Поданий матеріал дозволяє поглибити знання учнів про творчість Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів, уміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвиває зв'язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву; виховує любов до художнього слова.
Тема. ТАРАС ШЕВЧЕНКО. ВІТЕР ВІЄ-ПОВІВАЄ... ВІТЕР З ГАЄМ РОЗМОВЛЯЄ...
Мета: поглиблювати знання учнів про творчість Т. Г. Шевченка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання поетичних творів, уміння добирати потрібну інтонацію під час читання; розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
«Змійка».
Рот широко відкрити. Язик сильно висунути вперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком у повільному темпі (10 разів).
«Гойдалка».
Посміхнутися, відкрити рот. Кінчик язика підняти до верхньої губи, кінчик язика опустити до нижньої губи (10 разів).
«Маляр».
Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім — нижню губу по колу. Виконати 10 разів, змінюючи напрям.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Робота в малих групах
Бліцтурнір.
Назвати псевдонім Шевченка. (Кобзар)
Коли народився Т. Г. Шевченко? (9 березня 1814р.)
Де народився Т. Г. Шевченко? (У с. Моринці Звенигородського повіту на Київщині)
Що означає ім’я Тарас? (Тарас у перекладі з грецької — бунтівник, непокірний, безстра-шний.)
Як називається перша збірка віршів поета? («Кобзар»)
Хто такі кобзарі? (Колись кобзарями називали сліпих дідусів, що ходили від села до села і, граючи на кобзі, розповідали людям про долю України.)
У якому селі минуло дитинство Т. Г. Шевченка? (У с. Кирилівка)
Де художник здобув художню освіту? (У Петербурзькій Академії мистецтв)
Де похований Т. Г. Шевченко? (У Каневі, на високій горі, яка називається Тарасовою)
Скільки років прожив Т. Г. Шевченко? (47років)
2. Вибіркове читання оповідання Т. Шевченка «Про себе».
Прочитайте, якою була хата, де виріс майбутній поет?
Прочитайте, якими словами поет передає захоплення садом?
Прочитайте , які думки не давали спокою малому Тарасу?
3. Переказ уривка з оповідання Тараса Шевченка «Про себе»
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Акровірш
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лише він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Д. Білоус
- Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творчістю Т. Г. Шевченка. Поезія великого Кобзаря стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Т. Г. Шевченко для нас — це не тільки те, що вивчають, а й те, чим живуть, з чого черпають сили й надії.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
А. Опрацювання вірша Т. Г. Шевченка «Вітер віє-повіває...»
1. Слухання читання вірша .
Питання на первинне сприйняття.
Чи сподобався вам вірш?
Який настрій він у вас викликав?
Які картини ви уявляли, слухаючи його?
2. Словникова робота
могила високий насип на місці давнього поховання
кобза старовинний український струнно-щипковий музичний інструмент
чуприна волосся на голові людини ; чуб, шевелюра.
3. Гра «Рибки».
Самостійне мовчазне читання вірша учнями.
Підготовка до виразного читання вірша
У якому темпі, з якою інтонацією та силою голосу будете читати вірш?
Які слова виділите голосом при читанні?
Де зробите паузу?
4. Виразне читання вірша учнями.
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
Що автор говорить про вітер?
Які уособлення використовує?
З чим порівнює степ?
Якими словами поет описує кобзаря?
Як ви розумієте зміст виділеного вислову?
6. Цікаво знати!
Хто такі кобзарі?
Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків. Співаючи, вони грали на музичному інструменті — кобзі (бандурі). Назва інструмента і дала назву музикам — кобзарі.
Шевченко не грав на кобзі, не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори, то ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу.
Свою першу збірку творів (1840 р.) поет назвав «Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій.
7. Робота за ілюстрацією.
Розгляньте картину Василя Касіяна «Кобзар».
Кого художник зобразив на картині? Які кольори він використав?
Який настрій вони створюють? Як передають характер героя?
Що можна сказати про кобзаря?
Що зображено на другому плані картини?
Які відчуття викликає картина?
Б. Опрацювання вірша Т. Г. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє...»
1. Виразне читання вірша вчителем.
Чи сподобався вам вірш?
Які картини ви уявляли, слухаючи його?
Які почуття він у вас викликав?
2. Словникова робота
3. Робота в парах.
Читання вірша учнями в парах. Підготовка до виразного читання вірша
Визначте настрій твору.
Виберіть темп читання.
Виділіть слова, які будете вимовляти з більшою силою голосу.
Виразне читання вірша учнями.
4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
Що поет описує у вірші?
Які уособлення вживає?
Де плив човен?
Чому його ніхто не спиняє?
Куди поплив човен?
Що з ним сталося?
Як поет передав картини тиші і неспокою в природі?
5. Пошукова робота
Учень підготував розповідь як у фольклорі різних країн згадують про річку Дунай.
У піснях Дунай оспівується як позначення якоїсь прекрасної країни, тридев'ятого царства. Згідно багатьох легенд, Дунай протікає посеред раю. За однією з болгарскьих легенд, він витікає з-попід кореневища світового древа — велетенської золотої яблуні. У весільному обряді росіян існує згадка про Дунай, на берегах котрого росте казкове дерево. Фольклор як східних так західних слов'ян характеризує Дунай, як спільний символ величезного водяного простору, в тому числі й морського.
Вода з ріки Дунай відкриває ворота в потойбічний світ. Напитися води з Дунаю означає: або назавжди піти туди, звідки не повертаються, або забути про все, що любив доти, або ж отримати доступ до заборонених тайн, дізнавшись про подальшу, зазвичай не надто щасливу долю.
6. Робота за ілюстрацією.
Розгляньте ілюстрацію до цього вірша.
Що художник зобразив на ілюстрації? Які кольори він використав?
Який настрій вони створюють? Як передають картину неспокою в природі?
Яким рядкам твору відповідає ілюстрація?
«Вітер віє-повіває...» (с. 84—85).
Скласти власний вірш про вітер