Розробка відкритого урока з природознавства 3 клас « Свійські та дикі тварини». Містить в собі цікаві форми роботи. Робота в групах, в парах, використання технічних засобів навчанння (перегляд відео, показ презентації).
Розробка уроку природознавства
3 клас
Тема: Свійські та дикі тварини
Мета: ознайомити дітей з тим, як з’явилися свійські тварини, з історією їх одомашнення і з якою метою це відбувалося; з’ясувати, які галузі тваринництва розвинені у своїй місцевості, розширити знання дітей про значення, проблеми утримання свійських тварин, розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин і довкілля, здійснювати екологічне виховання.
Обладнання: мультимедійна презентація, навчальне відео, пазли, малюнки з зображенням тваринних продуктів харчування, будиночки для груп тварин, фігурки тварин.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І Організаційний момент
Сонечко встало,
Іде новий день.
Любі малята
Усім: «Добрий день!»
Пташечка в небі
Співає пісень.
Ніби вітає усіх:
«Добрий день!»
Дзвоник видзвонює
Дзень! Дзень – дзелень!
Учні, школярики,
Всім: Добрий день!
Вушка прислухайтесь,
Очки – придивляйтесь,
Носик – глибше дихай,
Ротик – посміхнись.
Спинки розправляйтесь,
Ручки піднімайтесь,
Нумо до роботи
Дружно всі взялись!
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
Синоптик 1: Сьогодні… (число і місяць), температура повітря…, вітер…, небо … .
Синоптик 2: За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в …. школі, а зокрема в 3 класі очікується такий прогноз погоди: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості усмішок. Присутнім вчителям і гостям синоптична лабораторія бажає:
Разом: Нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди
Вправа «Продовж речення»
Знаю |
Хочу дізнатись |
Дізнався (дізналась) |
|
|
|
Діти називають, що вони знають про тварин, вчитель записує в першу графу таблиці, другу графу учні заповнюють стікерами, на яких напишуть очікування від уроку (поглибити свої знання про тварин, дізнатися щось нове про тварин і т.д.)
ІІІ Актуалізація опорних знань
1. Фронтальне опитування (Скажіть, будь ласка)
- Тварини — частини живої чи неживої природи.
Доведіть , що вони належать до живої природи? ( Вони народжуються, дихають, живляться, ростуть, розмножуються і помирають)
Ведмідь, лось, олень, заєць
Шпак, ластівка, журавель, горобець.
Вовк, лисиця, тигр, олень
Вовк, лисиця, муха, куниця
Вовк, лисиця, заєць, куниця
На галявині щоднини
Всі збираються тварини.
Вчить малечу кожна мати
Повзать, плавать чи літати.
Тварини: літають, повзають, ходять, бігають, плавають, стрибають.
На дошці прикріплений перелік назв тварин: ластівка, ведмідь , вуж, заєць, щука, метелик,
Ви уважно на дошці прочитайте —
Швидко відповідь давайте:
Хто із них лише літає? (Діти називають.)
Хто в житті тільки стрибає? ...
Хто спокійно походжає, бо для цього лапи має? ...
Хто навчився лише повзати? ...
А хто вміє лише пливати? ...
На дошці прикріплені будиночки з назвами груп тварин: звірі, птахи, риби, комахи, земноводні, плазуни. В кожної дитини на парті є вирізана з паперу тваринки. Діти по черзі швиденько виходять і кріплять свою тваринку до відповідного будиночка.
IV Опрацювання нового матеріалу
На столі лежать пазли двох кольорів, наприклад, червоні і сині. Діти розбирають по одному пазлу і таким чином об’єднуються в групи. На іншій стороні пазлу – фрагмент малюнка, учні мають скласти з них сюжетний малюнок. В однієї групи це буде ліс, а в другої – домашнє господарство. (Малюнки треба продумати так, щоб зображення лісу містило місця проживання диких тварин, наприклад, нора для лисиці, дупло для білки, гніздо для птаха, мурашник для мурашки, барліг для ведмедя іт.д. В свою чергу зображення домашнього господарства має містити стайню для корови, будку для собаки, місце для домашніх птахів, у відкритому вікні має бути видно місце для котика чи акваріум для рибок і т.д.)
(Вчитель звертає увагу учнів на правила роботи в групах, що розміщені у класі на видному місці, і групи починають роботу. По закінченні кожна група презентує свій плакат та результати дослідження. Це можуть бути представники від кожної групи, а може виходити вся група і кожен розповідає по окремому пункту плану)
Відповіді мають бути такими:
Перша група. Ми дослідили, що тварини, які живуть у лісі, мають свої будиночки. Наприклад, мурашка живе у мурашнику, птахи - у гніздах на деревах, лисиця – в норі. Свої оселі вони будують самі. Кожна тварина харчується їжею, яку сама здобуває у лісі. Також ці тварини самі піклуються про своє потомство.
Друга група. Ми дослідили життя тварин, що мешкають у домашньому господарстві. Вони мають своє житло: собака живе у будці, корова в стайні, бджоли – у вулику, кури – в хліві. Всі ці житла для них будують люди. Про їхнє харчування теж дбають господарі. Вони ж піклуються і про їхніх малят.
Фізкультхвилинка
Крильця пташки розправляють, ( руки розвести в сторони)
Їх до сонця піднімають (руки – вгору ,потягнутися)
Потім можна політати і комашок поганяти ( покружитися , рухи руками вгору, вниз)
На галявину злетілись, (присісти)
Там зернят вони наїлись, потім знову полетіли, (рухи руками вгору, вниз)
У гніздечко хутко сіли
Слайди презентації містять зображення диких тварин і означення: тварини, які самі добувають собі їжу, захищаються від ворогів, самі влаштовують собі житло, виводять потомство, називаються дикими.
Далі – слайди із зображенням свійських тварин і означення: Тварини, яких розводять люди, годують і захищають їх, будують для них житла, піклуються про їх потомство, називаються свійськими.
Коли людина призвичаює диких тварин до утримання в неволі в умовах господарства впродовж одного покоління – це називається приручення.
А розведення приручених тварин із господарською метою впродовж багатьох поколінь, це – одомашнення.
V Закріплення вивченого матеріалу
Казка
Засперечались якось звірі « Хто корисніший для людини?»
Собака сказав: «Я стережу дім і господарство»
Кінь: «Я виконую важку роботу і цим допомагаю господареві»
Корова: «А я годую своїм молоком»
Я вважаю, кожен з них правий .
Ваша думка………………………………..
Отже…………………………………………
VI Підсумок уроку
Тварини, які самі піклуються про дитинчат – свійські?
Миша – дика тварина?
Ветеринар – це людина, яка вирощує тварин?
Дикі тварини проживають біля людей?
Свійські тварини приносять користь людям?
Дикі тварини походять від свійських?
Бджільництво – це вирощування свійських птахів?
Дикі тварини самі будують собі житло?
Молоко дає лише корова?
Тварини потребують нашої любові і захисту?
Заповнюємо третю графу таблиці «Дізнався(дізналась)», порівнюємо з графою «Хочу дізнатись»
Під керівництвом учителя учні встають, подумки кладуть на праву долоню знання, з якими прийшли на урок, на ліву - ті, що отримали на уроці. За командою вчителя долоньки з'єднуються (знання об'єдналися), і діти хором кажуть «Спасибі» собі і оточуючим за роботу на уроці.