Тарас Григорович Шевченко « Тополя» . Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності
Мета. Продовжити знайомити школярів із творчим шляхом Кобзаря, зосередити увагу на його романтичному творі «Тополя», визначити його ідейно-тематичну спрямованість, ознайомити з особливостями балади як жанру літератури, проаналізувати художні засоби, внутрішній світ героїв, з’ясувати фольклорну основу балади, роль символів у ній, народнопісенних засобів, зокрема прийому метаморфози; розвивати увагу, пам’ять, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, виховувати в учнів почуття вірності, небайдужості до краси.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, підручники і зошити, ілюстрації,
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Інтерактивна вправа. «Дерево сподівань».
Доброго дня всім тим, хто:
ІІ. Повідомлення теми уроку.
ІІІ. Цілевизначення
Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитися з творчістю Т.Г.Шевченка, зосередимо увагу на його романтичному творі «Тополя», визначимо його ідейно-тематичну спрямованість, проаналізуємо художні засоби, внутрішній світ героїв, з’ясуємо фольклорну основу балади, роль символів у ній.
Пропоную вам такий девіз уроку
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІV. Актуалізація опорних знань. З баладою як ліро-епічним жанром ви знайомилися на уроках зарубіжної літератури у 7 класі. Пригадайте визначення балади та характерні ознаки цього жанру
V. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Доведіть, що «Тополя» за жанром є баладою
Дайте відповідь, використовуючи такі слова
На мою думку…, я вважаю…, тому що…, отже…
2. Слово вчителя
Нічого дивного немає в тому, що Т.Шевченко почав писати саме балади. Адже в його спогадах чарівною квіткою цвіла Україна з її прекрасною природою, оповідями про таємничих істот та перетворення, з чудовими, часто драматичними піснями, з легендами та казками.
3. Словникова робота
Чабан – пастух;
Билина – травина;
Білим світом нудить – сумує, не знає, де себе подіти;
Нищечком – таємно;
Старий жде зі старостами – прийшов свататися;
Чини – роби;
Зіллячко – трава, ліки, отрута;
Каламар – чорнильниця.
4. Виразне читання уривків балади за ілюстраціями. «Кадроплан».
- Яких страждань зазнала дівчина, коли козак залишив її?
- Зачитайте рядки, які підтверджують стан душі покинутої дівчини
-Чому мти була схвильована за долю дочки?
-Чому вона виішила одружити її з багатим одиноким старцем?
- Як до цього поставилася дівчина? Чому звернулася до ворожки?
5. Інсценізація уривку з балади «Тополя» ( від слів «Бабусенько, голубонько…» до слів «Ні, вже не вернуся…»)
6. Бесіда
-Чому твір можна вважати застереженням для молодих дівчат?
7. Відтворіть послідовність подій у творі
- Минув і рік, минув і другий – козака немає. |
-Ось на тобі сього дива |
-Рости гнучка і висока до самої хмари. |
-Постривайте , все розкажу |
-Не хочу я панувати, не піду, я мамо! |
-Полюбила чорнобрива козака дівчина. |
-Зроби, моя пташко, щоб додому не вернулась. |
4, 6, 1, 5, 7 ,2 ,3
8. Знайдіть у тексті і прочитайте ті епізоди, у яких згадується тополя
«Край дороги гне тополю…»
«рости, рости, тополенько, все вгору та вгору…»
«подивися тополенько, як нема - заплачеш»
«Зілля диво наробило – тополею стала»
«рости тонка та висока, до самої хмари».
9.Бесіда
Кого нагадує вам тополя? Чому саме з тополею порівнюється дівчина?
Як бачимо, Т.Шевченко використав у своєму творі усну народну творчість – народні символи (тополя), міфологічні метаморфози (перетворення дівчини на тополю), народні ворожіння.
10. Метод конкретних ситуацій
Метод конкретних ситуацій (МКС) перевірить ваше ставлення до героїв твору.
(2 команди. Читаємо 3 цитати і 3 питання до них).
«Постривайте, все розкажу...»
«Якби знала...»
“Твою долю позаторік знала...”
“Зілля диво наробило...
11. Поняття про метаморфозу (с.75)
12. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Робота в групах
Завдання
І група – визначити елементи композиції балади.
ІІ група – визначити художні особливості твору.
ІІІ група – охарактеризувати образи балади.
