Урок-дискусія. Мета: узагальнити вивчений матеріал, заохочувати учнів до роздумів над твором, до використання додаткової літератури, допомогти їм розібратись у сутності донкіхотства, спонукати до творчої праці; а також виховувати вміння висловлювати власні думки толерантно, вміти вести дискусію, допомогти відшукати у власній душі паростки донкіхотства.
1
Тема уроку: Сутність донкіхотства і його значення для сучасної людини
Мета уроку: узагальнити вивчений матеріал, заохочувати учнів до роздумів над твором, до використання додаткової літератури, допомогти їм розібратись у сутності донкіхотства, спонукати до творчої праці;
Виховувати вміння висловлювати власні думки толерантно, вміти вести дискусію, допомогти відшукати у власній душі паростки донкіхотства.
Обладнання: тексти твору, ілюстрації до твору Сервантеса, картки з правилами ведення дискусії, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок-дискусія
Записи на дошці
Дискусія на тему: «Чи потрібні зараз донкіхоти?»
«У мене ясна мета – всім зробити добро і нікому не заподіяти лиха. І за це я заслуговую осуду»
Дон Кіхот найпростіший душею
і один з людей, що має найбільше серце
Ф.М. Достоєвський
Дон Кіхот – один із кількох єдино можливих
і єдино неминучих символів уселюдського духу,
автопортрет людства – як Прометей,
Гамлет, Фауст, - котрі творилися і
творитимуться історією роду людського.
Іван Дзюба
Зліва запис:
Любі друзі! Не лякайтеся того,
Що ваше індивідуальне сприйняття
Багато в чому змінює художній твір.
Адже твір вас теж суттєво змінює
Заготовки
Д- Д-
О- О-
Н- Н-
К- К-
І- І-
Х- Х-
О- О-
Т- Т-
На звороті зліва
Чи потрібні зараз донкіхоти?
Так
Ні
Не знаю
На звороті справа
Дон Кіхот не підвладний ні часу, ні смерті, в новий вирушає похід
Хід уроку
Учитель: Дорогі друзі! Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-дискусія.
Мета: узагальнити вивчений матеріал, заохочувати вас до роздумів над твором, до використання додаткової літератури, допомогти розібратись у сутності донкіхотства, спонукати до творчої праці; а також виховувати вміння висловлювати власні думки толерантно, вміти вести дискусію, допомогти відшукати у власній душі паростки донкіхотства.
З правилами дискусії ви ознайомитесь, вони на картках. Моє побажання вам працювати зібрано, економити час для виступу друзів. І ще така пам`ятка для сміливості суджень (учні читають на дошці «Любі друзі…)
Епоха Відродження… Високе прагнення добра ,бажання пізнати самого себе, бажання стати людиною у кращому розумінні цього слова – такі ідеї характерні для гуманістів цієї епохи. До них належить Мігель де Сервантес, автор твору « Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський». І саме цей твір визнано одним з найбільших витворів людської думки. Ви знаєте, що Дон Кіхот став вічним образом. Він має довгу історію тлумачення і переосмислення.
Видатний знавець мистецтва Ренесансу Бахтін писав, що тлумачення були необхідним і органічним розвитком цього образу, продовженням закладеної в нього суперечки. Наприклад, критики ХІХ ст. вважали, що поняття «донкіхотство» означало замріяну людину, смішну у своїй неспроможності розібратися в реальній ситуації та безсилу виправити її.
Запишіть епіграфи до уроку.
Дивакуватий Доблесний
Обмежений у відчутті реального Окрилений
Немає глузду, незугарний Наполегливий
Кумедний, кволий Караючий
Ілюзорний Істинно вірячий в добро
Худий Хоробрий
Осміяний Освічений
Туповатий Тактовний
Учитель: В нашій дискусії ми будемо використовувати деякі елементи телешоу. Прошу проголосувати
Чи потрібні зараз донкіхоти?
Так
Ні
Не знаю.
В кінці уроку проведемо повторне голосування.
Очікуваний результат – друге голосування має бути усвідомленим і зрозумілим для вас.
Другий раунд «Мікрофон»
Запис в зошити.
У літературознавстві є три погляди на образ Дон Кіхота:
Учитель: Використовуючи уявний мікрофон, визначте свою позицію. Відповідь до 30 сек.: теза – аргумент.
Підсумок учителя: кожен з вас по-своєму має рацію. Так, як і художники, що ілюстрували твір письменника, ви бачили Дон Кіхота кожен по- різному. А ілюстрації до твору, як важливі аргументи сприйняття твору різними людьми - художниками, нам демонструє, учениця, що мала індивідуальне завдання.
Учитель демонструє учням репродукцію скульптури Г. Силіна «Дон Кіхот»
Раунд третій - «Захист позицій»
Робота із змістом твору.
Учитель: ( увага на дошку) Розмірковуючи про життя літературного героя як живої людини посперечаймось, чи потрібні зараз донкіхоти?
Час для виступу 1-1,5 хв.: теза – аргументи.
Четвертий раунд - «Коло думок»
Учитель: Кого з митців, політиків, знайомих ви можете назвати донкіхотами?( над цим питанням учні працювали вдома)
(рожевий – мрії, романтика; зелений – надія на перемогу добра над злом.
Учитель: Підведемо підсумки.
«Неужели тебе неохота
Против ветра крылом махнуть?
Пусть тебя назовут донкихотом.
Это вовсе не стыдно ничуть».
А щоб вас назвали донкіхотами, що для цього потрібно?
Так, бути лицарем.
Пригадайте кодекс лицаря
(учень зачитує):
Лицар не повинен:
-бути запальним
-бути хтивим
-бути зверхнім
-бути боягузом
-бути заздрісним.
Учитель: Скажіть, то ж у чому полягає велич серця Дон Кіхота? (У його високій моральній довершеності, великій духовній силі, безкорисливості, щедрості, доброті, вірності обраній меті)
А зараз переголосуємо.
Чи потрібні зараз донкіхоти?
Так
Ні
Не знаю.
Підсумок уроку
Результати голосування змінилися на користь сучасних донкіхотів. Світ потрібно змінювати, долати негаразди і вірити в перемогу добра. Тож нехай називають вас донкіхотами. Не лякайте в собі донкіхотів!
Домашнє завдання:
Написати твір-роздум «Який шлях у житті обираю я».