Урок " Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні."

Про матеріал

Географія 8 клас

Тема 4. Релігійний склад населення

Тема уроку. Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні.

Мета:

навчальна: сформувати уявлення про світові релігії, регіони їх поширення, кількість послідовників; з'ясувати регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні та рідному краї;

розвивальна: розвивати науковий підхід до розуміння глобальних суспільних процесів; вдосконалювати навички роботи учнів з додатковими джерелами географічних знань;

виховна: виховувати толерантне ставлення до послідовників будь-якого віросповідання.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу, вислови про релігію, виставка літератури на релігійну тематику, презентації учнів.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Прийом «Термінологічний ланцюжок» («Мікрофон»)

  • 1.Наука, що вивчає чисельність, територіальне розміщення й склад населення називається …
  • 2.Яка чисельність населення світу й України?
  • 3.Статевий склад населення – це…
  • 4.Віковий склад населення – це…
  • 5.Етнічний склад населення – це…
  • 6.Національний склад населення – це…
  • 7.Релігійний склад населення – це…

Отже, ми переходимо до вивчення нової теми «Релігійний склад населення. Світові релігії. Релігійні вірування в Україні». Які завдання ми ставимо перед собою на цьому уроці? (діти самостійно формують мету і завдання уроку )

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

  • Прийом «Бліц-опитування»

1.Чи бували Ви хоча б раз у церкві на території нашого селища?

2. Чи знаєте яку церкву Ви відвідуєте?

3. Ви відвідуєте церкву самі чи з батьками?

4. Чи приймали Ви участь в релігійних заходах? Якщо так, в яких?

5. Чи вважаєте Ви себе віруючою людиною?

6. Що ви розумієте під поняттям толерантність?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Те, чим є для корабля керманич, для колісниці

візник, для пісні заспівувач, для війська

полководець і для держави закон,

для світу є Бог.

Арістотель

  • 1.Релігія як явище культури

Релігія — одна із форм духовної культури, яка являє собою особливу форму світогляду й світовідчуття. Релігія від лат. «religio» - означає «набожність», «святиня», «предмет культу». Певною мірою із національним складом населення пов'язана і його релігійна орієнтація. Релігія глибоко проникає у звичаї та обряди, поєднує суто духовні елементи з національними, громадськими, сімейними та особистими. Взірцем такого поєднання в нашій історії є «Повчання Володимира Мономаха дітям», настанови отців Церкви, філософія Григорія Сковороди, вся творчість Т.Г.Шевченка та ін.

  • Робота з підручником (с.280)
  • 2.Світові релігії

Нараховується величезна кількість релігій, але світових (тобто тих, які сповідуються в усьому світі великою кількістю людей усього три: християнство, іслам і буддизм). Є наука –релігієзнавство, яка вивчає релігійні особливості різних віросповідань.

  • Робота з підручником (с.280. Класифікація релігій)
  • Робота з атласом «Поширення релігій свтіу»
  • Випереджальне завдання . Презентації учнів про світові релігії.
  • Прийом «Фішбон» (учні створюють опорну схему про світові релігії)

Хвилина релаксації (учениця читає молитву «Отче наш»)

  • 3.Релігійні вірування в Україні й Сірогозщині.
  • Тези з науково-дослідницької роботи «Релігійний склад Сірогозщини»
  • ( учениці 9-Б класу Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ст. Пономаренко Євгенії (додаток 1)
  • Словникова робота з підручником (Що таке «конфесія»?)
  • Інформаційна хвилина
  • «Історична подія квітня 2018 року – церковна автономія»

Верховна Рада України підтримала звернення Президента України П.О.Порошенка до Вселенського патріарха Варфоломія щодо надання Українській православній церкві автономії (тобто самостійності), яку мають Болгарська, Грузинська, Сербська церкви. Православні віряни України чекають на створення єдиної помістної християнської церкви.

