Мета: сформувати поняття про ступінь дисоціації і на його основі показати різницю між сильними і слабкими електролітами; сформувати уміння розраховувати ступінь електролітичної дисоціації; розвивати вміння писати рівняння електролітичної дисоціації сполук, формувати вміння робити висновки на основі аналізу і синтезу; розвивати пізнавальну активність.
№ ___ Дата проведення: ________
Тема: Ступінь дисоціації. Сильні та слабкі електроліти.
Мета: сформувати поняття про ступінь дисоціації і на його основі показати різницю між сильними і слабкими електролітами; сформувати уміння розраховувати ступінь електролітичної дисоціації; розвивати вміння писати рівняння електролітичної дисоціації сполук, формувати вміння робити висновки на основі аналізу і синтезу; розвивати пізнавальну активність.
Тип уроку: засвоєння навичок і умінь.
Форми і методи: робота з картками, індивідуальне опитування, демонстрація, робота з опорним конспектом, виконання задач і вправ, робота в групах.
Наочні посібники та обладнання: підручник, таблиця „Періодична система хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва”, таблиця розчинності кислот, солей і основ у воді; прилад для дослідження електропровідності розчинів, розчин сульфатної й оцтової кислот, опорний конспект (додаток 8), збірник .
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. „Робота з картками” (троє учнів працюють біля дошки)
Картка 1
Запишіть рівняння дисоціації таких речовин:
К2SО4, Н2SO4, NaОН.
Картка 2
Запишіть рівняння дисоціації таких речовин:
CuSО4, Н2CO4, LiОН.
Картка 3
Запишіть рівняння дисоціації таких речовин:
MgCl2, НCl, KОН.
Перевірка домашнього завдання.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Демонстрація:
У перший хімічний стакан наливається розчин сульфатної кислоти і перевіряється електропровідність розчину (звертається увага на яскравість горіння лампочки).
У другий хімічний стакан наливається розчин оцтової кислоти (також звертається увага на яскравість горіння лампочки).
Ставиться проблемне запитання: Чому у першому випадку лампочка горить яскравіше. Ніж у другому? Відповіддю на це запитання буде сьогоднішня тема уроку (оголошується тема і мета уроку).
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Групова форма роботи:
Завдання уроку:
Класифікація електролітів за ступенем дисоціації.
Що таке ступінь дисоціації?
Робота в групах:
Діти опрацьовують матеріал підручника, с. 74-77 та опорний конспект і дають відповідь на такі питання:
Група №1:
Що таке ступінь дисоціації?
Математичний запис ступеня дисоціації.
Розмірність ступеня дисоціації.
Група №2:
Які електроліти називають сильними?
Які електроліти до них належать?
Група №3:
Які електроліти називають слабкими?
Які електроліти до них належать?
СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1) Первинна перевірка розуміння:
Обговорення результатів вивченого, фіксуючи опрацьовані матеріали на дошці та в зошиті.
2) Уточнення і розширення інформації:
Третя група класифікації електролітів за ступенем дисоціації – електроліти середньої сили. До них належать сульфітна й ортофосфатна кислоти.
Вода – слабкий електроліт
Н2О ↔ Н+ + ОН- або 2Н2О ↔ Н3О+ + ОН-, Н3О+ - йон гідроксонію.
В 1л води за t0=220С дисоціює 10-7 моль води, утворюється 10-7 моль/л йонів Н+ і 10-7 моль/л йонів ОН-.
[Н+]=[ОН-]=10-7 моль/л – нейтральне
[Н+]>10-7 моль/л – кисле
[Н+]<10-7 моль/л – лужне
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Розв’язування задач з використанням ступеня електролітичної дисоціації.
Розв’язування вправ зі збірника:
81. Дисоціація кальцій фосфату відбувається з утворенням йонів:
а) Са+ і РO;
б) Са2+ і РO;
в)3Са2+ і 2РO;
г) 2Са2+ і 3РO.
82. Виберіть з-поміж наведених значень ступінь дисоціації солі, з кожних 100 молекул якої 20 розпалися на йони:
a) 0,2;
б) 20;
в) 2;
г )0,02.
83. Визначте ступінь дисоціації кислоти, якщо на кожні 40 молекул кислоти в розчині припадає 20 катіонів Гідрогену.
Д/з: Г.А. Лашевська. Хімія. 9 клас.(підручник) вивчити §11 с. 74-79. Завдання: 9 с. 79, завдання 78, 80, 85 із збірничка.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
№ ___ Дата проведення: ________
Тема: Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. Йонні рівняння.
Мета: : розкрити суть протікання хімічних реакцій у розчинах електролітів; навчити складати молекулярні, повні та скорочені рівняння хімічних реакцій йонного обміну; сформувати вміння передбачати оборотність хімічних реакцій; розширити й поглибити уявлення учнів про розчини й хімічні реакції в розчинах; розвивати та вдосконалювати хімічну мову учнів, вміння аналізувати результати дослідів, робити висновки, застосовувати знання в нестандартних умовах.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми і методи: робота з картками, індивідуальне опитування, лабораторна робота, робота з опорним конспектом (додаток 9), виконання задач і вправ, робота в групах.
Наочні посібники та обладнання: підручник, таблиця „Періодична система хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва”, таблиця розчинності кислот, солей і основ у воді; штатив із пробірками, розведені розчини хлоридної кислоти, натрій гідроксиду, ферум хлориду, аргентум нітрату, натрій карбонату, натрій сульфіду, лакмусу, опорний конспект (додаток 8), збірник.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда.
Що називають електролітичною дисоціацією?
Які однакові іони знаходяться в розчинах різних кислот і основ?
Які іони утворюються при дисоціації солей?
Які речовини належать до електролітів?
Що означають поняття «сильний електроліт» і «слабкий електроліт»?
Які електроліти є слабкими, а які — сильними? Наведіть приклади.
Чому вода належить до слабких електролітів?
Під час бесіди вчитель з'ясовує, чи вміють учні користуватися таблицею розчинності й наводити приклади речовин, нерозчинних і розчинних у воді. Якщо в учнів це викликає труднощі, то пропонується завдання, в якому з переліку речовин необхідно вибрати розчинні або нерозчинні сполуки.
Індивідуальне завдання.
Під час бесіди кілька учнів виконують диференційовані завдання за картками.
Картка 1 Складіть рівняння дисоціації таких речовин: кальцій хлориду, барій гідроксиду, нітратної кислоти.
Картка 2 Складіть формули солей, що утворилися при реакції із сульфатною кислотою: а) металічного алюмінію; б) калій гідроксиду. Напишіть рівняння дисоціації цих солей.
Картка З Складіть формулу солі вищої оксигеновмісної кислоти, утвореної хімічним елементом з порядковим номером 25. Визначте сполуку цієї солі, якщо відомо, що при її розчиненні у воді утвориться катіон Літію. Відповідь підтвердіть рівняннями електролітичної дисоціації кислоти й солі.
Завдання на клас.
У розчині виявлені іони: Na+, K+, Н+, OH-. При розчиненні яких речовин могли утворитися такі іони? Напишіть формули цих речовин, назвіть класи неорганічних сполук, до яких вони належать, складіть рівняння дисоціації для однієї із сполук кожного класу.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
При проведенні дослідів ми робимо висновок про те чи відбувається хімічна взаємодія чи ні, коли спостерігаємо певні зміни. Це випадання осаду, зміна кольору, виділення чи поглинання тепла, виділення газу та поява запаху. Сьогодні на уроці ми вивчимо, як відбуваються реакції обміну між розчинами електролітів, розглянемо умови, за яких ці реакції відбуваються до кінця.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Групова форма роботи:
Клас ділиться на шість груп по чотири учні, кожна група проводить лабораторний за інструкцією підручника на ст.84 – 85. з дотриманням правил з охорони праці.
Обговорення результатів лабораторної роботи, запис опрацьованого матеріалу на дошці і в зошити.
СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Які ознаки вказують на те, що ці реакції відбулися?
Чому ці реакції називають реакціями йонного обміну між розчинами електролітів?
Робляться узагальнюючі висновки, спираючись на опорний конспект:
Коли утворюються речовини, які практично не дисоціюють і залишають сферу реакцій:
|
|
|
|
|
Леткі сполуки: HCl, HF, HBr, HI, H2S, HNO3. |
|
|
Н2О, CH3COOH |
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Самостійна робота.
Учитель дає диференційовану самостійну роботу.
I варіант
Складіть повні та скорочені іонні рівняння можливих реакцій, які протікають між речовинами:
a) FeCl3 і КОН;
б) Ba(N03) і H2S04;
в) AgN03 і HC1;
г) Na2C03 і КОН.
II варіант
Складіть повні та скорочені рівняння реакцій між речовинами:
а) сульфатною кислотою і плюмбум нітратом,
б) аргентум нітратом і фосфатною кислотою,
в) калій карбонатом і магній гідроксидом.
III варіант
Складіть скорочені іонні рівняння можливих реакцій, що протікають між речовинами:
a) K2S04 іHC1;
б) K2S04 і ВаС12;
в) CuS04 і КОН;
г) Na2S04 і CuCl2;
д) AgN03 і CuCl2;
e) Ba(N03)2 і КСl.
IV варіант
Як практично здійснити реакцію, яка виражається таким скороченим йонним рівнянням:
СО + 2Н+ = H2О + СО2↑
Наведіть приклад 2-3 рівнянь реакцій у молекулярному й повному йонному вигляді, яким відповідає наведене скорочене рівняння.
Д/з: Г.А. Лашевська. Хімія. 9 клас.(підручник) вивчити §12 с. 80-89. Завдання: 2, 3 с. 87, завдання 96, 97, 99 із збірничка.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