Завдання: скласти асоціативне гроно до характеристики образу дівчини
IV група – дослідити народнопоетичну символіку балади «Тополя».
Орієнтовні відповіді.
І група
Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.
Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.
Експозиція: вступна частина до твору, де поет описує із сумом тополю. Зав'язка:
Полюбила чорноброва
Козака дівчина.
Розвиток дії: зустрічі дівчини з козаком, які завдали молодій чимало страждань після її розлучення з хлопцем.
Кульмінація: дівчина вирішує скористатися зіллям ворожки для швидкого повернення козака.
Розв'язка: дівчина за допомогою зілля ворожки стала тополею.
ІІ група
Метафори: «вітер виє, гуляє..», «море синіє», «серце ниє», «лихо... зострі- неться», «серце знає», «личко червоніє», «брови полиняють», «серденько мліло», «чуло серце недоленьку», «серденько б'ється», «чорнобрива сохла», «стань місяць серед неба».
Порівняння: «поле, як те море», «одна, як сирота», «воркує, як голубка без голуба», «сонце світить — як ворог сміється», «сохне..., як квіточка», «пішла стара, мов каламар», «полетіла, мов на крилах».
Повтори: «одна, одна...», «...пала, пала, стала...», «плавай, плавай, лебедонько».
Епітети: «біле личко», «карі оченята», «щира правда».
Звертання: «Легше, мамо, в труні лежати», «Бабусенько, голубонько, серце моє, ненько», «Зроби, моя пташко!». «Добре, доню...», «Спасибі, бабусю», «Плавай, плавай, лебедонько!», «Скажи, моє серце!», «Мамо моя!., доле моя!», «Боже милий, боже!», «Подивися, тополенько!», «Рости ж, серце - тополенько!..», «Не знайте, дівчата!», «Бо не довго, чорнобриві!»
Зменшено-пестливі слова: «серденько», «соловейко», «квіточка», «бабусенько, голубонько», «зіллячка», «лебедонько», «тополенько».
ІІІ група
Зразки учнівських висловлювань
ДІВЧИНА
Головна героїня балади — молода безіменна дівчина. Вона має привабливу зовнішність: чорнобрива, карі оченята, біле личко червоніє.
Дівчина полюбила козака всією душею, усім серцем «любилася, кохалася», але... козак залишив її.
Не співає чорнобрива. ...Білим світом нудить:
Без милого батько, мати —
Як чужії люди, без милого сонце світить —
Як ворог сміється,
Без милого скрізь могила...
А серденько б'ється.
Сохне вона, як квіточка.
Для дівчини це було справжнє кохання, тому вона не може погодитися на одруження з іншим. У розпачі вона звертається до ворожки. Автор з повагою ставиться до героїні і підкреслює такі її риси характеру: вірність у коханні, щирість у почуттях, цілеспрямованість, волелюбність.
Образ дівчини: щирість у почуттях, вірність у коханні, цілеспрямованість, волелюбність, рішучість, любов до матері.
МАТІР ГЕРОЇНІ
Матір героїні вбачала щастя доньки не в коханні, а в матеріальному достатку. Вона не переймається стражданнями своєї дитини. «Чого в'янеш, моя доню?» — стара не спитала». Не порадившись з дочкою, не спитавши її згоди, мати «тихенько єднала» її із багатим старцем. На матір не подіяли відмови дівчини. «Не слухала стара мати. Робила, що знала...» Для неї головне було те, щоб донька жила в достатку.
ВОРОЖКА
Ворожка — це старенька. Вона береться допомагати дівчині, бо «сама колись дівувала, теє лихо знаю...» Люди приходять до неї зі своїми пробле¬мами, і вона всім допомагає.
IV група
( Тополя, степ, соловей, верба, калина) Використовуючи кюар коди
V. Рефлексивно-оцінювальний етап
1. Слово вчителя
Однією із ознак балади є музичність, адже назва жанру походить від слова «танцювати».
Вступ до балади «Тополя» став популярною народною піснею, а музику до його фрагментів написали Микола Лисенко, Кирило Стеценко та багато інших композиторів. Твори Тараса Шевченка часто можна почути у виконанні й сучасних виконавців. Одними з таких є львівський гурт «Хочу ЩЕ!», який виконав баладу «Тополя» на сучасний лад. Давайте переглянемо відеокліп на пісню.
2. Перегляд відеокліпу «Тополя» у виконанні гурту «Хочу ЩЕ!»
VІ. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання