матеріали до уроку практичного заняття в 6 класі. історія України/Всесвітня історія, можна використовувати окремі завдання з запропонованої розробки
ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ ЗА ПЕРВІСНИХ ЧАСІВ.
Практичне заняття № 2
ОСНОВНІ СТОЯНКИ ТА ПАМЯТКИ ПЕРВІСНИХ ЛЮДЕЙ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
На уроці ви навчитесь:
1. Визначати на карті місця знахідок решток найдавніших людей.
2. Визначати послідовність та тривалість перебування в антропологічних типів людей.
3. Складати таблиці та схеми за самостійно обраними критеріями.
Хід роботи
І. Закінчіть речення:
1.Учених, які розшукують, розкопують і досліджують дані речі та споруди називають ____________________
2.Кам’яний вік отримав назву через те, що__________________________________________________________
3.Найпростішими знаряддями праці перших людей були _____________________________________________
ІІ. Співвіднесіть опис із зображенням.
1. За описом вкажіть наукову назву різновиду стародавньої людини.
Опис 1 У нього було низьке спадисте чоло, надбрівні дуги виступали вперед, а масивна нижня щелепа мала лише натяк на підборіддя. Тіло було вкрите шерстю. Хоча в нього була прямостояча, умів обробляти камінь. Мозок був розвинений краще, ніж у попередників.
Опис 2 Його зріст становив 1,7 – 1,8 м; голова була з високим округлим чолом, виразними та чіткими рисами: тонким носом, трохи загостреним підборіддям, не було вже й тяжкого надбрів’я. Об’єм головного мозку нічим не поступався об’ємові сучасної людини.
мал. 1 мал. 2 мал.3
Відповідь:________________________________________
2. Назвіть та складіть опис різновиду стародавньої людини, що на вашу думку не підпадає під описи.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
IІІ.Працюємо з картою
Користуючись легендою карти визначте стоянки, що належали до періоду палеоліту
Ранній палеоліт |
|
Середній палеоліт |
|
Пізній палеоліт |
|
ІV. Вчимося порівнювати
Подумайте, про зародження якого виду релігії розповідається в цьому уривку.
Видатний англійський етнограф Джеймс Фрейзер (1854-1941) висунув гіпотезу про виникнення релігії з давніх уявлень про природу дітонародження: жінка вагітніє, коли в її утробу проникає дух рослини або тварини. Оскільки в такому випадку дитина є причетною до життя тварини або рослини, ця тварина або рослина наділяється особливим значенням. На тварин люди дивилися як на заступників роду і племені, захисників, помічників у розв' язанні всіх конфліктів, вони вважали їх братами і сестрами. Тому свої родові колективи первісні люди називали іменами цих тварин. Наприклад, північноамериканські індіанці-оджибве у XVII ст. мали п'ять родових колективів, які носили назву журавля, сома, гагари, ведмедя, куниці. В Австралії наприкінці XVIII - на початку ХІХ ст. європейців дуже дивувала відповідь аборигенів на запитання "хто ти такий?" - "я - кенгуру", або "я - личинка комахи". Так через родовий тотем австралійці підкреслювали свою племінну приналежність. Спочатку захисником роду вважалася тільки справжня тварина, рослина, птах або комаха. Потім стало вистачати його більш-менш реалістичного зображення, кінець-кінцем люди стали задовольнятися будь-яким символом, словом або звуком, яким вони позначали власний символ релігії. Кожна людина перед сном і під час пробудження промовляла ім' я свого релігійного символа, оскільки гадала, що завдяки його надприродній підтримці з нею нічого поганого не станеться, навпаки, і на полюванні, і в інших справах їй пощастить. Виникнення цього виду релігії тісно пов' язане з господарською діяльністю первісної людини - збиральництвом та полюванням. Рослини і тварини, які дали людині можливість існувати, ставали об' єктами поклоніння.
Відповідь:________________________________________
Які види первісних вірувань ви можете назвати. Зробіть визначення одному із понять:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
V. Ознайомтесь з текстом, заповніть таблицю.
Інформаційний текст.
Мезоліт – середньокам`яний вік. На території сучасної України археологами виявлено більше 500 мезолітичних стоянок: Фатьма - Коба. Мурза - Коба, Шан - Коба – Крим; Білолісся, Мирне – Північне Причорномор’я; Дробишеве – Сіверський Донець; Бородянка – Київщина та інші.
Вимирання великих, повільних у рухах звірів призвело до зміни способів полювання, до появи нових знарядь праці. Було винайдено сокиру, яка значно полегшала і полювання, і обробку деревини. Проте найбільшим викриттям епохи мезоліту стали лук і стріли.
Зміни в мисливстві призвели до приручення собаки. Кістки собаки виявлено на місцях мезолітичних стоянок, зокрема Шан-Коба в Криму, Мирне в Причорномор’ї.
З’являються племена. Завершився процес формування великих рас. Зростає кількість населення.
Близько 8 тисяч років тому на землях, які тепер займає Україна, почалась епоха неоліту – нового кам’яного віку. Стоянки – Амвросіївка (Донецька область),Киїк-Коба (Крим).
Удосконалюється техніка обробки каменю, - з’являються такі прийоми, як розпилювання, шліфування, свердління. Вдосконалюються старі знаряддя праці, виникають нові. Поширюються інструменти для обробки дерева – сокири , тесла.
Важливішою ознакою неоліту є поява кераміки - глиняного посуду.
З’являється прядіння. Для одержання ниток спочатку використовують волокно диких рослин, а згодом, із розвитком тваринництва, - вовну. Разом з прядінням виникає ткацтво.
В епоху неоліту виникли скотарство й землеробство.
Майже всі свійські тварини (бик, свиня, коза, вівця) були приручені в неоліті.
На території України найдавнішою знахідкою, що засвідчує заняття землеробством, є фрагмент кераміки з відбитком зерна – ячменю, виявленого рід час розкопок неолітичного поселення на південній околиці Києва (колишне село Чапаєвка). Цій знахідці 6-5 тис. років. Земля оброблялася мотиками, виготовленими переважно з кістки й рогу , зерно подрібнювалося кам’яними зернотерками.
Важливим історичним джерелом для розуміння характеру образотворчого мистецтва та вірувань населення доби неоліту і пам’ятником світового значення є Кам’яна Могила( поблизу Мелітополя Запорізька область)
Енеоліт – мідно кам’яний вік, або мідний (IV-III тис. до н.е). Найвідоміші стоянки - Майданецьке, Талянки, Доброводи. В цей період людство опанувало перші метали – мідь та золото. Самородну мідь спочатку кували , щоб виготовити певні вироби, а потім навчилися плавити її з руди. Виникають копальні мідної руди. В Україні вони відомі на Донбасі поблизу сіл Клинове, Пилипчатине та ін.. Артемівського району. Характерна ознак енеоліту – утвердження провідної ролі відтворюючого господарства, а саме – землеробство, гончарство, виплавка металів.
Заповнення таблиці «Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.»
Назва періоду |
Основні стоянки |
Основні заняття |
Знаряддя праці |
Особливості |
Мезоліт |
|
|
|
|
Неоліт |
|
|
|
|
Енеоліт |
|
|
|
|
VІ. Розгадати кросворд .
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По горизонталі:
4. Одне з головних занять первісних людей.
6. Свідома діяльність людини, спрямована на задоволення потреб індивіда і суспільства.
По вертикалі:
3. Середня кам’яна доба, період між палеолітом і неолітом.
5. Первісна форма роду, у якому жінкам належала провідна роль в управлінні й господарстві.
7. Мала група людей, об’єднана шлюбом або за кровною спорідненістю.