Упродовж уроку формуються вміння вчитися, переключатися з одного виду роботи на інший; виконувати творчі завдання; самостійно добирати необхідне навчальне приладдя і підтримувати робочий порядок на столі; продуктивно співпрацювати з партнером у парі, виконувати різні ролі та функції, проявляти ініціативу; аргументувати й коректно відстоювати свою думку.
Інтегрований урок в 2 класі (Математика і природознавство)
Погорєла Т.М., учитель початкових класів
Володимирівської загальноосвітньої
школи І-ІІ ступенів,
філія Ганнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Петрівської районної ради
Кіровоградської області
Тема. Табличне додавання і віднімання чисел. Розв'язування різних видів завдань. Дужки. Водойми України, мешканці моря.
Ключові компетентності:
уміння вчитися: учень уміє переключатися з одного виду роботи на інший; виконує творчі завдання;
загальнокультурна: самостійно добирає необхідне навчальне приладдя і підтримує робочий порядок на столі;
соціальна: продуктивно співпрацює з партнером у парі, виконує різні ролі та функції, проявляє ініціативу;
комунікативна: аргументує й коректно відстоює свою думку.
Предметні компетентності:
початковий рівень: розуміє зміст математичних операцій додавання і віднімання; з допомогою вчителя виконує елементарні обчислення; знає назви водойм та деяких мешканців підводного світу;
середній рівень: формулює правила додавання і віднімання чисел, розуміє залежність між діями додавання і віднімання, частково коментує виконання математичних операцій; розпізнає об'єкти природи за середовищем проживання;
достатній рівень: гарно володіє навчальним матеріалом; усвідомлено виконує обчислення, вміє розв'язувати вирази з дужками та задачі, дає чіткі пояснення; може працювати самостійно, здійснює аналіз помилок, виправляє їх; знаходить інформацію за завданням педагога, уміє представити ЇЇ однокласникам;
високий рівень: нестандартно підходить до розв'язання навчальних завдань, будує алгоритми їх виконання; у повідомленнях використовує науково-природничу лексику; аналізує, узагальнює, відтворює інформацію, висловлює власні судження, робить висновки; творчо підходить до створення кораблика.
Матеріали та обладнання: мультимедійний проектор, презентація (слайди), картки-рибки із завданнями, сигнальні картки для гри "Світлофор", мушлі, розмальовки "Немо", аудіозапис "Шум моря", набори геометричних фігур з картону.
Тип уроку — комбінований урок.
Випереджальне завдання: дехто з дітей за тиждень до проведення уроку отримав завдання підготувати коротенькі розповіді про морських тварин та запитання на морську тематику.
Хід уроку
Діти в рядах беруться за руки і промовляють:
Тепло своїх долоньок
я друзям віддаю.
Урок новий цікавий
я з радістю почну.
II. Мотивація навчальноїдіяльності (1-2хв)
До нас у школу прийшов незвичайний лист з далекої Австралії. Це лист від рибки-клоуна на ім'я Немо.
Демонстрація слайда, на якому зображено рибку Немо і подано текст листа. Педагог читає лист.
— "Дорогі діти! Я знайшов карту, на якій позначено, де заховано скарб. Він лежить на дні океану в затонулому піратському кораблі. Чи бажаєте вирушити зі мною на пошуки скарбу?" То що, зацікавила вас пропозиція?
— Щоб допомогти Немо відшукати скарб, ми маємо виконати різні математичні завдання. Лише впоравшися з ними, зможемо отримати заслужену винагороду — частину скарбу.
ІІІ. Актуалізація знань учнів (3-4 хв)
1.Бесіда
— Пригадайте, як одним словом можна назвати океани, моря, річки, озера. (Водойми).
— Чому, на вашу думку, ці природні об'єкти отримали таку назву?
— Які великі ріки України ви знаєте? Які озера?
— Які моря є в Україні?
— Як ви гадаєте, який транспортний засіб найкраще підійде для нашої подорожі?
— А що пропонує нам Немо? Відгадаймо його загадку.
Демонстрація слайда із загадкою.
Я неначе віз,
Тільки без коліс.
По воді я їду —
Не лишаю сліду.
А перевернуся —
Зразу утоплюся.
(Грицько Бойко) Відгадка: човен,
3. Гра "Світлофор"
— Перед тим як вирушити в дорогу, маємо перевірити, чи достатні наші знання, щоб упевнено виконати всі завдання, які постануть на нашому шляху. Зробимо розминку. Я називатиму твердження, а ви будете визначати, правильне воно чи ні. Якщо правильне, показуєте зелену сигнальну картку, якщо ні —червону.
Приклади завдань
— Молодці, ви розумні й уважні діти.
IV. Закріплення вивченого матеріалу (10-12 хв)
1. Хвилинка релаксації
— Зараз ми з вами перенесемося на берег моря. Заплющте очі, опустіть голови на парти.
Звучить шум моря (аудіозапис).
Демонстрація слайда, на якому зображено краба. Хтось із учнів робить повідомлення.
— Краби — мешканці морів та океанів. Вони — відважні бійці. У сутичці краб навіть може втратити клешню, проте з часом вона у нього відростає.
Краб дозволить нам пройти, якщо ми намалюємо портрет Немо, з'єднавши крапки по порядку.
2. Графічний диктант
— Молодці, краб дякує вам за добре виконану роботу. Рухаймося далі.
З, Усний рахунок. Завдання тітоньки черепахи
Педагог демонструє слайд, на якому зображено морську черепаху.
— А ось нас зустрічає морська черепаха, якій уже майже 40 років.
Хтось із учнів робить повідомлення.
— Хоча цій черепасі уже під 40, вона ще не стара, адже відомо, що морські черепахи живуть до 80 років. Вони не тільки чудово плавають, а й добре орієнтуються під водою.
Черепаха підготувала нам таке завдання: треба з'єднати лініями приклади з однаковими відповідями.
Діти працюють на картках.
9-7 • |
•12 - 10 |
5 + 6 • |
• 7 + 4 |
6 + 3 • |
• 4 + 5 |
8 - 4 • |
•7 - 3 |
3 + 3 • |
• 10 - 4 |
— Усі впоралися? Дуже добре. Подорожуймо далі.
Демонстрація слайда, на якому зображено морського коника.
— Ось нас зустрічає морський коник. Він допоможе відшукати місце, де сховано скарб.
Один з учнів робить повідомлення.
— Морський коник — незвичайна риба. Його назвали так, тому що він нагадує коня. Ці риби ведуть малорухливий спосіб життя. Гнучким хвостиком вони тримаються за рослини, можуть змінювати своє забарвлення, маскуючись від ворогів. За давніми легендами, морський бог Нептун їздив на колісниці, яку тягнули морські коники. Однак у реальному житті коники мають розмір усього 3 сантиметри.
Морський коник приготував для вас гру. На його подружках-рибках написано задачі. Треба спіймати рибку і розв'язати задачу.
На дошці магнітами прикріплені паперові рибки, зі зворотного боку яких написано умови задач. Учні по черзі обирають собі рибок і розв 'язують задачі.
Приклади задач
• У морі плавало 7 дельфінів, до них приєдналося ще 4. Скільки всього стало дельфінів?
• В акваріумі було 5 золотих рибок, ще 6 купили в зоомагазині й випустили в акваріум. Скільки рибок стало?
• Рибалки спіймали 15 крабів. 10 вони продали на базарі. Скільки крабів у них залишилося?
• В океані плавало 11 морських коників. Потім 3 з них опустилися на дно. Скільки коників продовжували плавати на поверхні?
• 6 акул плавало біля берега, а 4 — на глибині. Скільки всього було акул?
На берег хвилею винесло 9 морських зірок. Людям вдалося врятувати всіх. Скільки зірочок залишилося на березі?
5. Фізкультхвилинка
Рибки плавають, пірнають,
Потім знову виринають.
Хвостиками сплескують,
Плавнички — мов весла в них.
Раз, два — всі пірнули.
Три, чотири — виринули.
Далі п'ять, і шість, і сім —
Працювати треба всім.
6. Робота в зошитах. Завдання "Знайди помилку"
— Ми опустилися з вами на самісіньке дно. Тут живе старий восьминіг.
Демонстрація слайда, на якому зображено восьминога.
Хтось із учнів робить повідомлення
— Цікаво, що водьминоги вміють гарно маскуватися, а також лякати ворогів чорною рідиною, випускаючи її у випадку небезпеки.
Восьминіг приготував для вас завдання-пастку: треба знайти помилки в поданих прикладах і записати їх у зошиті, розв'язавши правильно.
Демонстрація слайда, на якому записано приклади.
Варіанти прикладів
13-3-3 = 7 13-(3-3) = 7
8-4 + 2 = 6 8-(4+2) = 6
7-2+1=5 7-(2+1) = 4
— Восьминіг дуже задоволений. Він дозволяє нам забрати скарб.
(Демонстрація слайда, на якому зображено гарно оздоблену коробку).
Але щоб вивезти його, нам треба побудувати кораблик, адже у нашому човні вже немає місця.
7. Робота з геометричним матеріалом
Демонстрація слайда, на якому зображено кораблик.
— Уважно розгляньте малюнок. Назвіть фігури, з яких побудовано кораблик.
Педагог роздає дітям набори геометричних фігур (по одному на парту). Учні працюють у парах.
— Перед вами набори геометричних фігур. Використовуючи їх, викладіть кораблики, якими ми зможемо перевезти скарб. Ви можете скопіювати зразок, а можете запропонувати свої моделі кораблів.
Виконавши завдання, кілька учнів називають, які фігури вони використали під час роботи. Вчитель демонструє на екрані зображення кораблика в оточенні морських зірок.
— Ви створили чудові кораблики. Вони подобаються не лише мені, а й морським тваринам. Погляньте, скільки їх танцює навколо.
— Хто знає, як називають цих тварин?
Хтось із учнів робить повідомлення.
— Ці морські жителі завдячують своєю назвою формі тіла, що нагадує багатопроменеву зірку. Окрім того, вони можуть мати різне забарвлення — від рожево-червоного до синьо-чорного. Морські зірки мають цікаву особливість — вони можуть відновлювати втрачені внаслідок поранення частини тіла.
V.Творчі завдання (5-7хв)
1. Вправа "Полічи тварин"
— Ми вже маємо корабель, відшукали скарб, але як нам підняти його з морського дна і завантажити на палубу? (Діти висловлюють різні припущення),
Хтось із учнів робить повідомлення.
На планеті налічується близько 50 видів дельфінів. Це грайливі й розумні істоти. Живуть вони великими зграями, спілкуються між собою за допомогою різних звуків — щебету, клацання та свисту. Пораненого чи хворого дельфіна решта членів зграї підтримує над водою, щоб він не задихнувся. Інколи у такий спосіб дельфіни рятують і людей.
Дельфіни хочуть дізнатися, чи справді ви такі кмітливі й уважні, що змогли відшукати скарб. Вони пропонують вам виконати цікаве завдання на уважність. Необхідно відшукати на картинці всіх морських тварин, які допомагали вам сьогодні під час мандрівки, порахувати їх і розмістити по порядку, в якому ми їх зустрічали.
Відповідь: 1 рибка, 2 краб, 3 морська черепаха, 4 восьминіг, 5 дельфін.
— Молодці, ви правильно виконали завдання. Дельфіни задоволені. Вони дістали скарб з дна моря і підняли його на корабель.
Демонстрація слайда з корабликом, на якому лежить скринька зі скарбом.
2. Цікаві запитання
Ми побачили, скільки цікавого є у підводному царстві. Але, звісно, не змогли.за одну мандрівку осягнути усіх його таємниць. Напередодні уроку ви отримали завдання підшукати цікаві запитання на морську тематику. Пропоную, поки ми будемо повертатися до берега, поставити ці запитання і спробувати знайти відповіді на них.
Приклади запитань
• Чому море, як правило, синього кольору? (Морська вода відбиває колір неба).
• Які ви знаєте "кольорові" моря нашої Планети? (Біле, Чорне, Червоне, Жовте).
• Як відомо, моря весь нас поповнюються прісною водою річок, однак морська вода не стає менш солоною. Чому? (Вода з поверхні постійно випаровується).
• Які тварини ростуть протягом усього свого життя? (Така здатність властива тільки рибам).
• Якого кольору кров у риб? Чи буває у морських тварин блакитна кров? А зелена? (Червоного. Блакитна кров у восьминогів. Зеленою видається червона кров на глибині).
• Які зайці добре плавають? (Морські зайці — різновид тюленів).
• Назви якихжителів моря, якщо відкинути прикметник "морський", збігаються з назвами земних тварин? (Морський коник, морський котик, морська лисиця, морський собака).
• Морська вода для споживання в їжу непридатна: у ній розчинено багато солей. Звідки ж беруть прісну воду риби? (Виявляється, у риб є чудове пристосування — спеціальні клітини в зябрах, які опріснюють воду).
VI. Підсумок уроку (1-2хв)
Наша подорож завершилася.
Демонстрація слайда, на якому зображено морське узбережжя.
— Усі гарно працювали, тепер можемо відкрити наш скарб.
Педагог дістає "скриньку" (гарно оздоблену коробку), відкриває її, виймає з неї розмальовки з персонажами мультфільму "Пригоди Немо" (на кожній розмальовці, окрім картинки, записано приклади) та морські мушлі. Роздає дітям.
VII. Домашнє завдання (1 -2хв)
Розфарбувати малюнки, розв'язати приклади.
1