Урок"Тарас Шевченко .Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»

Про матеріал

Проаналізувати ідейно-художній зміст програмової поезії в контексті біографії письменника; визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки

Перегляд файлу

 

Тарас Шевченко .Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»

українська література 8 клас

Мета: Проаналізувати ідейно-художній зміст програмової поезії в контексті біографії письменника; визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати в учнів любов до творчості Великого Кобзаря, усвідомлювати громадянські позиції людини як одного із проявів духовності.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Обладнання: Портрет Т. Шевченко, малюнки митця, фотоматеріали про письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання).

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

III. Актуалізація опорних знань

1. Міні-дискусія за питаннями

• Чому, на ваш погляд, Т. Шевченко — найулюбленіший учень К. Брюллова?

• На підставі чого І. Франко, на вашу думку, поезію Т. Шевченка називає джерелом чистої холодної води.

IV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів

V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Є в історії світової культури особистості, чия велич визначається не тільки їх літературною спадщиною, а й всією сукупністю їхньої людської творчості та громадської діяльності, самою символічністю їхнього буття, яке прориває грані епох і завойовує безсмертя.

Сила впливу таких письменників, які стали не просто свідками, учасниками й літописцями історії, а й її творцями та героями, настільки велика, що її відчувають навіть люди, не досить обізнані з тією творчістю, бо для них існує вже сам життєвий, людський приклад таких письменників.

Новою ерою української літератури можна вважати творчість Т. Г. Шевченка. Він подивився очима селянина-кріпака на Україну, на Російську імперію. І цей погляд був шокуючим і справедливим. Уперше в літературі російської імперії панівним класам розказали всю правду: вони кайданами висять на руках країни, вони гальмують розвиток країни, вони є головним нещастям країни.

 

2. Ідейно-художній аналіз поезії

Т. Шевченка «Ой три шляхи широкії»

2.1. Історія написання.

Скільки хлопців залишали рідні домівки і вимушені були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства. Скільки їх, вірних синів України, вже не поверталися додому, в якщо і приходили, то посивілими, згорбленими, хворими дідами!

Т. Шевченко сам був солдатом і тому знав всі труднощі цієї служби. Як важко і боляче розставалися молоді хлопці з родинами, не знаючи про те, що, можливо, вони і не повернуться до своїх родин.

Цей життєвий факт і покладений в основу цієї поезії письменника.

2.2. Тема: Відтворення трагічного становища життя на Україні, пов'язаного з тогочасним суспільним ладом.

2.3. Ідея: Засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю.

2.4. Основна думка: Немає радості, щастя в українських оселях, бо народ позбавлений волі.

2.5. Жанр: Громадянська лірика, зв'язок поезії з усною народною творчістю.

2.6. Композиція.

Експозиція: Брати розійшлися з України на чужину.

Зав'язка: Рідні брати насаджують дерева, кущ калини як обереги на випадок лиха, нещастя.

Кульмінація: Страждання матері, сестри, діточок, коханої, внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина.

Розв'язка: Не вертаються три брати, По світу блукають. А три шляхи широкії Терном заростають.

2.7. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:

• Чому шляхи у творі названо широкими?

• 3 чим пов'язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину?

• Кого залишили брати у рідному краї? (Покинули стару матір. Той Жінку покинув, А той сестру. А найменший — Молоду дівчину)

• Що посадили рідні на згадку про своїх любих? (Посадила стара мати Три ясени в полі, А невістка посадила Високу тополю. Три Явори посадила Сестра при долині... А дівчина заручена — Червону Калину)

• Які образи-символи можна дослідити у творі?

• Про що свідчить, що дерева, калина поступово почали всихати?

• Як в родині сприймалося те, що брати не повертались?

• Як на ваш погляд, якою могла бути причина того, що рідні не дочекалися братів?

• У чому полягає трагізм даної поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору? (Плаче з діточками В нетопленій хаті. Сестра плаче, йде шукати Братів на чужину... А дівчину заручену Кладуть в домовину)

• Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три шляхи широкії терном заростають»?

• Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати за казку? Відповідь вмотивуйте.

• Яке значення у творі має магічне число три («Три шляхи», «три Ясени», «три явори», «три брати»)!

2.8. Гра «Мікрофон»: «Яким ти уявляєш свій життєвий шлях?»

2.9. Художні особливості поезії.

 Метафори: «шляхи зійшлися», «калина зов'яла», «шляхи терном заростають»

 Епітети: «шлях широкий»

 VI. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Три шляхи широкії у творі:

А) переплелися між собою;                                    б) розбіглися хто-куди;

В) Докупи зійшлися;                                      Г) символізують щасливу долю народу.

2. Вирушивши у дорогу, брати покинули:

А) жінок;            б) Стару матір;           В) кохання;                г) сестру.

3. Найменший брат розлучився з:

А) Молодою дівчиною;           Б) рідною оселею;           в) старим батьком;

Г) дитиною.

4. Три ясені в полі були посаджені:

А) Матір'ю;           Б) коханою;           в) братами;           г) діточками.

5. Невістка посадила:

А) калину;            б) вербу;             в) березу;               г) Тополю.

6. Три явори сестра посадила:

А) біля річки;           б) навколо хати;          в) При долині;       Г) вздовж шляху широкого.

7. Червоною калиною можна милуватися завдяки:

А) доньці старшого брата;       б) синам середнього брата;      в) батькові братів; г) Зарученій дівчині.

8. Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України
на чужину?

А) Клени;           б) Ясени;            В) дуби;              г) яблуні.

9. Шукати братів на чужину, плачучи, йде:

А) мати;             б) Сестра;                В) батько;                  г) доля людська.

10. Наприкінці твору три шляхи широкії:

А) змиті дощами;            б) Терном заростають;             В) тужать за братами;

Г) розруйновані і сльозами народними политі.

11. За братами плачуть їхні рідні:

А) стоячи біля широкого шляху;                    б) сидячи на лаві біля калини;                        в) припадаючи до ікони;                                 г) В нетопленій хаті.

12. Через страждання, викликані перебуванням братів на чужині «кла
дуть в домовину»:

А) діточок;        б) матір;            в) Заручену дівчину;            Г) сестру.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

VII. Підсумок уроку

VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності

IX. Домашнє завдання

Опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Мені однаково, чи буду».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Щиро вдячна Вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 жовтня 2018
Переглядів
19678
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку