Урок та Презентація до теми "Безсполучникове складне речення"

Про матеріал
Урок та презентація з теми "Безсполучникове складне речення" тематичні, орієнтовані на природу
Перегляд файлу

Автор: Лапузіна О.В., учитель української мови та літератури Гружчанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» Конотопської районної ради Сумської області

 

Урок

Тема: Безсполучникове складне речення: смислові відношення між його частинами

Мета:

навчальна: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень;

розвивальна: розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них;

виховна: виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

Хід уроку

І. Організаційний момент


Зима

Одяглися люди в шуби,

Натопили тепло груби.

Білки гріються в дуплі,

Миші – в норах у землі.

Сплять ведмеді в теплих лігвах,

Сосни в інею застигли.

І під кригою на дні

Сплять у річці окуні.

А під снігом в підземеллі,

В земляній мякій постелі,

Де немає світла дня,

Причаїлося зерня.

Там не холодно зернинці –

Спить вона, мов на перинці,

 Й тихо снить хороші сни

 Про веселі дні весни.

Н. Забіла


ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда за питаннями

  • Яка синтаксична конструкція називається складним реченням?
  • Які є види складних речень? Яка між ними різниця?

2. Дослідження-коментування

  • Прокоментувати структуру поданих речень. Визначити, якого з видів складних речень не вистачає. Скласти, дотримуючись теми.
  1. Восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відлітають до вирію.
  2. Сиротіють без них степи й небеса, сиротіють людські душі.
  3. Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулися додому й жайворонки.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

2. Колективне опрацювання опорної схеми

  • Розглянути схему. Яка інформація про безсполучникове складне речення є для вас новою? Зробити висновок, що спільного в безсполучникового складного речення зі складносурядним і відмінного зі складнопідрядним.

  1. Сформулювати повне визначення безсполучникового складного речення.

3. Робота за підручником

  • Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 136-138
  • Вправи 288, 289, 291, 292

4. Творче спостереження з елементами зіставлення

  • Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись матеріалом у підручнику, с.136-137

1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.

  • Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.
  • Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота біля дошки і в зошитах

  • Зробити синтаксичний розбір складного безсполучникового речення.
  1. Сонце ще не зійшло, над очеретами й водою стояв попелястий туман.
  2.  Час минав, спливало надвечір’я, небо супилося, затягуючись хмарами. (Є.Гуцало).
  3. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все принишкло, замовкло (О. Лупій).

2.  Гра «Змалюй пейзаж словами»: доповнити запропоновані речення так, щоб утворилися складні безсполучникові речення.

  1. Тихий морозний ранок починався сонячною усмішкою…
  2. Густий молочний туман плив над землею…
  3. Пухкий лапатий сніг викликав щирий захват у дітей…
  4. У темному бездонному небі засвітилася перша зоря…
  5. Зима – особлива пора року…

VІ. Підсумок уроку

Гра «Незакінчене речення»:

  • Безсполучникове складне речення складається з …
  • Частини безсполучникового складного речення поєднані за допомогою…
  • Між частинами безсполучникового складного речення ставиться…
  • За характером смислових відношень між частинами безсполучникові складні речення поділяються на …

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 24 (с.136-138), виконати вправи 293, 294*; творче завдання: скласти твір-акварель до теми «Прихід весни»**

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Безсполучникове складне речення: смислові відношення між його частинами Автор: Лапузіна О. В., учитель української мови та літератури Гружчанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» Конотопської районної ради Сумської області

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Дослідження-коментування. Прокоментувати структуру поданих речень. Визначити, якого з видів складних речень не вистачає. Скласти, дотримуючись теми. Восени жайворонки зі своїми чудотворними піснями відлітають до вирію. Сиротіють без них степи й небеса, сиротіють людські душі. Та ось повернулась із вирію весна, а з нею повернулися додому й жайворонки.

Номер слайду 4

Робота зі схемою

Номер слайду 5

Творче спостереження з елементами зіставлення1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі. 2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Синтаксичний розбір речення. Сонце ще не зійшло, над очеретами й водою стояв попелястий туман.

Номер слайду 8

Синтаксичний розбір речення. Час минав, спливало надвечір’я, небо супилося, затягуючись хмарами.

Номер слайду 9

Синтаксичний розбір речення. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все принишкло, замовкло.

Номер слайду 10

Гра «Змалюй пейзаж словами»

Номер слайду 11

Гра «Незакінчене речення»Безсполучникове складне речення складається з …Частини безсполучникового складного речення поєднані за допомогою…Між частинами безсполучникового складного речення ставиться…За характером смислових відношень між частинами безсполучникові складні речення поділяються на …

Номер слайду 12

Молодці!

Номер слайду 13

Домашнє завдання Опрацювати § 22 Виконати вправи 222, 225*Творче завдання: скласти твір-акварель до теми «Прихід весни»

Номер слайду 14

Дякую за увагу!

zip
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1697
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку