5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Урок "Особливості інтонації безсполучникових складних речень"

Про матеріал

Урок "Особливості інтонації безсполучникових складних речень" створений відповідно до чинної програми з української мови в рамках теми "Безсполучникове реяення"

Перегляд файлу

Автор: Лапузіна О.В., учитель української мови та літератури Гружчанського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ» Конотопської районної ради Сумської області

 

Урок

Тема: Особливості інтонації безсполучникових складних речень

Мета: навчальна:поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення, смислові відношення між його частинами; ознайомити з основними видами інтонації безсполучникових складних речень;

розвивальна:розвити вміння правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції, визначати взаємозалежність інтонації і смислових відношень між частинами безсполучникових складних речень;

виховна: виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.

Тип уроку: формування умінь та навичок

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Гра «Знайди пару»: встановіть відповідність.
  1. Безсполучникове складне речення складається з …
  2. Частини безсполучникового складного речення поєднані за допомогою…
  3. Між частинами безсполучникового складного речення ставиться…
  4. За характером смислових відношень між частинами безсполучникові складні речення поділяються на …
  1. кома, крапка з комою, тире, двокрапка.
  2.  двох і більше рівноправних між собою частин.
  3. речення з однорідною та неоднорідною підрядністю.
  4. інтонації.

Відповідь: 1-б, 2-г, 3-а, 4-в.

2. Дослідження-коментування

  • Прокоментувати структуру поданих речень. Визначити смислові відношення.
  • Темною громадою прийняв нас ліс, очам стало легше після золотого сяйва пшеничного поля.
  • Скельця неба виблискують під ногами на лісовій дорозі — позавчорашній дощ напоїв землю і залишився спогадом в колії від возу лісника та глибоких круглих відбитках копит. (З тв. Є Гуцала)

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

  1. Вступне слово вчителя.

2. Дослідження-відновлення

  • Відновити відомі вам прислів’я і крилаті вирази. Простежити, як впливає інтонація речень на розділові знаки.

1. Вік живи, ... . (вік учись).

2. Любіть книгу: ... . (в ній мудрість народна).

3. З вовком жити — ... . (по-вовчи вити).

  • Умовними позначеннями зобразити інтонацію кожного безсполучникового складного речення. Сформулювати висновок про співвіднесеність інтонації і смислових відношень.

Коментар учителя. Нагадуємо, що позначає підвищення голосу; позначає зниження голосу; / позначає середню паузу в середині речення; // позначає тривалу паузу в середині або в кінці речення.

Якщо для безсполучникового складного речення характерна інтонація переліку, то між його частинами ставиться або кома, або крапка з комою; якщо характерне зниження голосу (тону) в кінці першої частини, то ставиться двокрапка; якщо характерне підвищення голосу (тону) в кінці першої частини, то ставиться тире.

3. Колективне опрацювання теоретичного матеріалу (робота з таблицею  або робота за підручником, с.119)

Інтонація в безсполучниковому складному реченні

Вид інтонації

Особливості інтонації

Приклади

Інтонація переліку

Незначна пауза між частинами, які вимовляються з посиленням голосу і невеликим спадом перед паузою. Виражає логічну однорідність (одночасність, послідовність) і використовується здебільшого в безсполучникових реченнях, співвідносних із складносурядними

Між туманними зорями ловили вітер вітряки, під туманними зорями лежала хліборобська сторона                    (М. Стельмах)

Пояснювальна інтонація

Виражає причинові, з’ясувальні, пояснювальні відношення. Вона характеризується зниженням голосу й виразною паузою перед тією частиною, що пояснюється. Друга частина вимовляється

швидким темпом

Усяк розумний        по-своєму:

один — спершу,

а другий — потім

(Нар. творчість)

Інтонація зіставлення

Характеризується виразною паузою між частинами, перша з яких вимовляється підвищеним тоном, а друга — зниженим. Однаковий логічний наголос робиться на зіставлюваних словах

Пора пройде — інша прийде                  (Нар. творчість)

 

4. Інтонаційний практикум з елементами класифікації

  • Прочитати речення вголос, правильно інтонуючи їх. Згрупувати речення за видами інтонації: а) безсполучникові складні речення з інтонацією переліку; б) з інтонацією пояснення; в) з інтонацією зіставлення.

1. Два голуби гуде, голубка туркоче (Нар. творчість). 2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко). 3. Мені здається: твої очі у мою душу світять з вишини (В. Сосюра). 4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними

(О. Гончар). 5.  Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина). 6. Не русалонька блукає — то дівчина ходить (Т. Шевченко).

Відповідь: а – 1,4; б – 3; в – 2,5,6.

3. Робота за підручником

  • Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 119
  • Вправа 220

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота біля дошки і в зошитах

  • Зробити синтаксичний розбір складного безсполучникового речення, визначити смислові відношення та вид інтонації.
  • Переспіви жайворонків залишилися позаду, звідусіль почулося лісове різноголосся: у верховітті бурмоче про щось своє старий ворон, у квітках терену виспівує соловейко, далеко розноситься перестук дятла.
  • Рясна вранішня роса розсипами діамантів переливається в павутинні сонячних променів — день буде погожий.
  • Вікові дуби широко розкинулись як могутні велетні; білими маячками розсипались по лісі берези; у медовому цвітінні розлогої липи чується бджолиний гул. (З тв. Є.Гуцала)

2.  Гра «Хто швидше»: розгадати анаграми, з відгаданими словами скласти безсполучникові речення (з трьома одночасно)

  1. Ткавкі (квітка)
  2. Нцесо (сонце)
  3. Онкві (вікно)

VІ. Підсумок уроку

Гра «Скринька запитань»: наосліп обрати питання, дати на нього відповідь.

  • Які складні речення називають безсполучниковими?
  • До яких складних речень безсполучникові складні речення синонімічні?
  • Які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням?
  • Яка інтонація буває в безсполучникових складних реченнях?
  • Від чого залежить інтонація у складному безсполучниковому реченні?

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VІІІ. Домашнє завдання

Повторити § 22, виконати вправи 228, 218 (ІІІ завдання)*, повторити відомості про розділові знаки в складносурядному реченні; написати етюд до теми «Лелеки прилетіли»**

 

docx
Додано
27 березня
Переглядів
501
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку