Проаналізувати ідейно-художній зміст програмової поезії в контексті біографії письменника; визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки
Тарас Шевченко .Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»
українська література 8 клас
Мета: Проаналізувати ідейно-художній зміст програмової поезії в контексті біографії письменника; визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати в учнів любов до творчості Великого Кобзаря, усвідомлювати громадянські позиції людини як одного із проявів духовності.
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Обладнання: Портрет Т. Шевченко, малюнки митця, фотоматеріали про письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання).
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
III. Актуалізація опорних знань
1. Міні-дискусія за питаннями
• Чому, на ваш погляд, Т. Шевченко — найулюбленіший учень К. Брюллова?
• На підставі чого І. Франко, на вашу думку, поезію Т. Шевченка називає джерелом чистої холодної води.
IV. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя
Є в історії світової культури особистості, чия велич визначається не тільки їх літературною спадщиною, а й всією сукупністю їхньої людської творчості та громадської діяльності, самою символічністю їхнього буття, яке прориває грані епох і завойовує безсмертя.
Сила впливу таких письменників, які стали не просто свідками, учасниками й літописцями історії, а й її творцями та героями, настільки велика, що її відчувають навіть люди, не досить обізнані з тією творчістю, бо для них існує вже сам життєвий, людський приклад таких письменників.
Новою ерою української літератури можна вважати творчість Т. Г. Шевченка. Він подивився очима селянина-кріпака на Україну, на Російську імперію. І цей погляд був шокуючим і справедливим. Уперше в літературі російської імперії панівним класам розказали всю правду: вони кайданами висять на руках країни, вони гальмують розвиток країни, вони є головним нещастям країни.
2. Ідейно-художній аналіз поезії
Т. Шевченка «Ой три шляхи широкії»
2.1. Історія написання.
Скільки хлопців залишали рідні домівки і вимушені були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства. Скільки їх, вірних синів України, вже не поверталися додому, в якщо і приходили, то посивілими, згорбленими, хворими дідами!
Т. Шевченко сам був солдатом і тому знав всі труднощі цієї служби. Як важко і боляче розставалися молоді хлопці з родинами, не знаючи про те, що, можливо, вони і не повернуться до своїх родин.
Цей життєвий факт і покладений в основу цієї поезії письменника.
2.2. Тема: Відтворення трагічного становища життя на Україні, пов'язаного з тогочасним суспільним ладом.
2.3. Ідея: Засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю.
2.4. Основна думка: Немає радості, щастя в українських оселях, бо народ позбавлений волі.
2.5. Жанр: Громадянська лірика, зв'язок поезії з усною народною творчістю.
2.6. Композиція.
Експозиція: Брати розійшлися з України на чужину.
Зав'язка: Рідні брати насаджують дерева, кущ калини як обереги на випадок лиха, нещастя.
Кульмінація: Страждання матері, сестри, діточок, коханої, внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина.
Розв'язка: Не вертаються три брати, По світу блукають. А три шляхи широкії Терном заростають.
2.7. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями:
• Чому шляхи у творі названо широкими?
• 3 чим пов'язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину?
• Кого залишили брати у рідному краї? (Покинули стару матір. Той Жінку покинув, А той сестру. А найменший — Молоду дівчину)
• Що посадили рідні на згадку про своїх любих? (Посадила стара мати Три ясени в полі, А невістка посадила Високу тополю. Три Явори посадила Сестра при долині... А дівчина заручена — Червону Калину)
• Які образи-символи можна дослідити у творі?
• Про що свідчить, що дерева, калина поступово почали всихати?
• Як в родині сприймалося те, що брати не повертались?
• Як на ваш погляд, якою могла бути причина того, що рідні не дочекалися братів?
• У чому полягає трагізм даної поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору? (Плаче з діточками В нетопленій хаті. Сестра плаче, йде шукати Братів на чужину... А дівчину заручену Кладуть в домовину)
• Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три шляхи широкії терном заростають»?
• Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати за казку? Відповідь вмотивуйте.
• Яке значення у творі має магічне число три («Три шляхи», «три Ясени», «три явори», «три брати»)!
2.8. Гра «Мікрофон»: «Яким ти уявляєш свій життєвий шлях?»
2.9. Художні особливості поезії.
• Метафори: «шляхи зійшлися», «калина зов'яла», «шляхи терном заростають»
• Епітети: «шлях широкий»
• VI. Закріплення вивченого матеріалу
1. Проведення тестового опитування
1. Три шляхи широкії у творі:
А) переплелися між собою; б) розбіглися хто-куди;
В) Докупи зійшлися; Г) символізують щасливу долю народу.
2. Вирушивши у дорогу, брати покинули:
А) жінок; б) Стару матір; В) кохання; г) сестру.
3. Найменший брат розлучився з:
А) Молодою дівчиною; Б) рідною оселею; в) старим батьком;
Г) дитиною.
4. Три ясені в полі були посаджені:
А) Матір'ю; Б) коханою; в) братами; г) діточками.
5. Невістка посадила:
А) калину; б) вербу; в) березу; г) Тополю.
6. Три явори сестра посадила:
А) біля річки; б) навколо хати; в) При долині; Г) вздовж шляху широкого.
7. Червоною калиною можна милуватися завдяки:
А) доньці старшого брата; б) синам середнього брата; в) батькові братів; г) Зарученій дівчині.
8. Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України
на чужину?
А) Клени; б) Ясени; В) дуби; г) яблуні.
9. Шукати братів на чужину, плачучи, йде:
А) мати; б) Сестра; В) батько; г) доля людська.
10. Наприкінці твору три шляхи широкії:
А) змиті дощами; б) Терном заростають; В) тужать за братами;
Г) розруйновані і сльозами народними политі.
11. За братами плачуть їхні рідні:
А) стоячи біля широкого шляху; б) сидячи на лаві біля калини; в) припадаючи до ікони; г) В нетопленій хаті.
12. Через страждання, викликані перебуванням братів на чужині «кла
дуть в домовину»:
А) діточок; б) матір; в) Заручену дівчину; Г) сестру.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VII. Підсумок уроку
VIII. Оголошення результатів навчальної діяльності
IX. Домашнє завдання
Опрацювати ідейно-художній зміст поезії «Мені однаково, чи буду».