Урок "Світ водний прекрасний навколо тебе"

Про матеріал
Систематизувати знання дітей про водний світ. Узагальнити уявлення учнів про основні групи риб: круглороті, хрящові, кісткові та їх види. Повторити відомості про походження риб. Продовжити працювати над умінням порівнювати, аналізувати, систематизувати, знаходити подібне та відмінне. Виховувати любов і повагу до навколишнього світу, бажання не тільки охороняти природу, а й примножувати її багатства, стати справжнім природолюбом .
Перегляд файлу

Тема.     Світ водний прекрасний навколо тебе

Мета.      Систематизувати  знання дітей про водний  світ.  Уза-

               гальнити уявлення учнів про  основні групи риб:  круглоро -

ті, хрящові,  кісткові та їх види. Повторити відомості про походження риб. Продовжити працювати над умінням порівнювати, аналізувати, систематизувати, знаходити подібне та відмінне.

Виховувати любов і повагу до навколишнього світу, бажання не тільки охороняти природу, а й  примножувати її багатства, стати справжнім природолюбом  .

Обладнання. Мультимедійна дошка, флешка, слайди, ватман, клей,

               домашні заготовки для виготовлення плакатів,

Тип уроку . Програма «Крок за кроком», урок -  проект.

                                            Хід уроку:

І.  Організація дітей до уроку

Встаньте, діти, всі скоріше,           Привітайтесь: «Добрий день!»

Посміхніться всім миліше.            Продзвенів дзвінок «Дзелень!»

ІІ.  Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Слово вчителя.
  • Відгадайте загадку

            Живе в прозорій хатці

            А одяг – латка на латці!

            Гладка поверхня,наче шибка,

            Під нею прудко плава … ( рибка).

  • Які ще загадки про рибку ви знаєте?

 2. Учні  

           1)      Є голова, а шиї нема

                      Очі є , а брів нема,

                      Рот є, а не говорить,

                      Без ніг, а далеко ходить.

           2)       У воді вона живе,

                     Нема клюва, а клює.

           3)       Водою їхали пани

                     Убрані в срібні жупани –

                     Лата на латі,

                   Панам радіють в кожній хаті.

          4)     Кинув не палку,

                  Піймав не галку,

                  Скубу не пір’я,

                  Їв не м’ясо.

3.  Вчитель

  • Отже ви вже здогадались, що тема нашого уроку … (написана на дошці)
  • Прочитаєм  разом … «Світ водний прекрасний навколо тебе»

     4.Учень читає вірш  «Риби».

            Є різні риби у воді: товсті, тоненькі і худі,

   дрібненькі риби - малюки, а є й великі – от такі!

   Є войовничі – із мечами,

   є з довжелезними хвостами,

   є рибки срібні й золоті,

   є дуже мудрі, є й пусті...

   Живуть вони в річках і в морі,

   і все беруться до розмов,

   але ніколи не говорять,

   немов своїх не знають мов.

   Набравши в ротики води, вони мовчать.

   Мовчать завжди: в воді не можна говорити,

   тож риби мовчки мусять жити..

                                                        Леонід Полтава    

ІІІ.  Повторення та узагальнення знань учнів.

                      Презентації робіт

             1.Походження риб  (Презентація учня)

             

 Викопні рештки примітивної риби Osteolepis macrolepidotys, що жила в середині Девонського періоду близько 300 млн. р. тому. Оркнейські острови (Великобританія).

 

    Риби  - хребетні тварини. Вони мають тіло, покрите лускою,дихають зябрами. Плавають у воді, гребучи плавцями і хвостом. Харчуються різноманітною їжею - від рослинної до м’яса.

        У світі налічується близько 24 тис. риб. Вони бувають різні за розмірами від карликового бичка (від 1 см) до китової акули (12м),мають  різну форму тіла

                Різні типи форми тіла риб: 1 — стрілоподібний (сарган); 2 — торпедоподібні (скумбрія); 3 — сплюснутий з боків (лящ); 4 — тип місяця-риби (місяць-риба); 5 — тип камбали (камбала); 6 — змієподібний (вугор); 7 — стрічкоподібний (оселедцевий король); 8 — кулястий (козубенька); 9— плоский (скат).

      Дві нещодавно (в 1999 р.) знайдені в Китаї викопні пра-риби стали найдавнішими відомими істотами надкласу Pisces — їм близько 530 мільйонів років.    Ці форми є попередниками взагалі майже всіх хребетних, і їхня знахідка свідчить, що хребетні брали участь у розвитку багатьох тканинних організмів (Metazoa) в Кембрії. Обидва викопні рештки є невеликими за розміром (25 та 28 міліметрів), і містять хрящевий череп, від п'яти до дев'яти пар зябрових міхурів, велике серце позаду останньої пари зябрових міхурів, нотохорд, зигзагоподібні блоки м'язів (міомери) та спинний плавець (одна з двох знахідок), підтримуваний плавцевими променями. Одна з істот, Myllokunmingiа (мулокунмінгія), визнана загальним попередником всіх черепних, окрім міксин. Інша істота, Haikouichthys, визначена як близький родич міног. На відміну від більшості інших безщелепних риб, ці ранні форми не мали луски або захисту з шкіряних кісткових пластин.

    Інші нещодавні палеонтологічні знахідки свідчать, що Черепні та Хребетні були досить різноманітними ще 450 мільйонів років тому, і серед них були як безщелепні форми (типу сучасних міног), так і щелепні. Незважаючи на наявність щелепних форм   , безщелепних риб тоді було набагато більше .  

  1. Повторення правил роботи в групах
  1. Поважати один одного.
  2. Прислухатися до думки товариша.
  3. Кожне висловлювання заслуговує  уваги.
  4. Не перебивати.
  5. Не сваритися.
  6. Думати швидко, відповідати правильно.
  7. Не критикувати інших.

 

 3.      Об’єднання   учнів   в   центри  (Діти витягують картки, на яких записані представники тої чи іншої групи риб і об’єднуються в 3 центри). Картки вивішуються на дошці.

       Круглороті                         Хрящові                            Кісткові (костисті)

        Міноги                                   скат                                          тріска

       Міксини                                акула                                        окунь

                                                      катран                                    оселедець

                                                    хвостокол                                   короп

                                                      манта   сом

               щука

                                                                                                           в’юн

        лосось

        осетер

 

  4.     Презентація роботи учня  « Круглороті»

  До наших днів збереглася невелика група  група круглоротих – міноги й міксини. У них відсутня щелепа і всі плавці непарні. Круглий рот скорочується як зіниця ока.

        

                                                               Тихоокеанська міксина

       Міксини (Myxini), підклас хребетних класу круглоротих. Довжина тіла 45-70 см. Непарна ніздря розташована на кінці голови і сполучається з глоткою. Рот і ніздря обрамовані 6-8 м’ясистими вусиками. Зябрових мішків 5-15 пар; в одних міксин кожен мішок сполучається з глоткою і зовнішнім середовищем, в інших – вони відкриваються з кожного боку загальним отвором. Зябровий скелет складається з невеликого числа хрящових пластинок. Кровоносна система незамкнута, є основне серце і 3 додаткових. Очі затягнуті шкірою; світлочутливі клітки розташовуються також довкола клоаки.

    Мінога -  рибоподібна безщелепна хребетна тварина з тілом без луски. До групи пасивно отруйних риб належать міноги, які населяють переважно річки Балтійського і Каспійського басейнів  Мінога виділяє з шкірних залоз слиз, який викликає харчове отруєння .

В    фауні України відмічені два представника круглоротих:мінога українська та мінога угорська (обидві занесені в Червону книгу України).           Угорська мінога займає проміжне положення між паразитичними та непаразитичними міногами. Дорослі форми є зовнішніми паразитами риб, живляться кров'ю риби, присмоктуючись до тіла жертви. Але на відміну від інших паразитичних міног дорослі особини не здійснюють міграції у море після перетворення з личинки, а весь час живуть у річках. Довжина до 25 см. Зустрічається на неглибоких ділянках річок з чистою проточною водою, придонна форма.

ІV. Хвилинка відпочинку

1)  Фізкультхвилинка

Рибки у морі(роблять рухи руками),

пташки у гнізді,

лань у бігу(біжать),

квіти на лугу,

любить їх Ісус

всіх і тих і тих,

а найбільше нас діток дорогих.

        2) Гра «Хто швидше»

Лідер центру витягує скоромовки.

- Хто швидше і найкраще розкаже скоромовки.

                а)   Карп Карпович

                      У Карпа Карповича

                      Коропа купив.

 б) Ліс карасик через перелазик

                     Та у воду хлюп…

 в) В ямі не спиться вусатому сому,

                     Сому  вусатому сумно самому.

                 г) Акула акуленятам Африку показала,

                     Акуленята  акулі про Антарктиду розказали.

V.  Систематизація та узагальнення знань учнів

                                        Презентація робіт

  1. «Хрящові риби»

  Хрящові — найдавніші риби.  . Мешкають у морі (декілька видів — у прісних водах). Налічується близько 140 сучасних родів і близько 730 видів. Розміри тіла від 6 см до 20 м. (китова акула). Представниками класу є акули (тигрова, блакитна, плащеносна)

                                

                 

 

    Відомо близько 350 сучасних видів скатів. Вони живуть   у   морях   на

глибинах до 3000 м. Деякі мешкають у прісних водоймах (австралійська риба-пилка, річкові хвостоколи тощо). Тіло більшості скатів пласке, широке та дископодібне (за винятком пилоносих скатів, які за формою нагадують акул). Шкіра з шипастими лусками або гола. Під час плавання скати хвилеподібне рухають дуже великими грудними плавцями, а хвостовий плавець розвинений слабко. Живляться вони ракоподібними, молюсками, рибою, деякі - дрібним планктоном.

                 В електричних скатів є спеціальні утвори для полювання та захисту            — електричні органи, що становлять собою видозмінені м'язи. При збудженні вони здатні давати розряд напругою від 8 до 300 вольт. Цікаво, що такі органи є і в деяких кісткових риб (електричний вугор, електричний сомик та ін.).

 

        Електричний скат уміє літать.

 

                            

 

    У Чорному та Азовському морях поширені шипуватий скат (морська лисиця) та хвостокіл (морський кіт). У хвостовому відділі останнього є довга отруйна голка, якою може поранити людину.

18-06-2007_more           Шипуватий скат 

 

 

       Хвостокіл 

 

   Акули мають торпедоподібну форму, тіло скатів сплощене в спинно-черевному напрямі. Їх шкіра покрита лускою особливого вигляду, яка називається плакоїдною і за будовою нагадує зуби ссавця. Скелет складається не з кісток, а з хрящів. Хорда зберігається протягом всього життя. Плавальний пузир і зяброві кришки відсутні. Зяброві щілини в кількості 5-7 пар відкриваються назовні. Хрящові риби роздільностатеві, запліднення у них внутрішнє. Для акул характерне живородіння.

                     

 

 

 При  перенесенні хрящових риб у прісну воду вони швидко гинуть. Прісноводі хрящові риби для збереження  життя виділяють велику кількість сечі.

  1.  Гра   «Знайди загадку про акулу»  (центри отримують загадки і швидко відшукують потрібні)
  1.  У хатах прозорих всі вони живуть,

Можеш ти їх бачить , та не можеш чуть.

  1. Спритна,сіра та зубаста –

Серед хвиль майнула.

Це найшвидша в світі риба –

Стрімкая …

  1. Ця річкова ненажера

В засідці сидить

Тільки й чекає вона

Де б рибинку вхопить.

  1. Ось вона яка –                             Всіх би проковтнула

Розбійниця морська!                 Зажерлива…(акула)

  1. В океані є риби хижі .                  6) Стрімко, як на водних лижах

Ось ця вже поживу чує.                Швидко мчить торпеда хижа.

Дуже ласа риба ця до їжі             Усміхнулась, підморгнула

Біля скель на когось чатує.          Хитрим оком нам …(акула)

 

 3.Презентація роботи «Кісткові (костисті) риби»

Колективна презентація з використанням слайдів.

  1. Окунеподібні

       Це найбільший з усіх рядів риб. Налічують 9 300 видів. Їхні тіла мають різноманітні форми.

                       У всіх окунеподібних риб на спині є один чи два плавці, грудні наближені до голови. На грудних плавцях, звичайно є колючки й п’ять променів.

                      До окунеподібних належать:

                   Окунь річковий                                                      

 

 

        

                                                                                     Окунь морський

 Зубарик звичайний - губань зелений

 

              Повзаючі гурамі

 

  корифейка

 

              риба – папуга

 

                                                                         

      Риба –клоун                                                Бараболька або султанка

        

 

риба – меч

 

         Хижа родичка акули за тунцем женеться…

        Довгий й гострий має ніс,

        риба- …(меч) зоветься.

   бичок

 Головастий. Невеличкий,

Скаче у воді мілкій,

Це найменша рибка в морі

Звуть її… (бичок) пруткий.

 

  1. Оселедцеві.

      Невеликі риби, розміри дуже рідко перевищують 50 см, тільки деякі прохідні оселедці мають розміри 75 см. Тіло витягнуте, стиснуте з боків. Спинний плавець один, розташований в середній частині спини.  У багатьох видів на череві є киль з загострених лусок. Зуби маленькі або відсутні. Риби мають верхні та нижні міжм'язові кісточки. Забарвлення черева та боків сріблясте, спина темна.

      Оселедцеві — зграйні  риби, більша частина видів — морські, деякі прохідні, прісноводних видів дуже мало.  Живляться зоопланктоном. Крім того живиться фітопланктоном, також мальками риб. Морські види можуть здійснювати кормові міграції.

оселедець                

                                                                                                                шпрот

            

            сардина                                                                        салака

 

       

 

                    тюлька                                                                       анчоуси

 

  1. Короподібні

 

   Нараховують біля 2900 видів риб.  Довжина тіла — від 2 см до 1,5 м. Відмінними рисами є відсутність зубів на щелепах, але є так звані глоткові зуби, розташовані на задній зябровій дузі.  Луска циклоїдна, деякі види не мають луски. Плавальний міхур цих риб протягом усього життя зберігає зв'язок із кишечником. Більшість видів коропоподібних поширена у прісних водоймах, але деякі (вобла, тараня) здатні мігрувати на нерест в опріснені ділянки морів.

  У водоймах України найпоширенішими представниками коропоподібних є плотва, ялець, жерех, лин, вусань, лящ, рибець, уклейка, чехоня, сазан, карась, амур. Усі вони мають велике промислове значення.

 

                       Зблискує срібляста луска.             

                       Та червоний плавець.

                       Він веселий в річці                                      

                       Свій танцює танець.

 

 

 

                               карась

 

 

 

             

 

              Телескоп                                                                                Лящ

 

 

 

 

               Товстолоб  Лин

 

   короп

                                                                                           Марена кримська

 

 

пічкур дунайський                         

 

 

  1. Загадка

             Довгоносий та великий

             Проти течії пливе.

             Хоч він любить ріки.

             Часом і в морях живе.  (Осетрові)

 

Презентація   «Осетрові»

    Осетрові    — родина риб групи хрящових ганоїдів. Включає 4 роди та 23 види. Розповсюджені у північній півкулі, до тропіку Рака на півдні. В Україні зустрічаються представники родів білуга та осетер.

         Досить великі риби, найбільший вид — білуга може досягати у довжину до 9 м. Тіло витягнуте  , вкрите 5 рядами кісткових жучок. На голові є видовжене рило . Рот нижній, здатний витягуватись у трубку, оточений м’ясистими губами. Зуби відсутні, тільки у мальків є слабкі зуби, які згодом зникають. На нижній стороні рила попереду ротового отвору є 4 вусика, розташовані в ряд. Очі невеликі. Передній промінь грудного плавця добре розвинений та має вигляд колючки. Спинний плавець зміщений далеко назад.                                                                                                                                                  Білуга може жити більше 100 років, осетер — до 50, найменша тривалість життя у стерляді — 20 — 22 роки. Прохідні, напівпрохідні або прісноводні види.  Живляться    безхребетними : червами, молюсками , личинками комах, ракоподібними. Лише найбільші види – білуга та калуга є типовими хижаками. Осетрові відносяться до риб, які досить швидко ростуть.

 

             Осетер атлантичний

 

 

 

Білуга

 

 

 

  Севрюга

 

 

 

                                Стерлядь

 

 

 

                      Осетер озерний

 

 

 

 

V І.        Цікавинки  про риб

1)Риб'яча лусочка росте все життя і наростає кільцями. Влітку риба багато їсть, швидко росте — і кільця на лусці широкі. Взимку риба майже не їсть і майже не росте — отже кільця утворюються вузенькими, ледве помітними. Просвіт — літо, смужка — зима. Одразу видно, скільки рибі весен і скільки рибі зим.

 

                  Риба –місяць   найбільше у світі  відкладає ікри  ( до 300 млн. ікринок за раз)

 

 

4)

 

Паедоципріс є найменшою відомою рибою на Землі. Її довжина – 7,9 мм. Ця риба також вважається найменшою хребетною твариною на планеті. Цю представницю підводного світу виявили у болотяних лісах індонезійського острова Суматра.

5)

                риба - крапля 

  Риба-крапля (Psychrolutes marcidus) – мешкає у водах біля берегів Австралії і Тасманії.   Живе  на глибині від 600 до 1200 м, де вже досить високий тиск, дуже холодно і темно. Зовні тіло риби-краплі нагадує желеподібну масу.    Очі, великий ніс – в чомусь схожий на людський. Тіло риби, оскільки воно достатньо легке, дозволяє їй плавати набагато вище за морське дно, не витрачаючи при цьому енергії на плавання, але, не дивлячись на це, вона тримається недалеко від дна.      Харчується всім, що трапляється перед нею на шляху або відразу попаде до неї в рот . 

 

6)

             Тіляпія  має не рот, а ясла -дитсадок. Поки з ікринок не з'являться мальки, риба нічого не їсть. Після того, як мальки з'являються, риба починає їсти; при першій небезпеці мальки ховаються назад  до рота.

7)

  Рекордсменом серед риб э китова акула. Вона перевершує всіх не лише за розмірами, в окремих випадках важить до 20 тонн.

VІІ  Охорона водного середовища

  1. Презентація учня з демонструванням слайдів на мультимедійній дошці

              «Казка про старого Сома і Чисте озеро»

    Було це дуже давно, коли всі річки,озера та моря були такими чистими, що можна було пити з них воду.

   Жило – було одне маленьке озеро (на екрані з’являється контур озера). Вода в ньому була чиста, що можна побачити, як граються рибки (з’являються рибки). Тому озеро назвали Чистим.

   Довкола озера ріс очерет - високий, стрункий. Над очеретом літали великі зеленоокі бабки. Одна з них була весела і пустотлива . ( Поетапно все з’являється на екрані).

  Кожної весни на озеро прилітали великі білі птахи – лебеді. Вони звивали в очереті гніздо, а влітку там з’являлися малюки.

  Глибоко на дні озера  жив старий Сом(на екрані – сом). Він був дуже розумний,бо все знав. Озерні жителі поважали його.

 Сонечко(на екрані) своїми променями зігрівало маленьке озеро.

    Але одного разу прийшли на озеро недобрі люди.( з’являються чорні силуети людей). Ці люди вирішили, що озеро тепер належить їм. Вони побудували на березі озера величезний будинок. У ньому ніхто не жив, але у ньому була величезна труба, з якої в Чисте озеро витікав бруд (з’являється будинок із трубою і чисте озеро стає чорним).

  Чисте озеро захворіло. Воно стало зовсім чорним: що робити , адже злі люди зовсім загублять його.

   Розсердився старий Сом, плеснув по дну хвостом, піднялася велика хвиля і зруйнувала будинок. Та весь бруд потрапив у воду. Зрозуміли всі, що без сонця не справитися з бідою. Попросили у нього допомоги.

   Послало сонечко свої промінці по всьому світу: можливо, потраплять вони в добрі серця людей, і ті допоможуть озеру. Та й правда, знайшлися такі люди

 ( зникають чорні силуети людей, будинок і з’являються жовті силуети людей) Сонечко і добрі люди довго чистили маленьке озеро. Важка ця робота. Але разом справились.

   Стало озерце знову чистим (Чорний колір міняється на голубий). Друзі піклувалися про нього. Тепер поруч були люди з відкритими серцями.

 

  1. Бесіда
  • Чому озеро назвали Чистим?
  • Що зробили злі люди?
  • Кого шукали злі люди, щоб допомогти озеру?
  • Хто з вас пішов би рятувати озерце?

 

  1. Практична робота в центрах

1)   Виготовлення плакату групами:

«Водойми в небезпеці! Захистимо  їх!»

  • На ватмані за допомогою домашніх заготовок, вирізок, шаблонів ,які лежать у вас на партах треба виготовити плакат, на який звернуть увагу люди і зрозуміють, що потрібно берегти водойми.
  1. Презентазія і захист роботи.

 

VІІ  Підсумок уроку

1)

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що найбільше запам’яталось?
  • Який висновок кожний із вас зробив особисто для себе?
  1.  

          - Дорогі, мої діти! Навколо нас різноманітний і прекрасний світ.  Тож  бережіть його, охороняйте і примножуйте багатства. Захистіть від знищення. Адже, загублене повернути набагато важче.

                   Дерева, трава, рибка та птиця

                  Самі не вміють захиститься,

                  Якщо будуть знищені вони,

                  На планеті ми залишимось одні.

                  Бережіть кожну тваринку,

                  А, особливо, маленьку рибинку.

  1. Пісня про природу.

 

1

 

docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку