Урок: Сутність донкіхотства і його значення для сучасної людини

Про матеріал

Урок-дискусія. Мета: узагальнити вивчений матеріал, заохочувати учнів до роздумів над твором, до використання додаткової літератури, допомогти їм розібратись у сутності донкіхотства, спонукати до творчої праці; а також виховувати вміння висловлювати власні думки толерантно, вміти вести дискусію, допомогти відшукати у власній душі паростки донкіхотства.

Перегляд файлу

1

 

Тема уроку: Сутність донкіхотства і його значення для сучасної людини

Мета уроку: узагальнити вивчений матеріал, заохочувати учнів до роздумів над твором, до використання додаткової літератури, допомогти їм розібратись у сутності донкіхотства, спонукати  до творчої праці;

Виховувати вміння висловлювати власні думки толерантно, вміти вести дискусію, допомогти відшукати у власній душі паростки донкіхотства.

Обладнання: тексти твору, ілюстрації до твору Сервантеса, картки з правилами ведення дискусії, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок-дискусія

Записи на дошці

Дискусія на тему: «Чи потрібні зараз донкіхоти?»

«У мене ясна мета – всім зробити добро і нікому не заподіяти лиха. І за це я заслуговую осуду»

Дон Кіхот найпростіший душею

і один з людей, що має найбільше серце

Ф.М. Достоєвський

Дон Кіхот – один із кількох єдино можливих

і єдино неминучих символів уселюдського духу,

автопортрет людства – як Прометей,

 Гамлет, Фауст, - котрі творилися і

 творитимуться історією роду людського.

Іван Дзюба

Зліва запис:

Любі друзі! Не лякайтеся того,

Що ваше індивідуальне сприйняття

Багато в чому змінює художній твір.

Адже твір вас теж суттєво змінює

Заготовки

Д-                                                          Д-                                                                    

О-                                                          О-

Н-                                                           Н-

 

К-                                                           К-

І-                                                             І-

Х-                                                           Х-

О-                                                            О-

Т-                                                             Т-

На звороті зліва

Чи потрібні зараз донкіхоти?

Так

Ні

Не знаю

На звороті справа

Дон Кіхот не підвладний ні часу, ні смерті, в новий вирушає похід

Хід уроку

Учитель: Дорогі друзі! Сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-дискусія.

Мета: узагальнити вивчений матеріал, заохочувати вас до роздумів над твором, до використання додаткової літератури, допомогти  розібратись у сутності донкіхотства, спонукати  до творчої праці; а також виховувати вміння висловлювати власні думки толерантно, вміти вести дискусію, допомогти відшукати у власній душі паростки донкіхотства.

З правилами дискусії ви ознайомитесь, вони на картках. Моє побажання вам працювати зібрано, економити час для виступу друзів. І ще така пам`ятка для сміливості суджень (учні читають на дошці «Любі друзі…)

    Епоха Відродження… Високе прагнення добра ,бажання пізнати самого себе, бажання стати людиною у кращому розумінні цього слова – такі ідеї характерні для гуманістів цієї епохи. До них належить Мігель де Сервантес, автор твору « Премудрий гідальго Дон Кіхот Ламанчський». І саме цей твір визнано одним з найбільших витворів людської думки. Ви знаєте, що Дон Кіхот став вічним образом. Він має довгу історію тлумачення і переосмислення.

   Видатний знавець мистецтва Ренесансу Бахтін писав, що тлумачення були необхідним і органічним розвитком цього образу, продовженням закладеної в нього суперечки. Наприклад, критики ХІХ ст. вважали, що поняття «донкіхотство» означало замріяну людину, смішну у своїй неспроможності розібратися в реальній ситуації та безсилу виправити її.

Запишіть епіграфи до уроку.

  • Як ви розумієте їх? Це одна і та ж думка чи різні? ( це протилежні думки)
  • Сьогодні у нас нелегке завдання: визначити власне ставлення до образу Дон Кіхота.
  • Почнемо перший раунд нашої дискусії. Щоб засоціювати дві позиції, схарактеризуємо цей образ, застосувавши «мозговий штурм»

Дивакуватий                                            Доблесний

Обмежений у відчутті реального           Окрилений

Немає глузду, незугарний                       Наполегливий

Кумедний, кволий                                    Караючий

Ілюзорний                                                 Істинно вірячий в добро

Худий                                                        Хоробрий

Осміяний                                                    Освічений

Туповатий                                                   Тактовний

Учитель: В нашій дискусії ми будемо використовувати деякі елементи телешоу. Прошу проголосувати

Чи потрібні зараз донкіхоти?

Так

Ні

Не знаю.

В кінці уроку проведемо повторне голосування.

Очікуваний результат – друге голосування  має бути усвідомленим і зрозумілим для вас.

Другий раунд «Мікрофон»

Запис   в зошити.

 У літературознавстві є три погляди на образ Дон Кіхота:

  1.  Дон Кіхот – це комічний образ (учні наводять приклади для підтвердження (усно): потрапляє в комічні ситуації, приймає помилкові рішення і т. д.)
  2. Дон Кіхот – трагічний образ (учні наводять приклади для підтвердження (усно): далекий від реальності, впенений, що йому під силу «випрямити правду в світі», але його вчинки мають негативні наслідки)
  3. Дон Кіхот – трагікомічний образ (учні наводять приклади для підтвердження (усно): в ньому поєднуються риси зовнішнього комізму та внутрішній трагізм, він поступово починає усвідомлювати складності боротьби зі злом).

Учитель: Використовуючи уявний мікрофон, визначте свою позицію. Відповідь до 30 сек.: теза – аргумент.

Підсумок учителя: кожен з вас по-своєму має рацію. Так, як і художники, що ілюстрували твір письменника, ви бачили Дон Кіхота кожен по- різному. А ілюстрації до твору, як важливі аргументи сприйняття твору різними людьми - художниками, нам демонструє, учениця, що мала індивідуальне завдання.

Учитель демонструє учням репродукцію скульптури Г. Силіна «Дон Кіхот»

  • Як ви гадаєте, чому скульптор зобразив Дон Кіхота з ромашкою в руці? Яке символічне значення такого зображення? (скульптор підкреслює доброту Дон Кіхота, чистоту його душі, незахищеність перед світом)

Раунд третій - «Захист позицій»

Робота із змістом твору.

  • Пригадайте сюжет твору (учні називають, доповнюючи один одного)
  • Назвіть найцікавіші моменти з життя героя.

Учитель: ( увага на дошку) Розмірковуючи про життя літературного героя як живої людини посперечаймось, чи потрібні зараз донкіхоти?

Час для виступу 1-1,5 хв.: теза – аргументи.

Четвертий раунд - «Коло думок»

Учитель: Кого з митців, політиків, знайомих ви можете назвати донкіхотами?( над цим питанням учні працювали вдома)

  • Підбираючи приклади, ви опирались на позитивні чи негативні вчинки людей? Чому?
  • Ілюстрації до твору у нас на рожевому і зеленому фоні. Чому?

(рожевий – мрії, романтика; зелений – надія на перемогу добра над злом.

Учитель: Підведемо підсумки.

«Неужели тебе неохота

Против ветра крылом махнуть?

Пусть тебя назовут донкихотом.

Это вовсе не стыдно ничуть».

А щоб вас назвали донкіхотами, що для цього  потрібно?

Так, бути лицарем.

Пригадайте кодекс лицаря

(учень зачитує):

  • Боротися за справедливість;
  • Захищати знедолених.
  • Завжди бути чесним і ввічливим.
  • Допомагати товаришу в біді.
  • Бути непідкупним.
  • Захищати свою честь ціною життя.
  • Захищати честь коханої дами ціною життя.
  • Не зраджувати своїх товаришів, своєї віри.
  •  Бути милосердним і справедливим до ворога, що здався в руки правосуддя.
  • Не спокушатися на золото.
  • Бути вірним своєму королю і народу.

Лицар не повинен:

-бути запальним

-бути хтивим

-бути зверхнім

-бути боягузом

-бути заздрісним.

Учитель: Скажіть, то ж у чому полягає велич серця Дон Кіхота? (У його високій моральній довершеності, великій духовній силі, безкорисливості, щедрості, доброті, вірності обраній меті)

А зараз переголосуємо.

Чи потрібні зараз донкіхоти?

Так

Ні

Не знаю.

 

Підсумок уроку

Результати голосування змінилися на користь сучасних донкіхотів. Світ потрібно змінювати, долати негаразди і вірити в перемогу добра. Тож нехай називають вас донкіхотами. Не лякайте в собі донкіхотів!

Домашнє завдання:

Написати твір-роздум «Який шлях у житті обираю я».

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
9 липня 2018
Переглядів
5119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку