Розробка уроку допоможе вчителю розкрити зміст, тему, основну думку поезії; сприяти розвитку вміння учнів виразно читати й аналізувати поетичні твори, логічно й послідовно викладати свої думки; формувати в учнів активну громадянську позицію.
Тема: Тарас Шевченко. “Мені однаково, чи буду…” лірична поезія з циклу “В казематі”. Роздуми поета про власне життя і долю України.
Мета: повідомити обставини створення циклу віршів «В казематі»; розкрити зміст, тему, основну думку поезії; сприяти розвитку вміння учнів виразно читати й аналізувати поетичні твори; вчити логічно й послідовно викладати свої думки; сприяти формуванню в учнів активної громадянської позиції.
Обладнання: підручник, автопортрет Т. Шевченка, «Кобзар», аудіозапис поезії, Скрябіна.
Епіграф :
Свою Україну любіть, Любіть її... Во время люте,
В остатню тяжкую минуту За неї Господа моліть... (Тарас Шевченко)
Хід уроку
І. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань.
1.Вступне слово вчителя:
Сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо вивчати твори Тараса Григоровича Шевченка, написані ним тоді, коли він перебував в застінках каземату. Твори таких геніальних поетів ніколи не бувають прочитані до кінця. І от що більше пізнаєш справжнього Шевченка, то більше в його творах знаходиш незвіданого. Його феномен залишається ще до кінця не пізнаним. Тож пригадаємо попередню тему.
1. Літературна плутанка
1. 9 березня 1814 р. - викуп із кріпацтва
2. 22 квітня 1838 р. - дата смерті поета
3. 5 квітня 1847 р. - дата народження Т.Г.Шевченка
4. 10 березня 1861 р. - арешт
5. 1840 р. - присвоєно звання академіка-гравера
6. 1860 р. - вийшов друком «»Кобзар» Т.Г.Шевченка
2. Експрес-опитування (технологія «Незакінчене речення»)
● «Він не буде людиною абиякою, з нього вийде або щось дуже добре, або велике ледащо; для нього спадщина по мені… нічого не значитиме…», - так Т.Шевченка охарактеризував … (його батько).
● Т.Шевченко дуже часто називав своєю батьківщиною село. (Кирилівку)
● Посада, на якій перебував майбутній поет у пана Енгельгардта. (служник-козачок)
● Здібності, що були виявлені у Тараса Шевченка ще з дитинства. (До малярства)
● Земляк-художник, який познайомив Тараса Григоровича з видатними діячами рос.
та укр. культури. (І.Сошенко)
● Спільними зусиллями митців… Шевченко був викуплений з кріпацтва. (К.Брюллова, В.Григоровича, О.Венеціанова, В.Жуковського, Є.Гребінки)
● У 1840 році Т.Шевченко надрукував поетичну збірку …(«Кобзар»)
● М.Костомаров загітував Т.Шевченка вступити до таємної політичної організації – …(Кирило-Мефодіївського братства)
● Серія картин, які видав Т.Шевченко («Живописна Україна»)
● Поета взяли художником у наукову експедицію для вивчення й опису…(Аральського моря)
● Рада Академії мистецтв надала Шевченкові звання…(, академіка-гравера)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. 1.Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя: Нову тему сьогодні дозвольте розпочати не не поезією, а листом… Бо в листах людина відкриває найсокровенніше. В одному такому листі до приятеля А.Лизогуба Шевченко в 1848 році писав: «Бодай і ворогові моєму лютому не довелось так каратись, як я тепер караюсь. Усі лиха упали на мою голову. Одне вже, що нудьга і безнадія давить серце, а друге: нездужаю з того дня, як привезли мене в сей край... Сей і другий місяць я ще буду в Орській кріпості, то напишіть знов хоч стрічечку, бо тільки Бог святий знає, як я радію, коли дійде до мене хоч одне слово з моєї рідної країни...». Зверніть увагу, діти, поет невимовно щасливий, радіє, коли отримує хоч стрічечку, хоч словечко з рідного краю. Рядки ці свідчать про глибокі патріотичні почуття поета до України, про гіркі роздуми над своєю долею, про те, що не злоба і ненависть, а любов жила в його серці у скрутний час випробувань. Про всі ці почуття йдеться у поезії “Мені однаково” - яка і є темою нашого уроку. Запишіть її.
2.Робота з епіграфом . - Що про Шевченка, як сина свого народу, говорять ці рядки?( Що поет – справжній патріот; Він - Борець за кращу долю народу; Відданий син своєї Батьківщини; Кобзар закликає українців молитися за Україну. Що і у свої важкі хвилини життя, і до останнього подиху – кожен має бути відданим Батьківщині усім серцем. )
Слово вчителя: Отже, Епіграф демонструє нам громадянську позицію людини, як один із проявів її духовності, патріотизму, допомагає усвідомити місію поета в житті суспільства, як і власну.
Слово вчителя: Шевченко завжди мріяв жити тут, в Україні І раптом він все-таки пише в холодному карцері: «Мені однаково, чи буду я жить в Україні чи ні»!?
4. «Мозковий штурм»
- Як ви розумієте ці слова? Чому так пише великий Кобзар?Що ж змусило Шевченка написати такі гіркі слова? Чи йому справді байдуже до України? (Складні життєві обставини, арешт і передчуття жорстокого присуду, неволі; не байдуже в якій країні буде жити, а тому звучить щире вболівання за долю України )
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Виразне читання поезії «Мені однаково, чи буду…» прослуховування в аудіозапису та учнем поезії «Мені однаково, чи буду…»
Завдання учням: спробувати передати відчуття, що переживав поет під час написання. - Яким уявляється вам поет під час написання цього твору? ( Поезія схвилювала відчаєм поета, безнадією, викликає розуміння і повагу поетове щире вболівання за свій народ, країну, бентежить його нещаслива доля; Уявляється поет зневіреним, у відчаї, а потім – категорично рішучим, впевненим, наполегливим борцем, Митець, вбачаючи небезпеку, яка нависла над його народом, над його землею, гостро переживає через це)
Робота з автопортретом 1847 року. (На автопортреті Т.Шевченка, створеному в кінці червня 1847 року, добре видно, як позначилися на зовнішності моральні і фізичні страждання, що випали на долю поета-художника. А.Лизогоб, отримавши рисунок, був вражений. Менше року пройшло з часу, коли у Седневі на Чернігівщині він гостив молодого, здорового, енергійного чоловіка, а тепер перед ним постав лисіючий вусатий дядько з виснаженим обличчям.)
V. Ідейно-художній аналіз поезії Тараса Шевченка “ Мені однаково…”
1. Робота з текстом твору
Яким настроєм пройнята поезія? ( Пройнята настроєм розпачу і суму.)
Пригадайте, в яких життєвих обставинах був написаний вірш «Мені однаково...».( Під час арешту і перебування в казематі. )
Над чим Тарас Шевченко розмірковував у творі? (над власною долею, безталанням, та ще більше непокоїть поета доля України)
Чим зумовлений, на вашу думку, саме такий початок: «Мені однаково, чи буду Я жить в Україні, чи ні...» ? (Власним розпачем та недолею України.)
На скільки частин можна поділити поезію? Прогляньте за текстом. ( На дві)
Як протиставляються дві змістових частини у поезії і як формують вони головну думку твору? Доведіть це. (Поезія складається з двох смислових частин. У першій наявний мотив байдужості, невідворотності майбутнього, а в другій – автор собі суперечить.)
Який мотив звучить у першій частині? (байдужості). Що ж байдуже Т.Шевченкові, окрім життя “в Україні”? (Байдуже - людська пам’ять: “Чи хто згадає, чи забуде // Мене в снігу на чужині…” , Байдуже, що “ … не пом’яне батько з сином, // Не скаже синові: – Молись, // Молися, сину, за Вкраїну // Його замучили колись. – Байдуже, чи буде // Той син молитися,чи ні…”.)
Яка з них важливіша? Чому? Зачитайте головну частину ( ІІ) Слово вчителя: Слово за словом, рядок за рядком за рахунок градації (посилення, зростання) емоцій, нагнітається напруга, й нарешті читач приходить до найвищої “точки” – відповіді на питання, а що ж неоднаково поетові? І з’ясовує, що найголовніше сказано в останніх п’яти рядках.)
Чим закінчується поезія? Яким чином змінюється настрій ліричного героя? (Розпач змінюється впевненістю, вдавана байдужість – наполегливим окликом»)
Які образи є у поезії, крім ліричного героя? (Образи сина та батька.
Яке покоління постає в образі батька? Хто зображений в образі сина? Чи актуально це зараз? (Вони надають виразності і зримості, зокрема картина молитви. Читач уявляє вечір, коли в сімейному колі батько розповідає малому про життя мученика, рівного біблейським, і наказує “молися” сину, щоб згадувати замученого за Україну.)
Коментар вчителя: Слово вчителя: Що таке молитва? Чому письменник хоче, щоб молодь не забувала тих, хто загинув заради волі і щасливого життя на Україні, і молилась за неї? Бо Молитва - Це також мотив народної моралі українців, зрештою – традиції молитися за безневинних святих, це як вінець віри,- просити захисту у надприродних сил.) Ці глибокі роздуми поета про важливі для нього речі, про власну майбутню долю і про долю України – є прикладом філософської лірики. Давайте з’ясуємо, що таке філософський твір? – попрацюємо з теорією літератури.
2. Робота в зошитах.
Філософська лірика — поетичні твори, в яких виражаються думки і почуття ліричного героя, викликані складними роздумами над проблемами буття та осмисленням світу, сенсу людського життя, добра і зла.
3.З’ясуємо ідейну спрямованість поезії. Дайте відповіді на запитання:
1. Поезія написана після викупу з кріпацтва. Чому ж помирати поет збирається “в неволі”? (Бо він - не кріпак уже, а Україна - поневолена і тому болить йому недоля неньки-Батьківщини. Відкрито пише про гнобителів: “На нашій – не своїй землі…”- про панство, що гнітить народ.)(передбачає заслання у Сибір)
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині…
(«На нашій – не своїй землі…»). Як же можна пояснити цю суперечність? Чи її тут немає?
3.Знайдіть рядки, що відображають тему поезії, сформулюйте її. (Не однаково мені, Як Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні Її, окраденую, збудять… Ох, не однаково мені…) (Ставлення до особистої долі й долі Батьківщини, прояв справжнього патріотизму).
4. У що вірить поет? Сформулюйте ідею твору. (віра письменника у неминучість перемін на краще у долі свого народу, відродження України.)
Як Тарас Григорович Шевченко характеризує Україну? (На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі). (епітет і оксюморон). Прокоментуйте рядки з твору Шевченка.
Визначте в них художні засоби.
Знайдіть в тексті рядки – протиставлення. Зачитайте їх.
«Менi однаково, чи буду Я жить в Украïнi, чи нi.» та «Як Украïну злiï люде
Присплять… Ох, не однаково менi.» (Тут в тексті використовується антитеза – художнє протиставлення.)
Звертання: « Молися, сину, за Вкраїну його замучили колись…»
Епітети: люди злії, лукавії, Україна славна, окраденая)
Порівняння: «за Вкраïну Його замучили колись»,- приховане порівняння у змісті, мученики- святі, Його - тобто власне Т.Г.Шевченка.
Оксюморон Малого сліду не покину // На нашій славній Україні, На нашій — не своїй землі.
Метафора: (злії люди Україну присплять, потім…Окраденую збудять).
Ппомітили ви у поезії народознавчі елементи? Назвіть їх. Які вірування згадує поет в цих рядках твору? Яка їх роль у тексті? Зачитайте їх.
«I, неоплаканий своïми, В неволi, плачучи, умру…» (Натяк на обряд поховання, коли небіжчика обов’язково мають оплакати, пом’янути рідні люди.)
Це є доказом того, що Шевченко добре знав народні звичаї, традиції, обряди, вірування, фольклор та непомітно нанизував їх у зміст своїх творів.
- З’ясувати роль повторів слова : «ОДНАКОВО» Дана поезія – це глибокі внутрішні переживання героя. Тут є поєднання особистого і громадянського.
А слово «ОДНАКОВО» звучить п’ять разів, бо має такі смислові відтінки значень:
1 однаково – спокійно, врівноважено;
2 однаково – байдуже, зневажливо;
3 однаково – висновок, підсумок;
4 однаково - пристрасно, рішуче, з болем; нестримно;
5 однаково – стримане ридання, емоційно;
Слово вчителя: Отже, слово однаково змінює настрій і зміст поезії – герой , як і поет - переходить від вдаваної байдужості, пригніченості – до палкого заклику. Бо останній рядок вірша “Ох, не однаково мені”, –це крик згорьованої душі, її стогін і ридання, що рвуться назовні.
5. Вирішення проблемного завдання: який основний мотив поезії “Мені однаково, чи буду”, його ідейний зміст.
- у поезії звучать мотиви неволі,
- є мотиви стійкої громадянської позиції,
- наявні уболівання ліричного героя за Україною,
- наявне в поезіях дивовижно правдиве передбачення долі України,
- бачення можливих нещасть і духовних утрат України,
- провідний мотив: патріотичні почуття відповідальності за Батьківщину.
Провідний мотив поезії: Головний мотив поезії - це заклик бути вірним народові, Україні, своїй Вітчизні. Шевченко виступає як патріот, його найбільше хвилює не особиста доля, а доля України. Бо якщо порівняти інтереси свої і народні, то власні доля, особисте щастя, і навіть слава – ніщо. А любов до знедоленої України та її народу, до Бога, своїх побратимів і співчуття до всіх нещасних - це ідея твору: і життєве кредо Шевченка - любити ближнього, свій народ, Батьківщину. Про що ж попереджав Шевченко українців? Сумна доля чекає в’язня, але не це головне, а те, що трагічна доля чекає на Україну! І як справжній патріот саме через це найбільш карається поет. Тому у цих рядках Кобзар надзвичайно точно передбачив головну проблему української нації - і найзлободеннішу проблему сьогоднішнього дня: окраденість у час оновлення та відродження. Тому з повним правом можна вважати поезію «Мені однаково, чи буду...» зверненням-попередженням сучасному поколінню українців. Останні рядки поезії можна назвати пророчими.
ІХ . Рефлексивно- оцінювальний етап.
Чи актуальна поезія сьогодні? ( Пісня в виконання Скрябіна).
Не бійся друзів: найгірше, що вони
можуть зробити – це зрадити тебе.
Не бійся ворогів: найгірше, що вони
можуть зробити – це вбити тебе.
Бійся байдужих. Через їхню мовчазну
згоду у світі є і зрада, і вбивство, і всі
нещастя на Землі.
Бруно Ясенський
Х. Домашнє завдання:
Обов’язкове: 1. Вивчити напам’ять вірш Т. Шевченка «Мені однаково, чи буду …» за підручником (стор.78-79); Проаналізувати поезію.
2. Письмова відповідь на запитання: «У чому ж полягає прояв справжнього патріотизму?»
Встановіть відповідність
ДАТА |
ПОДІЯ З ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА |
1. 9 березня 1814 р. 2. 22 квітня 1838 р. 3. 5 квітня 1847 р. 4. 10 березня 1861 р. 5. 1840 р 6. 1860 р..- |
дата смерті поета дата народження Т.Г.Шевченка викуп із кріпацтва арешт присвоєно звання академіка-гравера вийшов друком «Кобзар» Т.Г.Шевченка |
Встановіть відповідність
ДАТА |
ПОДІЯ З ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА |
1. 9 березня 1814 р. 2. 22 квітня 1838 р. 3. 5 квітня 1847 р. 4. 10 березня 1861 р. 5. 1840 р 6. 1860 р..- |
дата смерті поета дата народження Т.Г.Шевченка викуп із кріпацтва арешт присвоєно звання академіка-гравера вийшов друком «Кобзар» Т.Г.Шевченка |
Встановіть відповідність
ДАТА |
ПОДІЯ З ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА |
1. 9 березня 1814 р. 2. 22 квітня 1838 р. 3. 5 квітня 1847 р. 4. 10 березня 1861 р. 5. 1840 р 6. 1860 р..- |
дата смерті поета арешт дата народження Т.Г.Шевченка викуп із кріпацтва присвоєно звання академіка-гравера вийшов друком «Кобзар» Т.Г.Шевченка |
Встановіть відповідність
ДАТА |
ПОДІЯ З ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА |
1. 9 березня 1814 р. 2. 22 квітня 1838 р. 3. 5 квітня 1847 р. 4. 10 березня 1861 р. 5. 1840 р 6. 1860 р..- |
дата смерті поета дата народження Т.Г.Шевченка викуп із кріпацтва арешт присвоєно звання академіка-гравера вийшов друком «Кобзар» Т.Г.Шевченка |
Встановіть відповідність
ДАТА |
ПОДІЯ З ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА |
1. 9 березня 1814 р. 2. 22 квітня 1838 р. 3. 5 квітня 1847 р. 4. 10 березня 1861 р. 5. 1840 р 6. 1860 р..- |
дата смерті поета арешт дата народження Т.Г.Шевченка викуп із кріпацтва присвоєно звання академіка-гравера вийшов друком «Кобзар» Т.Г.Шевченка |
Встановіть відповідність
ДАТА |
ПОДІЯ З ЖИТТЯ ШЕВЧЕНКА |
1. 9 березня 1814 р. 2. 22 квітня 1838 р. 3. 5 квітня 1847 р. 4. 10 березня 1861 р. 5. 1840 р 6. 1860 р..- |
дата смерті поета арешт дата народження Т.Г.Шевченка викуп із кріпацтва присвоєно звання академіка-гравера вийшов друком «»Кобзар» Т.Г.Шевченка |