Урок: "Суфікси у словах"

Про матеріал
Цей конспект уроку враховує всі необхідні етапи навчання, зокрема алгоритм для визначення суфікса, цікаві вправи, гру, руханку, і підсумок. Урок розроблено так, щоб діти могли легко засвоїти матеріал і закріпити його у творчій, інтерактивній формі.
Перегляд файлу

 Конспект уроку з української мови для 3 класу

Тема: Суфікси у словах 

Мета: Ознайомити учнів із поняттям суфікса, навчити визначати суфікси у словах, показати значення суфіксів для утворення нових слів. 

Очікуваний результат: Учні розуміють, що таке суфікс, вміють виділяти його в словах, здатні творити нові слова за допомогою додавання суфіксів.

Хід уроку

1. Організаційний момент

   Учитель:

     «Добрий день, любі третьокласники! Сьогодні на уроці ми вирушимо у цікаву подорож у світ слів. Ми дізнаємось про дуже важливу частинку слова, яка допомагає творити нові слова. Хто готовий до пригоди? Підніміть руки!»

   - Учні висловлюють свою готовність, налаштовуються на роботу.

   Учитель:

     «Дітки, згадайте, з яких частин складається слово? У нас є корінь, префікс, а ще інколи з’являється частинка, яка допомагає слову “перетворитися”. Хто з вас пригадає, як вона називається?»

   Учні висловлюють припущення. Учитель пояснює, що це – суфікс.

 3. Мотивація до вивчення нової теми

   Учитель: 

      «Суфікс – це маленька чарівна частинка, яка додає слову нових значень. Наприклад, якби у нас було слово “зима”, то можна додати суфікс і отримати слово “зимонька”. Як змінюється слово? Які емоції воно викликає тепер?»

    Учні обговорюють свої враження, згодом формують поняття, що суфікс робить слова більш виразними.

 4. Пояснення нового матеріалу

   Учитель: 

      «Давайте спробуємо з вами дати визначення, що таке суфікс. Суфікс – це частина слова, яка стоїть після кореня і допомагає утворювати нові слова або змінювати значення вже існуючих. Суфікс відповідає за додавання емоцій, ознак або опису до слова. Наприклад, суфікс “-к” у слові “сніжок” створює більш ласкаве значення. Згодні?»

   Алгоритм визначення суфікса в слові:

     1. Спочатку знайдемо корінь слова.

     2. Подивимося, чи є частинки перед коренем (це префікси) або після кореня.

     3. Та частинка, яка знаходиться після кореня і перед закінченням – це і є суфікс.

   Приклади:

     - «Сніг – сніжок» (суфікс “-жок” додає зменшувальне значення).

     - «Мороз – морозець» (суфікс “-ець” додає ласкаве значення).

      «Зима – зимовий» (суфікс “-ов” допомагає утворити прикметник).

 

 5. Практична вправа-гра "Чарівник суфікс"

   Учитель:

      «А тепер ми зіграємо в гру, яка допоможе вам стати справжніми чарівниками зі словами! Я буду називати слово, а ви маєте додати до нього суфікс, щоб утворилося нове слово. Наприклад, якщо я скажу "зима", то можна утворити слово "зимонька". Домовились?»

   Слова для гри:

     - Мороз → Морозець

     - Сніг → Сніжок

     - Вітер → Вітрець

     - Лід → Льодок

     - Сонце → Сонечко

 

    Після кожного нового слова обговоріть, яке значення додав суфікс і чому нове слово викликає більше теплих чи дружніх почуттів.

 6. Руханка "Сніжинки падають"

   Учитель:

      «Щоб трохи відпочити, уявімо, що ми – сніжинки, які падають з неба. Стаємо в коло, витягуємо ручки, уявляємо себе легкими сніжинками і починаємо рухатись як вони! Я буду казати різні слова, а ви будете повторювати, додаючи до кожного слова суфікс "ок". Наприклад, "вітер" – "вітерець", "сніг" – "сніжок". Готові? Почали!»

 Слова для руханки: лід, мороз, ліс, сніг, сонце, вітер, хмара. 

   - Учні додають до кожного слова суфікс, повторюючи і рухаючись.

 

 7. Закріплення знань

   Учитель: 

      «А тепер ви самостійно попрацюєте над завданням. Вам потрібно придумати слова з суфіксами, які будуть описувати зимову пору. Всі слова мають бути пов’язані із зимою, снігом, морозом чи святами. Наприклад, “зимонька”, “морозець” тощо.»

Завдання: 

     - Придумайте і запишіть 5-7 нових слів, використовуючи зимові теми і додаючи суфікси, щоб утворити слова з ласкавим або зменшувальним значенням.

     - Поділіться своїми словами з сусідом, обговоріть, які суфікси ви додали і як змінилось значення слова.

8. Підсумок уроку

   Учитель

      «Сьогодні ми дізналися багато нового про суфікси! Хто може нагадати, що таке суфікс і для чого він потрібен?»

    Учні відповідають, згадують основні моменти уроку.

   Учитель:

      «Молодці, ви сьогодні дуже старалися! Тепер ви знаєте, як за допомогою суфіксів можна створювати нові слова. Я дуже пишаюся вами!»

   Учитель:

     - «На цьому наш урок закінчується, але наші знання про слова продовжать розвиватися з кожним новим уроком. Спасибі вам за активну роботу! До зустрічі на наступному уроці!»

 

docx
Додано
9 листопада
Переглядів
701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку