Конспект уроку з української мови для 3 класу
Тема: Суфікси у словах
Мета: Ознайомити учнів із поняттям суфікса, навчити визначати суфікси у словах, показати значення суфіксів для утворення нових слів.
Очікуваний результат: Учні розуміють, що таке суфікс, вміють виділяти його в словах, здатні творити нові слова за допомогою додавання суфіксів.
Хід уроку
1. Організаційний момент
Учитель:
«Добрий день, любі третьокласники! Сьогодні на уроці ми вирушимо у цікаву подорож у світ слів. Ми дізнаємось про дуже важливу частинку слова, яка допомагає творити нові слова. Хто готовий до пригоди? Підніміть руки!»
- Учні висловлюють свою готовність, налаштовуються на роботу.
Учитель:
«Дітки, згадайте, з яких частин складається слово? У нас є корінь, префікс, а ще інколи з’являється частинка, яка допомагає слову “перетворитися”. Хто з вас пригадає, як вона називається?»
Учні висловлюють припущення. Учитель пояснює, що це – суфікс.
3. Мотивація до вивчення нової теми
Учитель:
«Суфікс – це маленька чарівна частинка, яка додає слову нових значень. Наприклад, якби у нас було слово “зима”, то можна додати суфікс і отримати слово “зимонька”. Як змінюється слово? Які емоції воно викликає тепер?»
Учні обговорюють свої враження, згодом формують поняття, що суфікс робить слова більш виразними.
4. Пояснення нового матеріалу
Учитель:
«Давайте спробуємо з вами дати визначення, що таке суфікс. Суфікс – це частина слова, яка стоїть після кореня і допомагає утворювати нові слова або змінювати значення вже існуючих. Суфікс відповідає за додавання емоцій, ознак або опису до слова. Наприклад, суфікс “-к” у слові “сніжок” створює більш ласкаве значення. Згодні?»
Алгоритм визначення суфікса в слові:
1. Спочатку знайдемо корінь слова.
2. Подивимося, чи є частинки перед коренем (це префікси) або після кореня.
3. Та частинка, яка знаходиться після кореня і перед закінченням – це і є суфікс.
Приклади:
- «Сніг – сніжок» (суфікс “-жок” додає зменшувальне значення).
- «Мороз – морозець» (суфікс “-ець” додає ласкаве значення).
«Зима – зимовий» (суфікс “-ов” допомагає утворити прикметник).
5. Практична вправа-гра "Чарівник суфікс"
Учитель:
«А тепер ми зіграємо в гру, яка допоможе вам стати справжніми чарівниками зі словами! Я буду називати слово, а ви маєте додати до нього суфікс, щоб утворилося нове слово. Наприклад, якщо я скажу "зима", то можна утворити слово "зимонька". Домовились?»
Слова для гри:
- Мороз → Морозець
- Сніг → Сніжок
- Вітер → Вітрець
- Лід → Льодок
- Сонце → Сонечко
Після кожного нового слова обговоріть, яке значення додав суфікс і чому нове слово викликає більше теплих чи дружніх почуттів.
6. Руханка "Сніжинки падають"
Учитель:
«Щоб трохи відпочити, уявімо, що ми – сніжинки, які падають з неба. Стаємо в коло, витягуємо ручки, уявляємо себе легкими сніжинками і починаємо рухатись як вони! Я буду казати різні слова, а ви будете повторювати, додаючи до кожного слова суфікс "ок". Наприклад, "вітер" – "вітерець", "сніг" – "сніжок". Готові? Почали!»
Слова для руханки: лід, мороз, ліс, сніг, сонце, вітер, хмара.
- Учні додають до кожного слова суфікс, повторюючи і рухаючись.
7. Закріплення знань
Учитель:
«А тепер ви самостійно попрацюєте над завданням. Вам потрібно придумати слова з суфіксами, які будуть описувати зимову пору. Всі слова мають бути пов’язані із зимою, снігом, морозом чи святами. Наприклад, “зимонька”, “морозець” тощо.»
Завдання:
- Придумайте і запишіть 5-7 нових слів, використовуючи зимові теми і додаючи суфікси, щоб утворити слова з ласкавим або зменшувальним значенням.
- Поділіться своїми словами з сусідом, обговоріть, які суфікси ви додали і як змінилось значення слова.
8. Підсумок уроку
Учитель
«Сьогодні ми дізналися багато нового про суфікси! Хто може нагадати, що таке суфікс і для чого він потрібен?»
Учні відповідають, згадують основні моменти уроку.
Учитель:
«Молодці, ви сьогодні дуже старалися! Тепер ви знаєте, як за допомогою суфіксів можна створювати нові слова. Я дуже пишаюся вами!»
Учитель:
- «На цьому наш урок закінчується, але наші знання про слова продовжать розвиватися з кожним новим уроком. Спасибі вам за активну роботу! До зустрічі на наступному уроці!»