Математика. Урок для 6 класу.
Тема. Стовпчасті діаграми
Мета: ознайомити учнів із стовпчатими діаграмами; сформувати вміння розв’язувати задачі, які передбачають читання та побудову діаграм; формувати вміння аналізувати інформацію; розвивати логічне і абстрактне мислення; виховувати інтерес до вивчення математики, акуратність під час зображення рисунків.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Задача аналогічна домашній. Задача (для самостійного розв'язування). У селі 90 будинків. З них 15 під залізним дахом, 45 під черепицею, а 30 під шифером. Зобразіть на круговій діаграмі співвідношення будинків залежно від виду даху.
II. Актуалізація опорних знань.
Градусні міри кутів, що відповідають секторам 1, 2, 3 відповідно, дорівнюють 90°; 120°; 150° (див. рис.)
Якій з умов відповідає утворена кругова діаграма?
а) У саду мого дідуся росте 9 яблунь, груш — 15, вишень — 12.
б) У бабусі у дворі є 60 курей, 40 гусей і 55 індиків.
А. В. С.
III. Засвоєння знань
Розглянемо діаграми. Яку інформацію ми можемо отримати?
Побудуйте стовпчасту діаграму атмосферних опадів у м. Києві, якщо їх середньомісячна кількість (у міліметрах) становить: у січні – 35; у лютому – 25; у березні – 29; у квітні – 36; у травні – 50; у червні – 74; у липні – 66; у серпні – 52; у вересні – 32; у жовтні – 42; у листопаді – 38; у грудні – 35. Для побудови оберіть будь-які дві пори року.
Проаналізуємо умову та виконаємо побудову для декількох випадків для більшої наглядності. На горизонтальну вісь нанесемо місяці, а на вертикальну кількість опадів.
Діаграма, яка відображає кількість опадів за порами року і відповіддю до задачію
Спробуємо побудувати стовпчасту діаграму за умовою задачі.
Задача 2.
У колекції Романа три види марок: про птахів – 30 марок, про тварин – 40, про автомобілі – 50 марок. Побудуйте діаграму співвідношення між цими марками.
Аналіз умови задачі.
Якщо одну марку зобразити прямокутником 1 мм, то 30 — прямокутником із висотою 30 мм; 40 — прямокутником із висотою 40 мм, а 50 марок - ….?.
Маємо: отже, щоб побудувати стовпчасту діаграму, треба:
1) обрати масштаб (1 мм — це ... одиниць величини);
2) зобразити величини прямокутниками, висота яких є відповідними значеннями даних величин, виражених в обраному масштабі.
Для нашої задачі:
Кількість |
50 |
|
|||||
40 |
|
|
|||||
30 |
|
|
|
|
|
||
20 |
|
|
|
||||
10 |
|
|
|
||||
0 |
|
|
|
||||
Автомобілі Тварини Птахи Види марок
IV. Формування вмінь
Розв'язуємо задачі. Побудова діаграм.
Задача 1. У селищі 22 будинки двоповерхові, 38 — одноповерхові, а 55 чотириповерхові.. Побудуйте стовпчасту діаграм (один будинок — 1 мм).
Задача 2.
По використанню учнем 6-го класу вільного від навчання часу, визначте відсоток перебування на свіжому повітрі. Перегляд телевізора – 35%, заняття спортом - 15%, допомога батькам - 2%, читання книжок - 19%, гра на комп'ютері - 25% . Який масштаб зручно обрати для побудови діаграми?
Задача 3.
На зимових канікулах кожен учень 6 класу планує відвідати який-небудь культурний заклад. Відвідати театр планують 7 учнів, виставку - 2 учня, цирк – 3 учня, сходити в кіно - 10 учнів, на концерт рок-групи – 6 учнів.
Який масштаб зручно обрати для побудови діаграми?
Побудуйте за цими даними стовпчасту діаграму. Дайте відповіді на запитання:
V. Підсумок уроку
1. Повторюємо алгоритм побудови стовпчастих діаграм.
2. За діаграмою знайдіть відповіді на запитання
- Яка з річок має найменшу довжину?
- Яка з річок має найбільшу довжину?
VI. Домашнє завдання
Повторити розділи «Теорія ймовірностей», «Коло, круг та кругові діаграми».
Задача 1. У сім'ї Петренків 45 % сімейного бюджету складає заробітна плата батька, 30 % зарплата матері, 20 % пенсія бабусі і залишок— стипендія сина. Побудуйте: а) кругову діаграму; б) стовпчасту діаграму.