Тема: КНЯЗІ ДАВНЬОРУСЬКОЇ ДЕРЖАВИ НА СТОРІНКАХ «ПОВІСТІ МИНУЛИХ ЛІТ»
Мета: пояснити значення літописів для наступних поколінь на прикладі « Повісті минулих літ».
Цільове завдання: дослідити, чи можна «Повість минулих літ»
вважати історичним джерелом та літературною пам’яткою.
Очікувані результати:
після уроку учні зможуть
-
характеризувати «Повість минулих літ» як літературний твір та історичне джерело;
-
називати основні події з життя і діяльності князів Святослава Хороброго, Володимира Великого та Ярослава Мудрого;
-
скласти уявний портрет давньоруських князів;
-
розуміти значення літописів для збереження пам`яті про минуле нашого народу;
-
розуміти поняття поняття «історичний факт», «історична особа», «історичний образ».
Тип уроку: урок-дослідження, бінарний урок: українська література та історія.
Структура уроку:
-
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
-
Формулювання теми, визначення мети і завдань уроку.
-
Опрацювання навчального матеріалу.
-
Закріплення
-
Підведення підсумків.
-
Домашнє завдання.
Хід уроку:
І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Учням демонструється слайд із зображенням пам`ятників Нестору-літописцю та князям Святославу Хороброму, Володимиру Великому, Ярославу Мудрому.
Вчитель проводить вступну бесіду по слайду.
-
Які історичні особи увіковічнені у цих пам’ятниках?
-
Яка тисячолітня писемна пам’ятка розповідає нам про їх життя і діяльність?
-
Пригадайте, що таке літопис, як ви гадаєте, від яких слів воно утворене?
-
Що вам відомо про Нестора - літописця і його «Повість минулих літ»?
ІІ. Формулювання теми, визначення мети і завдань уроку.
1. Пояснення епіграфів до уроку:
- Прочитайте тую славу, та читайте од слова о слова…
Т. Шевченко
- Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього…
Хто не шанує видних людей свого народу, той сам не вартий пошани…
М. Рильський
- Книги - морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить
(І. Франко)
2. Вступна бесіда, в ході якої учні з допомогою вчителя формулюють тему, самостійно визначають мету і завдання уроку:
1. Назвіть основні події з життя і діяльності князів Святослава Хороброго, Володимира Великого та Ярослава Мудрого;
2. Складіть уявний портрет давньоруських князів;
3. Дослідіть, чому «Повість минулих літ» є історичним джерелом та літературною пам’яткою.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
План теми
-
Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава.
-
Володимир вибирає віру
-
Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам.
-
Для роботи над завданнями до уривків літопису учням необхідно пригадати основні теоретичні знання про князів. Учитель може запропонувати гру «вірю – не вірю»:
- Святослав був завойовником,
-
Володимир розширив межі Київської Русі аж до кордонів Візантії.
-
Князь Святослав воював з Візантією у 970 році.
-
Імператором Візантії тоді був Іоанн Цимісхій.
-
Ярослав Мудрий був спадкоємцем Святослава.
-
Здійснюючи реформи у Київській Русі, Володимир Великий зміцнив владу династії Рюриковичів.
-
Перш ніж запровадити християнство, князь Володимир наказав спорудити пантеон всіх язичницьких богів, щоб молитись їм.
-
Прийняття християнства відбулось у 980 році.
-
Володимир Великий розпочав розбудову Києва, за нього була споруджена Десятинна церква.
-
Після смерті Володимира Святославовича владу у Києві отримав майбутній тесть Європи.
-
Князь Ярослав здійснив багато військових походів.
-
Розбудовуючи і зміцнюючи Київську Русь Ярослав Мудрий продовжував справу батька.
-
Учитель робить проміжний підсумок про життя і діяльність князів, наголошуючи про значення прийняття християнства та про роль Володимира Великого і Ярослава Мудрого у розбудові і зміцненні Київської Русі.
-
Робота у групах. Клас ділиться на групи для роботи з трьома літописними оповідями в перекладі О. Близнеця. Кожна група працює з одним уривком за підготовленими завданнями до тексту. Підсумки роботи обговорюються через складання сенканів кожною групою.
1-ша група – «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава": знайдіть у тексті історичне та художнє.
«Історичне»
-
Які події стали причиною укладання мирного договору князя Святослава з греками? Коли вони відбувалися?
-
На яких умовах було укладено мир?
-
Які історичні факти вказують на причину загибелі князя Святослава?
«Художнє»
Якими у літописній оповіді постають художні образи князя Святослава і русичів?
2-га група – « Володимир вибирає віру»:знайдіть у тексті відоме та невідоме.
«Відоме»
-
У літописній оповіді розповідається про причини однієї події, яка вам точно відома. Яка це подія? Коли вона відбувалась?
-
Чому Володимир вирішив обрати єдину для всіх віру?
«Невідоме»
-
Що цікавого про обрання християнства ви довідались з літописної розповіді?
-
Посланці яких країн приходили до Володимира?
-
Чому Володимир вибрав саме християнство?
3-тя група – «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам»: знайдіть у тексті пізнавальне та повчальне.
«Пізнавальне»
-
Уявіть себе туристами, що прибули до Києва. Які пам’ятки архітектури, що їх залишив нам у спадок Ярослав Мудрий ви відвідаєте?
-
Що вам відомо про них з уроків історії?
«Повчальне»
-
Яким було ставлення Ярослава Мудрого до книг?
-
Які заслуги перед своїм народом мав Ярослав Мудрий?
4.Складання сенканів.
IV. Закріплення.
Гра «Незакінчене речення»
1).Прочитавши літописні оповіді, я зрозумів…
2). Мені запам’яталась розповідь про…
3). Твори про минуле нашого народу вчать мене…
V. Підведення підсумків. Заключне слово вчителя.
VІ. Домашнє завдання. Напишіть міні-твір: “Повість минулих літ” - це літературна пам`ятка та історичне джерело, тому що…