Урок "Тарас Шевченко - України син"

Про матеріал
Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розкрити неосяжність його таланту, Виховувати почуття любові і поваги до Т.Г.Шевченка.
Перегляд файлу

                                                   

 

Мета. Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка, ознайомити з деякими відомостями про раннє дитинство поета. Розкрити неосяжність його таланту, визначити роль великого сина українського народу в літературній спадщині, культурі українського народу. Виховувати почуття любові і поваги до світлого  образу поета - мислителя Т.Г.Шевченка.

Обладнання: портрет Шевченка, книга «Козар»,  відео-презентації, комп’ютер, презентація.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

                                                         І мене в сім'ї великій.

                                                        В сім'ї вольній, новій.

                                                        Не забудьте...

                                                                                         Т. Шевченко

 ІІ. Вступне слово вчителя.

 Україна,

 Рідний край,

 Поле, річка, синій гай.

 Любо стежкою іти –

 Тут живемо я і ти!

 

 На світі є багато чудових країн за дальніми морями, за синіми океанами. Але для кожного з нас немає ріднішої над Батьківщину.

 Україна – твій рідний край, твоя земля, де ти народився і зростаєш, де лунає мелодійна народна пісня.

 Пропоную вам послухати одну чарівну українську пісню.

 (Лунає пісня «Зоре моя вечірняя»)

 Діти, як ви думаєте, хто є автором слів цієї української пісні? (Т.Шевченко)

 

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

 Сьогодні день, мов свято, зустріч щира

 Із тим, хто знаменитий на весь світ.

 Шевченко - геній, в це ми свято вірим.

 Йому немало - двісті літ.

 

    Сьогоднішній  урок ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета.

 Щовесни, коли тануть сніги,

 І на рясті просяє веселка.

 Повні сил і живої снаги.

 Ми вшановуємо пам'ять Шевченка.

 

  Тож давайте зараз перегорнемо деякі сторінки життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.

 

 

 

 

 

С Т О Р І Н К А   П Е Р Ш А .  Дитячі роки Т.Г.Шевченка.

 

Вчитель: - Народився Т.Шевченко 9 березня 1814 року в селі Моринці, на Київщині в бідній, старенькій хаті у родині кріпака. Що означає слово «кріпак»? Це людина закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.

 

В малого Тараса було багато своїх справ. В ставку треба викупатись, з хлопцями в траві вивалятись треба, а потім знову викупатись. їсти хочеться, та вдома все рівно нічого немає. Може, щось в садочку знайде? Д коваля треба в кузню збігати, подивитись, як працює коваль. А потім  втекти треба від свого товариства в кущі й помріяти.

Малим Тарас думав, що небо над головою, ніби високий дах, а там удалині, цей дах опускається до землі, там його стовпи залізні підтримують. Навіть ішов далеко, щоб побачити ці стовпи, але так і не побачив, а сонце все заходило.

 Дитяча радість Тараса потьмарилася горем ще в дев’ять років, коли померла мама. А через два роки помер і батько. І почалося страшне сирітське життя.

Там матір добрую мою

Ще молодую у могилу

Нужда та праця положила.

Там, батько, плачучи з дітьми,

А ми малі буди і голі,

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині,

А ми-розлізлися межи людьми,

Мов мишенята…          

 

Вчитель: Тарас оселяється у дяка в школі - як школяр і дяків помічник. Небагато пройшло часу, але багато змінилося в житті хлопця. Він відчував  потяг до поезії,  малярства.  В 14 років  його забирають працювати до поміщика - пана Енгельгарда. Важкими були його дитячі роки.

 

С Т О Р І Н К А   Д Р У ГА:  Шевченко - поет.

 

Тихо на дворі. Ні вітру, ні хмар.

Ані шелесне верба височенька

Наша  Оленка відкрила «Кобзар»

Вголос читає…(Т. Шевченко)

 

  - Почавписати вірші Тарас ще в дитинстві. Перша його збірка вийшла під назвою «Кобзар». Всьому світові відома ця збірка. Вірші Шевченка перекладені різними мовами

- Діти, чому ця книга називається «Кобзар» ? (Відповіді дітей )

Коли Тарас був малий, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі і грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав  вірші про народ і тому назвав свою книгу «Кобзар».

 - Діти, а які вірші Т.Г. Шевченко ви знаєте? (Відповідь дітей)

  - А про що писав в своїх творах Т.Г. Шевченко?

(про природу та красу рідного краю, про минуле тяжке життя, про свою сім'ю, про любов до матері, жінки)

В самі тяжкі хвилини життя, коли в нього випадала можливість побути на самоті він звертався до рідної природи, розмовляв з деревами (тополі, верба, калина) В Кобзареві слово калинавжив 385 разів, а всього в своїх творах – 965.

 

С Т О Р І Н К А    Т Р Е Т Я: Музична.

 

    - Багато віршів написані Шевченком покладені на музику. Це пісні «Заповіт», «Зацвіла в долині», «Реве та стогне Дніпр широкий»,«Стоїть гора високая», «Думи мої думи», «Садок вишневий коло хати», «Ой, у полі калина» та інших.

Музична пауза (звучить пісня «Ой, у полі калина»)

    - Вслухайтеся в музику. Як вона звучить? Яка за характером ?

 С Т О Р І Н К А   Ч Е Т В Е Р Т А: Т.Г.Шевченко - художник 

 

Декламування вірша «Доля»

Ти не лукавила зо мною,

Ти другом, братом і сестрою

Сіромі стала.

Ти взяла Мене,

маленького, за руку

І в школу хлопця одвела

До п'яного дяка в науку.

«Учися, серденько, колись

З нас будуть люде»-, — ти сказала.

А я й послухав, і учивсь,

І вивчився.

А ти збрехала.

Які з нас люде?

Та дарма!

Ми не лукавили з тобою,

Ми просто йшли; у нас нема

Зерна неправди за собою.

Ходімо ж, доленько моя!

Мій друже вбогий, нелукавий!

Ходімо дальше, дальше слава,

А слава — заповідь моя.

Він був і пастухом,

і ким тільки не був,

чого тільки не робив!

-Але все ж йому хотілося бути малярем (тобто художником). Все, що бачив,

хотілося малювати і тому він був іще талановитим художником. Його роботи

різноманітні за жанром: автопортрети, портрети, пейзажі.

(Розгляд репродукцій картин Т.Г. Шевченка)

 

 

С Т О Р І Н К А   П' Я Т А :  Вшанування пам’яті Т .Г. Шевченка.

 

  - Тяжке життя підірвало здоров я Т.Г.Шевченка. Він тяжко захворів і помер. Справжній співець свого народу , знедоленої України прожив всього 47 років. Перед смертю заповідав : -  Як помру то поховайте….

Народ шанує Т.Г.Шевченка. Його пісні, його думи в Україні повік не забудуть. Йому поставленні пам’ятники, його ім'ям названі  вулиці, парки, школи (розповіді супроводжуються показом ілюстрацій)

 

Любий наш Кобзарю!

на землю, кров’ю ворога политу,

свободи сонце дивиться з висот

і пам'ятники з бронзи і граніту

тобі поставив вдячний твій народ.   

І дорослі і діти всі сюди ідуть.        

І найкращі квіти Кобзарю несуть.   

 

ІV.  Підсумок уроку.

 

-Юнні друзі, дорожіть Шевченком! Любіть Україну,  як  любив її поет. Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди!

-Читайте його твори і ваша мова буде гарною, чарівною, барвистою, бо українська  мова — одна з найкращих мов світу!  

doc
Додано
25 жовтня 2020
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку