Тема. Засоби виразності декоративного мистецтва: декор форми, орнамент; орнамент (геометричний, рослинний, зооморфний); стилізація (узагальнення форм); рапорт. Створення орнаментованої (геометричної, рослинної, зооморфної) закладки для книжки в техніці витинанки.
Мета: ознайомити учнів з видами декоративно-прикладного мистецтва та його представниками, розвивати інтерес до пізнання українського народного мистецтва; виховувати художню культуру учнів через сприйняття та аналіз творів ДПМ як носія багатовікового культурного шару народного мистецтва України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: твори декоративно-ужиткового мистецтва, ілюстративний матеріал підручника, репродукції Марії Приймаченко та Катерини Білокур.
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
ІІІ . Актуалізація опорних знань
IV. Вивчення нового матеріалу
Декоративно-прикладне мистецтво – вид образотворчого мистецтва, який об’єднує твори, виконані на предметах, матеріалах, що використовуються в побуті, або ж самі ці предмети та матеріали. ДПМ – це все, що прикрашає наше життя.
До видів ДПМ ми відносимо: вишивку, розпис, килимарство, ткацтво, різьблення, писанкарство, гончарство, ковальство, витинанку, лозоплетіння, флористику; народне малярство (лубок).
(Вчитель демонструє твори декоративно-ужиткового мистецтва, ілюстративний матеріал, репродукції картин).
У кожному з перелічених видів використовуються різноманітні матеріали (глина, тканина, метал, папір, дерево, нитки).
Вплив народного мистецтва відчувався в оформленні житла й свідчив про смаки його господарів – розпис печі, сволоків, виготовлені власноруч килими, доріжки, рушники, скатерті, подушки. Прикрашали народні майстри й одяг. Лави, столи, ложки, ліжка, мисники, скрині, тарелі прикрашалися різьбою. З глини виготовляли глечики, чаші, миски, куманці, підсвічники.
За допомогою фарб народні умільці створювали неперевершені ікони, картини. Здавна найпростішим декором були навкісні та хвилясті лінії, спіралі, завитки, крапки, намальовані або вирізані на глиняному посуді. Ритмічно повторюючись, вони утворювали орнамент.
Орнамент упродовж тисячоліть лишається основою народної творчості. В ньому відображені вірування, звичаї народу та його національні традиції. Часто саме за орнаментом можна визначити, якому народові належить виріб. Орнамент, ніби музичний інструмент, що награє мелодії давніх і сучасних культур чи то українського, чи то єгипетського, чи то перуанського народів.
Існує кілька видів орнаменту, які визначаються особливістю стилізованих елементів, з яких вони складаються. Стилізація – це узагальнення та спрощення форм.
Геометричний орнамент ґрунтується на ритмічному повторенні геометричних елементів, фігур: ліній, ромбів, трикутник.
Рослинний – на повторенні стилізованих природних форм: квітів, листків, плодів, гілочок.
Зооморфний (“звіриний”) – на повторенні стилізованих зображень тварин та птахів.
Найпростішим елементом будь-якого орнаментального мотиву є рапорт. Його ви вже створювали, виконуючи витинанку. На основі одного рапорту можна виготовити безліч стрічкових орнаментів. Якщо чергувати рапорт з іншими. Їх кількість може бути нескінченною.
В історію народного малярства золотими літерами вписані імена Катерини Білокур та Марії Приймаченко, у неперевершених творах яких розкрились у всій красі душа українського народу, її багатогранність і любов до рідного краю.
І до нині в багатьох місцевостях України плідно розвиваються народні промисли, вироби народних майстрів відомі далеко за межами країни (Петриківка, Умань, Косів, Опішня, Яворів).
Учні об’єднуються в пари. Виготовляють фрагменти закладки, а потім створюють орнаментовану (геометричну рослину, зооморфну) закладку для книжки в техніці витинанки.
VI. Практична робота учнів
Учитель допомагає учням практичними порадами.
Побудова асоціативного куща
Побудуйте ланцюжок асоціацій до поняття “декоративно-прикладне мистецтво”.
Відповіді учнів записуються у формі коротких тез на дошці навколо поняття “ДПМ”