Урок.Тарас Шевченко. "Садок вишневий коло хати"

Про матеріал

Творча спадщина Тараса Шевченка - невмируще джерело нашого народу. Тематика його творів - багатогранна. З особливою любов'ю поет оспівує красу природи рідного краю, материнство, родинні стосунки. Розробка даного уроку направлена на залучення дітей до краси художнього слова, розвитку в них уяви й спостережливості, виховання почуття прекрасного та пошани до родини.

Перегляд файлу

1

 

                                                 Тема: Тарас Шевченко. Поезія «Садок вишневий коло хати» -      перлина пейзажної лірики.

 

Мета: продовжувати роботу над творами Т.Шевченка, ознайомити школярів із поезією, в якій майстер слова відтворює красу довколишнього світу, оспівує велич української природи; розвивати вміння виразно читати поезії, знаходити в них засоби мовної виразності,  формувати вміння грамотно описувати власні відчуття, викликані художнім словом, розвивати уяву; виховувати почуття прекрасного, пошану до родини.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Обладнання: підручник, портрет Т.Шевченка, «Кобзар», ілюстрації до поезії звукозапис пісні «Родина» та «Цвіт землі».

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання:

  1. Виразне читання напам’ять вірша «За сонцем хмаронька пливе…»
  2. Висловлення власних вражень від нього.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Мікрофон -1» - «Від сьогоднішого уроку я очікую…»

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку, епіграфа:

«Люби природу не як символ душі своєї.

Люби природу не для себе,

Люби для неї.»

                                  М. Рильський

 

Вступне слово вчителя:

  • Усі ми родом із дитинства. На щастя, більшість із нас зростає у родинах, де нас люблять і жаліють, піклуються про нас та оберігають. І нам, мешканцям села, важко уявити себе поза природою рідного краю…Уявіть собі, що доросла людина сидить у вязниці. Ні, це не якийсь розбійник чи злодій. ЇЇ провина лише в тому, що вона щиро прагне щасливої долі для свого поневоленого народу, піднімає на захист людей своє полумяне слово. У камері-одиночці (так званому казематі) високо під стелею – загратоване маленьке віконце, в яке дивиться похмуре петербурзьке небо. А перед очима – рідна Україна, квітучий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені з поля додому. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І народжується вірш-перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя.

Про знаний усіма щирими українцями вірш Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати» ми й будемо говорити сьогодні.

 

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу:

 1. Виразне читання вірша вчителем (під звукозапис мелодії);

 2. Повторне читання поезії учнями.

 3. Спостереження над текстом:

 - Яку пору року зображено у вірші?

          - Чому співають дівчата, адже вони також втомлені після важкої роботи?

 - Чому сімя вечеряє коло хати, а не в хаті?

 -Чому подає вечерю дочка, а не мати?

 - Чого хоче  «научати» мати?

 - Як соловї не дають матері це зробити?

 - Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?

 - Про які українські звичаї і традиції згадується у поезії?

 - Які риси українського національного характеру вимальовуються у вірші?

 -Чи багато у вірші художніх засобів? Назвіть їх.

 4. Пошукова робота в парах:

    У першій строфі вірша визначити зорові, слухові, дотикові образи.

      5.Заповнити таблицю, порівнявши поезію Т.Шевченка та  репродукцію картини «Селянська родина» (учні зіставляють образи, фон, настрій, почуття).

Слово вчителя:

Тарас Шевченко – чудовий знавець життя народу, його побуту. Про це свідчать його поезії та картини, зокрема «Селянська родина». Вона знаходиться  в державному музеї ім. Т.Шевченка в Києві. Невелика за розміром, але значна за змістом.

Поезія «Садок вишневий коло хати»

Картина «Селянська родина»

 

 

 

 

 

VІ. Закріплення знань, умінь.

  • Як ви думаєте, чому Шевченка знають і люблять у всьому світі? Чому вивчають напамять його твори?

VІІ. Підсумок уроку.

«Мікрофон – 2»:

«Поезія «Садок вишневий коло хати справила на мене… нагадала мені… викликала в мене…».

(Оцінка власної діяльності, взаємооцінювання).

Слово вчителя: (звукопис пісні «Родина»)

  • Любіть природу, частіше долучайтеся до її загадкової краси.

Шануйте свою родину, адже вони – це найцінніше і найдорожче у вашому житті. Залюбки вивчайте твори Тараса Шевченка.

VІІІ. Домашнє завдання: вивчити поезію напамять, намалювати до неї ілюстрацію.

 

 

Довідка

Соловейко

Один із найвідоміших співочих птахів України. Мешкає не тільки в лісах, а й у парках, скверах , садах, річкових заростях, придорожніх лісосмугах.

На території України зявляються в середині квітня – початку травня. Весь період гніздування займає приблизно 2 місяці – з перших чисел травня до кінця червня. У липні молоді соловї стають самостійними й починають вести одиночний спосіб життя. Відліт триває з кінця серпня до початку вересня.

Хрущ

Жук родини пластинчастовусих, який має червоно-буре забарвлення; шкідник лісу й саду.

Народна прикмета: навесні багато хрущів – чекай засухи.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
7 липня 2018
Переглядів
1455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку