Конспект уроку з ЯДС у 4 класі
“Світовий океан”
Автор: учитель початкових класів Пітик Світлана Миколаївна
Тема уроку. Світовий океан
Мета уроку:
Тип уроку: робота у групах.
Обладнання: фізична карта півкуль, карта України; картки для об’єднання в групи (у вигляді човників та картки з ключовими словами); таблиця з умовами оцінювання; набір малюнків для оцінювання; 4 великих корабля для ведення підрахунків роботи; таблички з назвами команд; папки із картками-завданнями.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Об’єднання в групи
– Ми продовжуємо вивчати нашу планету. Сьогодні на уроці ми вирушаємо у подорож на кораблях. Під час подорожі ви дізнаєтесь нове про водойми нашої планети.
– Капітани вже чекають на свої команди.
– Капітани, візьміть білий аркуш і прочитайте ключове слово, яке об’єднає вашу команду.
– Усі інші члени команд, узявши маленький човник і прочитавши слово на звороті, дізнаються в якій вони команді.
– Капітани, перевірте, чи всі члени вашого екіпажу на місці, чи не заблукав до вас хтось чужий.
ІІІ. Називання команд
–Ми сформували екіпажі, маємо капітанів, але у нас немає назв кожної команди і відповідно у кораблів.
– Усім відомі слова капітана Врунгеля: «Як ви човен назвете, так він і попливе». Наші кораблі і команди будуть мати такі назви: «Перемога», «Сміливий», «Дружба», «Рішучий».
(Вчитель ставить таблички з назвами команд на столи і чіпляє такі самі назви на великі кораблі на дошці.)
ІV. Ознайомлення з умовами оцінювання
– За виконання завдань команда буде отримувати «морські дарунки»:
(«Таблиця з умовами оцінювання висить на дошці. Коробочки з «морськими дарунками» знаходяться на столі вчителя.)
– Усі подарунки ви будете «зберігати» на своїх кораблях.
– Оцініть виконання першого завдання – об’єднання в групи – вашою командою.
V. Повторення правил роботи в групах
VІ. Фронтальне опитування
– Перевіримо, з якими знаннями ми вирушаємо у далеку путь. Проведемо бліц – опитування.
(Відповідь дають усі учні від команди.)
– Оцініть роботу своєї команди під час опитування.
VІІ. Перевірка домашнього завдання
– Коли ви об’єднувались в групи, то отримали човники із словами. Наступне завдання буде пов’язано із цими словами.
– Капітани, візьміть жовтий аркуш паперу і прочитайте команді завдання.
К – 1 На яких материках зустрічаються ці звірі?
К – 2 На яких материках зустрічаються ці птахи?
К – 3 На яких материках зустрічаються ці рослини?
К – 4 Яким материкам притаманні ці природні умови?
(Відповідь дає один учень від команди.)
– Оцініть роботу своєї команди.
Фізкультхвилинка
VІІІ. Актуалізація опорних знань
– Розгляньте фізичну карту півкуль. На які півкулі поділяють нашу планету?
– Правильно. На західну і східну півкулі – за меридіанами, за північну і південну – за екватором.
– Який колір переважає на фізичній карті?
– Що позначають цим кольором?
ІХ. Повідомлення теми та завдань уроку
– Блакитнтм кольором на географічних картах позначають усі водойми або Світовий океан.
– Отже, тама нашого уроку: «Світовий океан».
– Сьогодні на уроці ми дізнаємося які океани є на нашій планеті, знайдемо їх на фізичній карті, а також дізнаємося про значення океанів для планети та людства.
Х. Практична робота з картою. Розповідь вчителя
– Деякі дослідники вважають, що нашу планету Земля можна було б назвати планетою Океан. Бо 2/3 всієї поверхні планети зайнято водою. А мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою.
– Материки поділяють Світовий океан на частини, які називають океанами. На Землі п’ять океанів: Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий та наймолодший океан – Південний.
(Вчитель, називаючи океани, показує їх на фізичній карті півкуль, що на дошці.)
– Знайдіть океани на картах, які розташовані у ваших підручниках.
– Кожній команді треба з’ясувати у яких півкулях знаходиться один із океанів.
К – 1 Тихий океан.
К – 2 Атлантичний океан.
К – 3 Індійський океан.
К – 4 Північний Льодовитий океан.
(Відповідь дає один учень від команди.)
– Додаткове питання для усіх команд: у яких півкулях знаходиться наймолодший Південний океан?
– Оцініть роботу своєї команди.
ХІ. Значення океанів
– Океани займають 2/3 земної поверхні. Це дуже багато. Ми з вами знаємо, що природа дуже розумна. І якщо вона такою створила нашу планету, то океани мабуть мають дуже велике значення. Саме це ми зараз і з’ясуємо.
– Капітани, візьміть блакитний аркуш паперу і прочитайте команді завдання.
К – 1 Скільки солі в океанській воді?
К – 2 Як океан впливає на погоду планети?
К – 3 Який вплив має океан на повітря?
К – 4 Як океан зігріває нашу планету?
(Відповідь дає один учень від команди.)
– Отже, яке значення мають океани для нашої планети?
– Оцініть роботу своєї команди.
Фізкультхвилинка
ХІІ. Порівняння океанів
– Ми з’ясували, що океани мають дуже велике значення для нашої планети. А ще вони є домівкою для багатьох рослин і тварин. Які саме рослини і тварини живуть в океанах вам і треба дізнатися. Кожна група досліджує один із океанів.
– Капітани, візьміть рожевий аркуш паперу. Зачитайте своїй команді , який океан ви вивчаєте та за яким планом. Для зручності відповіді заповніть таблиці.
(Відповідь дає один учень від команди.)
– Живий світ океанів дуже різноманітний. Життя є на всіх глибинах. Більшість рослин – водорості. На глибіні до 100 м живуть зелені водорості, бо туди сягає сонячне світло. Нижче – бурі, а ще нижче – червоні. Як ви вважаєте, чому?
– Тваринний світ океанів найбагатший у жаркому поясі, бідніший – у помірному, а найбідніший – у холодному. Поясніть, чому?
– Океани ще не вивчені повністю. Вчені продовжують їх досліджувати.
– Оцініть роботу своєї команди.
ХІІІ. Підсумок уроку
– Закінчується наш урок і закінчується подорож. Що сподобалось вам на уроці?
– Що нового ви дізнались?
– Яке значення мають океани для нашої планети?
– Для друзів та рідних ви привезли багато подарунків, але найкращий скарб, який ви отримали – це знання. Бережіть його та поповнюйте.
ІVХ. Д/з
Достатній рівень – опрацювати статтю підручника та сторінки у зошиті;
Високий рівень – ще підготувати реферат про один з океанів.
VХ. Оцінювання
– Капітани, візьміть білий аркуш паперу, обговоріть у команді та виставте бали кожному члену команди за роботу на уроці.