Творча спадщина Тараса Шевченка - невмируще джерело нашого народу. Тематика його творів - багатогранна. З особливою любов'ю поет оспівує красу природи рідного краю, материнство, родинні стосунки. Розробка даного уроку направлена на залучення дітей до краси художнього слова, розвитку в них уяви й спостережливості, виховання почуття прекрасного та пошани до родини.
1
Тема: Тарас Шевченко. Поезія «Садок вишневий коло хати» - перлина пейзажної лірики.
Мета: продовжувати роботу над творами Т.Шевченка, ознайомити школярів із поезією, в якій майстер слова відтворює красу довколишнього світу, оспівує велич української природи; розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них засоби мовної виразності, формувати вміння грамотно описувати власні відчуття, викликані художнім словом, розвивати уяву; виховувати почуття прекрасного, пошану до родини.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, портрет Т.Шевченка, «Кобзар», ілюстрації до поезії звукозапис пісні «Родина» та «Цвіт землі».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Мікрофон -1» - «Від сьогоднішого уроку я очікую…»
ІV. Оголошення теми, мети уроку, епіграфа:
«Люби природу не як символ душі своєї.
Люби природу не для себе,
Люби для неї.»
М. Рильський
Вступне слово вчителя:
Про знаний усіма щирими українцями вірш Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати» ми й будемо говорити сьогодні.
V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу:
1. Виразне читання вірша вчителем (під звукозапис мелодії);
2. Повторне читання поезії учнями.
3. Спостереження над текстом:
- Яку пору року зображено у вірші?
- Чому співають дівчата, адже вони також втомлені після важкої роботи?
- Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті?
-Чому подає вечерю дочка, а не мати?
- Чого хоче «научати» мати?
- Як солов’ї не дають матері це зробити?
- Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?
- Про які українські звичаї і традиції згадується у поезії?
- Які риси українського національного характеру вимальовуються у вірші?
-Чи багато у вірші художніх засобів? Назвіть їх.
4. Пошукова робота в парах:
У першій строфі вірша визначити зорові, слухові, дотикові образи.
5.Заповнити таблицю, порівнявши поезію Т.Шевченка та репродукцію картини «Селянська родина» (учні зіставляють образи, фон, настрій, почуття).
Слово вчителя:
Тарас Шевченко – чудовий знавець життя народу, його побуту. Про це свідчать його поезії та картини, зокрема «Селянська родина». Вона знаходиться в державному музеї ім. Т.Шевченка в Києві. Невелика за розміром, але значна за змістом.
Поезія «Садок вишневий коло хати» |
Картина «Селянська родина» |
|
|
|
|
VІ. Закріплення знань, умінь.
VІІ. Підсумок уроку.
«Мікрофон – 2»:
«Поезія «Садок вишневий коло хати справила на мене… нагадала мені… викликала в мене…».
(Оцінка власної діяльності, взаємооцінювання).
Слово вчителя: (звукопис пісні «Родина»)
Шануйте свою родину, адже вони – це найцінніше і найдорожче у вашому житті. Залюбки вивчайте твори Тараса Шевченка.
VІІІ. Домашнє завдання: вивчити поезію напам’ять, намалювати до неї ілюстрацію.
Довідка
Соловейко |
Один із найвідоміших співочих птахів України. Мешкає не тільки в лісах, а й у парках, скверах , садах, річкових заростях, придорожніх лісосмугах. На території України з’являються в середині квітня – початку травня. Весь період гніздування займає приблизно 2 місяці – з перших чисел травня до кінця червня. У липні молоді солов’ї стають самостійними й починають вести одиночний спосіб життя. Відліт триває з кінця серпня до початку вересня. |
Хрущ |
Жук родини пластинчастовусих, який має червоно-буре забарвлення; шкідник лісу й саду. Народна прикмета: навесні багато хрущів – чекай засухи. |