Урок "Закономірності поширення основних форм і основних типів рельєфу України."

Про матеріал

Урок дає можливість проаналізувати взаємозв'язок між основними формами рельєфу і тектонічними структурами, визначити розташування в межах України основних орографічних одиниць України: низовин, височин, гірських пасом, найвищих точок рівнинної частини, Українських Карпат і Кримських гір; визначити особливості поширення основних типів і форм рельєфу України та своєї області; виховує патріотизм та любов до рідного краю.

Перегляд файлу

Урок для 8 класу на конкурс «Вчитель року» вчителя географії вищої категорії Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 116 Бережної Вікторії Олександрівни.

Тема: Закономірності поширення основних форм і основних типів рельєфу України.

Мета: проаналізувати взаємозв’язок між основними формами рельєфу і тектонічними структурами, визначити розташування в межах України основних орографічних одиниць України: низовин, височин, гірських пасом, найвищих точок рівнинної частини, Українських Карпат і Кримських гір; визначити особливості поширення основних типів і форм рельєфу України та своєї області; виховувати патріотизм та любов до рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта України, фізична карта Дніпропетровької області, шаблон території України (окремо заготовлені тектонічні споруди України які учні прикріплять на шаблон та форми рельєфу), фотографії різних форм рельєфу (за умови наявності мультимедійного обладнання – презентація або слайд-шоу з краєвидами України, що ілюструють різні форми рельєфу), контурні карти, атласи, підручники. Колова діаграма форм рельєфу. Різнокольорові смайлики (зелений, жовтий, червоний у кожного учня)

Географічна номенклатура: г. Могила-Мечетна, г. Камула, г. Берда,            г. Бельмак -Могила, г. Говерла, г. Роман – Кош; Поліська, Придніпровська, Полтавська, Причорноморська, Північнокримська, Закарпатська низовини; Придніпровська, Приазовська, Волинська, Подільська, Хотинська, Передкарпатська, Донецька, Середньоросійська височини.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

  • Епіграф до уроку

 В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина. 
     Л. Костенко 
     

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

  • Мультимедійна презентація різних форм рельєфу України. Під час слайд-шоу вчитель читає вірш.

Чудовий край, очей відрада!

Все там живе: сади, ліси,

Янтар і яхонт винограду,

Долини, сповнені краси,

Де оновитись серце раде;

Все кличе мандрівця спочить,

Коли між горами стрімкими,

Над моря водами дзвінкими,

Навиклий кінь його біжить,

І в серці спокій та відвага,

І хвиля зеленню кипить

Навкруг бескидів Аюдага…

                                      (О. Пушкін)

(Використано між предметний зв'язок: автор вірша? В кабінеті можна повісити портрет О. Пушкіна. Вчитель пропонує учням самостійно визначити тему уроку.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

 На дошці – шаблон території України.

  1. Бесіда за опорними знаннями:

а) Що називають рельєфом?

б) Які форми рельєфу і як позначаються на карті?

в) Які ви знаєте рельєфоутворюючі сили?

г)  Назвіть найбільші тектонічні структури на території України?

  • Завдання для учнів: Прикріпіть тектонічні структури на шаблон України.

          ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя. Геоморфологія – наука про рельєф Землі, його походження, просторові, генетичні та історичні закономірності будови та розвитку.
  2. Загальні особливості рельєфу України ( робота з таблицею , с.48, підручник). (Прийом «Практичність теорії»)
  • Питання до учнів: які форми рельєфу переважають на території України?
  • Проаналізувавши таблицю в підручнику та скориставшись фізичною картою атласу дати відповідь на питання: яке співвідношення форм рельєфу в межах України? (низовини, височини, гори - у %) Після відповіді прикріпити колову діаграму форм рельєфу у % на дошку.
  • Питання до класу: чи пов’язана тектонічна будова України з рельєфом? Як саме? (діти роблять висновок про зв'язок тектонічних структур і форм рельєфу України)
  1. Форми рельєфу  України «Географічний практикум»

а) робота з контурною картою (нанесення форм рельєфу на контурну карту);

б) вчитель – учень: вчитель на фізичній карті показує найвищі точки форм рельєфу, учні позначають їх на контурній карті. (Говерла, Роман – Кош, Берда).

  • Завдання для учнів: прикріпіть на шаблоні України форми рельєфу, що відповідають певним тектонічним структурам та зробіть висновок про взаємозв’язок тектонічної будови та рельєфу.

     4. Характеристика форм рельєфу (Прийом «Мандрівка»)

І варіант роботи – робота з підручником по рядам (Прийом «5 речень»)

1 ряд – низовини;

2 ряд – височини;

3 ряд – гори.

ІІ варіант роботи – повідомлення мандрівників (випереджальне завдання , 2 учні): легенди, цікаве про рельєф.

      5.Характеристика рельєфу Дніпропетровської області.

Завдання:

  • Користуючись фізичною картою атласу, визначте, в межах яких великих форм рельєфу розташована Дніпропетровська область та     м. Кривий Ріг.
  • Покажіть ці форми рельєфу на карті.

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

  • Дидактична гра за фізичною картою. За бажанням учень (для класів з середнім рівнем знань – вчитель) показує форми рельєфу, учні називають)
  • Прийом «Географічний крос» (завершити речення)
  • Рельєфом називають….
  • Низовини це…
  • Височини це….
  • Гори це…..

Вірш про Україну

Ненька моя Україна!

Щира, лагідна, єдина.

Де лани й степи широкі,

Та дівчата світлоокі.

Де ті зорі до світання,

Шепіт моря та кохання.

Гори Криму та Карпати.

Як всього у нас багато!

Люблю тебе, Україна!

Щира, лагідна, єдина!

Я твоя мала дитина.

Я – майбутнє, Україна!

                           (В. Бережна)

VІ. Підведення підсумків уроку, оцінювання.

  1. Питання до учнів ( прийом «Мікрофон»):
  • Для мене цікавим на уроці було….
  • Найскладнішим виявилося….
  • Вдома я розповів би…
  • Найбільше у моїй місцевості мені подобається….
  1. Слово вчителя, виставлення оцінок.
  2. За наявності часу можна використати заздалегідь заготовлені смайлики настрою на уроці різних кольорів: зелений – настрій був гарний; жовтий – посередній настрій; червоний – настрій поганий.
  3. На згадку про урок вчитель дарує учням «Вірш по Україну»

VІІ. Д/з: §10 (автор підручника Л.М. Булава) , читать, переказувать; вивчить означення теми і номенклатуру. На контурній карті розфарбувать форми рельєфу.

За бажанням – скласти кросвод або тести за темою.

docx
Додано
7 червня 2018
Переглядів
1918
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку