Урок. "Створення сюжетно-декоративної композиції до Великодніх свят" Великдень"

Про матеріал
Розширити світогляд учнів про велике християнське свято Великдень. ознайомити учнів із таким видом декоративно-прикладного мистецтва, як писанкарство, техніками виконання малюнка на писанці, формування практичних навичок та умінь, вчити створювати стилізовану писанку для створення сюжетно-декоративної композиції до Великодніх свят
Перегляд файлу

Тема. Великдень. Створення сюжетно-декоративної композиції до Великодніх свят.

Мета. 

 Освітня: розширити світогляд учнів про велике християнське свято Великдень. ознайомити учнів із таким видом декоративно-прикладного мистецтва, як писанкарство, техніками виконання малюнка на писанці, формування практичних навичок та умінь, вчити створювати стилізовану писанку для створення сюжетно-декоративної композиції до Великодніх свят .
Художньо-творча: формувати творчу уяву, фантазію, пам’ять, творче та образне мислення, індивідуальні якості особистості шляхом розробки завдань, чуття композиції, колірного контрасту, зорову пам’ять, уміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності. Корегувати розвиток наочно-образних компонентів.

Виховна: виховувати кращі якості національного характеру, прагнення до відродження національної культури, дбайливе ставлення до традицій українського народу

Обладнання:

для вчителя – презентація, роздатковий матеріал, аудiозапис пісні Марійки Бурмаки «Розмалюю писанку»;

для учнів – фломастери, гуашеві фарби, пензлі, склянка з водою, альбом, серветки, ескізи писанок. приготовлені заздалегідь яйця.

Зоровий ряд: таблиця послідовності виконання композиції, творчі роботи вчителя та учнів, скринька, писанка, відео ряд: презентація «Писанкарство в Україні».

Тип уроку: комбінований.

План уроку.

Загальнокорекційний етап

1.  Організаційна підготовка учнів до праці (привітання).

2.  Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку

3.  Підготовча (пропедевтична) частина, актуалізація знань, установлення          зв’язків між старим та новим матеріалами.

4.  Повідомлення теми, мети і завдань уроку.                                              Основний етап                                                                                                                  1. Пояснення нового матеріалу.

2. Педагогічний малюнок.

3. Практична діяльність.

Заключний етап

1.  Аналіз (обговорення) робіт учнів (створення відповідного стану учнів).

2.  Пояснення домашнього завдання (усне).

3.  Приведення організму у спокійний стан.

4.  Приведення у порядок робоче місце.

5.  Створення установки на відпочинок.

                                                                                

Хід уроку.

Загальнокорекційний етап

1. Організаційна підготовка учнів до праці (привітання).

Вчитель.

– Добрий день, шановні гості!

– Добрий день, шановні діти!

Сьогодні у нас незвичайний урок.

У світ фантазії зробимо ще один крок.

А з творчістю ми вже стрічались не раз,

І знову вона завітала до нас.

 

2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку

 

Вправа «Спіймай мій настрій»

 Вчитель.

- Діти, зараз ми працюватимемо в парах. Ви виконуватимети дії, які я вам запропоную.

-Посміхніться один одному, зніміть  посмішку зі свого обличчя та подаруйте своєму сусідові. Прийміть посмішку, прикрасьте нею своє обличчя. Зобразіть на обличчі ще будь- яку позитивну емоцію, подаруйте цю емоцію своєму товаришеві.

-Настрій став кращим?

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

-Всі ми разом постараємося виконати ваші побажання, а для цього нам потрібно говорити чітко, слухати уважно, сидіти рівненько, завдання виконувати старанно.

 

3. Підготовча (пропедевтична) частина, актуалізація опорних знань, установлення зв’язків між старим та новим матеріалами.

Вчитель.

Діти послухайте уважно вірш

Декламування вірша. (Слайд 1.)

Великий день всіх нас на гостини просить,

Малює сонце полотно небес

І крашанку, як усмішку,

Приніс нам янгол

На крилі…

Христос воскрес!

Воістину воскрес!

 

Дайте відповідь на запитання.

Про який день говориться у вірші?

Як Великдень ще називають у народі?

Що роблять на це свято?

Що ви запам’ятали із попереднього уроку?

Вчитель.

-Немає в Христовій Церкві більшого свята, більшої радості, ніж Воскресіння Христове. В ньому вона святкує знищення смерті, зруйну­вання пекла, початок нового вічного життя.
Завершується Великий піст у скорбі за розп'ятим Христом. А світ­лого недільного ранку настане той великий день, який зветься Великод­нем,— свято радості й добра, прощення ближнього.
Після Воскресної утрені й освячення паски приходять дружно додому, обходять із свяченим хату, щоб усе сповнилося благодаті воскресіння, вхо­дять до хати із свяченим у руках і бажають всього доброго своїй рідні.
Христос воскрес!
Воістину воскрес!
У цей день прощають своїх ворогів, недругів.
Без чого не обходиться жоден Великдень?
Подивіться, у мене у руках знаходиться чарівний кошик. В ньому знаходиться дуже цікава річ. Для того, щоб дізнатися, що там лежить, вам необхідно відгадати загадку:

Білий дім, чудовий дім, Щось ворушиться у нім, Диво в ньому нам з’явилось Після того, як розбилось. (Відповіді учнів)

- Молодці. Ви правильно вгадали – це яйце, але незвичайне – це писанка. (Слайд 2.)

Епіграфом до нашого уроку будуть слова видатного українського письменника О. Довженка.

«Писанка - це неповторне багатство. Його треба берегти, як безцінний скарб! Нам слід пишатися ним перед усім світом!»

О. Довженко

 4. Повідомлення теми та мети уроку.

Вчитель.                                                                                                                      

На сьогоднішньому уроці ми будемо працювати над створенням сюжетно-декоративної композиції до Великодніх свят. Для створення композиції нам будуть потрібні писанки-мальованки. Отже, будемо виготовляти мальованку, та за допомогою їх  створемо декоративну композицію. Після нашого уроку ви зможете пояснювати поняття «писанкарство», наводити приклади технік виконання писанок, створювати декоративну композицію. Всі ви від природи маленькі художники, фантазери, тож і сьогодні у вас є можливість пофантазувати. (Слайд 3.)

Основний етап 

  1. Пояснення нового матеріалу.

Писанки – це найпоширеніший вид декоративно-прикладного мистецтва, це своєрідний мініатюрний живопис, наповнений ритуальним значенням: величання споконвічного закону весняного пробудження сонця і відродження природи.                                                                                                   Писанка – важливий предмет язичницького культу, її історія сягає сивої давнини і пов’язана з релігійними уявленнями первісних людей, зокрема з поклонінням плодоріддю, з ритуалом величання весняного відродження життя на землі. Яйце символізує сонце і відродження, у такому значенні воно відоме всім народам світу.

У сучасному світі писанкарство вийшло за рамки традиційного розпису писанок. Майстри і майстрині писанкарства створюють прекрасні шедеври. З великих страусиних яєць роблять ажурну різьбу, обшивають яйця вишивками, обклеюють красивими візерунками із серветок у техніці декупаж і у техніці квілінг, прикрашають кольоровими цукерочками, обв'язують гачком, обплітають бісером.

Існують такі види писанок:

Традиційні виготовляють із справжнього курячого або гусячого яйця:

писанка, крапанка, дряпанка , мальованка,  крашанка .

Нетрадиційні: дерев’яні. Їх використовують як сувеніри. Є також керамічні, склянні, виготовлені із дорогоцінних металів, паперу, тканини.

Символічних малюнків у писанці понад сто. Найпоширенішими серед них є

такі:

гілка –охорона проти хвороб та злих сил. Символ вічного життя;

дубовий листок –знак повноти життя;

дерево життя – символ безперервного відновлення природи. Образ

Божої мудрості;

риба – символ води, життя, щастя і здоров’я;

олень – символ сонячного проміння;

кінь – символ достатку, багатства;

півень – вістун дня, охоронець добра. Символ світла, яке побороло

темряву;

зоря –знак неба, небесних тіл, сонячного божества. Знак христового

царства;

хрест – символ всесвіту, чотирьох сторін світу;

трикутник – символ вогню, символ пресвятої Тройці;

колесо – знак безперервного відновлення життя.

Образ безконечної  Божої любові; (Слайди 4,5,6,7,8.)

 

 

Фізкульт хвилинка.

 

На свято ПИСАНКА зібралась,

у веселе плаття вбралась.

Оглянулась в різні боки,

надула червоні щоки.

Нахилитись не змогла

тож крутитись почала:

покрутилася уліво,

доки їй не надоїло.

Покружляла вона вправо,

ненароком ледь не впала.

Сіла зверху у корзину,

щоб зібрати всю родину.

Вдих та видих –

раз, два, три –

працювати почали.

 

2.Практична діяльність.

Вчитель.

Діти перед початком роботи давайте з вами прочитаємо вірш.

 

В хаті на осонні
Сяду на ослоні.
Сяду я скраєчку,
Розпишу яєчко.

Нумо, пензлю, потанцюй,
Гарну мальованку малюй.
Буде небо, і земля,
І ставочок, і поля.
Сильний і міцний дубок,
А на ньому яструбок.

(Слайд 9.)

 

Постановка практичного завдання.

Вчитель.

Отже, кожний із нас зараз почне створювати свою мальованку.

 Для її створення нам потрібні фарби, пензлі, яйце, штампи, палички, дотс.

Так як і при розпису звичайних яєць нам з вами потрібно підібрати колір писанки. Ми знаємо, що важливе значення під час оздоблення виробу має колір. Зараз ми пограємось у гру, яка має назву «Вгадай кольори писанки» (Слайд 10.)

Перший колір – колір вишні, любові, радості життя. (Червоний)

Другий – колір неба, простору, вітру і здоров’я.(Синій)

Третій колір –колір весни, пробудження природи надії. (Зелений)

Четвертий колір колір місяця,зірок, колір хлібного лану, жита. (Жовтий)

П’ятий колір – колір землі, пам’яті про своє коріння. (Коричневий)

Колір, що означає нескінченність життя людини, продовження його в потойбічному світі. (Чорний).

Перш ніж почати цю роботу давайте повторимо правила безпеки та поведінки          на уроці з образотворчого мистецтва (Дод.1.)

Демонстрація та аналіз зразка виробу

Вчитель.

У мене в руках готове оздоблене яйце.

Уважно розгляньте його.

Аналіз виробу

3.Педагогічний малюнок вчителя.

– А тепер розмалюємо нашу писанку. Кожний значок, кожна рисочка, кожна цяточка на писанці вони не випадкові, а мають певне значення.

Учні розглядають інструкційні картки із писанковими символами обговорюють їхнє значення.

– Користуючись своїми знаннями символів, кольорів, вмінням малювати, розмалюйте писанку так, як підказує ваша душа, ваше серце, не бійтеся додати до орнаменту щось своє особисте.

– Ми створюємо обереги. Який настрій повинен у нас бути? Чому не можна сердитися, нервуватися? Тому з Богом починайте роботу.

Педагогічний малюнок вчителя.

- Виконання роботи за технологічними картками. (Дод.2.)

 

- Демонстрація проміжних етапів кращих робіт

(надання індивідуальних консультацій окремим учням, організація взаємодопомоги) Учні виконують завдання за технологічними картками під контролем вчителя. демонстрація проміжних етапів кращих робіт

Вчитель.

– Хто завершив свою роботу, покажіть її гостям, оцініть себе і прикріпіть на нашу Великодню композицію  (Дод.3.)

 

Заключний етап

 

  1. Аналіз (обговорення) робіт учнів (створення відповідного стану учнів).

Підбиття підсумків уроку.

– Чи сподобався вам урок?

– Чи справдилися наші очікування?

– Чи всі завдання уроку вдалося виконали?

  1. Пояснення домашнього завдання (усне).
  2. Приведення організму у спокійний стан.

Дихальна гімнастика

4.    Приведення у порядок робоче місце.

5.    Створення установки на відпочинок.

       Заключне слово вчителя.

 

Ось і пролунав дзвінок-

Закінчився наш урок,

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

Всі ви, діти-молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав,

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

 

 

 

docx
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
1928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку