Тема. Свята нашої держави
Мета. Формувати навички групувати свята за спільними ознаками, осмислити історичні, культурні традиції, звичаї українського народу.
Розвивати допитливість, мислення, усне мовлення. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов до своєї Батьківщини, до історичного і самобутнього образу свого народу, пробуджувати інтерес до вивчення народних витоків святкування різних дат, сприяти формуванню пізнавальної, соціальної, особистісної компетентностей.
Обладнання: матеріали для роботи в групах, картки зі словами, ілюстративний матеріал.
Хід уроку
І.Організація класу
(Парти розставлені парами, діти займають місця за відповідними партами, утворюючи групи)
1.Вправа «Сонечко»
- Посміхніться, як сонечко. Закрийте очі. Уявіть, як сонячне тепло розливається по всьому вашому організму.
Візьміть за руки сусідів ліворуч і праворуч відчуйте тепло їх рук і подаруйте їм своє. Побажайте у думці здоров’я собі та всім людям на землі. І ви будете здорові.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Бліцопитування
- Які державні символи має наша держава?
- Де законодавчо затверджені державні символи нашої країни?
- Яке зображення має Державний Герб України? Що він означає?
- Назвіть кольори нашого Державного прапора? Що вони означають?
- А чи можна сказати, що прапор наш синьо-жовтий? Чому?
- Як використовують державний прапор?
- Як виявляється пошана до прапора?
- Що означає слово герб?
- Назвіть Гімн України.
- З яких часів відомий цей музичний жанр?
- Як виявляється пошана до державного гімну?
Підсумок
- Ви гарно засвоїли державні символи нашої країни.
- А до яких символів можна віднести українську пісню?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Прочитайте, будь ласка, тему сьогоднішнього уроку.
- Як ви гадаєте, що нового ми дізнаємося на уроці? Чому навчимося?
Вправа «Передбачення»
ІV. Повідомлення теми уроку та очікуваних навчальних результатів
Вчитель.
- Успіх кожного учня – це крок до успіху класу. Позначте кожен своєю квіточкою стежинку до успіху класу.
(Учні прикріплюють квіточки на дошці біля слова «Успіх»)
- Сьогодні на уроці ми вивчимо на які групи поділяються свята, пригадаємо яких з нетерпінням очікують і діти, і дорослі. Ми ознайомимося з історією виникнення свят, цікавими народними обрядами.
Асоціативний кущ
-Діти, що вам приходить на думку, коли ви чуєте слово свято?
торт музика радість
привітання свято подарунки
пісні гості фейєрверк
V. Вивчення нового матеріалу
1.Бесіда
- Які свята ви знаєте?
- Навіщо потрібні свята?
- Український народ працьовитий. Але в його буденному житті, попри всі негаразди, важливе місце посідають свята й урочистості, в яких втілюється душа народу, національні особливості і традиції українців. Вони урізноманітнюють і пожвавлюють будні, дають можливість відпочити, набратися духовної та творчої наснаги.
- Яке свято найулюбленіше для вас? Чому?
2.Розповідь учителя.
(Розповідаючи, вчитель вивішує на дошці в рядок назви груп свят).
Державні Релігійні Професійні Народні Сімейно-побутові
- Українські свята поділяються на державні, релігійні, професійні, народні, сімейно-побутові.
3. Розповідають учні.
Вправа «Крісло автора».
Державні свята офіційно оголошуються вихідними днями. В містах і селах проходять мітинги, паради, концерти, масові народні гуляння. У великих містах свята закінчуються яскравим салютом. Наприклад: День Незалежності України – 24 серпня, День Конституції України – 28 червня, День матері.
Релігійні свята пов’язані з релігією, церквою. Православні українці мають понад 20 релігійних свят. Наприклад: Хрещення (19 січня), Благовіщення (7 квітня), Великдень, свято Покрови.
Професійні свята пов’язані з шануванням людей певної професії. Наприклад, День працівників залізничного транспорту, День медичного працівника.
Народні свята пов’язані з початком або закінченням аграрних робіт. Наприклад, день Івана Купала, обжинки.
Сімейно-побутові свята пов’язані з видатними датами родини. Наприклад, день народження, хрестини.
4. Робота за підручником с.126-128.
5. Тест.
1.Державні свята України – це…
а) День Конституції;
б) День Незалежності України;
в) День Святого Валентина.
2.Релігійні свята – це…
а) Різдво Христове;
б) День Перемоги;
в) Спас.
3. Професійне свято – це…
а) День матері;
б) День медичного працівника;
в) День національної культури.
4. На яке свято тільки слухняні діти отримують подарунки?
а) Новий рік;
б) Святого Миколая;
в) Міжнародний день захисту дітей.
5. На яке свято ходять посівальники?
а) Різдво Христове;
б) Старий новий рік;
в) Новий рік.
6. Яке свято триває тиждень?
а) Великдень;
б) Масляна;
в) День Івана Купала.
5. Взаємоперевірка (за дошкою).
6. Фізхвилинка.
7. Робота в групах (створення колажу). Державні свята, народні та релігійні свята.
Презентація робіт учнів.
8. Робота у друкованому зошиті.
VІ. Підсумок уроку
- Чи вдалось нам сьогодні вирішити проблему уроку?
- Хто, на вашу думку, може створювати колажі?
- Де і коли ми можемо його використати?
- Чи справдились ваші передбачення?
VІІ. Рефлексія.
- Який настрій у вас після виконання роботи?
1