Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розкрити неосяжність його таланту, визначити роль великого сина українського народу в літературній спадщині, культурі українського народу. Виховувати почуття любові і поваги до світлого образу поета - мислителя Т.Г.Шевченка.
Обладнання: портрет Шевченка, книга «Козар», відео-презентації, комп’ютер, презентація.
Хід уроку
I. Організаційний момент
І мене в сім'ї великій.
В сім'ї вольній, новій.
Не забудьте...
Т. Шевченко
ІІ. Вступне слово вчителя.
Україна,
Рідний край,
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти –
Тут живемо я і ти!
На світі є багато чудових країн за дальніми морями, за синіми океанами. Але для кожного з нас немає ріднішої над Батьківщину.
Україна – твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш, де лунає мелодійна народна пісня.
Пропоную вам послухати одну чарівну українську пісню.
(Лунає пісня «Зоре моя вечірняя»)
Діти, як ви думаєте, хто є автором слів цієї української пісні? (Т.Шевченко)
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Сьогодні день, мов свято, зустріч щира
Із тим, хто знаменитий на весь світ.
Шевченко - геній, в це ми свято вірим.
Йому немало - двісті літ.
Сьогоднішній урок ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета.
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка.
Повні сил і живої снаги.
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.
Тож давайте зараз перегорнемо деякі сторінки життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.
С Т О Р І Н К А П Е Р Ш А . Дитячі роки Т.Г.Шевченка.
Вчитель: - Народився Т.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці, на Київщині в бідній, старенькій хаті у родині кріпака. Що означає слово «кріпак»? Це людина закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.
В малого Тараса було багато своїх справ. В ставку треба викупатись, з хлопцями в траві вивалятись треба, а потім знову викупатись. їсти хочеться, та вдома все рівно нічого немає. Може, щось в садочку знайде? Д коваля треба в кузню збігати, подивитись, як працює коваль. А потім втекти треба від свого товариства в кущі й помріяти.
Малим Тарас думав, що небо над головою, ніби високий дах, а там удалині, цей дах опускається до землі, там його стовпи залізні підтримують. Навіть ішов далеко, щоб побачити ці стовпи, але так і не побачив, а сонце все заходило.
Дитяча радість Тараса потьмарилася горем ще в дев’ять років, коли померла мама. А через два роки помер і батько. І почалося страшне сирітське життя.
Там матір добрую мою
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
Там, батько, плачучи з дітьми,
А ми малі буди і голі,
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині,
А ми-розлізлися межи людьми,
Мов мишенята…
Вчитель: Тарас оселяється у дяка в школі - як школяр і дяків помічник. Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті хлопця. Він відчував потяг до поезії, малярства. В 14 років його забирають працювати до поміщика - пана Енгельгарда. Важкими були його дитячі роки.
С Т О Р І Н К А Д Р У ГА: Шевченко - поет.
Тихо на дворі. Ні вітру, ні хмар.
Ані шелесне верба височенька
Наша Оленка відкрила «Кобзар»
Вголос читає…(Т. Шевченко)
- Почавписати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка. Вірші Шевченка перекладені різними мовами
- Діти, чому ця книга називається «Кобзар» ? (Відповіді дітей )
Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар».
- Діти, а які вірші Т.Г. Шевченко ви знаєте? (Відповідь дітей)
- А про що писав в своїх творах Т.Г. Шевченко?
(про природу та красу рідного краю, про минуле тяжке життя, про свою сім'ю, про любов до матері, жінки)
В самі тяжкі хвилини життя, коли в нього випадала можливість побути на самоті він звертався до рідної природи, розмовляв з деревами (тополі, верба, калина) В Кобзареві слово калинавжив 385 разів, а всього в своїх творах – 965.
С Т О Р І Н К А Т Р Е Т Я: Музична.
- Багато віршів написані Шевченком покладені на музику. Це пісні «Заповіт», «Зацвіла в долині», «Реве та стогне Дніпр широкий»,«Стоїть гора високая», «Думи мої думи», «Садок вишневий коло хати», «Ой, у полі калина» та інших.
Музична пауза (звучить пісня «Ой, у полі калина»)
- Вслухайтеся в музику. Як вона звучить? Яка за характером ?
С Т О Р І Н К А Ч Е Т В Е Р Т А: Т.Г.Шевченко - художник
Декламування вірша «Доля»
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала.
Ти взяла Мене,
маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п'яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
З нас будуть люде»-, — ти сказала.
А я й послухав, і учивсь,
І вивчився.
А ти збрехала.
Які з нас люде?
Та дарма!
Ми не лукавили з тобою,
Ми просто йшли; у нас нема
Зерна неправди за собою.
Ходімо ж, доленько моя!
Мій друже вбогий, нелукавий!
Ходімо дальше, дальше слава,
А слава — заповідь моя.
Він був і пастухом,
і ким тільки не був,
чого тільки не робив!
-Але все ж йому хотілося бути малярем (тобто художником). Все, що бачив,
хотілося малювати і тому він був іще талановитим художником. Його роботи
різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі.
(Розгляд репродукцій картин Т.Г. Шевченка)
С Т О Р І Н К А П' Я Т А : Вшанування пам’яті Т .Г. Шевченка.
- Тяжке життя підірвало здоров я Т.Г.Шевченка. Він тяжко захворів і помер. Справжній співець свого народу , знедоленої України прожив всього 47 років. Перед смертю заповідав : - Як помру то поховайте….
Народ шанує Т.Г.Шевченка. Його пісні, його думи в Україні повік не забудуть. Йому поставленні пам’ятники, його ім'ям названі вулиці, парки, школи (розповіді супроводжуються показом ілюстрацій)
Любий наш Кобзарю!
на землю, кров’ю ворога политу,
свободи сонце дивиться з висот
і пам'ятники з бронзи і граніту
тобі поставив вдячний твій народ.
І дорослі і діти всі сюди ідуть.
І найкращі квіти Кобзарю несуть.
ІV. Підсумок уроку.
-Юнні друзі, дорожіть Шевченком! Любіть Україну, як любив її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди!
-Читайте його твори і ваша мова буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська мова — одна з найкращих мов світу!