Сучасна релігійна ситуація в Україні характеризується розколом православ'я. У 1990 р. була відновлена УАПЦ. У Харкові, Києві та інших містах відновилися її храми. Московський патріархат надав внутрішню автономію Українській православній церкві (УПЦ), але зберіг за собою право призначати вищих духовних осіб в Україні. Спроби президента Л. Кравчука та київського митрополита Філарета (Денисенка) домогтися від Московського патріархату повної незалежності УПЦ не вдалися. Тому частини УПЦ і УАПЦ за підтримки української влади виділились, утворивши Українську православну церкву Київського патріархату (УПЦ КП), яка й досі є ніким не визнаною. Таким чином, православ'я в Україні розкололось на три ворогуючі між собою конфесії, що надзвичайно ускладнює релігійну ситуацію.

  • Хвилина історії.
  • Багато військово-політичних конфліктів у сучасному світі (Ізраїль і Палестина, Грузія і Абхазія, Англія і Ірландія, республіки колишньої Югославії) почалися з протистояння прихильників різних віросповідань. Це ще раз підтверджує той факт, що релігійна належність є дуже важливою у житті суспільства і потребує толерантного ставлення до всіх віруючих різних релігій.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Вікторина «Чи знаєте ВИ?»

1. Найдавніша світова релігія (буддизм)

2. Наймолодша світова релігія (іслам)

3. Три гілки християнства (католики, православні, протестанти)

4. Найчисельніша гілка християн (католики)

5. Священна книга мусульман (Коран)

6. Головна книга християн (Біблія)

7 Які світові релігії поширені на території України?(християнство, іслам)

Творче завдання : «Уявіть, що Ваш однокласник є послідовником ісламу. Що Ви повинні знати про сутність його віри, обрядів, щоб ненавмисно не образити його почуттів?»

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 57 (автор В.М.Бойко,І.Л.Дідчук)
  • Знайти крилаті вислови відомих людей про релігію.
Перегляд файлу

                                                                                                       Географія 8 клас

Тема 4. Релігійний склад населення

Тема уроку. Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні.

Мета:

навчальна: сформувати уявлення про світові релігії, регіони їх поширення, кількість послідовників; з’ясувати регіональні відмінності  релігійних вірувань в Україні та рідному краї;

розвивальна: розвивати науковий підхід до розуміння глобальних суспільних процесів; вдосконалювати навички роботи учнів з додатковими джерелами географічних знань;

виховна: виховувати толерантне ставлення до послідовників будь-якого віросповідання.

Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручники, атласи, політична карта світу, вислови про релігію, виставка літератури на релігійну тематику, презентації учнів.

                                                Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

 Прийом «Термінологічний ланцюжок» («Мікрофон»)

  1. Наука, що вивчає чисельність, територіальне розміщення й склад населення називається …
  2. Яка чисельність населення світу й України?
  3. Статевий склад  населення – це…
  4. Віковий склад населення  – це…
  5. Етнічний склад населення  – це…
  6. Національний склад  населення  – це…
  7. Релігійний склад населення  – це…

      Отже, ми переходимо до вивчення нової теми «Релігійний склад населення. Світові релігії. Релігійні вірування в Україні». Які завдання ми ставимо перед собою на цьому уроці? (діти самостійно формують мету  і завдання уроку )

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

  • Прийом «Бліц-опитування»

1.Чи бували Ви хоча б раз у церкві на території нашого селища?

2. Чи знаєте яку церкву Ви відвідуєте?

           3.  Ви відвідуєте церкву самі чи з батьками?

           4.  Чи приймали Ви участь в релігійних заходах? Якщо так, в яких?

           5. Чи вважаєте Ви себе віруючою людиною?

           6. Що ви розумієте під поняттям толерантність?

ІV. Вивчення нового матеріалу

                                                   Те, чим є для корабля керманич, для колісниці

                                                    візник, для пісні заспівувач, для війська 

                                                    полководець і для держави закон,

                                                    для світу є Бог.

                                                                                       Арістотель

  1. Релігія як явище культури

        Релігія — одна із форм духовної культури, яка являє собою особливу форму світогляду й світовідчуття. Релігія від лат. «religio» - означає «набожність», «святиня», «предмет культу». Певною мірою із національним складом населення пов’язана і його релігійна орієнтація. Релігія глибоко проникає у звичаї та обряди, поєднує суто духовні елементи з національними, громадськими, сімейними та особистими. Взірцем  такого поєднання в нашій  історії є «Повчання Володимира Мономаха дітям», настанови отців Церкви, філософія Григорія Сковороди, вся творчість Т.Г.Шевченка та ін.

  • Робота з підручником (с.280)
  1. Світові релігії

     Нараховується величезна кількість релігій, але світових (тобто тих, які сповідуються в усьому світі великою кількістю людей усього три: християнство, іслам і буддизм). Є наука –релігієзнавство, яка вивчає релігійні особливості різних віросповідань.

  • Робота з підручником (с.280. Класифікація релігій)
  • Робота з атласом «Поширення релігій свтіу»
  • Випереджальне завдання . Презентації учнів про світові релігії.
  • Прийом «Фішбон» (учні створюють опорну схему про світові релігії)

Хвилина релаксації (учениця читає молитву «Отче наш»)

  1. Релігійні вірування в Україні й Сірогозщині.
  • Тези з науково-дослідницької роботи «Релігійний склад Сірогозщини» ( учениці 9-Б класу Нижньосірогозької ЗОШ І-ІІІ ст. Пономаренко Євгенії (додаток 1)
  • Словникова робота з підручником (Що таке «конфесія»?)
  • Інформаційна хвилина

«Історична подія квітня 2018 року – церковна автономія»

      Верховна Рада України підтримала звернення Президента України П.О.Порошенка до Вселенського патріарха Варфоломія щодо надання Українській православній церкві автономії (тобто самостійності), яку мають Болгарська, Грузинська, Сербська церкви. Православні віряни України чекають  на створення єдиної помістної християнської церкви.

      Сучасна релігійна ситуація в Україні характеризується розколом православ'я.  У 1990 р.  була відновлена УАПЦ. У Харкові, Києві та інших містах відновилися її храми. Московський патріархат надав внутрішню автономію Українській православній церкві (УПЦ), але зберіг за собою право призначати вищих духовних осіб в Україні. Спроби президента Л. Кравчука та київського митрополита Філарета (Денисенка) домогтися від Московського патріархату повної незалежності УПЦ не вдалися. Тому частини УПЦ і УАПЦ за підтримки української влади виділились, утворивши Українську православну церкву Київського патріархату (УПЦ КП), яка й досі є ніким не визнаною. Таким чином, православ'я в Україні розкололось на три ворогуючі між собою конфесії, що надзвичайно ускладнює релігійну ситуацію.

  • Хвилина історії.

    Багато військово-політичних конфліктів у сучасному світі (Ізраїль і Палестина, Грузія і Абхазія, Англія і  Ірландія, республіки колишньої Югославії) почалися з протистояння прихильників різних віросповідань. Це ще раз підтверджує той факт, що релігійна належність є дуже важливою у житті суспільства і потребує толерантного ставлення до всіх віруючих різних релігій.

 V. Закріплення вивченого матеріалу

 Вікторина «Чи знаєте ВИ?»

1. Найдавніша світова релігія (буддизм)

2. Наймолодша світова релігія (іслам)

3. Три гілки християнства (католики, православні, протестанти)

4. Найчисельніша гілка християн (католики)

5. Священна книга мусульман (Коран)

6. Головна книга християн (Біблія)

7 Які світові релігії поширені на території України?(християнство, іслам)

Творче завдання : «Уявіть, що Ваш однокласник є послідовником ісламу. Що Ви повинні знати про сутність його віри, обрядів, щоб ненавмисно не образити його почуттів?»

VІ. Підсумки уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати параграф 57 (автор В.М.Бойко,І.Л.Дідчук)
  • Знайти крилаті вислови відомих людей про релігію.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чала Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 травня 2018
Переглядів
7413
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку