Урок та презентація: "Історичні джерела - писемні, усні, речові"

Про матеріал
ознайомити учнів із різними видами історичних джерел — писемними, усними, речовими; з’ясувати роль історичних джерел у розкритті подій минулого; розвивати критичне мислення; виховувати повагу до історії.
Перегляд файлу

Смаглюк Тамара Григорівна, вчитель історії Чернігівської загальноосвітньої І-ІІІ ст. школи № 35

 

Тема 3. Джерела до вивчення історії

Тема: «Історичні джерела»

Мета: ознайомити учнів із різними видами історичних джерел — писемними, усними, речовими; з’ясувати роль  історичних джерел у розкритті подій минулого; розвивати критичне мислення; виховувати повагу до історії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

І.Організаційний момент уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Пригадайте, що вивчає наука історія?

2.Звідки  історики черпають  знання про наше минуле?

Учитель. Дослідження історії – неймовірно цікава, але водночас відповідальна справа.

Адже історик має донести до людей правдиву інформацію про історичні події.

Аби дізнатися про реальні події минулого історики звертаються до…

Ви  прослухаєте вірш-загадку  і дасте відповідь.

Учень. Щоб історію писати, треба так багато знати

І літопис прочитати, що монах давно писав.

Документи повивчати, ті, що князь колись складав.

І послухати легенди, давні вірші і казки.

Сиві думи, що складались всім народом залюбки,

Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття.

Дивний одяг, що носили наші предки за життя.

Все зробив історик вправно, все читав і розглядав

І завзято та докладно нам історію писав.

Що ж йому допомогло? Історичне …(джерело)

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

План.

1.Історичні  джерела.

2.Речові пам’ятки.

3.Писемні пам’ятки.

4.Усні памятки.

Робота з поняттям.

Історичні джерела - це пам’ятки життя і діяльності людей, які дають змогу досліджувати минуле людства. Запис в зошит.

Робота зі схемою.

Учитель. Давайте  історичні джерела поділимо  на певні групи.

Історичні джерела

Речові                                                 Писемні                                     Усні

1.Речові пам’ятки.

Учитель. Для вивчення найдавнішої історії людства, коли ще не було писемності, найціннішими є речові пам’ятки.

Все, до чого можна доторкнутися руками.

Завдання. Спробуйте з вірша вибрати речові джерела?

Посуд, прикраси, взуття, одяг.

Речові джерела вивчає наука археологія.

Археологія   наука, що вивчає минуле за допомогою речових пам’яток.

Речові памятки знаходяться, як правило, під землею.  

Найчастіше вони виявляються захороненими врезультаті діяльності людей.

Уявіть, що дуже давно словянське поселення оточили вороги. Хто встиг залишити  поселення, свої речі вони забрали або сховали. Після запеклої боротьби вороги захопили поселення. Більшість споруд було зруйновано, їх мешканців убито. Минали роки. Залишене поселення з часом остаточно зруйнувалося, вкрилося пилом, потім шаром грунту.  Під великим   шаром грунту опинились різноманітні речі.

Запитання. Хто допомагає відшукати ці речі?

Для того, щоб не зіпсувати речі, які протягом століть знаходилися у землі археологам доводиться діяти дуже обережно.

Археологічними дослідженнями захоплювалося чимало українців.

Знайомтесь.

Вікентій Хвойка. Чех за походженням, але довгий час працював в Україні. Вперше об’єднав окремі знахідки в одну культуру Трипільську.

Борис Мозолевський. Його пам’ятки знаходилися в скіфських курганах.

 І ще один дослідник  відома вам людина, яку ви більше знаєте як поета і художника це …

Дізнаємося  про кого мова йде  з невеликого повідомлення.

Повідомлення учня.

Видатний український   поет  і художник, подорожуючи Україною, взяв участь у створенні Програми збереження історичних пам’яток Криму, зафіксував чимало стародавніх курганів, пам’яток козацької слави, серед яких руїни столиці Української козацької держави – Чигирина. Йому належать слова: «Люблю археологію – таємничу матір історії». (Т. Г. Шевченко)

Учитель. Речові пам’ятки потрібно зберігати для нащадків, зробити можливим огляд їх усіма бажаючими.

Запитання. Підкажіть, де вони зберігаються?

Музей -  місце, де зберігаються речові історичні пам’ятки.

Запитання. В нашому місті є музеї?

Більша частина історії людства досліджується лише за археологічними даними, і лише незначна частина -  за писемними джерелами.

2.Писемні пам’ятки.

І ми переходимо до вивчення цієї групи історичних джерел.

Це дуже важливі пам’ятки.

Записи, з яких учені здобувають знання про історію.

Завдання. Огляньте кабінет.(парти, шафи). Назвіть писемні пам’ятки.

Учні. Щоденники, малюнки, листи, книги, документи, закони, різноманітні угоди, журнали, літописи.

Серед названих писемних джерел важливе місце посідають літописи

Літопис – послідовний запис історичних подій з року в рік «з літа в літо»

Відомий «Повість минулих літ» Нестора літописця. Упорядкований 1113 р.

Чи відомо вам, що справу збирання, зберігання та впорядкування писемних памяток  покладено на архіви.

Архів – установа, яка збирає, впорядковує і зберігає писемні пам’яткі.

Тепер власні архіви мають усі установи. Наша школа не виключення. Зберігаються журнали, характеристики  учнів, виписка оцінок.

Завдання. Досить часто вченим доводиться працювати з пошкодженими  текстами.

Давайте допоможемо відновити втрачений текст.

Народ, який проживав у Давньому Єгипті, для письма використовував …, зарослі якого досить часто зустрічалися на березі річки Ніл.

Наші предки писали на корі…, а згодом почали використовувати …, виготовлений із шкіри тварин.

Важливі документи зберігалися в …

Учитель. Виконавши це завдання ми ознайомилися на якому матеріалі писали до винайдення папіру.

Люди не завжди писали на папері чи в гаджетах за допомогою літер.

Як на вашу думку, які джерела зявилися раніше усні чи писемні?

3.Усні джерела.

Учитель. Усні джерела виникли задовго до появи писемності. Письмо виникло понад 5000 тис. років тому.  Інформація, що передається із покоління в покоління, із уст в уста і зберігається у пам’яті народу.

Історія значним чином відображена в усній народній творчості чи фольклорі.

Запитання. Пригадайте з української літератури чи зарубіжної , що означає

Фольклор ( з англ. –«народна мудрість») –усна та музична народна творчість, обряди та звичаї,що мають давнє походження.

Назвіть приклади усних джерел.

 Учні. Прислівя, приказки, казки, балади, історичні думи, пісні, легенди, перекази.

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

1.Перевірка знань у вигляді сучасної головоломки назва якій –кросенс.

Перед вами 9 квадратів. 9 й квадрат пустий.

Для цього нам потрібно розгадати , що зображено на кожному з них,  сказавши  до якого  джерела  вона  відноситься. (історичні джерела).

2.Що таке історичні джерела.

3.Як, на вашу думку, про що можна дізнатися з історичних джерел.

V. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф підручника.

 

 

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Щоб історію писати, треба так багато знатиІ літопис прочитати, що монах давно писав. Документи повивчати, ті, що князь колись складав.І послухати легенди, давні вірші і казки. Сиві думи, що складались всім народом залюбки,Роздивитись дивний посуд, і прикраси, і взуття. Дивний одяг, що носили наші предки за життя. Все зробив історик вправно, все читав і розглядавІ завзято та докладно нам історію писав. Що ж йому допомогло? Історичне …

Номер слайду 3

Тема 3. Джерела до вивчення історії

Номер слайду 4

Історичні джерела

Номер слайду 5

Історичні джерела - це пам’ятки життя і діяльності людей, які дають змогу досліджувати минуле людства.

Номер слайду 6

Історичні джерела Речові Писемні Усні

Номер слайду 7

Речові пам’ятки. Посуд. Прикраси. Взуття. Одяг

Номер слайду 8

Археологія – наука, що вивчає минуле за допомогою речових пам’яток.

Номер слайду 9

Вікентій Хвойка

Номер слайду 10

Борис Мозолевький

Номер слайду 11

“Люблю археологію - таємничу матір історії”

Номер слайду 12

Музей – місце, де зберігаються речові історичні пам’ятки.

Номер слайду 13

Писемні пам’ятки. Листи Документи Малюнки Літописи

Номер слайду 14

Літопис – послідовний запис історичних подій з року в рік «з літа в літо». Літопис «Повість минулих літ” Нестора Літописця. Упорядкований 1113 р.

Номер слайду 15

Архів – установа, яка збирає, впорядковує і зберігає писемні пам’ятки.

Номер слайду 16

Завдання. Відновити втрачений текст Народ, який проживав у Давньому Єгипті, для письма використовував …, зарослі якого досить часто зустрічалися на березі річки Ніл. Наші предки писали на корі…, а згодом почали використовувати …, виготовлений із шкіри тварин. Важливі документи зберігалися в …

Номер слайду 17

Фольклор ( з англ. –«народна мудрість») – усна та музична народна творчість, обряди та звичаї,що мають давнє походження.

Номер слайду 18

Усні пам’ятки. Міфи Приказки. Думи

Номер слайду 19

Історичні джерела Речові Писемні УсніМіфи. Пісні Приказки. Думи. Листи Документи Малюнки Літописи. Посуд. Прикраси. Взуття. Одяг

Номер слайду 20

Кросенс

Номер слайду 21

КросенсІсторичні джерела

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Гусак Віта Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Антонюк Ліана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
18 січня 2019
Переглядів
16152
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку