Урок "Тарас Шевченко -художник"

Про матеріал

Матеріал призначений для ознайомлення учнів із живописною спадщиною Т.Шевченка, показати шляхи становлення його як художника;сприяти розвитку спостережливості учнів, вміння читати художнє полотно, помічати суттєві деталі, зв'язно висловлювати свої думки,сприяти вихованню в учнів почуття прекрасного та пошани до мистецьких скарбів України.

Перегляд файлу

Тема : Тарас Шевченко - художник.

Мета:  ознайомити із живописною спадщиною Т.Шевченка, показати шляхи  становлення його як художника;сприяти розвитку спостережливості учнів, вміння читати художнє полотно, помічати суттєві деталі, зв’язно висловлювати свої думки,сприяти вихованню в учнів почуття прекрасного та пошани до мистецьких скарбів  України.

Обладнання: підручник, проектор, комп’ютер, інтерактивна дошка.

Хід уроку

І.Вступна частина

1. Організаційний момент

Привітання. Добрий день, діти. Вітаю вас на нашому уроці української літератури.

Вправа «Урок».

  • Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок?( творчим, цікавим, пізнавальним)
  • А якими повинні бути ви?
  • У-уважними
  • Р- розумними
  • О-організованими
  • К-кмітливими.
  • Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, веселий, продуктивний і творчий урок.

А урок у нас дійсно незвичайний. Хочу розпочати урок епіграфом.

2. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні на уроці   ознайомимося із живописною спадщиною Т.Шевченка, шляхами становлення його як художника. Як і поет і мислитель він всю силу свого мистецтва слова спрямував на службу рідному народові.

3.Актуалізація опорних знань

Ми вже з вами чимало знаємо про Шевченка як про поета. Коротко зупинимось на деяких питаннях:

  •  - Чому Шевченка називають народним поетом?

    - Коли народився наш поет?

    - Коли Шевченка викупили з кріпацтва?

    - Які ви знаєте вірші Т.Шевченка?

4.Перевірка домашнього завдання

А скажіть, будь ласка, яке у вас було домашнє завдання?

Діти декламують вірш «Село! І серце одпочине» Т. Шевченка напам`ять.

І.Основна частина

Повідомлення теми уроку.

Великий Кобзар був водночас і талановитим художником. Тема уроку: Тарас Шевченко-художник. Записуємо в зошит.

 Звичайно, оглянути всі полотна Шевченка ми не зможемо, але основні твори, які характеризують стиль, тематику автора, ми розглянемо і водночас будемо вчитися читати художнє полотно, картину.

Якби навіть уявити, що Тарас Григорович не написав жодного віршованого рядка, то він все одно був би відомий світові як великий художник, який досконало володів олівцем, аквареллю, олією, сепією

Словникова робота.

  • Сепія – фарба сіро-коричневого кольору; натуральна або синтетична коричнева фарба, стійка щодо дії сонця та повітря; фотографія коричневого тону.
  • Акварель – клейові фарби, що розводяться водою; живопис такими фарбами.
  • Олія – олійна фарба

 

Вступне слово вчителя.

Поетична спадщина Кобзаря налічує понад 240 творів, а живописна — 1200 робіт. Це свідчить, що малярству Шевченко приділяв велику увагу, проте за життя поета жоден його сучасник не мав повного уявлення про Шевченка як про художника.

Після смерті його батьків Тарас мусив іти у найми. Уже в  той час у нього виникло непереможне бажання навчитись малювати

Втікши від кирилівського дяка, Тарас намагається потрапити в науку до живописців-богомазів навколишніх сіл. Побував він у дяка-маляра села Тарасівки, Але Тарасівський дяк-маляр заявив, що у хлопця нема ніяких здібностей і відмовився взяти його учнем, і Тарас потрапляє до сільського живописця в село Хлипнівку. Цей, за 2 тижні переконавшись, що Тарас має здібності і охоту вчитись, згодився взяти його в науку, але потрібний був дозвіл поміщика. Коли Тарас прийшов просити дозволу на навчання в маляра. його забрали в прислужники до пана. У своїй автобіографії  Шевченко пише, що він, сидячи в передпокоях, ледве чутно наспівував сумні гайдамацькі пісні та зарисовував крадькома картини,що прикрашали панські покої.

Часто за непереможне бажання малювати Тараса карали. Жорстокість поміщика укріпляла в Шевченка ненависть до рабства й деспотизму.

У 1831 році Шевченко потрапляє до Петербурга, куди переїхав його пан Енгельгардт. Поміщик нарешті переконався, що з Шевченка путящого лакея не буде, і зрозумів, талант хлопця може в майбутньому принести йому вигоду, і так він вирішив підучити здібного кріпака малярству. Енгельгардт віддав Шевченка на 4 роки навчання до маляра В. Г Ширяева».

Білими вечорами Тарас ходив до Літнього саду і зарисовував там, як умів, статуї, розставлені по алеях.

Під час одного з таких вечорів в Літньому саду Шевченка випадково зустрів студент Академії мистецтва Іван Максимович Сошенко. Ця зустріч вирішила долю Шевченка.  Сошенко почав учити Шевченка рисувати. Вчив так, як самого учили, в Академії мистецтв. 22 квітня 1838 року Шевченко одержав відпускну. Йому в той час ішов 24 рік.Він став вільним слухачем Академії мистецтв.І розпочалася його живописна творчість.

Відкриваємо підручник на сторінці 70. Де ми ознайомимося з головними полотнами нашого художника.

Фізхвилинка. Вправа для очей і дихання.

Виразне читання тексту «Тарас Шевченко-художник». Водночас складатимемо конспект у зошиті. Запишемо назви картин, про які дізнаємося з тексту.

Закріплення вивченого матеріалу. Вправа «Незакінчене речення»

- На уроці я дізнався про мальовничі картини, як…

- Чудові картини Т.Шевченка розповідають про…

- Найбільше картин Тараса Шевченка зібрано у музеї …

- Серію малюнків під назвою «Живописна Україна» він створює у…році

- Художник мріяв бачити Україну…

ІІІ. Заключна частина

  1. Рефлексія

– Що ми сьогодні вивчали на уроці?

- Навіщо ми вивчаємо творчість Т.Шевченка?

- Чи сподобався вам урок? Чим?

2. Домашнє завдання.( диференційоване)

Група А - Виразно читати  оповідання «Тарас Шевченко-художник»,відповідати на питання.

Група Б - читати і переказувати оповідання.

3.Оцінювання

4. Релаксація.

Прислів`я про поета.

Шевченко панів викривав, і за це й сам страждав.

 

 Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.

 

 За те цар Шевченка боявся, що той людям волі добивався.

 

 Шевченко дуже радий був не силою, а словом мудрим.

 

docx
Додано
14 грудня 2020
Переглядів
572
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку