Урок « Свійські та дикі тварини»

Про матеріал

Розробка відкритого урока з природознавства 3 клас « Свійські та дикі тварини». Містить в собі цікаві форми роботи. Робота в групах, в парах, використання технічних засобів навчанння (перегляд відео, показ презентації).

Перегляд файлу

Розробка уроку природознавства

3 клас

Тема: Свійські та дикі тварини

Мета: ознайомити дітей з тим, як з’явилися свійські тварини, з історією їх одомашнення і з якою метою це відбувалося; з’ясувати, які галузі тваринництва розвинені у своїй місцевості, розширити знання дітей про значення, проблеми утримання свійських тварин, розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин і довкілля, здійснювати екологічне виховання.

Обладнання: мультимедійна презентація, навчальне відео,  пазли, малюнки з зображенням тваринних продуктів харчування, будиночки для груп тварин, фігурки тварин.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І Організаційний момент

  1. Привітання

 Сонечко встало,

Іде новий день.

Любі малята

Усім: «Добрий день!»

 

Пташечка в небі

Співає пісень.

Ніби вітає усіх:

«Добрий день!»

 

Дзвоник видзвонює

Дзень! Дзень – дзелень!

Учні, школярики,

Всім: Добрий день!

 

  1. Створення позитивного настрою

Вушка прислухайтесь,

Очки – придивляйтесь,

Носик – глибше дихай,

Ротик – посміхнись.

 

Спинки розправляйтесь,

Ручки піднімайтесь,

Нумо до роботи

Дружно всі взялись!

 

ІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку

  1. Повідомлення синоптика
  • Пропоную послухати синоптиків з повідомленням про погоду сьогоднішнього дня.

Синоптик 1: Сьогодні… (число і місяць), температура повітря…, вітер…, небо … .

Синоптик 2: За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в  …. школі, а зокрема  в 3 класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості усмішок.  Присутнім вчителям і  гостям  синоптична лабораторія бажає: 

Разом: Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Вправа «Продовж речення»

 

  • Щоб дізнатися, про що буде йти мова на уроці, будь ласка продовжте речення

 

  • Шість ніг мають … (комахи).
  • Тіло вкрите слизькою лускою у … (риб).
  • Частину життя проводять на суші, а частину у воді … (земноводні: жаби, тритони).
  • На суші вони рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі … (плазуни: черепахи, ящірки, тритони).
  • Тіло вкрите пір’ям у … (птахів).
  • Тіло вкрите шерстю, малят вигодовують молоком… (звірі).

 

  • А яким словом ми можемо назвати їх усіх?
  • Так, це тварини. І на сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати наші знання про тварин.

 

 

  1. Таблиця ЗХД (колективна робота)
  • Зараз ми з вами заповнимо таблицю, в якій вкажемо, що ми знаємо, чого хочемо дізнатись на уроці.

 

Знаю

Хочу дізнатись

Дізнався (дізналась)

 

 

 

 

Діти називають, що вони знають про тварин, вчитель записує в першу графу таблиці, другу графу учні заповнюють стікерами, на яких напишуть очікування від уроку (поглибити свої знання про тварин, дізнатися щось нове про тварин і т.д.)

 

ІІІ Актуалізація опорних знань

1. Фронтальне опитування   (Скажіть, будь ласка)

    - Тварини — частини живої чи неживої природи.

 Доведіть , що вони належать до живої природи?  ( Вони народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються і помирають)

 

  • Де живуть тварини? (Тварини живуть на планеті всюди: і в лісі, і в полі, і у воді, і в ґрунті)
  • Тобто який висновок можна зробити? (Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів, місце для облаштування житла.)

 

  • " Хто зайвий? Чому? " Доведіть це!

       Ведмідь, лось, олень, заєць

       Шпак, ластівка, журавель, горобець.

       Вовк, лисиця, тигр, олень

       Вовк, лисиця, муха, куниця

       Вовк, лисиця, заєць, куниця

 

 

  1. Вправа «Гронування»(Написати спосіб переміщення тварин)

 

На галявині щоднини

Всі збираються тварини.

Вчить малечу кожна мати

Повзать, плавать чи літати.

 

Тварини: літають, повзають, ходять, бігають, плавають, стрибають.


На дошці прикріплений перелік назв тварин: ластівка,  ведмідь , вуж, заєць, щука, метелик,


Ви уважно на дошці прочитайте —

Швидко відповідь давайте:

Хто із них лише літає?      (Діти називають.)

Хто в житті тільки стрибає?      ...

Хто спокійно походжає, бо для цього лапи має?     ...

Хто навчився лише повзати?     ...

А хто вміє лише пливати?     ...

 

  1. Вправа «Засели будиночки»

На дошці прикріплені будиночки з назвами груп тварин: звірі, птахи, риби, комахи, земноводні, плазуни. В кожної дитини на парті є вирізана з паперу тваринки. Діти по черзі швиденько виходять і кріплять свою тваринку до відповідного будиночка.

 

IV Опрацювання нового матеріалу

 

  1. Вправа «Пазл»

На столі лежать пазли двох кольорів, наприклад, червоні і сині. Діти розбирають по одному пазлу і таким чином об’єднуються в групи. На іншій стороні пазлу – фрагмент малюнка, учні мають скласти з них сюжетний малюнок.  В однієї групи це буде ліс, а в другої – домашнє господарство. (Малюнки треба продумати так, щоб зображення лісу містило місця проживання диких тварин, наприклад, нора для лисиці, дупло для білки, гніздо для птаха, мурашник для мурашки, барліг для ведмедя іт.д. В свою чергу зображення домашнього господарства має містити стайню для корови, будку для собаки, місце для домашніх птахів, у відкритому вікні має бути видно місце для котика чи акваріум для рибок і т.д.)

 

  1. Робота в групах

 

  • Зараз ми попрацюємо в групах. Погляньте, що зображено на картинах, які ви склали.
  • Так, отже кожна група вирушає в дослідницький десант. Перша група – до лісу, друга група – до фермерського домашнього господарства. Ви отримуєте коробки з зображеннями різних тварин. Ваше завдання правильно розмістити їх у їхньому середовищі проживання. А також провести дослідження умов проживання цих тварин за планом:
  1. Де проживають?
  2. Хто будує їхні будиночки?
  3. Чим харчуються?
  4. Хто здобуває їжу?
  5. Хто піклується про їхнє потомство?

 

     (Вчитель звертає увагу учнів на правила роботи в групах, що розміщені у класі на видному місці, і групи починають роботу. По закінченні кожна група презентує свій плакат та результати дослідження. Це можуть бути представники від кожної групи, а може виходити вся група і кожен розповідає по окремому пункту плану)

 

Відповіді мають бути такими:

Перша група. Ми дослідили, що тварини, які живуть у лісі, мають свої будиночки. Наприклад, мурашка живе у мурашнику, птахи - у гніздах на деревах, лисиця – в норі. Свої оселі вони будують самі. Кожна тварина харчується їжею, яку сама здобуває у лісі. Також ці тварини самі піклуються про своє потомство.

 

Друга група. Ми дослідили життя тварин, що мешкають у домашньому господарстві. Вони мають своє житло: собака живе у будці, корова в стайні, бджоли – у вулику, кури – в хліві. Всі ці житла для них будують люди. Про їхнє харчування теж дбають господарі. Вони ж піклуються і про їхніх малят.

 

Фізкультхвилинка

Крильця пташки  розправляють,  ( руки розвести в сторони)

Їх до сонця  піднімають (руки – вгору ,потягнутися)

Потім можна політати і комашок поганяти ( покружитися , рухи руками вгору, вниз)

На галявину злетілись, (присісти)

Там зернят вони наїлись, потім знову полетіли, (рухи руками вгору, вниз)

У гніздечко хутко сіли

 

 

  1. Демонстрація  мультимедійної презентації

 

Слайди презентації містять зображення диких тварин і означення: тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі влаштовують собі житло, виводять потомство, називаються дикими.

 

Далі – слайди із зображенням свійських тварин і означення: Тварини, яких розводять люди, годують і захищають їх, будують для них житла, піклуються про їх потомство, називаються свійськими.

 

  1. Розповідь учителя «Як з'явилися свійські тварини»
  • Дуже давно, коли ще не було міст, машин і книг, люди мешкали в печерах. Вони боялися величезних страшних хижаків. Нашим пращурам постійно хотілося їсти, дуже рідко вони знаходили собі їжу. Одного разу одна розумна людина почала підгодовувати вовків, які ходили біля її житла. Поступово вовки стали добрішими, а їх дитинчата звикли до людини, почали жити поряд із нею. Вони стали вже не дикими, а свійськими. Так з'явилися собаки. Вони навчились охороняти людину від ворогів, допомагали їй шукати і добувати собі їжу. Минав час. Кількість друзів людини поміж тварин зростала. Тепер людина вже не могла жити без своїх свійських друзів і помічників.

 

Коли людина призвичаює диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління – це називається приручення.

 

А розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь, це – одомашнення.

 

  1. Перегляд відео   https://www.youtube.com/watch?v=IIzIH7ah7Cg

 

V Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Бесіда
  • Щодня люди споживають продукти харчування, які необхідні їм для повноцінного життя. Скажіть звідки ми беремо? (Вчитель демонструє малюнки з зображеннями продуктів харчування тваринного походження, а діти називають тварину, яка їх дає.
  • Отже, як бачимо, людині свійські тварини щедро віддячують за піклування. Тому їх вирощують не лише вдома, а й у великих спеціальних господарствах. Існують цілі галузі тваринництва: скотарство, вівчарство, птахівництво, рибництво, бджолярство.

 

  1. Робота в парах
  • Скажіть, а які з цих галузей поширені у нашій місцевості? (У дітей на партах є картки з назвами галузей тваринництва, вони радяться і обирають ті, які притаманні їхній місцевості, потім озвучують відповіді, один одного доповнюють).

 

  1. Метод  Прес

Казка

Засперечались якось звірі « Хто корисніший для людини?»

Собака сказав: «Я стережу дім і господарство»

Кінь: «Я виконую важку роботу і цим допомагаю господареві»

Корова: «А я годую своїм молоком»

 

Я вважаю, кожен з них правий .

Ваша думка………………………………..

 

Отже…………………………………………

 

 

VI Підсумок уроку

 

  1. Гра «Так чи ні?»

Тварини, які самі піклуються про дитинчат – свійські?

Миша – дика тварина?

Ветеринар – це людина, яка вирощує тварин?

Дикі тварини проживають біля людей?

Свійські тварини приносять користь людям?

Дикі тварини походять від свійських?

Бджільництво – це вирощування свійських птахів?

Дикі тварини самі будують собі житло?

Молоко дає лише корова?

Тварини потребують нашої любові і захисту?

 

  1. Робота з таблицею ЗХД

Заповнюємо третю графу таблиці «Дізнався(дізналась)», порівнюємо з графою «Хочу дізнатись»

  • Чи дізнались ми про все, що планували і хотіли дізнатись?
  • Чи справдились наші очікування від уроку?

 

  1. Рефлексія

Під керівництвом учителя учні встають, подумки кладуть на праву долоню знання, з якими прийшли на урок, на ліву - ті, що отримали на уроці. За командою вчителя долоньки з'єднуються (знання об'єдналися), і діти хором кажуть «Спасибі» собі і оточуючим за роботу на уроці.

 

 

docx
Додано
5 квітня 2018
Переглядів
7435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку