8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок "Сучасне формулювання періодичного закону. Ізотопи"

Про матеріал

Урок висвітлює питання про ізотопи та сучасне формулювання закону. В розробці використано прийом "Ланцюжок", кросворд, гру "Незакінчене речення", розв'язуються задачі.

Перегляд файлу

1

 

Тема. Сучасне формулювання періодичного закону. Ізотопи

Всё страшную космическую силу,

Закованную в атомы хранит.

Щипачев.

Мета: продовжувати формувати поняття про хімічні елементи та будову атома; уточнити та поглибити знання учнів про хімічні елементи; ознайомити учнів із поняттям ізотопи та їх видами; ознайомити учнів із згубним та корисним впливом радіації на організм людини; продовжувати формувати науковий світогляд на основі знань про ізотопи; розвивати пізнавальну діяльність, хімічну мову, мислення, увагу, уміння аналізувати.

Методи: опитування, розповідь, кросворд, гра.

Обладнання: комп’ютер, проектор.

Тип уроку: комбінований

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка вивченого матеріалу.

       * Прийом “Ланцюжок”.

Продовжіть речення:

1. Атом складається із … (позитивно зарядженого ядра, а також електронів, що рухаються навколо ядра по електронним орбіталям і мають від’ємний заряд).

2. Будову атома відкрив … (Резерфорд у 1909 – 1911) таким чином … (досліджував поведінку радіоактивного випромінювання у магнітному полі та помітив, що воно розділяється на 3 пучки. Ці промені він назвав α-, β-, γ-промінням).

3. Формулювання періодичного закону Д.І.Менделєєвим звучить так …

( “Властивості простих речовин, а також форми і властивості сполук хімічних елементів перебувають у періодичній залежності від величини атомних ваг елементів”).

4. Хімічний елемент – це … (сукупність атомів одного виду)

5. Нуклонне число – це … (загальна кількість протонів і нейтронів у атомі).

6. Протонне число – це … (число протонів у ядрі, яке збігається з порядковим номером елемента у періодичній системі).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

                  * Кросворд.

А зараз давайте розгадаємо кросворд

Впишіть у клітинки горизонтально назви елементів або їх частинок. Вертикально прочитаєте прізвище вченого, який відкрив закон сталості складу речовини.

1. Найлегший ізотоп атома гідрогену.

2. Радіоактивний лужний метал.

3. Загальне число протонів і нейтронів у ядрі

4. Напрям руху електрона навколо власної осі.

5. Лужноземельний метал.

Відповіді:

1. –

2. Францій

3. Нуклон

4. Спін

5. Стронцій             (-руст)

Бачу, що не на всі питання ви можете дати відповідь. Сьогодні ми спробуємо розглянути таку тему, що допоможе розгадати цей кросворд. Запишіть число, класна робота і тему сьогоднішнього уроку…

IV. Вивчення нового матеріалу.

      1. * Слово вчителя.

Отже, як ви вже знаєте, Менделєєв передбачив існування деяких елементів, які ще були невідомі на той час (Скандій (Екабор) – його відкрив у 1879 році шведський хімік Нільсон, назва походить від назви “Скандинавія”, Галій (Екаалюміній) – був відкритий у 1875 році французом Лекоком де Буабодраном у піренейській цинковій обманці, його назва походить від назви країни Франції, Германій (Екасиліцій) – відкрив Клеменс Вінклер у 1886 році в складі мінералу аргіродиту, його назва походить від назви батьківщини Вінклера – Німеччини), також виправив місце положення деяких елементів та їх атомні маси і зробив перестановки в трьох парах хімічних елементів (що це за пари?) (Калій і Аргон, Кобальт і Нікол, Телур і Йод). Тобто відкриття Менделєєва зробило справжній фурор в тогочасній хімічній науці. Але ще не все було зрозуміло, зокрема перестановка трьох пар елементів.

      2. * Проблемне запитання.

Чому Менделєєв їх розмістив саме в такому порядку? Адже це суперечило закону, який він сформулював.

     3. * Розповідь вчителя.

Саме будова атома, відкрита Резерфордом, допомогла Мозлі на основі експериментів довести правильність розміщення елементів в періодичній системі та дещо уточнити формулювання періодичного закону, яким користуються і сьогодні. Давайте пригадаємо як звучить сучасне формулювання періодичного закону (“Властивості елементів та їх сполук перебувають у періодичній залежності від заряду ядра атома”).

Крім цього було відкрито існування ізотопів хімічних елементів, що дало змогу пояснити чому значення атомних мас хімічних елементів є дробовими числами.

Ізотопи – це вид атомів одного і того ж елемента, які мають однаковий заряд, але різну атомну масу, тобто різні нуклонні числа (див. слайд 1).

           (слайд 1)

Ізотопи є стабільні та радіоактивні.

Стабільні ізотопи – це ізотопи, які не здатні до випромінювання. Вони є у більшості елементів.

Радіоактивні ізотопи – це нестійкі ізотопи, що самовільно перетворються на ізотопи інших елементів. Це перетворення супроводжуються радіоактивним випромінюванням, яке є дуже небезпечним для здоров'я живих організмів, особливо в руках безвідповідальних людей (див. слайд 2).

       (слайд 2)

 Але у мізерних кількостях радіоактивні ізотопи використовуються у біології, хімії, медицині, археології, сучасній техніці, у фізичних експериментах. Атомні станції виробляють майже половину всієї енергії.

4. * Розв’язування задач

Запишіть умову задачі:

Задача 1: Елемент, вищий оксид якого відповідає формулі ЕО3, дає з Гідрогеном сполуку, що містить 2,47% Гідроген. Назвіть цей елемент.

Задача 2: При взаємодії 0,1г деякого металу з водою, утворюється 0,005г водню. Назвіть цей метал, якщо відомо, що він володіє постійною валентністю.

 

 

Задача 1:

Дано:                М(Н2Е) = 1 ∙ 2 + х = 2 + х

ЕО3                               2г – 2,47%

Н2Е                    х  – 97,53%

ω(Н) = 2,47%   х =  97,53 ∙ 2 / 2,47 = 78,97 (Sе)

Е – ?                

Задача 2:              Ме + хН2О = Ме(ОН)х + Н2

Дано:                     υ(Н2) = 0,005 / 2  = 0,0025 моль

m(Ме) = 0,1г         υ(Ме) = υ(Н2) = 0,0025 моль           

m(Н2) = 0,005г     М(Ме) = 0,1 / 0,0025 = 40г/моль (Са)

Ме – ?                                                             

V. Узагальнення та систематизація знань.

       * Гра “Незакінчене речення”.

Давайте пограємось в гру “Незакінчене речення”. Я починаю речення, а ви його продовжуєте:

1. Радіоактивність – це здатність елемента … (Радіоактивністю називають самодовільний розпад нестійких атомних ядер, який супроводжується радіоактивним випромінюванням і утворенням частинок атома, а також інших елементів).

2. Радіоактивний елемент – це елемент, який … (випромінює невидимі промені).

3. Ізотопи – це вид … (атомів одного і того ж елемента, які мають однаковий заряд, але різну атомну масу, тобто різні нуклонні числа). Ізотопи є … (стабільні та радіоактивні).

4. Стабільними називають ізотопи, які … (не здатні до випромінювання).

5. Радіоактивними називають ізотопи, які … (самовільно перетворюються на ізотопи інших елементів).      

А зараз давайте повернемось до кросворда (учні розгадують слово, яке вони не змогли розгадати (1. Протій)).

 

 

 

(Пруст)

VI. Домашнє завдання.

Д/з § 32, повторити § 31, вправа 3 ст.151, написати реферат «Шкідливий вплив радіоактивних елементів на здоров'я людей», «”Мирний” атом».

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку