Князі Давньоруської держави на сторінках "Повісті минулих літ"

Про матеріал
Мета: пояснити значення літописів для наступних поколінь на прикладі « Повісті минулих літ». Цільове завдання: дослідити, чи можна «Повість минулих літ» вважати історичним джерелом та літературною пам’яткою. Очікувані результати: після уроку учні зможуть - характеризувати «Повість минулих літ» як літературний твір та історичне джерело; - називати основні події з життя і діяльності князів Святослава Хороброго, Володимира Великого та Ярослава Мудрого; - скласти уявний портрет давньоруських князів; - розуміти значення літописів для збереження пам`яті про минуле нашого народу; - розуміти поняття поняття «історичний факт», «історична особа», «історичний образ». Тип уроку: урок-дослідження, бінарний урок: українська література та історія.
Перегляд файлу

Тема: КНЯЗІ ДАВНЬОРУСЬКОЇ ДЕРЖАВИ НА СТОРІНКАХ «ПОВІСТІ МИНУЛИХ ЛІТ»

Мета: пояснити значення літописів для наступних поколінь на прикладі            « Повісті минулих літ».

Цільове завдання: дослідити, чи можна «Повість минулих літ»

    вважати історичним джерелом та літературною  пам’яткою. 

Очікувані результати:

     після уроку учні зможуть

  •    характеризувати «Повість минулих літ» як літературний твір та історичне джерело;
  •    називати основні події з життя і діяльності князів Святослава Хороброго, Володимира Великого та Ярослава Мудрого;
  •    скласти уявний портрет давньоруських князів;
  •    розуміти значення літописів для збереження пам`яті про минуле нашого народу;
  •    розуміти поняття поняття «історичний факт», «історична особа», «історичний образ».

 

Тип уроку: урок-дослідження, бінарний урок: українська література та історія.

 

Структура уроку:

  1. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
  2. Формулювання теми, визначення мети і завдань уроку.
  3. Опрацювання навчального матеріалу.
  4. Закріплення
  5. Підведення підсумків.
  6. Домашнє завдання.

 

Хід уроку: 

І. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

   Учням демонструється слайд із зображенням пам`ятників Нестору-літописцю та князям Святославу Хороброму, Володимиру Великому, Ярославу Мудрому.

 

Вчитель проводить вступну бесіду по слайду.

  •    Які історичні особи увіковічнені у цих пам’ятниках?
  •    Яка тисячолітня  писемна пам’ятка розповідає нам  про їх життя і діяльність?
  •    Пригадайте, що таке літопис, як ви гадаєте,  від яких слів воно утворене?
  •    Що вам  відомо про Нестора - літописця  і його «Повість минулих літ»?

 

ІІ. Формулювання теми, визначення мети і завдань уроку.

1. Пояснення епіграфів до уроку:

- Прочитайте тую славу, та читайте од слова о слова…

Т. Шевченко

- Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього…

  Хто не шанує видних людей свого народу, той сам не вартий пошани…

М. Рильський

-  Книги - морська глибина, 

   Хто в них пірне аж до дна,

  Той, хоч і труду мав досить,

  Дивнії перли виносить  

                               (І. Франко)

 

2. Вступна бесіда, в ході якої учні з допомогою вчителя формулюють тему, самостійно визначають мету і завдання уроку:

 

1. Назвіть  основні події з життя і діяльності князів Святослава Хороброго,    Володимира Великого та Ярослава Мудрого;

2.  Складіть уявний портрет давньоруських князів;

3. Дослідіть, чому «Повість минулих літ» є історичним джерелом та літературною  пам’яткою.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

                    План теми

  1. Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть  Святослава.
  2.  Володимир вибирає віру
  3. Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам.

 

  1. Для роботи над завданнями до уривків літопису учням необхідно пригадати основні теоретичні знання про князів. Учитель може запропонувати гру «вірю – не вірю»:

-  Святослав був завойовником,

  •    Володимир розширив межі Київської Русі аж до кордонів Візантії.
  •    Князь Святослав воював з Візантією у 970 році.
  •    Імператором Візантії тоді був Іоанн Цимісхій.
  •    Ярослав Мудрий був спадкоємцем Святослава.
  •    Здійснюючи реформи у Київській Русі, Володимир Великий зміцнив владу династії Рюриковичів.
  •    Перш ніж запровадити християнство, князь Володимир наказав спорудити пантеон всіх язичницьких богів, щоб молитись їм.
  •    Прийняття християнства відбулось у 980 році.
  •    Володимир Великий розпочав розбудову Києва, за нього була споруджена Десятинна церква.
  •    Після смерті Володимира Святославовича владу у Києві отримав майбутній тесть Європи.
  •    Князь Ярослав здійснив багато військових походів.
  •    Розбудовуючи і зміцнюючи Київську Русь Ярослав Мудрий продовжував справу батька.

 

  1. Учитель робить проміжний підсумок про життя і діяльність князів, наголошуючи про значення прийняття християнства та про роль Володимира Великого і Ярослава Мудрого у розбудові і зміцненні Київської Русі.

 

  1. Робота у групах. Клас ділиться на групи для роботи з трьома літописними оповідями в перекладі О. Близнеця. Кожна група працює з одним уривком за підготовленими завданнями до тексту. Підсумки роботи обговорюються через складання сенканів  кожною групою.

 

 

1-ша група – «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть  Святослава": знайдіть у тексті історичне та художнє.

                                                           «Історичне»

  1. Які події стали причиною укладання мирного договору князя Святослава з греками? Коли вони відбувалися?
  2. На яких умовах було укладено мир?
  3. Які історичні факти вказують на причину загибелі князя Святослава?

«Художнє»

  Якими у літописній оповіді постають художні образи князя Святослава і русичів?

 

2-га група – « Володимир вибирає віру»:знайдіть у тексті відоме   та  невідоме.

                                                     «Відоме»

  1. У літописній оповіді розповідається про причини однієї події, яка вам точно відома. Яка це подія? Коли вона відбувалась?
  2. Чому Володимир вирішив обрати єдину для всіх віру?

                                                      «Невідоме»

  1. Що цікавого про обрання християнства ви довідались з літописної розповіді?
  2.  Посланці яких країн приходили до Володимира?
  3. Чому Володимир вибрав саме християнство?

 

3-тя група – «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам»: знайдіть у тексті пізнавальне   та  повчальне.

  «Пізнавальне»

  1. Уявіть себе туристами, що прибули до Києва. Які пам’ятки архітектури, що         їх залишив нам у спадок Ярослав Мудрий ви відвідаєте?
  2. Що вам відомо про них з уроків історії?

«Повчальне»

  1. Яким було ставлення Ярослава Мудрого до книг?
  2. Які заслуги перед своїм народом мав Ярослав Мудрий?

4.Складання сенканів.

 

IV. Закріплення.

Гра «Незакінчене речення»

1).Прочитавши літописні оповіді, я зрозумів…

    2). Мені запам’яталась розповідь про…

    3). Твори про минуле нашого народу вчать мене…

 

V.  Підведення підсумків. Заключне слово вчителя.

 

VІ.  Домашнє завдання. Напишіть міні-твір:  “Повість минулих літ”  - це літературна пам`ятка  та історичне джерело,   тому що…

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Мороз Ірина
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
21 січня 2019
Переглядів
3769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку