Підсумковий урок з теми "Світлові явища. Закони геометричної оптики". Архів містить розробку уроку, всі необхідні електронні дидактичні матеріали матеріали (фізичний диктант, тест для самоперевірки, презентацію до уроку) а також інструкцію по застосуванню електронних дидактичних матеріалів.
Тема: Розв'язування задач на відбивання та заломлення світла. Підготовка до контрольної роботи
Мета уроку: повторити і узагальнити знання та навички учнів з розділу «Світлові явища. Закони геометричної оптики»; продовжити формування навичок розв'язування якісних та кількісних задач;
Розвивати уважність, вміння аналізувати, робити узагальнення; розвивати навички само або взаємоперевірки за допомогою мультимедійних та традиційних засобів.
Виховувати інформаційну культуру, критичне та об’єктивне відношення до власних навчальних досягнень, зацікавленість предметом фізики.
Тип уроку: урок узагальнення та розв'язування задач.
Обладнання: звукові колонки, мультимедійний проектор, навушники, комп’ютери.
Програмне забезпечення: MS Power Point, тест для самоперевірки «Світлові явища», фізичний диктант «Дисперсія світла», презентація «Світлові явища_1».
Місце проведення: кабінет інформатики.
ЗМІСТ УРОКУ
І. Організаційний момент. Привітання, перевірка наявності та готовності учнів до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Фізичний диктант в залежності від обладнання кабінету комп’ютерною технікою та мультимедійним обладнанням можна провести по різному. Пропоную два варіанта. Перший – кілька (відповідно до кількості робочих місць у комп’ютерному класі) «сильних» учнів проходять індивідуально фізичний диктант за комп’ютерами, слухаючи питання диктанту через навушники. З іншими учнями учитель працює фронтально, задаючи учням питання цього ж диктанту. Другий варіант можливий за наявності мультимедійного проектора та звукових колонок. Всі учні працюють одночасно, слухаючи питання диктанту. Відповіді на питання учні записують в робочий зошит. По закінчення диктанту на екран виводяться правильні відповіді і проводиться або самоперевірка або взаємоперевірка фізичного диктанту.
Питання фізичного диктанту
(Так)
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Бесіда за питаннями
Яким є відбивання світла від кіноекрана: дзеркальним чи розсіяним? Обґрунтуйте свою відповідь.
Тіло практично не відбиває світла. Чи можемо ми його побачити?
Чим відрізняється відбивання сонячного світла від зеленого паперу, білого паперу та дзеркала?
Світловий промінь, що перейшов з води у скло, зазнав заломлення. Порівняйте кути падіння та заломлення променя.
Світло якого кольору відхиляється на найбільший кут?
Загадки «Про яке явище цей вірш?»
Я налив у чашку чаю,
Ложку з цукром опустив —
І зненацька помічаю:
Хтось її переломив.
Хто цей злодій? Де сховався?
Ложку з жалем вийняв я
І безмежно здивувався:
Ціла ложечка моя.
Та лише у чай проникне —
Знов ламається вона.
Що це? Може, чарівник я?
Може, ложка чарівна? (Заломлення світла)
Білеє світло любої пори
Можна розкласти на кольори.
Колір червоний, мов кров цебенить,
Прапором в небі яскравим горить.
Життя на планеті — оранжево-світле,
Соняшником, чорнобривцем розквітло.
Жовті поля урожаєм багаті,
Хліб і достаток будуть у хаті.
Явір зелений з гори виглядає,
Потребу у спокої задовольняє.
Неба блакить і озер, річок синь
Манять в бездонну свою далечінь.
Колір фіалки — фіолетово-синій.
Взимку відтінок такий має іній.
Життя було б безбарвне білим,
Якби не було світлу діла
До явища з ім'ям (дисперсія)
Така моя цікава версія.
ІV. Повторення і узагальнення матеріалу розділу.
Повторення і узагальнення матеріалу розділу «Світлові явища. Прямолінійне поширення світла. Відбивання і заломлення світла» відбувається за допомогою мультимедійної презентації «Світлові явища_1»
Короткий конспект розділу
Світло є одним з видів проміння, воно переносить енергію.
Джерелами світла називають тіла, що випромінюють світло.
Теплові джерела світла світять через високу температуру.
Приймачі світла – це тіла, в яких під дією світла відбувається якісь зміни.
Світловий промінь – це лінія, вздовж якої розповсюджується світло.
В однорідному прозорому середовищі світлові промені прямолінійні.
Тінь – область, куди не потрапляє світло.
Півтінь – область, куди потрапляє світло лише від частини джерела( або джерел) світла.
Відбивання світла від гладенької поверхні є дзеркальним (вузький пучок світла після відбивання залишається вузьким).
Відбивання світла від шорсткої поверхні є розсіяним (вузький пучок світла після відбивання розсіюється в різних напрямках).
Закони відбивання:
Зображення, утворені перетинанням продовжень променів, називають уявними.
Зображення предмета в плоскому дзеркалі є уявним. Його розмір дорівнює розміру предмета, зображення розташоване симетрично до предмета відносно плоскості світла
Показник заломлення речовин показує, у скільки разів швидкість світла у цій речовині менша, ніж у вакуумі.
Заломленням називають зміну напрямку поширення світла, яке переходить через межу двох середовищ.
Додаванням різних кольорів спектра можна отримати біле світло.
Біле світло не є простим, воно є сумішшю всіх кольорів світла.
Показник заломлення світла залежить від його кольору. Це явище називають дисперсією світла.
V. Розв'язування задач
(Синім кольором відмічені графічні розв’язки задач)
Задача 1 На плоске дзеркало падає збіжний пучок світла (див. рисунок). Перекресліть рисунок у зошиті та покажіть хід променів після відбивання від дзеркала.
Задача 2. Сашко бачить у невеликій калюжі зображення ліхтаря А (див. рисунок). Де саме розташована ця калюжа? Накресліть хід променів, які після відбивання потрапляють в очі хлопчику.
Задача 3. Кут падіння світлового променя на дзеркало дорівнює 20°. Яким стане кут між падаючим і відбитим променем, якщо дзеркало повернути на 15° за годинниковою стрілкою?
(70°)
VІ. Самостійна робота
Самостійна робота проводиться за допомогою електронних тестів для самоперевірки «Світлові явища _1».
Самостійна робота проводиться з метою перевірки рівня підготовленості учнів класу до контрольної роботи. Під час проходження тестів для самоперевірки учні мають змогу не тільки оцінити своїх навчальних досягнень, а й разі невірної відповіді відразу дізнатися вірну відповідь. Учитель спостерігаючи за проходженням учнями тестів дає консультації кожному учневі на які теми звернути увагу під час підготовки до контрольної роботи, які параграфи підручника повторити більш ретельно.
Якщо кількість комп’ютерів в кабінеті інформатики менша за кількість учнів в класі рекомендую проводити самостійну роботу паралельно із розв’язуванням задач.
Як варіант можна заздалегідь роздати на змінних носіях тест для самоперевірки учням, які мають комп’ютери для роботи з ним дома.
VІІ. Домашнє завдання
Повторити матеріал теми за підручником, підготуватися до тематичного оцінювання.
Виконати завдання для самоперевірки в підручнику.
Пояснення щодо використання програмного мультимедійного забезпечення, яке використано в роботі
Урок потрібно проводити в кабінеті інформатики. Окрім персональних комп’ютерів учнів та вчителя, потрібні будуть навушники у кількості відповідній до кількості робочих місць учнів або звукові колонки. Бажано також мати мультимедійний проектор та екран.
Всі файли до уроку рекомендую помістити в один каталог. В цей же каталог потрібно розархівувати всі архіви.
На даному уроці потрібно буде використати наступне програмне мультимедійне забезпечення:
Фізичний диктант «Дисперсія світла»
Всі файли з архіву Fis_Diktant.rar потрібно розархівувати в одну папку. Якщо Ви плануєте проводити фізичний диктант за робочими місцями учнів та ці папки потрібно буде скопіювати на кожне робоче місце учня. В папці знаходяться звукові файли та демонстрація Power Point «Фізичний диктант Дисперсія світла». Дуже важливо щоб всі файли залишалися в одній папці. Не переміщуйте окремі файли або демонстрацію до інших папок.
Це правило також стосується і інших архівів.
Щоб запустити фізичний диктант запустіть на виконання демонстрацію Power Point Фізичний диктант Дисперсія світла.pps.
Учні слухають питання диктанту і в робочих зошитах записують тільки номер питання та відповідь на нього.
По закінченні часу, відведеного на диктант, на слайді з останнім питанням з’являється напис «Відповіді». Натиснувши на цей напис переходимо до слайду із вірними відповідями. Учні відразу мають змогу перевірити свій диктант та виставити оцінку.
Якщо диктант проводиться на робочих місцях учнів індивідуально, то проводиться самоперевірка. Якщо ж використовувати мультимедійний проектор та звукові колонки, то учні можуть обмінятися зошитами та виконати взаємоперевірку. При бажанні вчитель може виконати перевірку пізніше самостійно.
Презентація Світлові явища
Презентація Світлові явища.ppt міститься в архіві Present_Svitlo.rar. Це своєрідний короткий конспект першої частини теми «Світлові явища», який проілюстрований не тільки малюнками але й невеликими відеофрагментами. Ця презентація використовується під час повторення і узагальнення матеріалу розділу.
Тест для самоперевірки Світлові явища_1
Тест для самоперевірки як самостійна робота проводиться з метою перевірки рівня підготовленості учнів класу до контрольної роботи а також усунення прогалин у знаннях. Ці тести не є контролюючими. Під час проходження тестів для самоперевірки учні мають змогу не тільки оцінити своїх навчальних досягнень, а й разі невірної відповіді відразу дізнатися вірну відповідь. Учитель спостерігаючи за проходженням учнями тестів дає консультації кожному учневі на які теми звернути увагу під час підготовки до контрольної роботи, які параграфи підручника повторити більш ретельно.
Враховуючи вікові особливості учнів 7 класу, тест для самоперевірки був створений таким чином, що:
Якщо кількість комп’ютерів в кабінеті інформатики менша за кількість учнів в класі рекомендую проводити самостійну роботу паралельно із розв’язуванням задач.
Як варіант можна заздалегідь роздати на змінних носіях тест для самоперевірки учням, які мають комп’ютери для роботи з ним дома.