювати;

серце - …... (щоб усе відчувати і сприймати)

- А навіщо нам серце? (Відповіді учнів, техноло­гія "Мікрофон").

- Так, щоб відчути щось нове та неповторне — красу і творчість.

 Найголовнішого очима не побачиш, найголовніше можна відчути тільки серцем.

 Тож  сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладаєте не тільки свої вміння, а й душу.

 

IІІ. Актуалізація опорних знань.

  •              Бо сьогодні на уроці ми з вами будемо говорити про нашу українську мову. А яка ж вона наша мова?

(Створення віночку. Замість промінчиків паперові рушнички з орнаментом. Діти на рушничках записують слова, що характеризують українську мову.(Мелодійна, рідна, співуча, солов’їна, ніжна, веселкова, тепла.))

  • Українська мова запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів . Українська мова – це мова нашої природи, народної пісні і, звичайно поезії. Адже вірші – це ще одна мовна перлина. Коли ми бачимо картину і хочемо поділитись з кимсь враженнями, ми описуємо її словами. За допомогою слова ми можемо, ніби фарбами зобразити картину у себе в уяві.

У ч и т е л ь Як приємно, друзі, Що у нашій мові

Є слова чудові,

Теплі і добренькі, різнокольорові.

Злі слова й холодні — темнокольорові.

Зростаймо, любі діти, серед добрих слів,

Серед шепоту дібров і рідних гаїв,

Щоб талант і щастя кожен з вас зустрів!

 

ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Технологія асоціативний кущ.

- Діти! А як ви розумієте рядки з вірша «Є слова теплі  і добренькі, холодні і різ-

нокольорові і т.д…..» з чим у вас асоціюються наприклад слова:

Теплі (Мама, сонечко, вогонь, чай)

Лагідні (Квіточка, мишенятко, кицюня, зіронька)

Ввічливі (Дякую, перепрошую, будь ласка, пробачте)

Кольорові (Веселка, листочок, небо, пшениця)

 

 

 

— Давайте, діти, вирушимо до країни слів,

В рядки багатолиці,

Попросим добрих чаклунів

Відкрить нам таємниці.

Самі давайте зробимо крок і спробуємо стати... (ой, а ким?)...

 

3. Гра «Шифрувальник». (Слайд 6)

А зараз я попрошу вийти до дошки тих учнів, у кого на парті є аркуш паперу з буквою. (Діти з буквами виходять до дошки і стають в рядочок.)

О ЕТ И П М  А

  • Спробуйте відгадати слово що складається з цих літер.

—Яке слово ми прочитали? (Поетами)

  •              Так саме поетами.
  •              Хто зможе пояснити значення слова – ПОЕТ?

Хто такі поети? (Автори віршів)

  • Яких українських поетів, портрети яких розміщені на дошці, ви знаєте?

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

  •              Сьогодні на уроці ми з вами побуваємо в ролі поета, познайомимось з таким поняттям як  РИМА та продовжимо знайомство з творами Анатолія Костецького.

1. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. (Слайд 7)

  •              Зверніть увагу на екран. Хто це завітав до нас на урок?
  •              Так, це герой з казки М.Носова «Як Незнайко складав вірші». Зараз Катруся зачитає нам уривок з цієї казки. Ви  уважно послухайте та запам’ятайте як звали знайомого поета Незнайки.

(Учениця зачитує уривок з казки.)

  •              Отже, в Незнайка був знайомий поет. Як його звали? (Квітик)
  •              Що попросив Незнайко у Квітика? (Навчити його складати вірші)                       
  •              Що на це сказав Квітик Незнайкові?  (Чи знаєш ти, що таке рима?)
    - Як пояснив Квітик Незнайкові ? (Рима — це коли двоє слів закінчуються однаково. Треба, щоб слова були схожі, щоб виходило складно. Ось послухай: палка — галка, пічка — свічка, книжка — мишка...
  •              Чи вдалося Незнайкові підібрати рими? (Ні)
  •              Що на це відповів Квітик? (Що у Незнайки немає здібностей до поезії)

 

—Як, на вашу думку, чи всі можуть бути поетами? (Відповіді дітей.)

—Але кожен може спробувати складати вірші.

2. Гра «Добери риму».

  •              Давайте спобуємо і ми підібрати рими до слів

(Запис на дошці)

Квіти — діти, ... 

лисичка – сестричка,…
гілка — білка, ...
крок – урок, …
коса – роса,…
ліс — ніс, ... 

сонечко – віконечко.

калина – …алина

колос – …олос

пічка – …ічка

лис – л..с

день – …ень

дах – … тах

сонце – …іконце

горобець – …олодець

 

4.Поетична хвилинка.

— Давайте спробуємо свої сили й доповнимо вірш своїми словами. Увага на екран.

(Слайд 8)

1.Гра «Добери риму» 

— Я читатиму вірш, а ви доповнюйте його.

На лугу травичка нова.

І скубе її... (корова).

А в квітках сидять... (хрущі),

Бо уже гримлять... (дощі).

Відгримлять — і геть... (підуть).

Для нас райдуги... (зійдуть)!

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  •              Нехай кольорова райдуга принесе кожному з вас щасливу вдачу! Нехай кожному з вас поталанить зустріти добро на землі словом і ділом, так, як творили й творять наші поети, письменники. Своєю творчістю вони прославляють наш народ, нашу рідну матінку – землю.
  •              А що, діти, потрібно, щоб розвинути в собі творчі здібності? Якими потрібно зростати? (Відповіді дітей.)

Допитливими

Спостережливими

Уважними

Мрійливими

Багато читати

Уявляти прочитане і запам’ятовувати влучні слова

Не обминати увагою незвичне

Цікавитися природою

Любити малювати

  •              І тоді всі таємниці обов’язково відкриються перед вами.
  •              Давайте спробуємо себе в ролі поетів. Для цього нам потрібно об’єднатися в групи . Кожен з вас візьміть  кольорову стрічечку зі словами і сядьте в  групу відповідно до значення записаних слів.
  •              Кожна група отримує завдання. Вам потрібно прочитати вірш та вставити пропущені слова з довідки, що знаходиться під віршем. Та група,яка виконає завдання, береться за руки і піднімає їх догори.

1 група – теплі.

2 група – лагідні.

3 група – ввічливі

4 група – кольорові

1 група – Теплі слова.

  •              Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

Правда ж, мамо, я великий?

Сам взуваю ….(черевики),

Зашнуровую …. (шнурочки),

Сам вбираюся в ….(сорочку),

Сам лице і руки…(мию),

Сам зачісуватись …(вмію),

І не плачу я …(ніколи),

Бо ходжу я вже  до …(школи).

Довідка : черевики, шнурочки, сорочку, мию, вмію, ніколи, школи.

  •              Молодці! Ви правильно відгадали рими. Саме відгадали, бо цей вірш написала Марія Познанська.

 

2 група – Холодні слова.

 

  •              Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

М’ячик …(скаче),

Дощик …(плаче),

А ми віршики …(складаємо),

Дружно рими …(добираємо).

 

Довідка :скаче, плаче, складаємо, добираємо.

 

3 група – Ввічливі слова

 

  •              Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

Вітер з пожовклим листком

Грається в котика – мишки.

То поженеться …(біжком),

То підкрадається …(нишком),

Ну, а коли …(спійма),

Буде, дітки, …(зима) .

 

Довідка : біжком, нишком, спійма, зима.

 

4 група – Кольорові слова

  •              Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

Мене за довгий …(язичок)

Батьки поставили в …(куток).

Поклявсь я татові і …(мамі)

Язик тримати за …(зубами).

Мабуть, в куток я знову стану:

Заліз язик мій у …..(сметану).

 

Довідка : язичок, куток, мамі, зубами, сметану.

(Діти підбирають рими до вірша. По закінченні кожна група зачитує вірш.)

  •              Чи сподобалося вам добирати рими?

V. Фізкультхвилинка

В цьому  класі  всі  ми  друзі  (3 хлопки)
Ви і ти   і  ми  і   я     (3 хлопки)
Добрий  день, сусіде,  справа
Добрий  день,  сусіде,  зліва
Ми  одна  сім’я  (3 хлопки)

В  цьому  класі всі ми друзі (3 хлопки)
Ви і ти і ми і я  (3 хлопки)
Посміхнись сусіду справа,
Посміхнись  сусіду  зліва,
Ми  одна сім’я  (3 хлопки)

В цьому класі всі ми друзі  (3 хлопки)
Ви і ти і ми і  я  (3 хлопки )
Обніми  сусіда  справа,
Обніми  сусіда зліва,
Ми  одна  сім’я (3 хлопки).

 

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1.          Сторінки з життя А.Костецького. (Слайди 9-10)

А сьогодні я пропоную вам прочитати вірш  «Про хлопчика, в якого була дивна звичка». Автором цього вірша є  вже відомий вам український поет Анатолій Костецький. Народився в Києві, в сім’ї вчителів. У 5 років хлопець сам читав і писав, навчився  грати в шахи й плавати. Ще в дитячому садочку, коли його, малого, не раз і не два турбували дорослі запитаннями «Ким ти хочеш бути?», і у відповідь чули: «Письменником». Відтоді він не розлучався

зі спортом, книгою, пером. Мрія маленького Анатолія  здійснилася. Сьогодні ми знову знайомимось із його творчістю.

  1.          Опрацювання вірша Анатолія Костецького «Дивна звичка».
  •              Відкрийте підручники на сторінці 48.

 

  1.   Гра «Передбачення»
  •              Прочитайте назву вірша.
  •              Як ви вважаєте, про що йтиметься у вірші з таким заголовком?
  •              Які звички є у людей?

 

  1.   Виразне читання вірша вчителем.
  •              Яку дивну звичку мав хлопчик?
    1.   Читання луною (1 куплет)
  •              Від чийого імені ведеться розповідь?
    1.   Читання «Закінчи речення»
  •              Як поводився хлопчик вдома? В школі?
    1.   Гра «Ти мені, я тобі»
  •              Який висновок зробив хлопчик?
  •              Який, на вашу думку, цей вірш – жартівливий чи повчальний?
  •              Щоб ви порадили головному героєві?
    1.   Читання вірша за малюнками.

– Зараз я пропоную вам прочитати цей вірш  з допомогою малюнків.

(На дошці вчитель прикріпляє зображений вірш в малюнках.)

1.Читання вірша хором.

2. Читання вірша за бажанням.

  1.   Гра «Закінчи речення».  (Слайд 11)

— Прочитайте рими, які добирав хлопчик.

Уроки — ... (сороки).

Поїв — ... (корів).

До дошки — ... (ложка).

Вдома — ... (солому).

Два — ... (ква).

Секрету -  …(поетом)

  1.        Творче завдання.Гра «Розвідники»  (Слайд 12)
  •              Порахуйте будь ласка скільки разів у вірші зустрічається слово Я? (8)

 

3) Робота з  прислів’ями.

3.1. Робота в парах.

(Завдання на кожній парті)

 

  • З’єднайте частинки, щоб отримати прислів’я.

 

Яка головонька,                                     що і де казати.

 

Треба знати,                                          така й розмовонька.

 

- Давайте заслухаємо, які прислів’я вам вдалося скласти?

(Діти зачитують прислів’я)

3.2. Підбір прислів’я до вірша.

(Слайд 13)

- Подивіться на екран. Яке з запропонованих прислів’їв можна дібрати до цього вірша?

Умій сказати, умій і змовчати.

Треба знати, що і де казати.

Ввічливість нічого не коштує, але багато дає.

Яка головонька, така й розмовонька.

- Поясни значення висловлювання: «Треба знати, що і де казати».

- Як на вашу думку хлопчик добре відповідав дорослим?

- Чи дотримувався він правил спілкування?

- Давайте згадаємо, які правила спілкування ви знаєте.

3.3.Золоті правила спілкування.

  1.                                  Ставтеся один до одного і до всіх людей з повагою.
  2.                                  Дотримуйся правил гарного тону при спілкуванні.
  3.                                  Дивись людині в очі, коли вітаєшся і розмовляєш з нею.
  4.                                  Говори чітко і спокійно, стеж за силою звуку, ніколи не підвищуй голос, не кричи – це негарно.
  5.                                  Вживай чарівні слова в мові.
  6.                                  Ніколи не вживай у своїй мові нецензурних, брутальних слів, адже це не прикрашає людину,а,навпаки, принижує її мову та інтелект.
  7.                                  Ніколи не перебивай розмову людей, а дочекайся, коли розмову закінчать.
  8.                                  Коли розмовляють дорослі, не слід втручатися у їхню розмову і щось додавати своє, заперечувати чи стверджувати, коли тебе не питають.
  9.                                  Говорити треба завжди правду, бо брехня не робить тобі честі і вона завжди вилізе на поверхню. Недаремно народна мудрість каже: «Шила в мішку не сховаєш».

VІ. Підсумок уроку

(Слайд 9)

  1.          Бесіда

Учням пропонується продовжити речення « Сьогодні на уроці я…»

          Дізнався … (значення слова – рима, що А.Костецький з дитинства мріяв стати поетом)

          Зрозумів … (що потрібно багато читати, бути спостережливими, уважними, мрійливими, допитливими)

          Навчився… (підбирати рими, читати  в особах)

          Отримав…(задоволення від уроку, знання, гарний настрій, бажання вчитися)

  •              Згадав… (правила спілкування, українських поетів, ввічливі слова)
  •              Найцікавішим було завдання………
  •              Познайомився ще з одним віршем А.Костецького……
  1.          Домашнє завдання.

(Слайд 14)

Вивчити напам’ять вірш с.48-49

Творче завдання (за бажанням):

  •              Спробувати скласти власні віршовані рядочки.
  •              Намалювати малюнок до вірша
  1.          Релаксація

Гра «Чарівний клубочок».

  •              А зараз давайте станемо в коло та пограємо в гру «Чарівний клубочок». Намотуючи на пальчик ниточку промовляйте ввічливі слова якими ми повинні користуватися в житті при спілкування один з одним.

(___________________________________________________)

  •              Давайте порухаємо пальчиками, що ви відчуваєте? (Рух). Оскільки ми з вами зв’язані цією чарівною ниточкою, такий чарівний клубочок є у житті в кожного з нас. Тільки ми його не бачимо, але відчуваємо. Коли допомагаємо один одному або приймаємо допомогу. Я бажаю вам, щоб ви завжди мали друзів. Нехай наш шкільний зв'язок буде довгим, тривалим та добрим. А тоді і наш ліцей буде схожим на школу радості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

до

уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу фото Леся Українка

Картинки по запросу фото Тарас Шевченко

Картинки по запросу фото Ліна Костенко

Картинки по запросу фото Павло Тичина

Картинки по запросу фото Іван франко

                 1 група                                  

                    Теплі слова.

  • Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

Правда ж, мамо, я великий?

Сам взуваю __________________,

Сам лице і руки _______________,

Сам зачісуватись ______________,

І не плачу я ___________________,

Бо ходжу я вже  до _____________.

 

Довідка : черевики, мию, вмію, ніколи, школи.

                2 група             

Холодні слова.

- Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

М’ячик ______________________,

Дощик _______________________,

А ми віршики _________________,

Дружно рими _________________.

 

           Довідка :скаче, плаче, складаємо, добираємо.

                                              

                     3 група                    

Ввічливі слова

 

  • Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

Вітер з пожовклим листком

Грається в котика – мишки.

То поженеться _________________,

То підкрадається _______________,

Ну, а коли _____________________,

Буде, дітки, ____________________.

 

 

Довідка : біжком, нишком, спійма, зима.

               4 група        

Кольорові слова

  • Прочитати вірш, вставляючи слова з довідок.

 

Мене за довгий ____________________

Батьки поставили в _________________.

Поклявсь я татові і _________________

Язик тримати за ____________________.

Мабуть, в куток я знову стану:

Заліз язик мій у ____________________.

 

Довідка : язичок, куток, мамі, зубами, сметану.

Картинки по запросу зображення веселка


Скаже  : - як    ?

 

    йому   !

Скаже :-Ти  ?-

їй тут же: - 100!

 каже:-Йди до !

  і тут:  - ! –

 :- Що ти  ? –

у відповідь: -   !

 

Похожее изображение

 

Додаток 4

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Вівчарчук Уляна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ковальчук Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 жовтня 2019
Переглядів
2175
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку