Образотворче мистецтво
6 клас.
Тема уроку. Створення образу людини. Портрет за уявою.
Мета уроку. Актуалізувати знання учнів про пропорції обличчя людини, удосконалювати навички зображення характерних рис обличчя людини на площині; розвивати зорову пам'ять, аналітичне мислення; вміння спостерігати; виховувати любов та повагу до людини як особистості, індивідуальності, чуйність, доброту, милосердя, лагідність, вдячність, виховувати естетичні смаки.
Оснащення уроку:
Художні техніки : живопис, графіка.
Матеріали та інструменти: Акварель, гуаш,графічні матеріали, папір.
Зоровий ряд: Репродукції автопортретів К.Білокур та Т. Шевченка, плакат: «Пропорції обличчя», схеми «Пропорції обличчя», картки «Алгоритм аналізу картини», картки «Біографія Т.Г.Шевченка», «Біографія Катерини Білокур»
Музичний ряд: музичний запис дитячих пісень.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
- Діти, сьогодні наш урок образотворчого мистецтва ми почнемо з гри. За підсумками гри команда, яка переможе, отримає додаткові бали до оцінки практичного завдання уроку.
ІІ. Активізація уваги учнів:
Гра «Відгадай загадку»
Він бува - малий, великий,
В повен зріст і поясний.
На ньому зображують людину,
Вид мистецтва не простий! (Портрет)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Ігрове завдання: «Склади речення» З окремих слів та словосполучень потрібно якомога швидше скласти правильне визначення.(Портрет - жанр образотворчого мистецтва, що передає неповторну своєрідність певної людини). (Автопортрет-це різновид портрету, в якому автор зображує самого себе)
ІІІ. Повідомлення теми уроку
-Сьогодні ми завершимо знайомитися з таким жанром образотворчого мистецтва, як портрет.
Створювати ми сьогодні будемо портрет за уявою.
ІV. Виклад нового навчального матеріалу.
Екскурсія до портретної галереї «Велети національного духу»
-Діти, сьогодні я продовжу знайомити вас зі шкільною портретною галереєю «Велети національного духу».
На портретах ми бачимо видатних українських людей, які прославляли нашу Україну. Сьогодні мені хотілося б привернути вашу увагу до портрету Катери́ни Васи́лівни Білоку́р- художниці, найяскравішого представника українського народного малярства та зупинитися на творчості нашого славетного українського генія Т.Шевченка.(Показ репродукцій портретів)
Робота в групах
Завдання для груп: Ознайомитися з коротким біографічним нарисом про К.Білокур та Т.Шевченка та проаналізувати портрети за наданим алгоритмом.
Біографія Катерини Білокур
Народилася 7 грудня 1900 року у селі Богданівка, Пирятинського повіту, Полтавської губернії. Приблизно у 6—7 років Катерина навчилася читати. У школу Катрю не віддали, бо читати вона навчилася вдома. Майбутня художниця почала малювати вже в підлітковому віці. У 14 років Катерину застали за цим безглуздим, як усі вважали, заняттям. Їй суворо заборонили малювати, але вона робила це потайки.
У 1923 р. Катерина поїхала до Миргородського технікуму художньої кераміки.
Але документу про закінчення семирічки дівчина не мала, і на її малюнки навіть не глянули.Пізньої осені 1934 року Катря Білокур почала самотужки опановувати ремесло художника. Вже того ж 1934 року Катря Білокур створила «Берізку» — одну з 3 картин, що принесли їй всесвітню відомість. Через рік з'явилися «Квіти за тином» — інший прославлений шедевр.
1939 році вона звернулася до співачки Оксани Петрусенко з листом, у якому був малюнок калини на шматочку полотна. Це вразило Оксану Петрусенко , вона звернулася у Центр народної творчості. До обласного центру надійшло розпорядження — з'їздити в Богданівку, знайти Катрю Білокур, поцікавитися її роботами. Катерині організували персональну виставку у Полтавському будинку народної творчості. Виставка тоді складалася лише з 11 картин. Музей українського народного декоративного мистецтва має найкращу колекцію робіт Білокур.Крім квітів, вона є автором пейзажів і портретів.
1949 — художницю прийняли до Спілки художників України.
1956 — одержала звання Народного художника України.
На початку червня 1961 року Катря Білокур захворіла і невдовзі художниці не стало.
Діти обирають одну з репродукцій картин К. Білокур та здійснюють її аналіз. Один з учнів презентує роботу групи.
Алгоритм аналізу картини
Як називається картина, хто автор?
Який портрет зображено на картині залежно від кількості осіб? (Індивідуальний, подвійний, груповий.)
Як можна назвати портрет залежно від способу зображення? ( погрудний, поясний чи у весь зріст людини.)
Як автор передає внутрішній світ, особливості характеру, переживання, емоційний стан своєї моделі?
Який формат вибрано у картині?
Всі його ми батьком звемо
Так від роду і до роду
Кожний вірш свій чи поему
Він присвячував народу
Біографія Т.Г.Шевченка
Народився 9 березня 1814 року у селі Моринці. З 1822року вчився грамоти у місцевого дяка. Залишившись сиротою, іде наймитувати до дяка Богорського, тікає від нього і шукає в навколишніх селах учителя-маляра. 1828 року Тараса взяли козачком (слугою) до панського двору у с. Вільшану. З осені 1828 року до початку 1831служив пану Енгельгардту, який віддав його в науку на 4 роки до живописця Василя Ширяєва. Навесні 1838 художники Карл Брюллов та Василь Жуковський викупили молодого поета з кріпацтва. Незабаром він став студентом Академії мистецтв. Вже в листопаді 1845 року йому було надано звання некласного художника. 31 березня (12 квітня) 1845 року поет перебував у Києві, а навесні 1846 року оселився в будинку. З 1847 до 1859 року перебував у вязницях та засланнях і повернувся в Україну, якої вже 12 років не бачив. 10 березня 1861 року Шевченко помер.
Тарас Шевченко любив малювати свої автопортрети і малював їх на протязі всього життя. Переважна більшість його малярських творів узята неначе в рамку автопортретів 1840 і 1861 років. Примітно, що всі автопортрети дуже реалістичні, Шевченко не намагається подати себе кращим, величнішим, ніж він був у житті. Для написання свого першого портрету Шевченко використав полотно овальної форми. Своє обличчя він зобразив із крутим поворотом голови до глядача. Високий лоб, проникливий погляд великих очей під широкими бровами створюють образ інтелектуальної і благородної людини.
Автопортрет 1845 року , виконаний чорним олівцем передає внутрішній світ Шевченка – художника і поета. Його зовнішність змінилася : високий лоб ще повищав, волосся порідшало. Художник зосереджує увагу глядача на глибокому погляді розумних очей , що спрямовані на щось далеке.
Автопортрети 1857 – 1861 рр. показують нам ті зміни, які відбулися у зовнішності поета і художника за 10 років заслання , але хоч доля і зістарила його, але він залишився людиною твердого духу.
Діти обирають одну з репродукцій картин Т.Г.Шевченка та здійснюють її аналіз. Один з учнів презентує роботу групи.
Алгоритм аналізу картини
Як називається картина, хто автор?
Який портрет зображено на картині залежно від кількості осіб? (Індивідуальний, подвійний, груповий.)
Як можна назвати портрет залежно від способу зображення? ( погрудний, поясний чи у весь зріст людини.)
Як автор передає внутрішній світ, особливості характеру, переживання, емоційний стан своєї моделі?
Який формат вибрано у картині?
V Виконання практичного завдання
1.Вступна бесіда
Найдосконалішою істотою на земній кулі вважається людина. Кожна людина – це особистість, у кожної свої індивідуальні, неповторні риси.
Давайте спробуємо проаналізувати характерні риси учнів класу.
-Які ж існують правила малювання обличчя людини?
-Яку форму має голова?
Слово вчителя: А зараз подивіться на свого сусіда по парті .
Вправа «Математичний диктант»
На скільки частин ділиться обличчя ( на три частини : лоб, ніс, підборіддя). Яку довжину вони мають? (приблизно однакову довжину); У скільки разів око менше однієї з частин? (у три рази менше). На якому рівні знаходяться низ носа і низ вуха. (Майже на одному) Чому дорівнює ширина носа (ширина носа дорівнює ширині ока та половині ширини рота). Відстань між очима дорівнює ширині ока. (Відстань між очима дорівнює ширині ока.)
Проте всі ці правила умовні, у кожної людини свої характерні риси. Потрібно вчитися спостерігати за людьми і знаходити ці особливості. Сьогодні ми з вами спробуємо намалювати свій портрет за уявою. Пригадайте характерні риси свого обличчя. Назвіть їх.
Практична робота. Інтерактивна вправа «Портрет по колу» Учні під музику малюють портрет за уявою. Вчитель навмисно зупиняє музику, а учні по колу передають малюнки. Кількість музичних пауз дорівнює кількості учнів у групі. Після отримання кожним учнем свого аркуша, кожен завершує свій портрет.
Малювання портрету.
Звучить пісня.
VІ Виставка робіт
Міні-вернісаж”. Учитель організовує виставку робіт. Учні разом з учителем аналізують роботи, виставляють оцінки і вирішують, чи досягнуто мети уроку, роблять висновки про творчість однокласників.
VІІ Мотивація і виставлення
VІІІ Підсумок уроку
-З яким жанром образотворчого мистецтва ми сьогодні завершили знайомство?
-Якщо вам сподобався наш урок , то я прошу вас за допомогою стікерів показати це на нашій повітряній кульці.
ІХ Домашнє завдання Зробити рамку для портрету
Зоровий ряд до уроку
Портрет Катерини Білокур.
Художник Ганна Самарська.
Автопортрет (1950), Катерина Білокур
Портрет Олі Білокур (1928), Катерина Білокур
Портрет племінниць художниці (1937-1939), Катерина Білокур
Портрет Надії Білокур (1941), Катерина Білокур
Г.Шевченко. Автопортрет. [1840, січень – лютий. С.-Петербург].
Полотно, олія. 43 × 35 см (овал).
Національний музей Тараса Шевченка, № ж-104.
Т.Г.Шевченко. Автопортрет. [СПб.]. [І-II 1861]. Полотно, олія (59 × 49 см).
Т.Г.Шевченко. Автопортрет з бородою. [СПб.]. [Не пізніше 4.IV] 1860.
Папір, офорт 16.9 × 12.5; 22 × 16; (42.6 × 31 см).